atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowe demo na duże Atari z 2017-11-14 23:01 (72)
Zanim stali się znani... Kto wystąpił w reklamach Atari? z 2017-11-07 21:27 (8)
Powrót z przyszłości: Giełda Bajtka i koncert Marka Bilińskiego! z 2017-11-03 01:03 (155)
Aktualności growe z 2017-11-01 14:19 (13)
Silly Venture 2k17 – nowa invitka i garść informacji! z 2017-10-30 10:45 (17)
Wyniki konkursu programistycznego ABBUC 2017 z 2017-10-28 16:53 (17)
Pokłosie RetroKomp/LOAD ERROR 2017 z 2017-10-22 16:28 (22)
Starotki ze strychu z 2017-10-20 12:30 (14)
Nowy RECOIL v4.1.0 z 2017-10-19 22:10 (8)
RetroKomp/LOAD ERROR 2017 – zapraszamy! z 2017-10-18 20:01 (3)
Robimy plakaty z 2017-10-11 23:56 (23)
Festiwal retro już za chwilę z 2017-10-10 12:26 (0)
Beyond the Borders – zbiórka na Kickstarterze z 2017-10-08 23:46 (43)
Remanent growy – ACTris! 2.1 z 2017-10-03 22:22 (6)
Silly Venture 2k17 – invitka na… C-64! z 2017-10-01 12:48 (13)
Relacja z KWAS-a 12 z 2017-09-30 02:03 (15)
Remanent growy – mini-Slots z 2017-09-28 00:25 (8)
Gry na Atari w IPN z 2017-09-26 08:18 (3)
Nowa polska gra na Atari ST z 2017-09-23 01:49 (25)
07 się zgłasza... z 2017-09-21 10:36 (26)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Nowe demo na duże Atari
Na zeszłotygodniowej imprezie Alchime 2017 zaprezentowano nową i (wg mnie) wartą obejrzenia produkcję na Atari ST/E: Glokzilla serwowaną przez grupę MJJ Prod. W przygotowywaniu dema udział wzięli:

  • C-Rem - Graphics
  • Gloky - Code
  • Mr. Nours - Code
  • Tomchi - Music



    Binarki do ściągnięcia za pośrednictwem Demozoo, lub Pouet. Miłego odbioru!

    2017-11-14 23:01 by Xeen
    komentarzy: 72
  • grey / mystic bytes @2017-11-15 08:53:25
    Gloky to bardzo dobry koder. Na scenie ST mówią na niego "król dotsów" :) Fajnie że w końcu wykorzystano jego efekty w taki sposób (na sieci krążyły filmiki z pojedynczych efektów). Demko bardzo przyjemne, śliczna grafika C-rem'a i muzyka Tomchi'ego.
    sofa team @2017-11-15 10:21:58
    Niezłe demko z fajnym designem ale w compo zostało zaorane przed 2 dema na Amstrada + :)
    grey / mystic bytes @2017-11-15 11:46:29
    @sofa team: no to akurat prawdę :) dwie prodki na Amstrada były naprawdę mocne - w jednej jest twister, który miażdży :) Nigdy nie lubiłem tego kompa, miałem nówkę spod igły (6128) którą oddałem za free Pinowi w 2004 roku bodajże :D szkoda że kiedyś nie było takich produkcji, pewnie bym się go tak szybko nie pozbył.
    tebe @2017-11-15 15:43:15
    poproszę tytuły które miażdżą :)
    Rastan @2017-11-15 18:09:10
    @Grey: te miażdżące demka są na CPC+. A ten komputer pod wieloma względami przewyższał ST, m.in. sprity hardwarowe, czy 4096 kolorów.
    Rastan @2017-11-15 18:17:50
    Wkleiłbym link, ale nie mogę:
    "Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą wysyłać komentarze z adresami URL; '' nie jest zarejestrowanym użytkownikiem."

    Jakiś błąd jest na stronie.
    grey / mystic bytes @2017-11-15 19:21:50
    @tebe & rastan: dokładnie napisałem tak - "dwie prodki na Amstrada były naprawdę mocne - w jednej jest twister, który miażdży :)" - pisząc "miażdży" miałem na myśli JEDEN efekt (twister) w demie "CRTC³" :) Ale ogólnie oba demka są naprawdę mocne.
    Kaz @2017-11-17 10:51:10
    Najfajniejszy efekt prawie na końcu, i trwa zaledwie kilka sekund... :(
    cedyn @2017-11-17 12:32:31
    sorka ... ale IMHO lepsze rzeczy na 8bit malucha wychodza. demko wyglada jakby bylo zrobieone 20 lat temu. taka sama formula podawania efektow, te same scrolle, muzyka bez zwiazku z obrazekiem (dwie rzeczy leca rownolegle) ... to juz bylo tysiace razy ... nie kupuje tego jako DEMO. jako ciekawie wygladajacy zbior osobnych efektow jest spoko ...
    grey / mystic bytes @2017-11-17 17:14:58
    @cedyn: Yo! :) Tak, to prawda. Niemniej doceniam to demo jeszcze z innych powodów - Gloky (koder) przez kilka lat tworzył efekty, które ukazywały się osobno jako *.PRG lub jako filmiki na YT. W końcu znalazł się ktoś, kto złożył to wszystko do kupy (Mr Nours), okrasił ładną grafiką i ładnie udźwiękowił :) Większość efektów jest w 50fps (jeśli nie wszystkie). Demko na pewno nie robi takiego wrażenia jak "AssKicker" Shadows'ów, ale jest bardzo ładne :) Pozdro wielkie, Wodzu :)
    Czytelnik_AOL @2017-11-17 23:59:23
    Oj Greyu, Greyu... jakże oszukujesz się z tą sceną "dużego" Atari. Omawiane wyżej demo CRTC³ na 8-bitowy Amstrad "zjada na śniadanie" produkcję, którą tak ofiarnie bronisz. :D
    Normalnie śmiech na sali w XXI wieku!!!
    Cedyń ma absolutną rację, małe Atari już dawno przegoniło jakością dem i efektów ST(E) a może i wyżej (choć scena mniejsza). Przyjmij to wreszcie do wiadomości.
    Acha, z litości nie będę punktować 16-bitowego Atari z wypasionymi produkcjami na C64, bo tego jest jeszcze więcej. :P
    ZbyniuR @2017-11-18 03:18:25
    miejsce 1 na Alchimie 2017 - CRTC³ by Flower Corp (CPC+)
    miejsce 2 - Eerie Forest by Logon System (CPC+)

    To drugie to demo gry Shadow of the Beast, oj chyba oszczędzali na pamięci żeby im na 64K działało, bo w niektórych sprajtach piksele takie wielkie. Można sobie porównać do podobnego intra na zwykłym CPC - Shadow Of The Beast Parallax Scrolling by Overflow. oba są zrobione w Overscanie. Zresztą podobne widziałem na małym Atari. :) Przypomnę że ta gra (a nie jakieś tam interko) jest na CPC zrobiona w mniejszych pikselach, ale tylko w 4ech kolorach.

