24.VII.1999 MEGA PLAYER version 2.0 by MacGyver/AIDS -------------------------------------- Spis treści: 0 WSTĘP 0.0 HISTORIA 0.1 SKOK NUMERACJI I NAZWA 0.2 PO CO NOWA WERSJA ? 1 MOŻLIWOŚCI PROGRAMU 1.0 FORMATY MUZYCZNE 1.0.0 Chaos Music Composer 1.0.1 Music ProTracker 1.0.2 Theta Music Composer 1.0.3 Future Composer 1.1 FORMATY GRAFICZNE 1.2 POZOSTAŁE FORMATY 1.3 PLAYLISTA 2 INSTRUKCJA OBSŁUGI 2.0 UWAGI 2.1 POCZĄTEK 2.2 MENU GŁÓWNE 2.2.0 File Selector 2.2.1 Status 2.2.2 Playlista 2.2.3 Panele odtwarzające 2.2.4 Funkcje dodatkowe paneli 3 INFORMACJE TECHNICZNE 3.0 UWAGI 3.1 CREDITS 3.2 WYMAGANIA PROGRAMOWE 3.3 WYMAGANIA SPRZĘTOWE 4 ZAKOŃCZENIE -------------------------------------- 0 WSTĘP 0.0 HISTORIA Minęło już 27 miesięcy, kiedy pojawiła się ostatnia wersja Mega Playera - była to wersja 1.6. Od tego czasu wiele się zmieniło - w międzyczasie zdążyłem zdać maturę, kupić Falcona, dostać się na studia, wylecieć z nich, popsuć Falcona, wrócić na studia..... ale mniejsza z tym.... 0.1 SKOK NUMERACJI I NAZWA Tak.... była wersja 1.6, a teraz jest 2.0.... Diametralna zmiana numeracji oznacza rewolucję w programie.... O ile poprzednio Mega Player był jedynie odgrywaczką do muzyczek, o tyle obecna wersja oprócz kontynuacji możliwości poprzedniej daje nam również możliwość przeglądania grafiki (!), tekstu (!!) oraz fontów (!!!). W zasadzie nazwa powinna brzmieć Mega Viewer, ale po prostu chciałem uniknąć syndromu JBW, czyli wywalamy kompilator z Quick Assemblera, dodajemy wczytywanie fontów i mamy edytor tekstu (Panther). 0.2 PO CO NOWA WERSJA ? Istnieje wiele przeglądarek na małe Atari, ale prawie żadna z nich nie spełniała założonych przeze mnie kryteriów. Po pierwsze wykorzystanie podkatalogów - twórcy oprogramowania boją się ich jak mysz kota, a jak tu wszytko trzymać w głównym katalogu ? Po pierwsze - bałagan, po drugie - 64 pliki na dysku np. 8 MB (przy SIO2PC lub HDD) to wielkie marnotrawstwo - potężne zasoby leżą odłogiem, a to jest nie dopuszczalne !!! Nie chwaląc się wersje Mega Player-a od 1.5 w górę jako jedne z pierwszych programów obsługiwały podkatalogi. No, ale nie samą muzyką człowiek żyje - posiadam całą masę plików typu .PIC, .APC i .INT, które pozrzucałem na dyski 8MB na SIO2PC i tu mnie spotkało rozczarowanie - o ile najbardziej popularne przeglądarki posiadały wspaniały wygląd i wystrój, o tyle były równie funkcjonalne jak sanki na oceanie. Nie dość, że zachowywały się tak, jakby podkatalogi były czymś abstrakcyjnym, to jeszcze posiadały niewygodną obsługę, czasami nawet możliwą tylko przy użyciu myszy. Jeżeli ktoś poczuł się obrażony, to przepraszam, ale wydaje mi się, że skoro już coś tworzymy, to starajmy się to robić jak najlepiej, a nie tylko po, aby nasze dzieło istniało dla samego istnienia - nie popełniajcie błędów jakie popełnia falconowska grupa Mystic Bytes. ------------------------------------- 1 MOŻLIWOŚCI PROGRAMU 1.0 FORMATY MUZYCZNE Program odgrywa muzykę w z następujących trackerów: 1.0.0 Chaos Music Composer: a) CMC - zwykły CMC; b) DMC - muzyka z CMC 2 razy na ramkę; Dodatkowo możemy przełączać tablice basów między standardową a zmienioną przez Rzóga/Slight. Istnieje również możliwość włączenia doublera, czyli zwykła muzyczka z CMC zostanie odtworzona 2 razy na ramkę, przy dwukrotnie wolniejszym tempie - efekt niekiedy rozwala - spróbujcie posłuchać czwartej muzyczki z Endless Dreams - perkusja brzmi jak samplowana ! 