atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
BMPVIEW
Przeglądarka BMPVIEW przeznaczona dla systemu SDX wyświetla za pomocą VBXE niekompresowane obrazki w formacie "BMP Windows 3.x" o rozdzielczości 336x240. Większe formaty zostaną zaprezentowane fragmentarycznie i wypozycjonowane do lewego-dolnego rogu (specyfika formatu BMP - obrazki zapisywane są od najniższej lini na ekranie).

Do działania przeglądarki wymagana jest obecność karty VBXE z rdzeniem FX oraz sterownika S_VBXE.SYS dostępnego na stronie Draco.

Eksperymentalnie obsługiwana jest metoda kompresji RLE, lecz jest to póki co rzecz nie przetestowana do końca.




Ponieważ VBXE pozwala na wyświetlenie 256 kolorów z 21-bitowej palety(każda składowa jest w VBXE 7-bitowa), to każdy możliwy format piksela konwertowany jest do palety 256 kolorów. Każdy piksel obrazka TrueColor konwertowany jest do palety w formacie 332 (domyślnie), 323, 233 lub odcieni szarości. 332 oznacza, że ze składowej R i G brane są po 3 najstarsze bity a ze składowej B tylko 2. Wybranie palety B/W powoduje przetworzenie piksela do 256 odcieni szarości (wg wzoru 0.2989 * R + .5870 * G + 0.1140 * B).




Najprościej wywołać program za pomocą:

BMPVIEW RETWIZ (rozszerzenie .BMP jest dodawane automatycznie)

Program pozwala również na zapisanie najczęściej używanych przełączników w zmiennej środowiskowej BMPVIEW. Parametry zapisane w zmiennej są przetwarzane najpierw, a dopiero później przetwarzane są parametry linii poleceń, tak więc np.

SET BMPVIEW=/X

spowoduje wyświetlanie szczegółowych informacji o bitmapie nawet jeśli w samej linii poleceń nie zostanie wyszczególniony parametr /X.

Sposób wywołania programu:

BMPVIEW [file[.BMP] [/B color] [/P palette] [/T [mmm:]ss[.dd]] [/X]]

gdzie:
  • file to nazwa obrazka,
  • /B pozwala na sztywne ustawienie indeksu koloru tla z palety obrazka -domyślnie program szuka w palecie koloru zbliżonego maksymalnie do czarnego i taki właśnie ustawia jako tło,
  • /P pozwala na wybór formatu palety przy wyświetlaniu obrazków TrueColor - domyślnie jest to 332, a można też ustawić 323, 233 lub BW,
  • /T pozwala określić czas wyświetlania obrazka - domyślnie w
    nieskończoność,
  • /X wyświetla szczegóły o budowie pliku bitmapy.

    Wciśnięcie dowolnego klawisza pozwala w dowolnej chwili zakończyć wyświetlanie obrazka i wrócić do DOS-u.




    Na koniec dodam jeszcze, że posiadacze twardych dysków (lub SIDE) mogą sobie ułatwić życie ustawiając kilka zmiennych systemowych:

    SET PATH=A:>BIN>;CAR:
    SET MANPATH=A:>MAN>;CAR:

    Kiedy skopiujemy pliki BMPVIEW.COM i BMPVIEW.MAN za pomocą:

    COPY BMPVIEW.COM A:>BIN>
    COPY BMPVIEW.MAN A:>MAN>

    w jakieś miejsce na swoim dysku, wtedy program będzie można wywoływać z poziomu dowolnego katalogu na dowolnym dostępnym urządzeniu. Z kolei dokumentację będzie można zawsze podejrzeć za pomocą:

    MAN BMPVIEW

    Oczywiście ścieżki można ustalić sobie dowolnie - ja podałem przykładową
    własną konfigurację.

    Po skonfigurowaniu RUNEXT.SYS wpisem do RUNEXT.CFG:
    BMP,A:>BIN>BMPVIEW.COM,%

    można uruchamiać obrazek wpisując tylko jego nazwę w linii poleceń:

    RETWIZ.BMP

    lub też nazwę z parametrami np.:

    RETWIZ.BMP /T 1:30

    Ustawienia zmiennych systemowych można dodać do pliku CONFIG.SYS lub AUTOEXEC.BAT dzięki czemu będą się one wykonywały automatycznie przy starcie systemu.

    Program można pobrać stąd (dostępne też jako .atr/.arc/.atr.bz2 - wystarczy zmienić rozszerzenie).