    Jako staremu Amstradowcomi zawsze jak oglądam demka na CPC Plusa od razu rzuca mi się w oczy to czego nie dałoby się zrobić na zwykłym CPC, ale brakuje mi w nich polotu i poczucia że są zaplanowaną historią, a nie tylko zlepkiem przypadkowych scenek. A na starym dobrym 6128 od czasu do czasu trafiam na coś co mnie zadziwia. Jak np na ostatnim Revision - 3D meets the aging bits by Logon System. Produkcja ma zaledwie 22KB a przegrała jedynie z demem o objętości 8MB na 16bit Sega Mega Drive.

    Miłego oglądania. :)
    ZbyniuR @2017-11-18 03:20:15
    miejsce 1 na Alchimie 2017 - CRTC³ by Flower Corp (CPC+)
    miejsce 2 - Eerie Forest by Logon System (CPC+)

    To drugie to demo gry Shadow of the Beast, oj chyba oszczędzali na pamięci żeby im na 64K działało, bo w niektórych sprajtach piksele takie wielkie. Można sobie porównać do podobnego intra na zwykłym CPC - Shadow Of The Beast Parallax Scrolling by Overflow. oba są zrobione w Overscanie. Zresztą podobne widziałem na małym Atari. :) Przypomnę że ta gra (a nie jakieś tam interko) jest na CPC zrobiona w mniejszych pikselach, ale tylko w 4ech kolorach.

    Jako staremu Amstradowcomi zawsze jak oglądam demka na CPC Plusa od razu rzuca mi się w oczy to czego nie dałoby się zrobić na zwykłym CPC, ale brakuje mi w nich polotu i poczucia że są zaplanowaną historią, a nie tylko zlepkiem przypadkowych scenek. A na starym dobrym 6128 od czasu do czasu trafiam na coś co mnie zadziwia. Jak np na ostatnim Revision - 3D meets the aging bits by Logon System. Produkcja ma zaledwie 22KB a przegrała jedynie z demem o objętości 8MB na 16bit Sega Mega Drive.

    Miłego oglądania. :)
    grey / mystic bytes @2017-11-18 08:32:47
    Drogi "Czytelniku_AOL" (kimkolwiek jesteś): ależ zgadzam się z Tobą w 100%, ze te prodki z Amstrada "zjadają" to demo na ST - i dlatego tez wygrały w compo odpowiednio 1 i 2 miejsce :) Sam przecież wspomniałem, ze na Amstrada były mocne demka. Racje ma tez Cedyn, to demko wyglada bardzo oldschoolowo. Ale mimo wszystko jest ładne i chyba dlatego Xeen zdecydował się wrzucić nowinkę na główna (pomijając fakt, ze to portal o Atari, na pewno autor newsa nie chciał przez to powiedzieć, ze to demo z ST było lepsze ;)) Co do reszty wypowiedzi to pozwolę sobie się nie zgodzić :) Na STe jest dużo fajnych demek - jeśli będziesz na SV to na pewno je zobaczysz ;) Pozdrawiam
    the fender @2017-11-18 08:49:34
    Atari ST przypomina nieco PC AT z lat 90 w stand. konf. (VGA, Floppy, PC Speaker). Niby grafika dojrzała, ale cała reszta z poprzedniej epoki. Nie mogę się przemóc do tej platformy, sentyment ma dla mnie tylko ze względu na poważniejszy soft który na monitorach mono w hi-resie wygląda po dziś dzień profesjonalnie (chociaż oczywiście mocno retro).

    A Amstrad? Ciekawy sprzęt, ale w Polsce zaczął funkcjonować chyba dopiero jako tzw. retro komputer. Czyli od iluś tam ostatnich lat.

    Małe Atari to jest coś co ruszało i nadal rusza tłumy. Komputer na którym wciąż ludzie próbują wymyślić nowe rzeczy, sprawić żeby wyglądał ładniej, brzmiał ciekawiej. C=64 to przy tym ziew i nuda (nawet pomimo SIDa którego darzę wielką dźwiękową sympatią).
    wieczór @2017-11-18 09:29:59
    Przedpiścy mają rację, natomiast warto się przyjrzeć dlaczego tak się dzieje - otóż nie jest tak, że Atari ST czegoś brakuje, aby powstawały na nim fajne dema, które będą "zjadać" produkcje na XL/XE, C64 czy CPC(+). Graficznie jest nieźle, koderów bardzo dobrych też się trochę znajdzie. Muzyków, którzy mają YM opanowane też. Problem jest taki, ze na tym niestety się kończy. Brakuje kogoś, kto nada temu odpowiedni kształt i przez to wygląda to tak, że dema na ST(e) tkwią głęboko w latach 90-ych albo i wcześniej - nie ma świeżej stylistyki, odgrzewane są w kółko te same kotlety, brakuje inwencji. Scrolle, teksty typu: "another fajny efekt" - są takie mocno techniczne i drewniane.

    W takim towarzystwie wyjątki jak "We were @" błyszczą. Panowie, trochę kreatywności please :) Jakaś koncepcja, reżyseria ;)
    Rastan @2017-11-18 11:03:42
    Atari ST to komputer (do zadań specjalnych), a nie konsola do gier (jak C-64, czy Amiga)! Kiedyś pisałem, że przypomina on bardzo CPC, choćby pod względem liczby trybów graficznych, braku układów wspomagających grafikę czy dźwięku (AY i YM). Jedynie architektura jest 16-bitowa.
    CPC+ to zupełnie inna koncepcja. Przede wszystkim to komputer i konsola do gier (odpowiednikiem komputera była konsola GX4000). A ta maszyna miała już układy wspomagające tworzenie grafiki, sprity, scrolle, dużo kolorów itp.
    Nie podniecałbym się również, aż tak tymi "miażdżącymi" demami na CPC+, bo łatwo również można powiedzieć, że to odgrzewane kotlety. Nie ma tam nic, czego bym nie znał i nie widział wcześniej.
    Po prostu "zasoby" sceny wyczerpały się już na początku lat dwu-tysięcznych i teraz bez względu na platformę (no może poza PC) będziemy takie "kotlety" oglądać.
    Rastan @2017-11-18 11:14:00
    Jeszcze pozwolę sobie na jedną obserwację.

