D-Sample v1.0MS›› kodowanie Jager/Dial›› D-Sample jest programem umoliwiaj-› cym odtwarzanie sampli z czstotliwo-› ci 8 lub 15kHz. Przeznaczony jest› on g wnie dla prbek nagranych w for-› macie MPT i moliwych do odczytania› opcjami (w MPT) READ ONE i READ ALL.››› MOLIWOCI PROGRAMU› -------------------›› - praca na zaznaczonych samplach (ka-› sowanie, zapis)›› - kasowanie dowolnego sampla (a nie› tylko ostatniego jak w MPT)›› - moliwo konwersji sampla na format› MPT›› - zapis w dowolnym formacie (ALL, ONE,› dane)›› - spakowanie sampla (sampli) i zapis› w formacie DSP›› - zainstalowany D-Filer v1.1››› WYMAGANIA› ---------›› - Atari XL/XE›› - stacja dyskw›› - MemLo nie wiksze ni $2000››› URUCHOMIENIE› ------------›› Program mona uruchomi pod kontro-› l dowolnego DOS'u. BASIC moe by› w czony - program to wykryje i auto-› matycznie go wy czy, dodatkowo zo-› stanie w czony ekran systemowy.›› Jeeli pracujemy pod SpartaDOS X to› program naley uruchomo z "X'em",› poza tym naley wy czy Time/Date› Line (TD OFF).›› Przed uruchomieniem program spra-› wdza MemLo. Jeeli bdzie ono wiksze› od $2000 to na ekranie ukae si od-› powiedni komunikat i po naciniciu› dowolnego klawisza nastpi powrt do› DOS'u.›› Kolejny etap to instalacja opcji› HELP. Po ukazaniu si okienka klawi-› szami , wybieramy dan opcj, RETURN› potwierdza nasz wybr. Dodatkowo akty-› wne s klawisze: Y - wybr i potwie-› rdzenie opcji YES, N - wybr i potwie-› rdzenie opcji NO, ESC - to samo co› klawisz N. HELP instalowany jest w pa-› mici RAM pod ROM'em, a wic jeeli› Twj system wykorzystuje t pami to› nie instaluj tej opcji! Po zainstalo-› waniu dostp do HELP'a umoliwia kla-› wisz (ciekawe kto zgadnie)... oczywi-› cie HELP. Pomoc dostpna jest zarwno› z poziomu D-S jak i Filer'a. Klawisza-› mi ,  moemy przewija tekst, ESC› lub ponowne nacinicie HELP umoliwi› wyjcie z tej opcji.›› UWAGA! Okno z pytaniem o instalacje› ukae si tylko na ekranie systemowym!› W kadym innym wypadku instalacja› przebiega automatycznie!››› OBS{UGA› -------›› Po uruchomieniu programu na ekranie› zobaczymy trzy okna:›› - okno informacyjne›› - okno g wnego menu›› - okno dla sampli MPT›› W grnej czci ekranu znajduj si› take informacje o autorze oraz wersji› programu :-)››› Okno informacyjne› -----------------›› Tutaj znajdziemy wszystkie informa-› cje na temat pracy programu. Okno zo-› sta o podzielone na kilka mniejszych.› Patrzc od gry widzimy:›› - okienko dla nazwy pliku, a obok okno› d ugoci ca ego pliku. Warto poda-› wana jest w HEX'ach›› - okienko z ustawieniem opcji podsta-› wowych, a w nim:›› a) FORMAT: Po tym s owie znajdziemy› informacj o formacie danego› sampla: MPT lub SMP.›› b) kHz: Czstotliwo odtwarzania› sampla - 15 lub 8.›› c) SCREEN: Jeeli ustawiony na ON to› obraz bdzie w czony podczas› odtwarzania sampla,OFF-wy czony.