1.0.1 Music Protracker: a) MPT - zwykła syntetyczna muzyczka; b) MD1 - muzyka z jednym kanałem sampli; c) MD2 - muzyka z dwoma kanałami sampli; d) D8 - sample 8 kHz e) D15 - sample 15 kHz 1.0.2 Theta Music Composer: a) TMC - muzyczki od 1 do 8 kanałów, od 1 do 4 razy na ramkę; 1.0.3 Future Composer: a) FC - muzyczka musi być zkompilowana; 1.1 FORMATY GRAFICZNE: Program przegląda następujące pliki graficzne: a) APC - z programu APAC VIEW - czyli 256 kolorów - mix trybów 9 i 11 b) CIN - z pogramu CIN - mix trybów 15 i 11 - 160*192 64 kolory w linii z palety 128 c) GED - tryb 15 + duszki + kolory na przerwaniach DLI d) GR8 - zwykły tryb graficzny 8 e) GR9 - analogicznie do GR8 f) HIP - mix trybów 9 i 10. Program rozpoznaje dwie wersje: by Hard (greyscale) i by TQA (kolory) g) INT - podwójny tryb 15 h) MIC - tryb 15 + rejestry kolorów i) PIC - kompresowany MIC j) PI1 - format graficzny z Atari ST 320*200 16 kolorów (ST Low) k) PI3 - format graficzny z Atari ST 640*400 Mono (ST High) 1.2 POZOSTAŁE FORMATY a) FNT - zwykłe fonty w formacie Font Makera i Font Designera b) TXT,DOC - pliki tekstowe Istnieje możliwość wyboru standardu polskich liter. Standardowo program jest ustawiony na przeglądanie tekstów z lokalizacją polskich liter zgodną z Pantherem (ATASCII). Możemy również obejrzeć tekst w innym standardzie: Mazovia, Latin-2 i Windows. 1.3 PLAYLISTA W programie istnieje możliwość utworzenia playlisty. Możemy zrobić kolejkę plików do obejrzenia/wysłuchania. Jednak lista nie może przekraczać rozmiaru 128 pozycji. Odtwarzanie z playlisty ma dwa tryby pracy - ręczny (manual) i automatyczny. Playlistę można również zapętlić - wtedy to pliki w kolejce będą odtwarzane do momentu, aż nie zostanie naciśnięty stosowny klawisz lub nie zostanie odcięty dopływ prądu do komputera ;) a) tryb automatyczny Gdy uruchomimy playlistę, to następny obrazek zostanie wyświetlany do momentu, aż minie podany przez nas czas, wtedy to zostanie załadowany następny plik. W wypadku muzyki zamiast progu czasowego player sam wykrywa koniec utworu. b) tryb ręczny Polega on na tym, że muzyczka będzie grała, a obrazek będzie wyświetlany dopóty, dopóki nie naciśniemy klawisza, co spowoduje załadowanie następnego pliku. Tryb ręczny jest dostępny w trybie automatycznym, czyli, że możemy przyspieszać zakończenie odtwarzania danej grafiki/muzyki. ------------------------------------- 2 INSTRUKCJA OBSŁUGI 2.0 UWAGI a) gdy wczytujemy muzykę MD1 lub MD2 wraz z samplami D8 lub D15 to kolejność wczytywania muzyki i sampli jest obojętna. Również ich kolejność umieszczenia w playliscie jest przypadkowa. b) pliki tekstowe typu .TXT i .DOC jako jedyne nie pracują w automatycznym trybie pracy 2.1 POCZĄTEK Podczas ładowania MP2.0 pojawi się zapytanie: Which CIO ? Jeżeli wybierzemy opcję C (current) wtedy MP2.0 będzie używał systemowych procedur obsługi dysku, natomiast w wypadku wybrania opcji N (new) załaduje własne procedury. Ta druga opcja jest zalecana, gdy nie korzystamy z AtariDOS-a, który używa podkatalogów, bądŹ, gdy pracujemy bez DOS-a. 2.2 MENU GŁÓWNE Na samej górze widnieje aktualna ścieżka dostępu. Poniżej widzimy 3 okna: File Selector, Status, Playlist 2.2.0 File Selector Te oknienko zawiera spis plików i/lub podkatalogów. Poruszamy się strzałkami pionowymi kursora. RETURN lub TAB oznacza załadowanie danego pliku. Klawisze poziome kursora umożliwiają przemieszczanie pomiędzy oknami File Selector i Playlist. Opis pozostałych klawiszy: 1,2,..,8 - katalog danego napędu Insert - dodawanie pliku do playlisty Delete - usuwanie ostatniego pliku z playlisty Clear - kasowanie playlisty Shift Control Esc - wyjście do DOS-a Shift Control Delete - zimny start Aktywność poniższych funkcji jest sygnalizowana znakiem "+" , zaś nieaktywność oznacza "-". Aby zmienić ustawienie, należy użyć następujących klawiszy: a) L-zapętlenie playlisty "+" po odtworzeniu ostaniego pliku z playlisty nastąpi ponowne odtwarzanie listy od początku "-" zakończy odtwarzanie na ostatniej pozycji w liscie b) C-zmieniona tablica basów CMC "+" tablica Rzóga "-" oryginalna tablica c) D-doubler CMC (patrz 1.0.0) "+" doubler aktywnty "-" normalne odtwarzanie d) S-tryb ręczny playlisty "+" każdy plik będzie odtwarzany/wyświetlany, dopóki nie przerwiemy "-" grafiki wyświetlane przez czas podany w parametrze muzyka odtworzona, dopóki utwór nie osiągnie końca oczywiście można przerwać e) I-dzwięk podczas operacji I/O Dodatkowo klawisz T zmienia standard polskich liter. 