    Demko Eerie Forest by Logon System, a to jest przecież gierka Shadow of the Beast z Amigi, i to na dodatek z jeden do jeden wyripowaną grafiką (i muzyką).
    Wystawianie czegoś takiego w konkursach scenowych uważam, za czyste lamerstwo! Nie wiem, kto i na jakich zasadach puścił to demko w konkursie.
    ZbyniuR @2017-11-18 11:57:29
    Rastan - a co powiesz na takie demko jak Second Reality które powstało na PC, C64 i ST, czy to też jest lamerstwo?

    Myślisz że tylko pomysł na efekt jest trudny i się liczy, a godziny spędzone na konwersji grafy i muzyki oraz miesiące na kodowaniu to już tylko czysty przejaw lamerstwa? no bo każdy głupi to potrafi i to w moment. ;)

    To pewnie gra która już raz powstanie na dowolną platformę powinna się po paru godzinach pojawiać na dowolnej innej, skoro tak łatwo przenieść to na innego kompa. Tylko ciekawe czemu niektórzy latami czekają na pojawienie się pewnych tytułów na ich ulubionych maszynach. Pewnie dlatego że zrobienie portu to straszny wstyd i plama na honorze. :D
    erOS @2017-11-18 11:57:34
    1) demko na ST od MJJ mocno średnie, niczym nie powala, a nadmiar dotsów... to nie dla mnie. Chyba mogę się zgodzić z Kazem, że najciekawszy efekt na odczepnego i przez kilka sekund na sam koniec :>

    2) to, że jakaś prod. wygrała na party nie znaczy z automatu, że jest lepsza, na parties zdarzają się różne głosowania, ale w tym przypadku (przynajmniej "CRTC³" jest bezapelacyjnie lepszą produkcją) natomiast miejsce 2. to jakieś nieporozumienie.

    3) Rastan: dziwna sprawa z tym CPC+; niby 8bit zilog 4mhz, ale kolorowe tryby graf. zdaje się mają znacznie większą paletę kolorów (4096) co jest lepsze od ST ale i ilość kolorów (32?) co jest lepsze nie tylko od ST ale i STe. Rozdzielczości chyba jednak już takiego szału nie robią, procek też nie. Tyle, że czy jest sens porównywać komputer z 85r. z kompem z 90? Wg mnie nie ma to większego sensu.

    4) Greyu: wspomniany AssKicker dziś już nie powala jak niegdyś ;) Anonimowy czytelnik raczej chciał zrobić dym niż rozmawiać merytorycznie. Nie wiem czy jest sens mu odpowiadać, ale miłym gestem było zaproszenie go na SV.
    Przy okazji przejrzałem sobie na pouet tę niewielką ilość prod. na CPC+ i muszę powiedzieć, że poza nielicznymi wyjątkami znaczna większość nie tylko wrażenia nie robi, ale to zwykła kupa, nie wspominając o dramatycznej oprawie msx. Choć jako ciekawostkę zauważyłem, że chyba 2 produkcje miały muzę STkowego Scavengera.
    erOS @2017-11-18 11:59:41
    5) the fander: Atari ST przypomina AT? Obudowę ST ma ładniejszą i raczej nie używa floppa 5,25 :P PC Speaker?
    Przecież ST/STE nie ma wbudowanego żadnego głośnika!?! Gra to do czego kompa podłączysz. Chyba, że masz na myśl jakość dźwięku ze speakera do dźwięków generowanych przez YM? Ale to nie dość, że herezja to i pomieszanie z poplątanym :) Poza tym ST było zaprojektowane do pracy z dyskami twardymi,
    i bodaj rok od pojawienia się ST dyski do niego już były i były używane, może nie w PL, bo tutaj to królował głownie flopp, ale i większość posiadaczy Ami500 też nie mogło się pochwalić
    HDD. Nie patrz więc przez pryzmat polskiego podwórka. Ba, Atari miało też praktycznie od razu CDRom na ACSI do ST, tyle, że nie mogli zejść z ceny do poziomu akceptowalnego przez Tramiela
    i projekt praktycznie leżał i gnił choć ileś tam sztuk wyszło w świat.
    Co do sceny to czy małe Atari rusza tłumy? Znów patrzysz przez pryzmat własnego podwórka. A8 praktycznie się uchowało u nas i u naszych pd. sąsiadów, zaś scena ST w PL praktyczne nie istnieje, za to w świecie jest znacznie bardziej popularna niż ta z małego Atari.

    6) wieczór; problemem nie jest brak ludzi tylko mentalność wielu zachodnich, których bawi i którym podoba się taki oldschool. A nam widać nie.
    Jednak tych wyjątków jak "we were.." jest nieco więcej, na całe szczęście. Ale te odezwy pisane tutaj to jakbyś na Berdyczów pisał ;)
    erOS @2017-11-18 12:08:53
    Żeby było śmieszniej to nie ściągasz sobie ot tak tego dema "Glokzilla", tylko w paczce masz 4 wersje? PRG - 2MEG, pliki dla dysku twardego GLKZILLA.HD i 2 obrazy dyskietki: GLOK_1MO.ST i GLOK_2MO.ST. Po co tak robić?
    Rastan @2017-11-18 12:09:31
    @ZbyniuR: co innego wziąć (nie wyrypać!) grafikę do SotB - btw. grafika jest ogólnie dostępna, co zresztą wykorzystaliśmy w wersji na małe Atari, a co innego napisać efekty imitujące oryginał jak w Second Reality z odpowiednio szybkością i dokładnością. Ponadto nie wiem, czy przyglądnąłeś się mechanice SotB. O ile platforma ma odpowiednie ficzery, to jest to baaaardzo proste do zrobienia (przynajmniej ten pierwszy etap). Wystarczy paskami (poziomymi) renderować z różną szybkością skrole i nakładać na to obiekty graficzne (drzewa, latające smoki, postać głównego bohatera). CPC+ te wszystkie ficzery ma - ma dużą liczbę spritów, co pozwoliło na nakładanie obiektów drzew. Dodatkowo ma paletę 4096, taką jak Amiga, więc rypnięcie tego nie było żadnym problemem - nawet nie rypnięcie tylko ściągnięcie z internetu całej grafiki do SotB! I to jest dla mnie lamerstwo, bo jedyną rzeczą, którą Autorzy tego "dzieła" zrobili to zmniejszenie rozdzielczości grafiki.
    Porównanie tego do Second Reality jest zupełnie nie na miejscu.

    erOS: tak, zgadza się. Rozdzielczość w CPC+ jest niższa, a i procek też jest słabszy niż w ST. No i, tak jak napisałeś, CPC+ pojawił się kilka lat później po ST.
    wieczór @2017-11-18 13:43:26
    A ci znowu swoje :) Ja tu mówię o braku ogarnięcia dema, zrobieniu z tego show, a tu o technikaliach :) TECHNICZNE możliwości tak Atari ST jak i koderów są wystarczające :)