› Dodatkowo moe pokaza si tu› "gwiazdka" [*], ktra informuje› i podczas pakowania sampla obraz› zostanie wy czony.›› d) FREE: Ilo wolnej pamici.›› - okienko z opcjami dodatkowymi. Mog› si tu ukaza nastpujce informacje›› HELP - opcja HELP zainstalowana.›› LOOP - ptla podczas odtwarzania› sampla jest aktywna (prbka› bdzie odtwarzana "w k ko").›› MAX - Program pracuje w trybie MAX› (FREE=$6000).››› G wne menu› -----------›› Podstawowe opcje programu umieszczone› s w menu. Wybr ich umoliwiaj kla-› wisze , , a RETURN akceptuje i uru-› chamia dan opcje. Dodatkowo istnieje› moliwo wywo ania danej opcji przy› pomocy klawiszy funkcyjnych, ktre› zostan podane wraz z opisem danej› opcji.››› MENU/Load Sample› ----------------› Wywo anie:Ň lub ÔÁ›› Opcja umoliwia za adowanie do pamici› sampla. Format sampla rozpoznawany› jest po nag wku:›› Nag wek Format sampla› ------------------------ -------------› $FE $FE $00 $00 MPT - ONE›› $90 MPT - ALL›› 'DSP' (ATASCI) D-Sample›› Brak nag wka SMP› ------------------------ -------------›› Kady inny traktowany jest jako format› SMP. Nieco ryzykowne jest sprawdzanie› formatu MPT-ALL gdy moe si zdarzy› i prbka w formacie SMP take moe› mie w pierwszym bajcie warto $90!›› Dla nie wtajemniczonych podaj budow› takiego pliku: pierwsze 32 bajty to› tablica informujca o po oeniu sampla› w pamici liczona zawsze od adresu› $9000. Po tej tablicy znajduj si da-› ne sampli. Tablic mona podzieli na› dwie czci, a kada ma po 16 bajtw.› Pierwsza cz to starsze po wki› adresu sampla (m odsza po wka ma za-› wsze warto 00). Druga cz tablicy› to starsze po wki adresu gdzie koczy› si dana prbka (zawsze +1).›› Tak wic plik w formacie MPT-ALL za-› czyna si zawsze od bajtu $90 (dlate-› go D-S go sprawdza) i tylko ten bajt› ma sta  warto.›› Swoj drog autorzy MPT (chyba wszyscy› wiedz kto to?) mogli doda jaki baj-› ty identyfikacyjne dla tego formatu› (pliki w formacie MPT-ONE maj).›› Jak wspomnia em wyej, teoretycznie,› moe si zdarzy i w pliku SMP pier-› wszy bajt bdzie mia warto $90 (ja› jeszcze takiego nie spotka em, ale› atwo mona go zrobi). Z tego te› wzgldu sprawdzana jest jeszcze ca a› tablica (obliczane s d ugoci), ale› i to moe zawie z tego te wzgldu› przepraszam, jeeli D-S b dnie rozpo-› zna format MPT-ALL.›› Z pozosta ymi formatami nie ma proble-› mu gdy maj one "sensowne" bajty› identyfikacyjne.›› Po wybraniu opcji LOAD SAMPLE przej-› dziemy do Filera (patrz opis D-FILER› v1.1). Po wybraniu pliku potwierdzamy› to RETURN'em i nastpi odczyt.›› "Zachowanie" programu podczas odczytu› uzalenione jest od rozpoznanego for-› matu. W dolnej czci ekranu uka si› wszelkie informacje dotyczce b dw› podczas odczytu (numery podane s› dziesitnie). Zaznacz jeszcze i ko-› munikat Out of memory (koniec pamici)› jest typowo informacyjny tz. i takie-› go sampla bdziemy mogli ods ucha,› mimo i nie bdzie on odczytany w ca-› oci (pamitaj o tym)!