atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Starotki ze strychu z 2017-10-20 12:30 (7)
Nowy RECOIL v4.1.0 z 2017-10-19 22:10 (6)
RetroKomp/LOAD ERROR 2017 – zapraszamy! z 2017-10-18 20:01 (3)
Robimy plakaty z 2017-10-11 23:56 (20)
Festiwal retro już za chwilę z 2017-10-10 12:26 (0)
Beyond the Borders – zbiórka na Kickstarterze z 2017-10-08 23:46 (42)
Remanent growy – ACTris! 2.1 z 2017-10-03 22:22 (6)
Silly Venture 2k17 – invitka na… C-64! z 2017-10-01 12:48 (13)
Relacja z KWAS-a 12 z 2017-09-30 02:03 (15)
Remanent growy – mini-Slots z 2017-09-28 00:25 (8)
Gry na Atari w IPN z 2017-09-26 08:18 (3)
Nowa polska gra na Atari ST z 2017-09-23 01:49 (25)
07 się zgłasza... z 2017-09-21 10:36 (26)
Czeskie gry multijoyowe z BAHA Software z 2017-09-18 23:20 (4)
Krakowskie Retrospekcje #6 z 2017-09-15 00:26 (4)
Atari 2600 – 40 lat minęło... z 2017-09-11 23:51 (19)
Remanent growy – Tag! M4 z 2017-09-10 12:48 (4)
Remanent growy – Bored of Floppy z 2017-09-07 21:49 (8)
Festiwal retro w Krakowie z 2017-09-04 15:27 (1)
Riverwash 2017 i KWAS #12 z 2017-09-02 13:56 (12)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Starotki ze strychu
Sentymentalne powroty do czasów dzieciństwa, to jedna z tych rzeczy, które jak magnes przyciągają nas do retro i napędzają nam czytelników. Jedną z takich osób, która całkiem niedawno zabrała się za wygrzebywanie artefaktów retro z własnej przeszłości jest Michał Cichal. Dorosły obecnie facet, na moją prośbę powraca do czasów, gdy miał 11 lat i rozpoczął swoją styczność z Atari:

    "Swoją przygodę z komputerami rozpocząłem od Amigi 500+. Mimo to okres 8-bitowców bardzo mnie interesował. Był rok 1998 kiedy pojawiło się do kupienia Atari 130XE w komplecie z magnetofonem i zasilaczem w cenie 50 złotych. Długo się nie zastanawiałem... Wraz z Atari otrzymałem dwie książki. Pierwsza z nich, "Poznajemy komputer Atari XL/XE" wydawnictwa PalmaPress, nauczyła mnie podstaw obsługi. Kiedy już je poznałem, a granie w "Wyprawy Kupca" już się znudziło, podjąłem drugą lekturę, książkę genialną. Mowa o "Atari BASIC" wydawnictwa KAW. Książka ta pokazała mi, iż programowanie tak naprawdę odbywa się w głowie, a podręcznik jedynie pomaga "ubrać to w słowa" zrozumiałe dla komputera. Na początku powstawały proste programy, czasem przepisywane, aby zrozumieć jak autor zadany problem rozwiązał, lub po to, by zobaczyć jak reaguje komputer na pewne zależności zawarte w kodzie. Potem, bazując na zdobytych informacjach podjąłem próby stworzenia własnych, prostych programów.



    Pomysł na zrobienie własnej gry pojawił się właściwie w momencie zakupu Amigi, jednak to książka KAW-u, napisana w przystępnym języku pokazała mi, że programować może każdy. Gra "Labirynt" powstała jako próba stworzenia gry przygodowej. Postać przemieszcza się po świecie, uważając na pułapki. Domyślnie miała zbierać przedmioty. Gracz po zebraniu tychże miał odnaleźć zamknięte wyjście, otworzyć je i wydostać się z labiryntu. Piszę "domyśnie", gdyż finalna wersja, jaką posiadam, jest zaledwie zarysem wizji, jaka wtedy powstała. Gra, jak możecie zauważyć po kodzie, miała zostawioną potężną rezerwę przestrzeni w kodzie na rozwiniecie fabuły. Ze względu na wiele poważnych spraw, jakie mogą zajmować 11-latka, projekt został w pewnym momencie zarzucony. Zgrany na kasetę i schowany w stosie kaset na strychu rodzinnego domu.



    Po kilkunastu latach, kiedy retrochoroba mnie zaatakowała, a udało się zdobyć Atari 800XE, przypomniałem sobie o owej kasecie. Dzięki temu, iż została nagrana na kasetę, która oryginalnie zawierała kurs języka angielskiego "O.K jest ok", udało się oszacować czas powstania nagrania mojej gry: 19 lat temu. Po tych latach, dzięki mocy internetu, mediów społecznościowych, możemy poznawać ludzi z podobnymi zainteresowaniami. Wtedy, kiedy tych mediów było brak, a wszyscy marzyli już o PC lub zagrywali się na Pegasusach oraz 16-bitowcach, bylem osamotniony w mojej programistycznej przygodzie. Prawdopodobnie to ostudziło wtedy zapal do dalszych prac. Dziś, kiedy również dostęp do odpowiedniej wiedzy jest tak prosty, możemy do tego wracać Dzięki pomocy Krzysztofa Ziembika (Kaz), Jerzego Dudka (Duddie) oraz Łukasza Maśko (Perinoid) - członków portalu AtariOnLine.pl - udało się odzyskać uszkodzone zębem czasu nagranie i doprowadzić je do stanu używalności, zarówno na emulatorze jak i prawdziwym Atari.

