atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach! z 2019-11-10 16:11 (23)
Nowy FLOP i nowe gry z 2019-11-02 07:05 (190)
Wyniki konkursu ABBUC 2019 z 2019-10-26 20:34 (52)
Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka! z 2019-10-21 21:33 (17)
Klan Atari na Retrospekcji z 2019-10-18 00:03 (19)
Duddie's Goodies z 2019-10-16 15:41 (1)
W sklepie u Gwintera z 2019-10-12 00:08 (14)
Relacja z KWAS #16 z 2019-10-10 19:55 (7)
Silly Venture 2k19 - święto atarowcow coraz bliżej! z 2019-10-07 13:12 (19)
Premiera "Deszczownika" z 2019-10-06 18:13 (25)
Wywiad z Januszem Żurkiem z 2019-10-02 22:13 (18)
Pro(c) Atari numer 14 z 2019-09-29 23:55 (14)
Czas na KWAS i inne wydarzenia z 2019-09-25 21:06 (26)
Zapowiedź Ironii 2019 z 2019-09-15 09:41 (41)
Lista gier na Lynxa z konkursu programistycznego z 2019-09-09 12:00 (23)
Wkrótce nowe gry na Lynxa z 2019-09-02 20:41 (22)
Wkrótce retro na imprezach z 2019-08-27 23:48 (16)
Niedokończona gra „Meebzork” z 2019-08-25 21:51 (7)
Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach! z 2019-08-22 00:16 (10)
Można zamawiać nową grę! z 2019-08-18 20:19 (83)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Steve Hales
Steve Hales był pracownikiem Synapse Software od pierwszych do ostatnich dni tej firmy. Jest najbardziej znany jako autor “Fort Apocalypse”, ale na 8-bit napisał również: “Suicide Mission” (Atari 2600), „Slime” (Atari 8-bit), „Mindwheel” (Atari 8-bit, Commodore 64, PC), „Dimension X” (Atari 8-bit). Pracował również jako inżynier dźwięku w takich grach jak: “Out of This World”, “Prince of Persia”, “SimCity”, “California Games”, “Maniac Mansion”, “Zak McKracken and the Alien Mindbenders” i wielu innych.

Steve Hales


Ostatnimi czasy tworzy gry na komórki. Był głównym projektantem i programistą: Bob, Bob's Journey, Bob's Journey: Lake of Doom oraz współprojektował i współprogramował Meme, Pumpjack.

Karol Wiśniewski: Witaj Steve. Z wcześniej przeprowadzonego z tobą wywiadu wiem, jak nauczyłeś się programować. Dlaczego jednak zainteresowałeś się tworzeniem gier?

Steve Hales: Głównie dlatego, że odkąd pamiętam zawsze uwielbiałem opowiadać historie. A gry wideo tamtej epoki były tak naprawdę nową formą dla krótkich opowiadań, nowelek. Dzisiaj mogą być już epickie.



KW: W 1982 stałeś się posiadaczem Atari 800. Czy próbowałeś rozbudować swój komputer?

SH: Tak, miałem stacje dysków pracujące w wysokiej gęstości, zewnętrzne rozszerzenia RAM-u i tym podobne rzeczy, pomocne w tworzeniu programów. Napisałem również sterowniki umożliwiające granie na dwóch Atari połączonych razem. Nigdy tego jednak nie skomercjalizowałem.

KW: Czy wciąż masz swoje stare Atari?

SH: Mam je spakowane. Uruchomiłem je około dwóch lat temu, by skopiować kod źródłowy „Fort Apocalypse”.

KW: A właśnie, „Fort Apocalypse”. Podobno zaplanowałeś dla tej gry ponad 50 poziomów, ale jako, że miała zostać wydana na cartridge-u o pojemności 16KB to zostały tylko dwa. Co stało się z zresztą?

SH: Wykonałem 4 poziomy, które nadawały się do wykorzystania w grze. Miałem następne 10-15 na papierze. Musiałem zrezygnować z dwóch poziomów, gdyż ich testy wykazały, że były zbyt trudne dla graczy.

KW: Nie rozważasz czasem konwersji jednej z twoich 8-bitowych gier na komórkę lub wykonanie jej we flashu?