›› Po odczytaniu pliku nastpi powrt do› g wnego menu.››› MENU/Save sample› ----------------› Wywo anie: ×›› Jak nie trudno si domyle opcja umo-› liwia zapis sampla(i). W zalenoci› od formatu w ktrym pracujemy program› rnie zareaguje.›› MENU/SAVE SAMPLE/format SMP› ---------------------------› W tym przypadku przejdziemy bezpore-› dnio do Filer'a gdzie bdziemy mogli› poda nazw pliku. RETURN potwierdza› wpisan nazw i rozpocznie si zapis.››› MENU/SAVE SAMPLE/format MPT› ---------------------------› Uka si kolejne opcje:›› ALL - zapis w formacie MPT-ALL›› ONE (MPT HEADER) - zapis w formacie› MPT-ONE›› ONE (NO HEADER) - zapis w formacie› SMP-same dane prbki›› Po wybraniu opcji ALL podajemy nazw› pliku (Filer), RETURN-zapis.›› Opcja ONE (w obu przypadkach) wymaga› przed jej wybraniem zaznaczenia sampla› (lub sampli). Jak nie trudno si do-› myle dziki tej opcji moemy bez› adnych kombinacji nagra sobie poje-› dycze sample znajdujce si w oknie› MPT. Rozszerzeniem nazwy bdzie Sxx,› gdzie xx to numer zwikszany podczas› zapisu. Tak nagane sample (opcja ONE› (MPT HEADER)) bez problemu mona wczy-› tywa w MPT opcj LOAD ONE!›› Tradycyjnie w razie jaki problemw› podczas zapisu uka si odpowiednie› komunikaty!››› MENU/Convert to MPT› -------------------› Wywo anie: Ă›› Opcja jest aktywna tylko podczas pra-› cy z samplami w formacie SMP (tryb MAX› musi by wy czony).›› Konwersja sampla polega na tym i two-› rzona jest dla niego tablica oraz› "obcinana" jest d ugo-m odszy bajt.› Tak wic jeeli prbka mia a d ugo› np. $1F5C to po konwersji bdzie mia a› d ugo $1F00.›› Po konwersji opcja zostaje wy czona.››› MENU/Pack/Save› --------------› Wywo anie: BRAK›› Opcja umoliwia spakowanie danych› (format SMP) lub wszystkich sampli› znajdujcych si w oknie MPT SAMPLE› oraz zapis (po spakowaniu) we w asnym› formacie DSP. Wraz z danymi zapisywane› s informacje o formacie oraz ustawie-› niu opcji kHz.›› W trybie MAX opcja nie jest aktywna!›› Po jej wybraniu nastpuje pakowanie› danych. W oknie menu uka si nast-› pujce informacje:›› SOURCE: ilo danych ju spakowanych›› TARGET: aktualna d ugo danych po› spakowaniu›› GAIN : zysk›› Wartoci podawane s w HEX'ach.›› Po zakoczeniu pakowania (informacja› COMPLETE!) program oczekuje na naci-› nicie dowolnego klawisza za wyj-› tkiem ESC, ktry umoliwia powrt do› g wnego menu. Jeeli po GAIN ukae› si s owo NONE (ADEN) to po nacini-› ciu dowolnego klawisza take nastpi› powrt do g wnego menu.›› Operacja zapisu jest taka sama jak› opisa em wyej. Podajemy nazw (zale-› cane rozszerzenie DSP) i potwierdzamy› RETURN'em.›› Czy warto uywa tej opcji? Myl e› najlepsz odpowiedzi bdzie tabelka.