    A pisząc o odgrzewanych kotletach, nie miałem na myśli że ktoś powiela podpatrzony gdzieś efekt tylko CO POWIELA. Rainbow, dot scrolla itp. Sorry - i nieprawdą jest jakoby zasoby sceny się wyczerpały. Po prostu koncepcja konstrukcji dema jest błędna, albo inaczej - nie ma takiej koncepcji. Na scenie ST. Z nielicznymi wyjątkami. Bo na C64 czasem jednak jest :)

    Wymieniliście Second Reality - a ciekawe jak wielu z was zauważyło, jaka jeszcze występuje w creditsach funkcja, poza muzykami, grafikami i koderami... Zaraz na samym początku. To sprawdzcie, zastanowcie się, ile razy widzieliście taki credit w demie i wyciągnijcie wnioski :)
    wieczór @2017-11-18 13:45:01
    Efektem, chociażby najlepszym, nie wywrzecie wrażenia, sorry. Widzowi zwisa że skacząca kulka składa się z ziliona punktów.

    A żeby uciąć spekulacje - a bo ST to, a CPC+ tamto - to powiem tak - ostatnie dema na SPECTRUM miażdżą dema na ST :)
    the fender @2017-11-18 14:05:12
    @erOS:Pisałem że przypomina bo poza grafiką reszta jest marna - a taka sama sytuacja miała miejsce w latach 90 przy PC AT/VGA/PC Speaker. Nie chodziło mi o porównanie 1:1 techniczne stricte. Porównanie było subiektywne mające na celu ukazać jak bardzo nie pociąga mnie ST bo to dziwna platforma. Obraz z lat 90, cała reszta to lata 80 i jak chcecie możecie mnie za to linczować. Nie interesuje mnie scena ST na świecie, po prostu nie lubię i koniec. Mogę?

    Za to małe Atari to zupełnie inna sprawa :) I nie rusza mnie dlaczego było u nas popularne, nie ma sensu też o tym po raz bodajże czwarty tutaj pisać.

    @Rastan: "Atari ST to komputer (do zadań specjalnych), a nie konsola do gier (jak C-64, czy Amiga)" no Panie Rastan bo stracę szacunek do Waszmości :) Nie wiesz co to jest konsola czy po prostu sobie drwisz w starym kiepskim stylu? :D
    the fender @2017-11-18 14:06:08
    @wieczór: jak zwykle w temacie i wyczerpująco :) Dobrze, że jesteś.
    Rastan @2017-11-18 14:09:01
    @the fender: doskonale wiem, co to konsole do gier. :) przykłady podałem. :)
    the fender @2017-11-18 14:16:38
    @Rastan: Amiga Rulez :)
    Rastan @2017-11-18 14:16:38
    @the fender: ponadto, dlaczego miałbym drwić ("w starym kiepskim stylu"), tego nie wiem. Nic na to nie poradzę, że zarówno C-64 jak i Amiga miały architekturę konsol do gier, natomiast ST takiej nie miał. Mowa oczywiście o układach wspomagające generowanie grafiki w grach. To nie jest oczywiście jakakolwiek ujma dla tych komputerów (a chyba tak to zrozumiałeś). Sam osobiście je bardzo lubię i szanuję, a w przeszłości byłem posiadaczem (C-128 i A500) przez wiele lat.
    Po prostu w latach 80tych i na początku lat 90tych 95% (a może i więcej) użytkowników kupowało te komputery głównie do gier. W Polsce konsole do gier nie były tak rozprzestrzenione jak na zachodzie więc komputery te pełniły rolę ekwiwalentu. Ot, i tyle.
    erOS @2017-11-18 14:18:08
    wieczór:
    może i desing mają niezły, ale co by nie powstało na ZX to od tych kolorów aż zęby bolą ;)

    the fender:
    Lubić i nie lubić można sobie co tam się chce i nikt linczować nie będzie z tego powodu. Tylko jeżeli to tylko kwestia subiektywnych odczuć to nie próbuj tego technikaliami podpierać. A mnie rusza i ciekawi ta specjalna miłość amigowców do A8 i jednoczesna niechęć do ST, ale też było wielokrotnie tutaj to wałkowane, że rzeczywiście nie ma sensu...
    the fender @2017-11-18 14:20:12
    @Rastan: o wskoczyła merytoryczna wypowiedź w trakcie jak pisałem swoją :) No więc widzisz, jeden powie konsola do gier, drugi - automat do gier (bo tam całe bloki z procesorami były zaprzęgane do rozmaitych zadań), trzeci powie stacja graficzna, czwarty że cyfrowy rejestrator dźwięku. I właśnie dlatego ktoś wymyślił pojęcie komputera multimedialnego - dzięki temu teraz na pece możesz robić to co robisz. I chyba nie powiesz, że to też jest konsola do gier.
    To już prędzej dzisiejsza konsola do gier - to pece.

    A to do czego ludzie kupują różne rzeczy ... człowieku. Można i mercedesem ciągnąć przyczepkę z gnojem kiedy w sklepach traktorów brak.
    Rastan @2017-11-18 14:20:27
    @the fender: ten Twój ostatni post i niechęć do ST, potwierdzają tylko moje słowa i świadczą o tym, że byłeś zagorzały i zatwardziałym ... graczem. :)
    the fender @2017-11-18 14:21:27
    @erOS: nosz kurde bo się zdenerwuję, przecież wyraźnie napisałem że porównanie nie jest techniczne. No chyba że przez takowe rozumujesz słowa VGA+PC Speaker. Dla mnie to jest słowo klucz z tamtej epoki, odpowiedni dzisiejszych hasztagów.
    the fender @2017-11-18 14:22:23
    @Rastan: trolujesz widzę na całego :) O czym świadczy to co piszesz od pewnego czasu tutaj :)
    River Raider @2017-11-18 14:23:31
    @Rastan:zlituj się i przestań wypisywać te swoje internetowe głupoty
    Rastan @2017-11-18 14:25:59
    @the fender: jak widzisz nie ja tu troluję. :)
    erOS @2017-11-18 14:31:33
    Rastan: po pierwszym poście odniosłem takie wrażenie, ale OK.
    erOS @2017-11-18 14:32:07
    tzn... the Fender ;)
    River Raider @2017-11-18 14:40:16
    Atarowcy-rulezowcy mają sie dobrze jak za czasów Top-Secretu
    dely @2017-11-18 19:10:56
    Ale Panowie, momencik. Z zawołaniem "Amiga rulez!", to nie ma co dyskutować, podobnie jak z "Legia Pany, Górnik Mistrz itp.". Natomiast, co ważniejsze, Amiga od początku była projektowana, jako konsola do gier, o czym mówią wszystkie źródła, włącznie z wywiadami z samym J. Minerem. Zresztą większość znakomitych rozwiązań Amigi z początku lat 80-tych ciągnęło się za nią przez następne lata już tylko jako wady (przystosowanie do telewizora, a nie monitora, interlace, brak możliwości wystartowania z HDD itp.).
    Natomiast Atari ST było projektowane, reklamowane i sprzedawane jako komputer do biur i domów, bezpośredni konkurent Apple Macintosha (co ciekawe - dosyć rzadko porównywano go z klonami PC), sami dziennikarze uknuli dosyć ciekawy nickname dla tego sprzętu - Jackintosh. To, że był wykorzystywany do gier i zazwyczaj kiepsko sobie w nich radził - w porównaniu z rasowymi konsolami i Amigą - to nie jest wina Atari, ponieważ nie był kompletnie do tego przystosowany. Nikt nie jeździ autobusem na wyścigi WRC.