    2014-12-20 20:09 by Jerzy "Mono" Kut
    komentarzy: 34
  • xeen @2014-12-20 20:36:19
    dzięki, mono :)
    Jacques @2014-12-20 21:05:05
    Ja też dziękuję, biorę się za testowanie :)
    mono @2014-12-20 21:05:37
    Nie ma za co. Smacznego :)
    Jacques @2014-12-20 21:22:00
    S_VBXE v. 1.02, rdzeń FX 1.26, BMPVIEW krzyczy "Missing VBXEBASE". So jeft? ;-)
    larek @2014-12-20 22:38:54
    Dziękuję. Niestety nie mam VBXE... Może kiedyś... Kusi mnie zrobienie ładnej i kolorowej gry...
    Co to się porobiło z tym światem? Normalnie koniec świata ;-)
    mono @2014-12-20 22:58:24
    Stary S_VBXE - poproszę Draco, żeby zreleasował. Przepraszam za kłopot :/
    mono @2014-12-20 23:06:25
    Tymczasem można uzyć wersji prerelease takiego oto sterownika VBXE.SYS (jest w tym wątku http://atarionline.pl/forum/comments.php... ), który zostanie wypuszczony później. Wykrywa toto VBXE i zostawia symbol w pamięci.
    Jacques @2014-12-20 23:12:39
    Żaden kłopot, a wielka zasługa - dzięki :-)
    pin @2014-12-21 00:52:02
    @Larek - warto. Choć by i ze względu na jakość generowanego obrazu.
    blasph @2014-12-21 01:44:43
    a ile ten vbxe kosztuje z montażem?? mnie tez coraz bardziej kusi:)
    pin @2014-12-21 02:34:45
    Licz w całości do 400pln. Zyskujesz obraz generowany po składowych RGB, i rdzenie do wyboru: GTIA (praktycznie 100% zgodnosci, nawet z dowolnym interlace), FX (nowe fjuczery w tym tryb 80 znaków i rozdziałki typu 640x240), lub rdzeń emulujący SoundBoard (zamiast kabla video custom audio i masz kartę dźwięku), lub rdzeń chyba gtia, lub fx + rozszerzenie 320kB ram.

    Całość konfigurowana z poziomu Atari, czyli konfigurator w pliku, możliwość wgrania rdzenia do FPGA, lub możliwość zmiany konfiguracji rdzenia z poziomu Atari.

    Wsparcie z poziomu Sparta Dos X - sterownik obsługi ekranu na karcie - 80 znaków konsola, nawet z kolorowymi fontami ;)

    Ciekawa rzecz jest to zaprawdę powiadam Ci ;)
    Anon @2014-12-21 09:01:02
    No kurde, 400 za konsolę z kolorowymi fontami to must have ;)
    kris3d @2014-12-21 11:31:24
    @mono, gr8! i szacun na dzielni!:-) Gra na VBXE zaczęła chodzić mi po głowie:)
    Te kolory, ta rozdzielczość...:)
    mono @2014-12-21 13:09:15
    Pin koncentruje się na rzeczach, które są dzisiaj oprogramowane.
    Najmocniejszą stroną VBXE są NOWE możliwości:
    - mapa atrybutów - mechanizm znany z ZX Spectrum i C64, ale tutaj daje znacznie więcej możliwości (regulowane rozmiary atrybutu od oidp 2..32 pikseli hires),
    - nowe tryby graficzne i tekstowe - 2, 16 i 256 kolorowe,
    - całkowicie niezależny od CPU sposób generowania obrazu - CPU działa z pełną prędkością bo ANTIC nie musi generować obrazu i nie spowalnia procesora (realizowane jest tylko odświeżanie pamięci Atari - VBXE ma swoją pamięć i sobie nią sam niezależnie zarządza),
    - 4 palety po 256 kolorów do wykorzystania naraz na ekranie,
    - blitter do operacji na pamięci VBXE - oidp można przesłać ok 130KB na ramkę
    - VBXE ma 512KB własnego RAM
    Warto spojrzeć na:
    - opis VBXE w Atariki: http://atariki.krap.pl/index.php/VBXE
    - programy demonstracyjne dostarczane z rdzeniami karty na stronie Candle'a http://spiflash.org
    - dema grupy Lamers
    - zmodyfikowane gry, tryb i480 Rybags'a i inne opisane w kategorii VBXE w Atariki: http://atariki.krap.pl/index.php/Kategor...
    - i na koniec demo naśladujące cartridge Tomek8 Nosty'ego: http://atarionline.pl/forum/comments.php... a zrobione przeze mnie - tam widać możliwości blittera
    mono @2014-12-21 13:10:45
    A no i można łączyć standardowe możliwości graficzne Atari (ANTIC+GTIA) z trybami VBXE, ponieważ każdy tryb VBXE wyświetlany jest na tzw. overlayu - dodatkowym ekranie rysowanym NAD obrazem z Atari
    Anon2 @2014-12-21 14:06:02
    No za 400 zeta to można mieć kilka atarynek, hehehe. I skoro to takie cudowne, to czemu nie ma w sobie gniazda do podłączenia wprost do monitora PC? :->
    mono @2014-12-21 14:33:45
    Był kiedyś taki eksperymentalny core przygotowany. Trzeba by pytać Konstruktorów (Candle, Electron).
    tebe @2014-12-21 15:36:12
    bo rdzeń jest upchany po brzegi, 1 bajt więcej i się nie skompiluje, jak ma być coś więcej to nowy układ FPGA i koszty jeszcze większe
    mono @2014-12-21 15:46:54
    @kris3d: Mówisz, że drechy nie oklepią mi już facjaty? :D
    Swoje gry możesz już na VBXE realizować bez ograniczeń :)
    voy_ @2014-12-21 18:33:12
    @Anon2: część monitorów i TV chwyta taki sygnał co do reszty, to potrzebujesz dowolnego scandoublera albo kabla DB9/DB15-->SCART.
    pin @2014-12-21 20:24:19
    @Anon2 - mimo wszystko warto. Koszt jest wysoki z racji na cenę układów FPGA - jeśli się nie mylę to sam ten układ w wersji użytej w VBXE kosztuje około 200pln. Całość bez montażu coś koło 350, a 50 to jeśli nie umiesz przylutować kilku kabli ;)