SH: Owszem. Już wkrótce będzie dostępna nowa wersja na telefony T-mobile Sidekick. Wersja J2ME będzie dostępna później. Ta wersja będzie miała więcej poziomów i będzie dużo trudniejsza niż oryginał.

KW: Czy będzie zawierała oryginalne poziomy?

SH: Wersja na Sidekick nie, ale J2ME prawdopodobnie tak.



KW: “Fort Apocalypse” i “Mindwheel” zostały przeniesione również na Commodore. Kto był odpowiedzialny za konwersję? Wolisz wersje atarowskie czy właśnie commodorowskie?

SH: 95% kodu na C64 jest moje. Joe Vierra wykonał port w przeciągu tygodnia. Lubię wersję na Atari z powodu kolorystyki. Jak dla mnie C64 zawsze miał nieco „sprany” ekran. W “Mindwheel” zastosowaliśmy zupełnie inną technologię gier, coś jakby obecna Java VM. Stworzyliśmy wirtualną maszynę i sportowaliśmy ją na różne platformy, tak że kod gry nie różnił się pomiędzy nimi.

KW: Parę lat temu stwierdziłeś, że “Dimenson X” był najtrudniejszą grą do napisania. Czy na wspomnienie tamtego projetku nadal przechodzą cię ciarki?

SH: Nie… Mam bardzo dobre wspomnienia na temat pracy z moimi przyjaciółmi i współpracownikami z tamtego okresu. Mieliśmy wiele wspaniałych kłótni.

KW: Stwierdziłeś również, w 1997 roku, że “Slime” jest “najlepszą grą, jaką zaprogramowałem”. Czy ciągle tak sądzisz?

SH: "Slime" jest nadal niezły, ale niektóre z moich ostatnich gier na komórki są lepsze, mają lepszą fabułę.

KW: Jaki jest obecny status twoich wczesnych gier? Czy są freeware? I co sądzisz o „abandonware” jako twórca gier.

SH: Tak naprawdę to ja posiadam wszelkie prawa do „Fort Apocalypse”, „Dimension X” oraz „Slime”. Kupiłem je w końcu lat 80-tych. Jednakże bardzo wspieram emu-scenę. Bez niej wszystkie te gry by po prostu zniknęły. A są przecież historią przemysłu komputerowego. Wierzę, że abandonware powinny być cenione i przechowywane. Wyobraźmy sobie, co by się stało, gdybyśmy stracili wszystkie wczesne fabuły science-fiction.

KW: Więc nie masz nic przeciwko stronom, z których ludzie mogą ściągnąć twoje stare gry za darmo?

SH: Tak długo, jak tylko przestrzegają licencji „creative commons”, którą zamieściłem na stronie.

KW: 10 lat temu stwierdziłeś, że zaprojektowałeś na papierze dwanaście gier. Czy nadal próbujesz stworzyć ich „żywe” wersje?

SH: Tak, wróciłem do małych gier. Jedna z nich to „Bob”, mój stary pomysł.

KW: Jak sądzisz, jak długo przetrwa rynek dla małych gier? Czy ciągle będzie dla nich miejsce?

SH: Myślę, że zawsze będzie zapotrzebowanie na małe gry. To styl rozgrywki, który nie wychodzi z mody.



KW: Czy tworzenie gier na komórki, nie przyprawia Cię o déja vu lat 80-tych?

SH: Oczywiście, tyle że środowiska do tworzenia gier są lepsze.

KW: W końcu lat 80-tych i na początku lat 90-tych pracowałeś nad grami, takimi jak: „Sim City”, „Prince of Persia”, „Maniac Mansion”, „California Games”. Te pozycje zostały przeportowane na wiele innych platform, włącznie z 8-bitowymi komputerami - Commodore, ZX Spectrum i Amstrad CPC. Dlaczego nikt nie był zainteresowany w tworzeniu wersji na 8-bitowe Atari?

SH: Moim zdaniem, stało się tak, gdyż Atari zostało przejęte przez kogoś, kto fatalnie prowadził interesy z innymi firmami, zaangażowanymi w Atari. Firmy te straciły cierpliwość, przestały robić z nim interesy i ruszyły dalej – w końcu życie jest krótkie.