› Do testw wybra em, zupe nie przypad-› kowe sample (naprawd). W sumie jest› ich dziewi o cznej d ugoci $7f00› (32,512) bajtw. W tecie bra y udzia › najbardzej popularne packery:›› 1. D.J Packer v1.1› 2. SFDN Packer v1.01› 3. Super Packer v1.0›› Pod uwag bra em tylko i wy cznie› czas pakowania, bez wzgldu na to jak› dany paker to wykonuje np. SFDN ma› dwa przebiegi. Po pierwszym naley po-› da nazw pliku - co take by o liczo-› ne z tym e zapis skierowany by na› ramdysk! Chyba sprawiedliwie? Odnonie› Super Packer'a to w czone by y oba› algorytmy). A oto oglne wyniki:›› +------------+-------+-------+-------+› | Program | Zysk | Czas | Turbo |› +------------+-------+-------+-------+› |SFDN Packer | 9,396 | 02:20 | ----- |› |D-Sample Pck| 9,292 | 13:08 | 09:52 |› |D.J Packer | 8,709 | 12:40 | ----- |› |Super packer| 8,447 | 17:23 | ----- |› +------------+-------+-------+-------+›› Ca kowita d ugo: 32,512 bajtw›› Zysk - podany jest w bajtach› Czas - min/sek› Turbo - to czas przy wy cz. ekranie›› Jak wida jedynie SFDN Packer jest› nieco lepszy pod wzgldem zysku, ale› czasowo... brak konkurencji!›› Tak wic kto ma "troszk" czasu to› moe sobie popakowa sampelki.››› MENU/Set kHz› ------------› Wywo anie: Ë›› Opcja umoliwia ustawienie czstotli-› woci z jak bd odtwarzane sample.› Aktualna warto widoczna jest w oknie› informacyjnym po kHz.››› MENU/Play sample› ----------------› Wywo anie: Đ lub Ş›› W zalenoci od formatu reakcja pro-› gramu jest nastpujca:›› SMP - odtwarzanie sampla›› MPT - przejcie do okna MPT SAMPLE›› Jeeli chcemy przerwa odtwarzanie to› naley nacisn klawisz SHIFT.››› MENU/Exit to DOS› ----------------› Wywo anie: ĹÓĂ lub Ĺ›› Nie trudno si domyle i opcja umo-› liwia kulturalne (i bezpieczne :-) )› wyjcie do DOS'u. Powrt umoliwia› wpisanie komendy RUN (w DOS'ie) o ile› system umoliwia to. Uprzedzam i inne› wyjcie z programu (np. RESET) moe› spowodowa zawieszenie systemu!›› Operacj wyjcia naley zawsze potwie-› rdzi! Po ukazaniu si pytania o pot-› wierdzenie klawiszami ,  wybieramy› opcj (NO, YES), a RETURN akceptuje› nasz wybr. Dodatkowo aktywne s kla-› wisze: Y - wybr i akceptacja opcji› YES, N - wybr i akceptacja opcji NO,› ESC - to samo co klawisz N.›› Dla "zielonych":›› YES - TAK - wyjcie do DOS'u› NO - NIE - powrt do menu›› UWAGA! Dane zostan skasowane!››› MENU/Opcje dodatkowe› --------------------›› Opcji tych nie ma w g wnym menu, ale› mona je wywo a przy pomocy klawiszy› funkcyjnych.››› MENU/Zmiana trybu pracy› -----------------------› Wywo anie: Í lub Ć›› Opcja umoliwia wybr trybu pracy pro-› gramu. Do wyboru s dwa:›› 1. PODSTAWOWY - umoliwia prac z sam-› plami w formacie MPT lub SMP. Bufor› na dane wynosi masymalnie $3000› (12,288) bajtw. W tym trybie dos-› tpne s wszystkie opcje programu› (o ile pozwala na to FORMAT). Pro-› gram uruchamia si w anie w tym› trybie.›› 2. MAX - umoliwia prac z samplami w› formacie SMP. Przy odczycie nie› zwraca uwagi na adne nag wki co› umoliwia za adowanie "wszystkiego"› do bufora, ktry w tym trybie ma› wielko $6000 (24,576) bajtw. Nie› s dostpne opcje przeznaczone dla› sampli MPT oraz PACK/SAVE i CONVERT› TO MPT.