    Każdy ma to, co chce mieć, dowiedziałeś się jakie są możliwości. Oczywiście nikt nikogo nie zmusza do zakupu, montażu itd. W tym względzie każdy ma możliwość wyboru.
    0xF @2014-12-21 21:45:36
    @mono: dla true color proponuję redukcję do palety z 6 poziomami składowych R, G, B.
    anon @2014-12-21 22:27:23
    Głupie pytanie, a jak będzie w przeplocie RGB11,11,11 i RGB 12,12,12 to co wyjdzie z uśrednienia. Sorry, kompletnym lajkonikiem jestem.
    lotharek1977 @2014-12-21 22:41:21
    eeee.....na zlotach montuje vbxe w cenie 300...
    kris3d @2014-12-21 23:22:48
    @mono, Kraków przyjazny Atari z przeróbkami;) Jak będziesz to zapraszam na dłużej, na jakieś mikroParty:) Co do VBXE: muszę przetrzeć szlaki z pomocą gorgha w HiRes, później coś z VBXE, chociaż statyczne obrazki kuszą:)
    mono @2014-12-22 13:27:55
    @kris3d: hi-res to mocny i bardzo niedoceniany tryb (mój ulubiony zresztą). Dzięki za zaproszenie - na pewno skorzystam.

    @0xF: Konwersja TrueColor do B/W wygląda następująco: piksel obrazu (24,32 bit) jest konwertowany do 256-odcieniowej palety wg podanego wzoru. A sama paleta odcienii szarości zawiera wartości (identyczne dla każdej składowej) od 0..255 (oczywiście indeksy parzyste i nieparzyste nie różnią się od siebie bo VBXE ma 7 bitów na składową a nie 8, ale jeśli w przyszłości zostałby zmieniony rdzeń i przetworniki wyjściowe pozwalające uzyskać 8 bitów na składową, to będzie jak znalazł). Czy gdzieś jest błąd w takim podejściu?
    Palety typu 332 itd. obliczane są podobnie choć tutaj ze względu na 256 kolorów w palecie mamy mniejsze pole do manewru - biorę n bitów ze składowej i ustalam nr indeksu w palecie. Składowe palety z kolei obliczane są za pomocą równego podziału 256 możliwych wartości przez odpowiednią ilość bitów i tak dla 2 bitów (4 możliwe wartości składowej) dostaniemy: 0, 85, 170, 255, dla 3 odpowiednio 0, 36, 73, 109, 146, 182, 218, 255.
    mono @2014-12-22 14:00:23
    Można by oczywiście zrobić to lepiej - zrobić sobie histogram kolorów i dopiero ułożyć paletę, ale wtedy trzeba 2x przelecieć treść obrazu - najpierw do histogramu, potem do konwersji piksela na indeks w palecie. Wolne :/
    electron @2014-12-22 14:41:57
    można też dodać mapę kolorów i wykorzystać 4 palety na raz na ekranie
    mono @2014-12-22 15:09:16
    Faktycznie! Dzięki Electron. Zrobi się.
    electron @2014-12-22 19:38:55
    Z tym, że należy pamiętać o przywróceniu domyślnych kolorów z zestawu 0, albo użyć tylko zestawów 1,2,3.
    mono @2014-12-23 10:28:14
    Drac030 poprawił S_VBXE.SYS: http://atarionline.pl/forum/comments.php...
    0xF @2014-12-23 21:18:11
    Mono: chodziło mi o to, aby zamiast palety np. 332, w której jest 8 stopni czerwonego, 8 niebieskiego i tylko 4 zielonego dać paletę, w której jest 6 stopni czerwonego, 6 niebieskiego i 6 zielonego. 6*6*6=216. Każdą składową redukujesz niezależnie z 256 do 6 poziomów przy pomocy tablicy. Potem tylko złożyć te składowe w indeks w palecie. Dzięki temu żadna składową nie jest poszkodowana.
    mono @2014-12-24 00:45:41
    Jasne. Konkretnie podstawą jest pierwiastek sześcienny z 256 = 6.3496042078727974 - stąd 6 i 216. Bardzo dobry pomysł - dzięki.
    mono @2015-01-23 21:31:55
    Po aktualizacje odsyłam do wątku: http://atarionline.pl/forum/comments.php...
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2769
    Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
    Postów ostatniej doby: 32

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
    Tomasz Dajczak i Kaz (21)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»