atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (24)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (11)
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (31)
Bruce Lee opisał Kaz (31)
Amaurote opisał Kaz (29)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Śledzenie Amentesa
W dniu 29 grudnia 2013 r. otrzymałem wiadomość, która w zasadzie zawierała tylko pytanie dotyczące możliwości śledzenia wykonywania programu napisanego w Turbo-Basicu XL. Autorem e-maila był Piotr „Amentes” Zyśk.


Amentes


Proste pytanie przekształciło się w sporą korespondencję, dzięki której, jak się okazało, poznałem bardzo sympatycznego człowieka, który już od wielu lat związany jest z naszym - choć nie tylko - ukochanym komputerem Atari. Najlepiej jednak będzie, jak trochę o tym opowie sam Piotr.

Arkadiusz Lubaszka (larek): Piotrze, napisałeś sporo programów na Atari, a Twoje pytanie dotyczące TBXL świadczy o tym, że nie jesteś początkującym programistą.

Piotr Zyśk (Amentes): Napisałem już proste programiki w Forth, Action i maszynowym, troszkę lepsze w Basicu i TurboBasicu. Poza tym pisałem w Delphi, Pascalu, C++, VB no i w cudownym AMOSie i AMOS3D. Piszę dla siebie i mojej córeczki, bo programowanie to moje któreś tam zainteresowanie, ja przy tym odpoczywam. Nie jestem informatykiem, interesują mnie stare komputery i języki programowania. Lubię oglądać czyjeś proste programy, napisane nieprofesjonalnie, ale ambitnie. Moim pierwszym komputerem był ZX81 (to był rok 1980~81, 6 klasa podstawówki) do dziś go posiadam i chyba jeszcze działa :-)

larek: 6 klasa podstawówki… czyli jesteś rocznik gdzieś 67-68… Ja jestem 70.

Amentes: Tak, mój rocznik to 69, także niewiele się pomyliłeś w obliczeniach. Rok czy dwa w tą, czy w tą stronę - nie ma znaczenia - uznajmy, że jesteśmy rówieśnikami. Według mnie różnica wieku zatraca się mniej więcej po 30-tce.
Widziałem na stronie, którą opisałeś o sobie (przedwczoraj to odkryłem...) począwszy od lat najmłodszych - fajnie to się czyta. Ja też miałem podobne pragnienia związane z pierwszymi komputerami. Kurek i Kamiński byli moimi idolami, a program w TV SONDA wchłaniałem jak młody kaszalot - szczególnie te programy o grach na Spectrum, pragnąłem tego jak głodny chleba a było tego jak na lekarstwo. Czasopisma: Bajtek, IKS, Atari, i in. o komputerach czytałem ochoczo. Dziś, po przeżyciu połowy, mam podobne jak Ty pragnienia uwiecznienia moich przygód z m.in. Atari w jakimś medium. Robiłem program na Atari - Bazę danych moich programów, opisywałem, co one robią, drukowałem na drukarce opisy moich programów, robiłem w PowerPoint prezentacje. Zastanawiałem się, co jeszcze można wymyślić i... znalazłem Twoją stronkę w Internecie (widocznie słabo szukałem, bo prowadzisz ją już od kilku dobrych lat).


larek: Bardzo mocno zachęcam do podzielenia się tym, co do tej pory zrobiłeś. Tym bardziej, że poświęciłeś zapewne mnóstwo czasu na przygotowanie opisów i prezentacji. Z doświadczenia wiem, że nie ma lepszej zapłaty za nasz trud jak to, że ktoś doceni nasze starania.

Amentes: Pisze się programy zwykle dla siebie, potem dla potomstwa - a potem...? Chętnie podzielę się moimi programami - będę mieć konkretny cel teraz. Pozbieram niezwłocznie wszystkie moje wypociny i spróbuję gdzieś to podrzucić.

larek: Wracając do śledzenia programu w TBXL…

Amentes: Próbowałem już pisać programik TRACE dla Turbo Basica, ale jest on nieefektywny. Jego działanie polega na wstawieniu między linie programu dodatkowych linii zawierających dane o numerze linii poprzedzającej wraz z instrukcją STOP, która jest wykrywana przez TRAP i obsługując podaje dane, które próbowałem kontrolować (no to tak w skrócie...). Jednak zwiększa się mocno objętość programu, pojawiały się pewne problemy i zawiesiłem działanie w tym kierunku.
Natrafiłem niedawno na program TRACE w zwykłym Basicu dogrywany do analizowanego programu przez ENTER. Przerzuca ROM do RAM i podmienia pewną procedurkę. Jest w języku maszynowym i działa pięknie. Przeanalizowałem ten program oraz procedury maszynowe w nim zawarte i znalazłem skok JMP xxxx do procedurki w ROMie [chyba], której zadaniem jest właśnie wyświetlenie linii, która będzie wykonywana. To samo chciałem zrobić w TurboBasicu - i tam znalazłem tą procedurę, ale niestety nie działa - zawiesza system. Jeśli by ją "podrasować" na pewno by zadziałała - wiem, że jest to możliwe. Ja słaby jeszcze jestem w języku maszynowym i tak sobie pomyślałem, że może już ktoś kiedyś napisał program TRACE na TurboBasic.