    Jeśli chodzi o Amstrada CPC+ to jest to raczej ciekawostka i przykład, w jaki sposób wydać pieniądze na zaprojektowanie systemu, który nie ma żadnych szans na rynku - 8-bitowy komputer/konsola w 1990 r. nie miał szans się sprzedawać.
    kosmi @2017-11-18 19:55:50
    Amige miałem do roku 1993-to ale z tego co czytałem później to ta "konsola" jak ją nazywacie była całkiem popularna i to nie tylko do grania. Aż do końca lat 90tych często spotykałem ją po różnych firmach, często w jakimś bardziej lub mniej komercyjnym użytkowaniu.Jak na "konsole" to imho całkiem nieźle.
    ZbyniuR @2017-11-18 20:19:04
    Zgodzę się że konsola GX4000 była już na starcie skazana na porażkę, z powodu obecności na rynku w UK - Segi Master System. Cena zbliżona, dostępne setki świetnych gier i kilkadziesiąt kolorów na raz w pikselach o połowę mniejszych niż w CPC/GX. W dodatku chytra koncepcja by wydawca musiał kupować od Amstrada scalaka do każdego karta nie zachęcała firm do wydawania gier na tym nośniku zwłaszcza że nawet posiadacze stacji częściej kupowali gry na kasetach zamiast na dyskietkach bo były tańsze, a karty miały być jeszcze droższe. No i pozamiatane.

    Dopiero dziś dzięki kartom typu C4CPC (czyli wszystkie ROMy w jednym), i fanowskim konwersjom już ponad 500 gier ze starego CPC oraz ponad setki dem do postaci uruchamianej bez klawiatury i bez stacji, ta konsolka stała się znacznie tańszym od PLUSA sposobem na zapoznanie się z tym co na CPC najkolorowsze. :)

    Zresztą podobną chytrością Sir Alan kierował się dając Spectrumom dziwne porty joya, w nadziei że klienci będą dokupywali do nich jego joye. A w praktyce robili sobie przejściówki i strasznie go krytykowali w prasie. W końcu zaczął do Spectrumów dodawać joye darmo (czyli tracił zamiast zyskiwać), a i tak nie przestali go za to krytykować.

    Firma Commodore nie lepsza i od każdego wydawcy softu na CD-ROMach do CDTV i CD32 chcieli opłaty za wykorzystanie kilku pliczków systemowych koniecznych by płyta była bootowalna. Czym zabili rynek Amigowych gier na CD zanim się rozkręcił. A stare przysłowie mówi że chytry traci 2 razy. :D

    I jeszcze jedno, erOS wspomniał że CPC+ umie wyświetlać na raz 32 kolory. Tak mówiła reklama. Otóż wszystkie CPC także Plusy w trybie szerokich pikseli mają po 4 bity na piksel, czyli 16 kolorów. A że Plusy mogą mieć inną paletę do sprajtów niż ma tło (15 kol + przezroczysty), + kolor ramki no i mamy razem 32 kolory. W praktyce każdy sprajt i każda linijka tła może dzięki przerwaniom mieć inne kolory, z tym że to zużywa nieco mocy procka i wymaga większego kunsztu od programisty, aby to nie mrugało w niewłaściwych momentach. :)
    the fender @2017-11-18 20:36:48
    @kosmi: Atarowcy lubią powtarzać "amiga konsolka do gier". Jak widać, nawet po latach lubują się w tym. A gdyby ktoś wczytał się dokładniej w jej historię (jejku naprawdę nie mam ochoty tego pisać a Wy czytać po raz 10) to pomimo że początkowo bebechy miały mieć przeznaczenie rozrywkowe to jako konsola nie znalazła miejsca na rynku (na szczęście!). Ale jako personal computer znalazła swoje miejsce w historii i stworzyła podwaliny pod "komputer do wszystkiego" - jakim jest teraz pece. Dziękuję.

    @dely: to było celowe i prowokacyjne zawołanie a czytając wątek na pewno odczytałeś kontekst :) I proszę nie mieszać mi tu kibolstwa ze szlachectwem! :D

    "Zresztą większość znakomitych rozwiązań Amigi z początku lat 80-tych ciągnęło się za nią przez następne lata już tylko jako wady (przystosowanie do telewizora, a nie monitora, interlace, brak możliwości wystartowania z HDD itp.). "
    Bzdury, bzdury i jeszcze raz bzdury. Wstydź się pisać takie rzeczy :)
    1. Amigę charakteryzowało to, że miała gniazdo monitorowe oraz brak modulatora UHF. Opcja modulatora jako konwertera sygnału niskiej częstotliwości z gniazda monitorowego pojawiła się później w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynkowe.
    2. Interlace pozwalał na wyświetlenia hiresu tanim kosztem. Nie tylko Amiga realizowała to w ten sposób, również kilka urządzeń późniejszych (zdaje się nawet Playstation mrugało w hiresie ale nie mam pewności bo osobiście nie miałem). Tym samym nie trzeba było mieć osobnego monitora do grania i mono do hiresowych użytków :D jak w pewnym "poważniejszym" komputerze do biur i domów.
    3. Brak wystartowania z HDD? Człowieku o czym Ty piszesz :) Moja 1200 z kickiem 3.1 bez hdd czekała na niego 30 sekund (!) i potem dopiero chciała botować się z floppa. Do Amigi 500 defaultowo nie było kontrolera ze względów kosztowych, ale był on w opcji dołączany z lewej strony.
    dely @2017-11-18 21:15:48
    Poczytajcie, co pisze ZbyniuR. Ja tylko dodam, że GX4000 musiał konkurować nie tyle z Master System, a dostępną już od dwóch lat dużo potężniejszą Mega Drive, która zjadała wszystkie 8-bitowe konsole na śniadanie.

