atarionline.pl grafika GTIA - Forum Atarum

Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

• :
  • :

Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

• 1:

CommentAuthorsikor
    • CommentTime19 Sep 2009

Hmm, jak wstawić obrazek do atarionline.pl, aby był widoczny...? Dla ścisłości: oryginalny rysunek wygląda tak, jak na załączonym przykładzie. Na razie kończę i uciekam.
    • 2:

CommentAuthorKaz
    • CommentTime19 Sep 2009

Seban - popytam tu i owdzie, moze ktos ma ten Video Interfejs firmy Mirage. Przeciez nie moze byc tak, ze nikt nie ma :).

Sikor - bardzo ciekawe to DLI.
    • 3: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime20 Sep 2009

Sikor - myślę też i o tym. Tryby GTIA mają tę właściwość, że opierają się na obrazku hi-res i coś tam tak czarują, że pojawiają się kolory/szarości. Z przełączniem tybów graficznych w liniach nie powinno być problemów, gorzej może być z kolorami, zobaczymy.
    Tak mi przyzszło do głowy, że spoks można podłożyć tu RMT.
    Konwertowanie grafik jest bardzo proste, wystarczy MIC wygenerowany np. z G2F. Oczywiście obrazek trzeba uprzednio przygotować, a można to zrobić na kilka sposobów. Pierwszy to skowertowanie grafiki do rozdzielczości 80x240 w 16 odcieniach - ponieważ mamy do dyspozycji 9 (10) kolorów, to kilka kolorów zniknie, ale za to dojdzie mały dightering. Przykład poniżej.
    • 4: CommentAuthorVidol
    • CommentTime20 Sep 2009

sikor odkryl ameryke... przeciez praktycznie to samo,tyle ze z interlacem pokazalem pare postow wyzej.
    • 5:

CommentAuthorsikor
    • CommentTime20 Sep 2009

@Vidol, nic nie odkryłem, a tylko się zastanawiałem. I to jest bez interleacu, do części rzeczy wystarczy, poza tym - zajmuje mniej miejsca niż interlejsowany obrazek i jest łatwo dostępny nawet z Basica.
    • 6: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime25 Sep 2009 zmieniony

Uff, nareszcie wszystko działa tak jak chciałem.

Nie mam możliwości przetestowania tego na prawdziwej maszynie, więc jeśli ktoś mógłby to zrobić, to byłbym wdzięczny. Hi-res w kolorze na Atarce... - nareszcie mamy coś co oprócz tego, że całkiem nieźle wygląda to dodatkowo w miarę sensownie daje się edytować (logo TGI dodałem w 10min). Tryb nazwałem sobie roboczo właśnie TGI.
    tdc - orazek wygląda niemal identycznie jak mix, który pokazłem wcześniej - dało się :)
    • 7: CommentAuthorirwin
    • CommentTime25 Sep 2009

Wow wygląda to bardzo dobrze! a możesz załączyć jeszcze obrazek źródłowy, z którego konwenterowałeś?
    • 8: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime25 Sep 2009

irwin - hmm, przecież to ten sam, który Ty zredukowałeś do 9 kolorów :)
    New beta release of ICE editor.

It now edits in 6 modes (Super 9, Super 10, Super 11, HIP, CHIP, APAC) and allows for saving and loading fonts. Still a lot left to do yet.
    • 10:

CommentAuthorKaz
    • CommentTime27 Sep 2009

Synthpopalooza - keep going, this project sounds really interesting.
    Thanks! Hopefully the project will progress. Right now I want to get all the basic menu functions (copy, flip character, etc.) working, and also to be able to save color settings and pallette colors. I also need to correct the character display in the HIP (9/10) and CHIP (11/10) modes ... the editor displays a 2x8 grid, but the character is actually in a 5x8 grid (the Graphics 10 2x8 grid being shifted 1/2 pixel right) so I want the editor to reflect this as well. This will be tricky!

Later, I will add in 3 CIN modes, and 2 Super IRG modes. These will of course require a different editing grid and color pallette selection. The CIN modes are Graphics 0/0.11 (32 colors), Graphics 12/12.11 (62 colors), and Graphics 12/0.11 (80 colors) which requires not just a GTIA shift but also a display list change every vblank.

The second Super IRG mode is similar to that Micropainter program ... 4 color registers (708-711) get shifted every vblank, in addition to the CHBAS flip, resulting in 23 possible colors at ANTIC 4 resolution. 16 of them are in the normal characters, the other 23 come in when you use inverse characters on the "11" bits.