larek: Obawiam się, że przerobienie tego programu od zwykłego Basica nie będzie możliwe. Skoro program ten przepisuje ROM do RAM i coś zmienia, to sam w sobie będzie kolidował z TBXL, który zajmuje część pamięć RAM pod ROM. Turbo Basic XL zajmuje dwa razy więcej pamięci niż Atari Basic. Sporo kodu TBXL-a jest schowana właśnie pod ROM. Oczywiście nie twierdzę, że na 100% nie da się tego zrobić, bo być może ktoś kiedyś nie będzie wiedział, że się nie da i… to zrobi ;-)

Amentes: No, prawie wybiłeś mi z głowy ten TRACKING w TB ale ostatecznie trafił do mnie ten silny argument, że może ktoś kiedyś zrobi taki program nie wiedząc, że jest to niemożliwe - wówczas skorzystamy na tym my wszyscy :-). Ja jestem uparty, ale nie z natury, szczególnie, jeśli chodzi o programowanie - jak mi się coś zamani, to muszę to zrealizować.

No i wyszło na to, że Piotr nie uwierzył mojemu „tego się nie da” i zaczął tworzyć program do śledzenia innych programów napisanych w Turbo-Basicu XL.
Poniżej przedstawiam kolejne (choć nie wszystkie) wersje programu Piotra. Celowo pominąłem szczegółowe opisy działania, gdyż zdaję sobie sprawę, że nie każdego czytelnika takie technikalia interesują.



Pierwsza wersja programu.



Film prezentujący działanie drugiej wersji programu.


Spostrzegawczy oglądający z pewnością zwrócili uwagę na szybko poruszający się kursor na ekranie. Zapytany przeze mnie o to Piotr odpowiedział tak:

Amentes: Kiedyś, dawno temu, posiadanie pióra świetlnego do Atari było jak posiadanie Ferrari (o się zrymowało). Dla mnie było to coś nieosiągalnego. A emulator - to cudowna sprawa, który rozwiązuje wiele spraw posiadania wirtualnego sprzętu. Stąd użycie pióra świetlnego sterowanego myszką w moim programie - znacznie ułatwia pracę i przyspiesza tracking.

Jak widać, Piotr wykazuje się niezwykłymi pomysłami przy realizacji swojego projektu. Ale to jeszcze nic! Kolejne wersje przynoszą znacznie większe zmiany i niespodzianki. Piotr słusznie zauważył, że aby analizować program innym programem, to oba muszą zmieścić się w pamięci komputera. Przy krótkich programach nie jest to przeszkodą, ale przy dłuższych już tak…

Amentes: Chciałem z radością powiedzieć, że udało mi się zrobić program TRACE TB, który pięknie analizuje program w Turbo Basicu, pokazuje zmienne i ich wartości, działa bez problemów w różnych trybach graficznych – jest kontynuacją poprzednich wersji tego programu z ważną inowacją - drugim ekranem. Sam zobacz…



larek: Przyznam, że jestem pod wrażeniem. Skoro jedno Atari to mało, to dlaczego by nie użyć dwóch komputerów? Dobre. Bardzo dobre!

Też jesteście zaskoczeni pomysłem Piotra? To trzymajcie się mocniej!

Amentes: Wygospodarowałem trochę czasu i wyściubiłem nową wersję programu TRACETB. Tym razem zaprzęgłem do pracy Excel. Dzięki niemu można uwidocznić znacznie większy obszar listingu Atari. Przy odpowiednim zmniejszeniu widoku ekranu Excela łapie ze 3-4 pełne ekrany listingu Atari. Poza tym można podświetlić wykonywane linie programu Atari. Każdorazowe naciśnięcie klawisza F2 na emulatorze Atari powoduje oddźwięk w arkuszu Excela. Cudem udało mi się połączyć te dwa programy. Wykonałem do tego nową czcionkę o nazwie "Atarka", dzięki niej można w pełnej krasie oglądać znaki Atari na Excelu. Wszystko jest, jak zwykle, w powijakach a powinno działać po naciśnięciu przysłowiowego jedynego przycisku – oczywiście zrobię tak, ale muszę jeszcze troszkę popracować. Działanie, jeszcze gorącego programu, chciałem uchwycić programem CamStudio. Wyszło mi to troszkę nieporadnie, ale chciałem w ten sposób zamknąć pewien etap procesu projektowania, teraz zajmę się już tylko kosmetyką. Gdy już będzie gotowe zamknę moją pracę w jednej dyskietce systemowej. Rzuć okiem na klip wideo, który przesyłam w załączeniu i daj ze trzy słowa – co o tym sądzisz…



larek: Właśnie wróciłem z pracy i pierwsze co, to po zobaczeniu przesłanego filmu szukałem szczęki na podłodze ;). Nie mam bladego pojęcia, jak to jest zrobione…

Prawda, że niezwykłe? Mam nadzieję, że Piotr będzie kontynuować swoją pracę nad programem, bo pomysły (i umiejętności!) ma zdecydowanie ponadprzeciętne. Przyznam, że liczę tu na całą społeczność AtariOnline – wesprzyjmy Piotra w jego pracy przynajmniej dobrym słowem!