2.2.1 Status W tym oknie są wyświetlane komunikaty i zapatynia o potwierdzenie. Oto lista komunikatów: File not found - brak pliku, lub jego uszkodzenie Drive not found - brak napędu lub uszkodzenie Path too long - zbyt duża ścieżka dostępu (max. 64 bajty) Playlist too long - playlista nie zmieści kolejnego wpisu (max. 128 pozycji) Internal error - gdy się pojawi w trakcie działania, to skontaktuj się ze mną ! Loading - oznacza, że w danej chwili trwa operacja dyskowa (czyli 6502 jest zajęty transmisją) 2.2.2 Playlist Dostępna klawiszologia: Shift 0-9,A-F - parametr przy pliku a) w wypadku formatów graficznych i .FNT oznacza czas wyświetlania w sekundach, wyjątek stanowi 0 - oznacza to brak limitu czasowego b) przy formacie CMC (DMC) oznacza on numer songu c) przy formatach MPT (MD1,MD2) i TMC oznacza numer pozycji startowej d) przy pozostałych formatach nie ma znaczenia Tab,Return - start odtwarzania listy od bierzącej pozycji 2.2.3 Panele odtwarzające MP2.0 posiada trzy panele, które uaktywniają się po załadowaniu danego typu pliku. Są to panele: graficzny, tekstowy i muzyczny. Esc,Space - przerwanie odtwarzania i powrót do menu. Jeżeli odtwarzanie zostało wywołane z File Selectora, to również klawisze Return,Tab działają tak samo. W wypadku wywołania z playlisty klawisze Return,Tab wywołują przeskok do następnej pozycji. 2.2.4 Funkcje dodatkowe paneli a) panel muzyczny Caps - chwilowa pauza Inverse - przewijanie do przodu W wypadku muzyczek bez sampli będzie widoczny również spectrum analyzer. b) panel tekstowy strzałki pionowe kursora - przesuw tekstu ------------------------------------- 3 INFORMACJE TECHNICZNE 3.0 UWAGA Ponieważ w wersji 1.6 playery (szczególnie od TMC) zacinały się, to przed odtworzaniem player jest kopiowany do bufora - ma to na celu uniknięcie sytuacji, że muzyczka może zostawić śmieci w playerze, rzutujące na odwtarzenie następnej muzyczki. 3.1 CREDITS Autor: MacGyver/AIDS Program powstał w całości w assemblerze. Kody Źródłowe to ponad 4500 linii. Użyte programy: -Quick Assembler 1.0 by JBW -Freemon 2.4 by MacGyver -MyDOS 4.5 by Wordmark -DOS II+ by S.Dondorf -QA Swap by Mayonez & Rav -Font Designer by JBW -Toms Navigator by Huskie -Super Packer by BeweSoft Playery do CMC, MPT i TMC są autorstwa Jaskiera/TQA. Player do FC jest autorstwa Magnus-a/WFMH. Użyłem również kilka pomysłów, które Jaskier opublikował w Energy Zin-ie na temat wyświetlania formatu GED. Wykorzystałem również procedury obsługi handlera D: z MyDOS-a 4.5, bo byłem na tyle leniwy, że mi się samemu nie chciało pisać :))) 3.2 WYMAGANIA PROGRAMOWE Jakikolwiek system lub loader, który czyta pliki o strukturze DOS-owej i używa wektorów INITAD $2E0-$2E1. 3.3 WYMAGANIA SPRZĘTOWE a) minimum: Atari 8-bit, 64kB RAM, FDD, Synchronizacja pionowa 50Hz b) zalecane: Atari 8-bit, RAM >64kB, STEREO, HDD, SIO2PC, PAL UWAGA!!! Program nie był testowany na komputerach z systemem NTSC i z procesorem 65816. Program nie korzysta z nielegalnych rozkazów ani, z rozkazów specyficznych 6502C. ------------------------------------ 4 ZAKOŃCZENIE Cóż, nareszcie koniec ! Jeżeli jeszcze kiedykolwiek zrobię kolejną wersję playera, to zapomnijcie, że będzie chodził na 64kB...... MacGyver