Poza tym, nikt nie kupował już gier na 8-bitowe komputery, więc umarły śmiercią naturalną, a i 16-bitowe maszyny też stały się przyszłością. Dzisiejsze są demonami prędkości z 64-bitowymi, „dual core” procesorami. Wzrost ich prędkości jest o wiele szybszy niż ten z lat 80-tych. Komputery ewoluują w ten sposób przez cały czas, a gry są jednym z czynników, który napędza tę ewolucję.

KW: Czemu przestałeś tworzyć gry?

SH: Miałem dłuższą przerwę, gdyż wydawcy nie byli zainteresowani w tworzeniu małych gier i mojej specjalności – nietypowych gier. Jednakże rynek gier na komórki pozwolił mi na tworzenie nowych tytułów i na powrót „krótkich fabuł”, które uwielbiam opowiadać.

KW: Która z twoich gier okazała się największym sukcesem komercyjnym?

SH: W przypadku moich gier dla 8-bitów był to “Fort Apocalypse” oraz “Bob Journey” dla Sidekicka. Pracowałem także jako inżynier dźwięku przy wielu grach, które odniosły o wiele większy sukces niż cokolwiek, co ja zaprojektowałem.



KW: Nad czym teraz pracujesz?

SH: Projektuję nowe gry, do których zainspirowały mnie pozycje z ostatnich pięciu lat: ”GTA”, “Fable” i wiele innych. Mam już jeden projekt, który bardzo mnie ekscytuje, ale zobaczymy co z niego wyniknie.

KW: Twoje hobby?

SH: Muzyka, granie na gitarze, przejażdżki rowerem oraz oczywiście granie.

KW: Twoje ulubione gry?

SH: W tym momencie, gram w mnóstwo pozycji na Xboxa. Naprawdę uwielbiam gry, które są osadzone w otwartym środowisku dla gracza. „World of Warcraft”, “GTA3”, “Assassins Creed”. Jest ich całe mnóstwo.

KW: Dziękuję za rozmowę.

2008-05-18 01:16 by Charlie Cherry
komentarzy: 16
Kaz @2008-05-18 01:53:24
Jakby ktos chcial uruchamiac "Mindwheel" (w sumie fajna tekstowka, ale ja nie lubie takich bez grafiki) to nalezy pamietac, ze gra ma dziwne i bezsensowne wymaganie - dwie stacje dysków podlaczone jednoczesnie. Na emulatorze ALT+1 i ALT+2 i zaladowac obrazy odpowiednich dyskietek.
sikor @2008-05-18 08:51:29
Piękny wywiad. A w wersji angielskiej potwierdzona opinia na temat Tramielów: "rodzina Tramieli nie lubiła płacić swoim kontrahentom". I tak buduje się kontrolowane bankructwo - kasa do kieszeni, a kilka lat później bankructwo robi wrażenie na akcjonariuszach... ;( A Karolowi gratulujemy jubileuszu i prosimy o więcej....
xxl @2008-05-18 09:26:46
ma ktos jeszcze watpliwosci, ze poczatek ery trzmiela w atari = koniec ery atari? i slowo do wywiadu: ciagnie wilka do lasu - robienie gier do hobby na cale zycie ;-) ?
Kaz @2008-05-18 13:13:57
Wiecie, ze nie jestem fanem Tramiela :), ale moim zdaniem trzeba tu odroznic ere Jacka i ere jego synalkow. Jakby nie bylo, Jacek Trzmiel mimo, ze nie byl wizjonerem, w odroznieniu od swoich synow, mial umiejetnosci biznesowe i przede wszystkim charyzme, co na kilka lat ozywilo Atari po erze technokraty Kassara. Tylko, ze "miloscia" Jacka bylo Commodore, a nie Atari, stad i podejscie do firmy zupelnie instrumentalne.
Kaz @2008-05-18 13:16:24
Jeszcze w celu uzupelnienia - "Mindwheel" jest tez na Atari ST.
charlie-cherry @2008-05-18 15:46:09
Częściowo zgodzę się z Kazem - sam Jack Tramiel rozruszał nieco Atari, choć jego chęć zemsty na Commodore wyniszczyła ostatecznie obydwie firmy. Potem synowie Tramiela fatalnie zarządzali firmą, gdy Tramiel miał już po 60-tce i lepsze rzeczy do roboty...