›› Aktualny tryb pokazany jest w oknie› informacyjnym: MAX - aktywny tryb MAX,› brak informacji - aktywny tryb pod-› stawowy.››› MENU/W /wy ekran podczas grania› -------------------------------› Wywo anie: Ó›› Opcja umoliwia w czenie lub wy cze-› nie ekranu D-S podczas odtwarzania› sampla. Aktualne ustawienie pokazane› jest w oknie informacyjnym po s owie› SCREEN.››› MENU/W /wy ekran podczas pakowania› ----------------------------------› Wywo anie: ĂĎÎÔŇĎĚ«Ó›› W czenie/wy czenie obrazu podczas› pakowania sampla(i), co oczywicie› przyspieszy ten proces. Jeeli opcja› jest aktywna to ukae si "gwiazdka"› [*] po s owie SCREEN (za informacj› o ustawieniu tej opcji dla odtwarzania› sampla).››› MENU/W cz/wy cz ptle› -----------------------› Wywo anie: Ě›› Jeeli chcemy aby prbka by a odtwa-› rzana "w k ko" to naley uaktywni› t opcj. Jeeli jest ona aktywna to› w oknie informacyjnym ukae si s owo› LOOP.›› Wyjcie z ptli umoliwia klawisz› SHIFT.››› MENU/Help› ---------› Wywo anie: ČĹĚĐ›› O ile opcja ta jest zainstalowana.››› Okno MPT sample› ---------------›› Wej do niego moemy tylko wtedy go› odczytamy prbk w tym formacie! Opcje› dostpne s tylko przy pomocy kla-› wiszy funkcyjnych.›› MPT/wybr sampla› ----------------› Wywo anie: ś, ť››› MPT/Odtwarzanie sampla› ----------------------› Wywo anie: ŇĹÔŐŇΛ›› MPT/Przerwanie odtwarzania› --------------------------› Wywo anie: ÓČÉĆÔ››› MPT/Zaznaczenie sampla› ----------------------› Wywo anie: ÓĐÁĂĹ, ÄĹĚĹÔĹ›› Jeeli skorzystamy z klawisza DELETE› to po zaznaczeniu podwietlenie prze-› sunie si o jedn pozycj w d .››› MPT/Zaznaczenie wszystkich sampli› ---------------------------------› Wywo anie: ÉÎÓĹŇÔ››› MPT/Skasowanie wszystkich zaznacze› -----------------------------------› Wywo anie: ĂĚĹÁŇ››› MPT/Inwersja zaznacze› ----------------------› Wywo anie: ÉÎÖĹŇÓĹ››› MPT/Kasowanie sampla› --------------------› Wywo anie: Ä›› Jeeli nie zaznaczymy adnego sampla› to kasowanie bdzie dotyczy o aktual-› nie podwietlonego. W przypadku zazna-› czenia, tylko zaznaczonego. Oczywicie› mona zaznaczy kilka lub wszystkie› sample.›› Kasowanie trzeba zawsze potwierdzi› (tylko raz - bez wzgldu na ilo za-› znacze).››› MPT/Ustawienie opcji kHz› ------------------------› Wywo anie: Ë››› MPT/W cz/wy cz ptle› ----------------------› Wywo anie: Ě››› MPT/W /wy ekran podczas grania› ------------------------------› Wywo anie: Ó››› MPT/Wywo anie opcji Load Sample› -------------------------------› Wywo anie: ÔÁ››› MPT/Powrt do g wnego menu› ---------------------------› Wywo anie: ĹÓĂ lub ž››› MPT/Help› --------› Wywo anie: ČĹĚĐ›› O ile opcja ta jest zainstalowana.››› I to ju wszystkie opcje dotyczce tej› czci programu. Jeeli nie znasz› jeszcze biblioteki D-FILER v1.1 (np.› z programu D-Font View) to zapraszam› do lektury...›››