    @the fender? Czy możesz napisać uprzejmie gdzie napisałem bzdury? W którym roku można było w Amidze uzyskać niemigający obraz w wysokiej rozdzielczości zbliżony do tego, co PC, Atari czy Maki miały od zawsze? To był jeden z powodów, dla których Amig w biurach nie uświadczono, nie licząc jednostkowych przypadków. Co do możliwości wystartowania z dysku, to nie dość, że się nie dało w pierwszych komputerach z lat 80-tych, co jeszcze można było od biedy wybaczyć (choć konkurencja miała to od początku), to sprzedawanie komputerów z kontrolerem twardego dysku, złączem do jego podłączenia i brak możliwości z niego wystartowania to jest ponury żart - wiesz o którym modelu piszę, prawda? W Amidze 1200 się dało, w 1992 r.
    ZbyniuR @2017-11-18 21:23:50
    Pojawienie się CPC Plusa w 90ym przedłużyło ich obecność na rynku o 2 lata. W roku 1992 tanich-używanych (dobrze wyposażonych) 8bitówek było już na rynku tyle, że te nowe mimo obniżek cen przestały się sprzedawać. Dlatego zakończono produkcję CPC, ZX, XE i A500, a ST i C64 pociągnęły już tylko o rok dłużej i tak skończyła się pewna era.

    CDTV oraz przystawka A570 ze CD-ROMem miały w sobie dodatkowego małego ROMa do obsługi twardziela. KS 2.0 w tych wcześniejszych wersjach także nie umiał go prawidłowo obsługiwać.
    KS 3.0 krócej czekał na twardziela, bo w 3.1 czekał na włożenie płyty CD-ROMa w CD32. Mój WB 3.0 kończy się bootować w 15 sek od włączenia zasilania. Dlatego nigdy mnie nie kusiło wymieniać KS na 3.1.

    Nie wiem czy OCS/ECS miały tryby do działania na monitorach VGA, bez specjalnych przejściówek. Ale nawet AGA z WB ustawionym pod VGA - ekran do wyboru z czego bootować wyświetla tylko na TV. Podobnie jak znakomita większość najbardziej znanego softu bez drogich przejściówek nie wyświetli się na VGA.

    ST z dość prostą przejściówką wyświetli na VGA tylko tryb 640x400 i nie pozwoli wtedy na uruchomienie softu odpalanego w innym trybie. Zakładam że podobnie jak do Amy istnieją także droższe przejściówki które pozwalają wyświetlić na VGA także inne tryby, choć w ST tego nie widziałem. Jednak te Amigowe kosztowały blisko 50% ceny monitora.

    Playstation 1 zwykle używa rozdzielczości 512x384 lub 640x480, i nic przy tym nie mruga ani przez Composite ani przez RGB. Chyba że wadliwy TV ma taką przypadłość, że na krawędziach jaskrawych plam "kontury pływają". Jest to wada odbiornika, a nie PSX i objawia się przy podłączeniu dowolnego źródła obrazu z RGB.
    Od 20 lat mam PSX-a, robiłem do Scarta kilka kabli dla różnych platform i wiem co mówię. :)
    dely @2017-11-18 21:43:58
    Amiga OCS nie potrafi wyświetlać nic na monitorach VGA, od ECS (czyli już lata 90-te) można używać trybu podobnego do VGA, ale tylko w czterech kolorach. Przelotkę można sobie zrobić samemu za kilka zł, ale wtedy ze zwykłymi monitorami będą działać tylko programy z WB i to z dosyć przeciętną jakością obrazu.
    the fender @2017-11-18 22:39:05
    No i tradycyjnie, na tym portalu zaczęło się licytowanie dlaczego amiga gorsza :D Na argumenty :D Wychodzi na to, że każda dyskusja kończy się na temacie Amigi, co oczywiście również daje do myślenia(bo wychodzi na to że jest to poziom odniesienia).

    Dobra, z mojej strony to tyle i obiecuję, że już nie będę kontynuował tego przewałkowanego po stokroć tematu :)
    grey / mystic bytes @2017-11-18 22:41:59
    @the fender: pisałem wcześniej odpowiedź, ale chyba ją wcięło ;) na ST też się wiele dzieje. trochę off-topicujemy tutaj, no ale trudno. na SV deklarowanych jest 10 dem na ST (+intra+gry). Realnie patrząc będzie na pewno ok. 7 dem. To mało? Nie sądzę. Ta platforma żyje, tutaj również odkrywane są nowe tryby graficzne itd. o czym będzie się można przekonać już za niecałe 3 tygodnie. Dla mnie przesiadka z małego Atari na ST (a raczej dokupienie tego drugiego) była rzeczą oczywistą. Uwielbiałem (i nadal uwielbiam) design mojego 65 XE, stąd naturalnie podobał mi się ST-ek. Ucieszyłem się też na wiadomość, że podobnie uczynił Kuba Kruszona, Tomek Liebich czy Paskud. ST był jedynym Atari, na które ukazywały się wtedy tytuły równorzędne z innym platformami (nie mogłem przeboleć, że brakowało niektórych gier na małe Atari, a były np. na ZX Spectrum czy Amstrada). Przesiadka na STe okazała się strzałem w dziesiątkę, świetna muzyka (50khz), płynny scrolling itd. Później Falcon, który "pozamiatał wszystko" - żaden inny komputer nie dostarczył mi tylu wrażeń, co pierwsze produkcje, zapowiedzi gier, krystalicznie czysty dźwięk itd. Nie mogę tutaj podawać linków w komentarzach, ale z przyjemnością zademonstruję kilka fajnych rzeczy na najbliższym SV. W tzw. "międzyczasie" byłem posiadaczem Amstrada, ZX Spectrum oraz Timex'a. Później C-64. Od ponad miesiąca leży u mnie w garażu Amiga 500. No i niestety - wiem że to fajny komputer, ale kompletnie go nie czuję. Będę zmuszony odsprzedać go w najbliższym czasie na Allegro, aby zamiast zbierać kurz sprawił komuś radochę. Na pewno nie pozbędę się C-64, tutaj akurat jest "chemia". Każdy ma to, co lubi.

    ST jak najbardziej był również do gier, skoro powstawały na niego niemalże wszystkie tytuły równorzędnie z Amigą. A to, że często odbiegały one jakością od "Przyjaciółki" - no cóż. Chcąc zachować zgodność z pierwszymi wersjami ST to musiało się tak skończyć. STe wyszedł na rynek zdecydowanie za późno.