Zresztą czynników, które "pogrzebały" tak wcześnie rynek Atari 8-bit było dużo więcej. Można by z tego jakiś artykuł napisać...

Zachęcam też innych do robienia wywiadów - wystarczy "złapać" jakiegoś grafika/muzyka/programistę i zacząć zadawać mu pytania :)
tebe @2008-05-18 16:17:54
Slime pod Atari800Win wykłada się na łopatki, jak w to można zagrać ? Z kolei Atari++ zgłasza niepoprawny nagłówek ATR-a.
mono @2008-05-18 18:02:30
Kaz. Może rzeczywiście napisalibyście jakiś artykuł o dziejach firmy Atari od początku aż do samego końca (czy przypadkiem firma jeszcze nie istnieje? widziałem kiedyś jakąś stronę z grami na konsole firmowaną chyba przez Atari). Chętnie przeczytałbym szczegółowy życiorys firmy. O ile wiem, kto to jest Nolan Bushnell i Jack Tramiel, o tyle nazwisko Kassar zupełnie nic mi nie mówi...
mono @2008-05-18 18:02:31
nie nic mi nie mówi...
Kaz @2008-05-18 18:36:42
Polecam dzielo Stevena Fultona zapowiadajace sie jako najlepsza i najlepiej udokumentowana ksiazka o historii Atari (sadzac po pierwszym rozdziale: lata 1971-1977): http://www.gamasutra.com/view/feature/20...
Pecus @2008-05-18 21:29:38
A czy przypadkiem Slime nie bylo na Atari 800 (te bez XL). Cos mi majaczy w glowie, ze Translatorem na Atarynce to kiedys odpalalem.
Kaz @2008-05-18 21:52:50
Nie wiem jakim cudem, ale wcielo moj komentarz sprzed paru godzin. Napisalem tam mniej wiecej tak:

tebe - dziala pod emulatorem, ale musisz przelaczyc na OS-A lub OS-B (tak Pecus - na XL/XE dziala przez Translator).
tebe @2008-05-18 23:38:00
ok, OS-B i działa
Wrathchild @2008-05-20 20:46:50
Hi! Is there an English transcript of this interview?
There is an XL fixed version of 'Slime' (amongst other games) on this thread:
http://www.atariage.com/forums/index.php...
Kaz @2008-05-21 02:01:06
Wratchild - the best person to ask is author of interview, Charlie Cherry. Let's wait for his answer.
StreaK @2008-06-03 22:59:13
http://javagames.ru/img/1396_image_19715...

-> fort apocalipse ... wyszedl szybciej niz myslalem...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
MAD-Pascal - Początki (369)
ostatni: 13-11-2019 16:29, zbyti
Gry w szachy na Atari (1064)
ostatni: 13-11-2019 13:42, urborg
prince of persia (482)
ostatni: 13-11-2019 11:56, zbyti
ATARI XE vs C64 (1107)
ostatni: 13-11-2019 10:57, archieil
Crownland pod emulatorem (8)
ostatni: 13-11-2019 10:16, Adam
Silly Venture 2k19 - keeping the ... (120)
ostatni: 13-11-2019 10:08, greymsb
Warszawa->Silly Venture (1)
ostatni: 13-11-2019 10:05, gorgh
Silly Venture 2k19 - rejestracja ... (23)
ostatni: 13-11-2019 09:59, greymsb
Magazynier lvl 11 (6)
ostatni: 13-11-2019 06:01, QTZ
Filmy o Atari (65)
ostatni: 12-11-2019 22:11, zbyti
Parallax (183)
ostatni: 12-11-2019 20:48, TheFender
Nigdzie nie publikowane gry i pro... (81)
ostatni: 12-11-2019 09:12, duncan
LiteDOS (119)
ostatni: 11-11-2019 22:00, xxl
Aleja Pamięci / Avenue of Memories (17)
ostatni: 11-11-2019 18:25, anonymus
Odczyt dyskietek Atari na PC (22)
ostatni: 11-11-2019 15:34, archieil

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2055
Ostatnio zarejestrowany: lelek
Postów ostatniej doby: 59

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (5)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»