    Mimo, że gra nie jest wybitna, ani nie jest to nawet pełna wersja mojej dziecięcej wizji, to jest dla mnie nie lada nostalgiczna wycieczka, którą jest mi niezmiernie milo odbyć. Chciałbym za to doznanie serdecznie podziękować powyższym osobom. I kto wie, może odzyskany kod doczeka się rozbudowy i wizja zbudowana w tamtych latach zostanie ukończona. Może pojawi się dalsza część przygód podróżnika, jego imię oraz obsługa joystickiem... Czas pokaże.
    Link do pobrania wersji z 1998 roku, nie poprawianej, zawierającej między innymi liczne błędy ortograficzne ("wojewodztwo ludzkie" rządzi! - Kaz)". Tytuł: "Labirynt"; rok powstania: 1998; programista: Mikołaj Cichal, lat wtedy 11; język programowania: Atari BASIC; platforma: gra powstała na 130XE, chodzi na każdym 8-bitowym Atari.





Dodam tylko gwoli wyjaśnienia, że nie ma czegoś takiego jak "członkostwo AtariOnline.pl", co padło w tekście Michała. Każdy, kto ma intencje działania w ramach serwisu i poświęcania mu swojego czasu, w dowolnej formie - ma taką możliwość. Taka koncepcja jak największej wolności, swobody działania i braku zorganizowanej hierarchii jak dotychczas dobrze się sprawdza. Nawet tak zwanych "redaktorów naczelnych" serwisu nikt nigdy nie wyznaczał, mechanizm organizuje się sam.

2017-10-20 12:30 by Kaz
komentarzy: 7
QTZ @2017-10-20 17:39:15
Nie chcę tu robić off-topa, czy siać zamętu, ale mnie wkurza jak słyszę, że "my - AOL", z drugiej jednak strony AOL wspiera różne projekty, więc jakieś "ciało" powinno być zdefiniowane. Ja sam się czuję częścią AOL, ale o wspieranych projektach przeważnie dowiaduję się po czasie, nie czuję się też kompetentny, alby mówić że robię coś jako AOL.

PS. Jak nie ma członkostwa - to co na górze robi link "Poproś o członkostwo"? :)
xeen @2017-10-21 11:39:44
mając Amigę kupić małe Atari! To się nadaje do prasy:)
Też mam takie kasety z programami w basic, które pisaliśmy z kolegami w 3 klasie podstawówki.
Kaczor @2017-10-21 12:23:50
Panowie, mamy 21 wiek a Atari nadal pokazują w teledyskach. Na tym teledysku w czasie 1 minuta 30 sekund widać Atari Mega ST:
https://www.youtube.com/watch?v=19A_rFyu...
z80 @2017-10-21 15:12:23
@Kaczor

pięknie, obudowa Mega ST od góry przypomina mi z lat dzieciństwa moją stację XF-551 (z topornym DOS-em XE), chociaż zawsze zazdrościłem mojemu sprzedawcy na giełdzie który dysponował CA-2001 z wyświetlaczem i przyciskami i nagrywał gry, programy i demka na drugiej stronie dyskietki...
larek @2017-10-21 18:29:33
@z80,
za to na XF551 mogłeś nagrywać obie strony dyskietki bez jej obracania :)
Kaczor @2017-10-21 19:31:07
@z80 - a ja marzyłem o XF551 bo pasowała do obudowy XE.
z80 @2017-10-21 20:52:24
@larek

Niby tak, ale nie miałem loadera który by wykorzystywał dwie strony (chyba nie mialem zadnego). Poza tym niektore gry wymagaly cala strone, czy nawet dwie strony (dwie dyskietki), i wtedy przydatna jest mozliwosc sformatowania drugiej strony. Z plusow to ze w DOS-ie XE mozna bylo ustawiac date i tworzyc podkatalogi, ale i tak nie potrzebowalem dyskietek 360kB do pracy magisterskiej czy doktorskiej ;) a tylko dla drobnych wprawek w Atari Basicu czy Quick Assemblerze:) Ale fajnie, ze jest jeszcze w necie w ofercie amerykanskiej firmy (przynajmniej na stronie www) The XF551 Enhancer na stronie nleaudio kropka com
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
[S] 5 kartridży z grą NAG (20)
ostatni: 21-10-2017 14:34, gorgh
RetroKomp / LOAD ERROR 2017 (36)
ostatni: 21-10-2017 13:30, sachy
Softsynth na Wap-niaku 2013 (53)
ostatni: 21-10-2017 13:06, pin
Mr Egg (Włóczykij) (6)
ostatni: 21-10-2017 01:39, Gonzo
Kraków, GK, DKIG fotek kilka. (7)
ostatni: 20-10-2017 21:21, pin
Plakaty (17)
ostatni: 20-10-2017 13:54, Prince
Krakowskie Retrospekcje #6 (1)
ostatni: 19-10-2017 23:35, pin
Mousetari (8)
ostatni: 19-10-2017 17:41, Mq
SV2k17 - rejestracja, koszulki i ... (3)
ostatni: 19-10-2017 15:34, greymsb
Zestawy gier na kasetach od ATAREX (6)
ostatni: 19-10-2017 13:54, raphis
Silly Venture 2k17 - uniting the ... (111)
ostatni: 19-10-2017 09:07, greymsb
Problem with one of the archived ... (1)
ostatni: 18-10-2017 23:08, bodkinz
The Goonies - wersja Turbo Blizza... (84)
ostatni: 18-10-2017 00:59, QTZ
4 listopada - Inscenizacja Giełdy... (11)
ostatni: 18-10-2017 00:45, Creonix
AY-3-8910 music player (12)
ostatni: 17-10-2017 20:41, mariuszw

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1733
Ostatnio zarejestrowany: wjakobczyk
Postów ostatniej doby: 12

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (44)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»