    Po SV założę wątek o ST/STe na forum - teraz jestem zbyt mocno zajęty SV2k17...
    Rastan @2017-11-18 23:01:21
    @the fender: "No i tradycyjnie, na tym portalu zaczęło się licytowanie dlaczego amiga gorsza"

    Ale gorsza od czego? Nikt tu nie napisał, że Amiga jest od czegoś gorsza. Przedmówcy wymienili tylko wady tego komputera. A jak każdy inny komputer, Amiga też ma wady. W szczególności stara już pięćsetka. Tylko trzeba na nie spojrzeć spokojnie i z dystansu, bez nerwów i bez zbędnego rulezowania.
    grey / mystic bytes @2017-11-18 23:06:35
    No i właśnie to jest zaskakujące... :) Ja miałem wrażenie, że Rastan (nie pierwszy raz) "pieje peany" na cześć Amigi, a "jedzie" po ST, a tutaj głos, że ją krytykuje ;) Haha. Nieźle :)
    Rastan @2017-11-18 23:22:39
    @grey: nie krytykowałem nigdzie Amigi. :) napisałem tylko, że to była konsola do gier. i to chyba "ubodło" niektóre osoby. :)
    dely @2017-11-18 23:33:39
    @the fender: No ale czego się spodziewałeś, że na stronie o Atari będą pisać, że Amiga jest lepsza do wszystkiego? :)
    Ale tak na serio, to tak jak napisał Rastan, nikt nie napisał, że jest gorsza. To, że była stosowana głównie jako maszynka do gier, wyewoluowała z konsoli do gier, co niesie za sobą wady, które wypisaliśmy chyba nie będziesz polemizował, bo to są rzeczy niepodważalne. No chyba, że masz lepsze źródła niż sami twórcy.
    the fender @2017-11-18 23:41:24
    @grey: no widzisz, ja mam podobnie ale z ST. Kompletnie go nie czuję i nie czułem nigdy, pomimo tego że miałem 65XE. Szczególnie też nie interesują się sceną ST mówiąc szczerze. Niemniej fajnie, że na SV pojawią się prodki na tę platformę bo przecież ten komputer na wielu swoich fanów.

    @Rastan: nie "ubodło", tylko po kimś Twojego pokroju spodziewałem się więcej profesjonalnego spojrzenia. Tekst pt amiga to konsola do gier jakoś średnio brzmi w ustach kogoś kto przekrojowo interesuje się retro. Brzmi bardziej jak taki wytarty frazes z czasów młodości.
    the fender @2017-11-18 23:43:15
    @dely: znajdź w internecie pierwszy model Amigi będący konsolą do gier.
    grey / mystic bytes @2017-11-18 23:50:15
    @the fender: ale Ty już to wspomniałeś wcześniej (cytat) "Porównanie było subiektywne mające na celu ukazać jak bardzo nie pociąga mnie ST bo to dziwna platforma." I moja odpowiedź że "kompletnie nie czuję Amigi" była odpowiedzią na Twoje wcześniejsze słowa :) Ja również się cieszę, że powstają nowe prodki na A500 (tak jak ostatnie świetne demo KK z RKLE), ale czy to coś zmienia? :) Absolutnie nie.

    To prawda że ST było postrzegane bardziej jako profesjonalne narzędzie do DTP (ba, nawet pisma amigowo-pecetowe były składane na "dużych" Atari) oraz MIDI, a Amiga właśnie do gier. Ale znałem też kolegów amigowców, którzy "wciskali" mi kit, że Amiga bardziej nadaje się do MIDI niż ST, a także do DTP uruchamiając emulator ST i odpalajac pod nim Calamusa... Nie wiem tylko po co to wszystko :)
    the fender @2017-11-18 23:54:00
    @grey: no ale kit jest kitem nawet po latach Grey :) I nie ma sensu się nad tym rozwodzić. Tak samo jak nad Protrackerem, Amosem Pro, Blitz basiciem, Asm one, Deluxe Paintem i innymi grami ;)
    Rastan @2017-11-18 23:57:40
    @the fender: pamiętam, pamiętam. Deluxe Paint to była pasjonująca gra! :)
    the fender @2017-11-18 23:58:07
    Wciąż czekam aż Dely poda nazwę tego pierwszego modelu Amigi będącego konsolą (z której wyewoluowały inne Amigi niebędące konsolami ale służące oczywiście do gier).

    Ale chyba się nie doczekam :D
    the fender @2017-11-18 23:59:16
    To jeszcze suchar z mojej strony:
    Jaki jest najlepszy model Amigi dla drugiego dziecka w rodzinie ?
    500+

    Dobranoc :)
    grey / mystic bytes @2017-11-19 00:00:09
    Nie wiem czy Wiesz the fender, ale ProTracker był również na ST (także tym zwykłym) oraz Deluxe Paint :) Co prawda ten ostatni nie umywał się do Amigowego, ale był :D Tak jak pisałem wcześniej: jestem zbyt pochłonięty organizacją SV, aby zakładać nowy wątek o ST/STe i bronic jego "dobrego imienia", ale zrobię to już po imprezie ;) Tak samo jak dla Ciebie Amiga jest super, tak samo dla mnie był i jest ST (a w szczególności STe) - mam nadzieję, że jesteś w stanie to przełknąć :D
    Rastan @2017-11-19 00:01:34
    @the fender: tu masz odpowiedź
    "Miner wraz ze współpracownikami rozpoczął prace nad opartą na procesorze Motorola 68000 konsolą do gier Lorraine..."
    grey / mystic bytes @2017-11-19 00:02:53
    Ooops, szach-mat :D
    the fender @2017-11-19 00:04:14
    @grey: nie musisz go bronić bo ono dobre imię ma. Ja je szanuję i chętnie przełykam każdy argument związany z tym że ktoś coś lubi a to jest retro komputer. Dodam, że dla mnie oprócz Amigi jest super Atari małe, jak również ZX Spectrum.
    Nie rozpraszaj się takimi dyskusjami Grey i podopinaj tam SV najlepiej jak się da :)
    the fender @2017-11-19 00:07:08
    Żaden szach i mat. Podaj nazwę tej Amigi Rastan, bo to że A1000 na etapie wstępnego projektu miała być konsolą to wie każdy. Tylko że oczywiście nikt w tej formie tego nie chciał Minerowi wprowadzić na rynek. Dlatego pod sztandarem Commodore przybrało to formę 1000 będącej komputerem z osobną klawiaturą, jednostką centralną i dedykowanym monitorem (a nie telewizorem). Amiga 1000 konsolą do gier nie była.