I am also playing around with a mode I call DIN (Display Interlace) which mixes gr.0 with gr.12, changes 710 every vblank to stabilize the display. You should get 9 colors at Gr.0 resolution, 19 or so if you use artifacting. 6 colours useable per character grid.

At the end of it all, this program will edit in 17 different software modes!
    • 12: CommentAuthorirwin
    • CommentTime27 Sep 2009

@Gonzo - no takiej sklerozy to jeszcze nie mam ;) Chodziło mi o obrazek oryginalny jeszcze sprzed konwersji do 4x1px i atarowskich kolorów.
    Ok ... here is a pallette test in the DIN text mode (gr.0/gr.12)

I believe that there are anywhere between 20-30 colors in use here at between gr.0 (320) and gr.12 (160) resolution, including artifacting. I have also included a sample program, I would like someone to try this out on a real Atari and see what results you get.

What happens in this mode is, two display lists (antic 4 and antic 2) are copied to page 4, and 560 is flipped every vblank between these ... also register 710 is flipped to stabilize the background as black while enabling the register to display blue in antic 4, and CHBAS (756) is flipped between two character sets.

The included font files need to be on H1: and the demo prog is in Turbobasic.
    • 14: CommentAuthorirwin
    • CommentTime28 Sep 2009

@Synthpopalooza - nice, looks promising but... There is possible to create simple bmp2xxx(DIN, SUPER IRG) conventer to this modes?
    I'm not sure, but I think Graph2font might do the trick on most of these. The idea behind all these text modes (and there are about 19 of these that I have been able to document) is that you are flipping a character set every vblank, and also a GTIA register or display list, and sometimes a color register for stability.

For text modes like HIP, CHIP, APAC, I think you would need a monochrome and a color version of the BMP, and render the font using 2x8 blocks. Keeping in mind you'll need a DLI for extra character sets. And you would be switching between two character sets, so you would be generating essentially a monochrome mask and a color mask.

I am not sure how well this would work in DIN, and also the varations on CIN, MIN (12/9), and PCIN (12/10) I've come up with, as these flip between different grid resolutions (2x8,4x8,8x8) ...

Also complicating matters is that some of the colors in PCIN (gr12/gr12.10, gr12/gr0.10) are shared between masks, in particular color registers 708 through 711. Also, PCIN suffers the same GTIA pixel-shift bug as the HIP and CHIP modes, the mode 10 pixels are shifted 1 color clock right.
    I've managed to do up demo screens in the HIP 0 and CHIP 0 modes, along with a font. The attached zip file is turbobasic.

Designing letters in this font is tricky. You need two character pairs (displayed as "AaBbCc' etc.) and you are working on essentially a 6x8 grid to avoid any bleeding of the letters. You have a 0.9 luminance mask underlaid on a 0.10 hue mask, with the 0.10 pixels being shifted one color clock right (the HIP effect).

The font was designed using my own ICE font editor, and also has some nice graphic characters. The font is basically two fonts combined (like in SuperIRG) ... a GRAPHICS 0.9 font followed by mode 0.10 ... a single DLI on one of the skipped scan lines causes the character and GTIA flip every VBI.

Screen shots are here:
    ->link<-

EDIT: I noticed an error in the BASIC program, line 70 should have POKE 1027,CHBAS2/256 (not 10271).
    • 17: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime14 Oct 2009

Irwin - w jaki sposób redukujesz obrazek do 9 kolorów? Testowałem np. IrfanView, ale nie wychodzi to zbyt dobrze. W XnView daje się to zrobić, ale jest to dosyć pracochłonne.
    Chcę zrobić kilka obrazków pod TGI (kilka już mam) i najwięcej kłopotu jest właśnie z redukcją kolorów. TGI działa już bardzo dobrze, a na dodatek można w tym uzyskać obrazki w prawie dowolnym trybie interlace.
    Co do tego obrazka źródłowego to chyba trochę źle Cię zrozumiałem, jest w załączniku.
    • 18: CommentAuthorirwin
    • CommentTime14 Oct 2009 zmieniony

No cóż skoro tak twierdzisz to pewnie masz racje, ja byłem święcie przekonany że użyłem do tego Infraview. Ostatnio sporo nim właśnie konwenterowałem, szczególnie pewne 75 obrazków które Tebe jeszcze dziś dostanie ;).
    Ostatnimi czasy mam najazd na hdd wszelakich programów i konwenterów graficznych które sprawdzam i testuje (zaczęło się od polecanego przez Foxa Imagine, który mimo swych zalet nie ostał się bo permamentnie się wiesza) - tak odkryłem ;) m.in. Thimantes3. Być może więc, a raczej na pewno (skoro jak mówisz że infraview nie robi to dobrze) użyłem więc jakiś inny program - tylko teraz pytanie jaki? ;) Postaram się dojść jaki to był program ale z góry ostrzegam sporo badziewia poodinstalowałem więc może ów program przepadł w otmętach historii.