    Gdybym był złośliwy to napisałbym tutaj coś o tym z czego Amiga wyewoluowała i co ma wspólnego Copper z Display listą ;) No ale to przecież też nie była konsola.
    grey / mystic bytes @2017-11-19 00:10:06
    @the fender: jak widzisz mimo upływu lat nadal pozostają "emocje", które wybudzają takie dyskusje ;) pozostało mi to po małym Atari, a konkretnie czasach, kiedy wyśmiewano się z tego komputerka - na szczęście po latach przywrócono mu należny "szacunek" :) (m.in. dzięki wysypie nowych, fajnych gier, oraz dem, które pokazały jaka siła drzemie w tej platformie). I masz rację, wracam do SV bo czas ucieka :D
    Rastan @2017-11-19 00:10:16
    @the fender: no podałem Ci nazwę.
    "... bo to że A1000 na etapie wstępnego projektu miała być konsolą to wie każdy ..."
    No ja właśnie odniosłem wrażenie, że nie wiesz. :)
    pgru @2017-11-19 00:21:41
    Przy tych dyskusjach aż szkoda, że Atari nie produkowało seryjnie Amigi na licencji :-), a tak miało być... Ani seryjne Atari nie było od początku konsolą do gier, ani Amiga. Nie zapominajcie, że w czasach początków ST i Amigi to na świecie produkowano maszyny działające wyłącznei z semigrafiką. Po prostu Amiga zmiotła konkurencję, a zwłaszcza osobistego IBMa(który miał niewiele więcej robić niż przetwarzać arkusz kalkulacyjny i edytor tekstu, może działać też jako terminal). Skoro współpraca przy licencyjnej produkcji Amigi(która może by pomogła samej Amidze, w końcu Atari było znaną firmą a na próbie konkurowania wygrały zgodne z IBM) się nie powiodła, a opracowanie własnego dobrego i tanie chipu graficznego było problematyczne to zdecydowano się umieścić Midi i sprzedawać jako narzędzie dla muzyków. Chyba większość ludzi jest wzrokowcami i dlatego wygrała ostatecznie lepsza grafika...
    the fender @2017-11-19 00:22:13
    @Rastan: Nigdy nie istniało na rynku konsola do gier o nazwie Lorraine. To był prototyp a o burzliwych jego dziejach pisze m.in. w wikipedii Atari ST :) rozdział Amiga contract. Można się dowiedzieć, że Miner chciał opracować chipset do konsol i komputerów jeszcze jako pracownik Atari. Po założeniu Amiga Corp koncepcja przybrała formę Lorraine i był ten chipset projektowany do komputerów. Przez rok Atari mogło używać tego chipsetu jako exlusiv przy okazji konsoli do gier. Po roku mogła dodać klawę i roboczo to się nazywało Atari 1850XLD.

    Natomiast nic mi nie wiadomo o konsoli Amiga wyprodukowanej przez Amiga Corp albo przez Commodore (przed A1000).
    the fender @2017-11-19 00:38:50
    @pgru: Atari ST z midi są używane do dzisiaj. Są nawet osoby kupujące Atari ST i próbujące podłączyć coś pod to + Cubase.
    I działa to wyśmienicie, oczywiście w ramach tego co można wyciągnąć z MIDI i ST.
    Atari dało ciała nie pozwalając kilku osobom rozwinąć skrzydeł. Z drugiej strony zapewne dzisiaj nie mielibyśmy o czym dyskutować bo Amiga powstałaby jako Atari :) Może nawet też i z midi.
    Rastan @2017-11-19 00:40:25
    @the fender: Oczywiście, że to był prototyp. Btw. przeczytaj co było dalej:
    "Miner wraz ze współpracownikami rozpoczął prace nad opartą na procesorze Motorola 68000 konsolą do gier Lorraine, która ostatecznie miała stać się w pełni funkcjonalnym komputerem."

    I też się stała. Nie zmienia to jednak faktu, że wyewoluował z architektury konsolowej. Ale to jest tylko jedna rzecz.

    Druga jest taka, jaką rzeczywiście rolę pełniła. I w czasie w którym ja ją posiadałem (1988-1992) pełniła rolę konsoli do gier i co do tego nie mam wątpliwości. Jeździłem wtedy na katowickie giełdy. Tam kolega miał stoisko i sprzedawał gry na Amigę. 95% (a może i więcej) jego klientów, nie wiedziało, że Amiga ma system operacyjny! Ludzie przychodzili z dyskietkami Workbencha (który dostali w zestawie Amigi), żeby kumpel nagrywał im na nie gry! Biznes kręcił się tylko wokół tego. Oczywiście na 100 gier, które sprzedał, zdarzyło się, że ktoś kupił Deluxe Painta czy Sound Trackera, ale to była rzadkość.
    Rastan @2017-11-19 00:47:43
    @the fender: Co mogę jeszcze dodać. Ano, to, że w okresie kiedy posiadałem Amigę, w PL nie było konsol do gier - totalnie żadnej! Dopiero w okolicach 1990 roku pojawił się Pegasus, który był jednak słabszy od Amigi. Dodatkowo gry dystrybuowane były na kartridżach, co było trudne (a czasami wręcz niemożliwe) do kopiowania. W konfrontacji Pegasus vs Amiga, Amiga wygrywała na każdym polu. Dodatkowo łatwość kopiowania gier (program X-Copy) i ich jakość spowodował, że to jej przypadło pierwsze miejsce wśród platform do gier. Tyle.
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Pomoc jak zwykle potrzebna i przy... (21)
    ostatni: 18-11-2017 21:15, IRATA4
    Zamienie C64C na Atari XL/XE/ST... (5)
    ostatni: 18-11-2017 21:12, IRATA4
    SV2k17 - rejestracja, koszulki i ... (24)
    ostatni: 18-11-2017 21:09, xtr
    Wywiad z Rolandem Pantołą by Vicek (12)
    ostatni: 18-11-2017 20:15, IRATA4
    Kupię górną obudowę do Falcona (19)
    ostatni: 18-11-2017 14:02, IRATA4
    Atarociekawostki na blogu TDC (26)
    ostatni: 17-11-2017 21:54, tdc
    Źródła Numena na GitHubie (2)
    ostatni: 17-11-2017 10:38, jhusak
    Silly Venture 2k17 - uniting the ... (138)
    ostatni: 17-11-2017 10:27, greymsb
    Laura - zrób sobie własną... Kase... (44)
    ostatni: 17-11-2017 05:42, QTZ
    Atari,basic,gry na You Tube (1)
    ostatni: 17-11-2017 00:10, bolo
    Pamięć SIMM (4)
    ostatni: 16-11-2017 11:42, falcon030
    Mały mod River Raid. Pomoc potrze... (10)
    ostatni: 16-11-2017 10:00, zoltan
    Grafika do XEX (7)
    ostatni: 16-11-2017 07:23, Iron
    speed run (15)
    ostatni: 15-11-2017 13:27, iterit
    Laura Konstruktor (9)
    ostatni: 15-11-2017 06:57, QTZ

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1747
    Ostatnio zarejestrowany: Oliver4everYNG
    Postów ostatniej doby: 8

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
    SIO2PC-USB napisał Larek (44)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
    Soczyste kolory napisał scalak (28)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»