Przy okazji jeśli już jesteśmy przy kolorach, i ich małej liczbie. Ostatnio, po Riverwash nawiązałem kontakt z autorem zwyciskiego intra 256 bytes Puls (dla mnie najlepsze 256bytes wszechczasów). Otóż on robi wersje znakomitego algorytmu do konwersji kolorów w ekstremalnych warunkach tj gdy mamy 3-5 kolorów max (9 też choć to już luksus ;)
    Narazie jeszcze nie ma binarek ale mają być wkrótce.
    Sam zresztą zobacz jak działa:

rrrola.wz.cz/img/scq_sin05.png
    ten obrazek ma jedynie 5 kolorów! (uwaga obrazek trzeba powiększyć)
    Tu strona ale narazie brak binarek co pisałem powyżej ;)
    ->link<-
    Ten kotek na strnie ma ino 3 kolory ;)
    Uwaga ciężko mu stronka chodzi.

Dzięki za obrazek oto mi chodziło o źródło, myślałem że ma większą rozdz i chciałem sam zrobić resize. Tyle że jak widze jest to z C64 więc nie ma co i jak za dużo kombinować
    • 19: CommentAuthorirwin
    • CommentTime14 Oct 2009

Aha zapomniałem dać adres który mi Rrola zapodał że póki nie ma jego wersji to poleca tą:
    ->link<-
    Tam są binarki ale ja nie mogę ich użyć gdyż wymagany jest Photoshop a ja go nie mam. Ponadto jest trochę zawiła instrukcja obsługi, ale efekty daje niezłe.
    • 20:

CommentAuthorDracon
    • CommentTime14 Oct 2009

Ja tam wyczytalem, ze mozna i na GIMP-ie zapuscic... ;)
    • 21: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime16 Oct 2009

Irwin - IrfanView działa ok., ale zanim udało mi się uzyskać to samo co Tobie (mam na myśli obrazek Fernandez skonwertowany przez Ciebie do 9 kolorów) to musiałem się sporo napocić. Przede wszystkim prosta redukcja z 16 na 9 nie zadziałała tak jak trzeba, musiałem redukować stopniowo co 1-2 kolory. Pozatym różne wersje G2F wczytują obrazki w różny sposób... (pewnie robię coś nie tak, ale co?)

Jeszcze jeden problem:

W TIP'ie mieszane są wszystkie tryby GTIA, w jaki sposób tworzone są linie z GR.11 (16 kol. w tej samej jasności) - konwersja do 16 jasności (GR.9) czy 9 kol. (GR.10) to żaden problem, ale jak zrobić konwersję do 16 kol. (GR.11)?
    Chyba wróciłem do pytania, którym rozpocząłem ten wątek :)
    • 22: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime4 Nov 2009

Ekran tytułowy dla F-15 Strike Eagle. Za pomocą Integratora można to sobie dodać do gry.
    There is a program called APACVIEW by jeff potter which will load and display gif files in the APAC (9/11 80X192 256 color) mode. Now with some modification, it might be possible to get the picture to display in 10/11 mode (using 10 as luminance and 11 as colors) with 160x192? Don't know for sure ...

->link<-
    • 24: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime7 Nov 2009 zmieniony

Synthpopalooza - I know, but G2F is much better, watch next post
    • 25: CommentAuthorGonzo
    • CommentTime7 Nov 2009

F-15 - interlace & music
    • 26:

CommentAuthorjhusak
    • CommentTime6 Jan 2011

@Gonzo, piszesz:

"Podobnie jest w przypadku innych trybów interlace, a chodzi mi o to, że w jednej linii są i kolory i hires. Taki sposób wyświetlania grafiki to jest właściwość emulatora? Przecież to jest niemożliwe, a może jednak jest :)"

Ano jest tutaj wykorzystana własność systemu PAL, która to opóźnia sygnał koloru o jedną linię. widać to na wielokrotnych kopiach kaset VHS - kolory zjeżdżają dół :). Tutaj hires dostaje kolory z linii wyżej.