W oczekiwaniu na kolejne wieści o programie TRACE przedstawiam starsze programy Piotra z jego krótkimi komentarzami.

- Cyfry_Liczby2.a8s - wpisuj liczby i patrz, co się dzieje.




- Ulamki.a8s - dodawanie ułamków, prosty program dla córeczki (SPACJA i RETURN).




- KodKaroli2.a8s - tajemniczy kod wyszukany w książkach harcerskich przez moją córcię.



- Morse.a8s - może się spodobać harcerzom, używa się klawisza START.



- Ogrodnik.a8s - to gierka. Jest wyłącznie dla osób cierpliwych ze względu na szybkość działania (do poprawy w przyszłości). Ma ona dla mnie wyjątkowe znaczenie, ponieważ była przyczyną przegranej przeze mnie 50 zł. Kiedyś się założyłem z bratem o taką kwotę, że gra jest na tyle trudna, że nie uda mu się przejść 3-ego etapu. Niestety gra wyjątkowo się zbiesiła i wygenerowała zbyt późno robale i mu się udało... :-). Steruje się strzałkami i spacją.




- Mamut – program do rysowania. Pliki ATR trzeba zainstalować w slotach:
1-slot) RysowanieMoje.atr - tu cały program w TURBO BASICU, ładuje się przez LOAD "D:RYSOWA16.TBA"
2-slot) DyskDoRysowania1.atr - program wykorzystuje go do depozycji rysunków (tu jest ok 10-ciu)
Po uruchomieniu programu głównego naciskamy D a potem Esc - włączy się pokaz slajdów. Do programu dołączona jest szczegółowa instrukcja obsługi.





- ForthSpiralaKwadrat2.a8s
- OkragForth.a8s - programiki w Forth - takie moje pierwsze ambitne kroki...
W [ForthSpiralaKwadrat2.a8s] piszemy np.:
15 10 7 SPIRALA
oraz
10 25 20 KWADRAT
Pamiętać trzeba o odstępach między liczbami i nazwami wymyślonych komend
Można wpisać jeszcze JA KIEDY.



W [OkragForth.a8s]
115 100 40 OKRAG aby popatrzeć na jego słynną szybkość...? ;-)



- ActionDrukarka.a8s - w Action! - jedyny dłuższy mój programik zrobiony w ramach nauki języka - po uruchomieniu pojawi się okno Action! z początkową częścią listingu (mile uderza brak numeracji linii - ewenement!) - teraz należy nacisnąć Shift+Ctrl i trzymając je wciśnięte nacisnąć M. Przejdziemy do paska menu na gorę a tam należy napisać samą literę "C" oraz wcisnąć Enter. Będzie kompilował mozolnie - dlatego można na chwilę wcisnąć F7 (włączy się tryb turbo emulatora). U mnie kompiluje 10-15 sek. :-) Następnie należy napisać w tym samym miejscu samą literę "R" oraz wcisnąć Enter. Ruszy! Używa się klawiszy strzałek lewo lub prawo, Enter i Esc. Działa „Komputer” i „Drukarka”



- ANIM14.ATR – program do projektowania znaków i animacji. Dołączony jest obszerny opis w Wordzie.



- Pole.a8s – program edukacyjny.



- SymulatorCO.a8s – jak sama nazwa wskazuje jest to symulator CO.





Wszystkie programy z opisami, które podesłał mi Piotr, zapakowałem do jednego archiwum i udostępniłem tu: Amentes_pliki.7z


larek: Piotrze, serdecznie dziękuję, że zechciałeś opowiedzieć parę słów o sobie i podzielić się z nami swoim dorobkiem programistycznym. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i usłyszymy jeszcze o Tobie i Twoich produkcjach. No i być może do zobaczenia na jakimś zlocie…

Amentes: Nie ukrywam, że chętnie wybiorę się na jakiś zlot Atarowców - może w tym roku znów coś będzie organizowane. Widziałem w Internecie filmiki reportażowe z takich spotkań z lat poprzednich - aby w miarę blisko Białegostoku było - jadę!
Serdecznie pozdrawiam – Piotr Zyśk.


2014-06-29 18:05 by Larek
komentarzy: 9
bob_er @2014-06-29 20:02:33
@Amantes: witamy po drugiej stronie lustra :). Tak po prawdzie - to ja też piszę tylko dla siebie (bo lubię). Że czasem komuś się to spodoba - cóż, takie ryzyko :).
btw: Tak sobie pomyślałem czytając wywiad, że takiego trace'a to nasz nadworny magister mógłby do swego abc dodać.
gorgh @2014-06-29 20:34:01
program tracer robi duze wrazenie, szczegolnie ten na atari. Miło powitać kolejną osobę, która powraca do hobby, albo ujawnia się ze swoimi programami. Powodzenia przy następnych projektach
wawrzyn242 @2014-06-29 22:44:48
Ciekawy wywiad. Cieszy mnie, że są wśród nas tacy ludzie. Myślę, że wielu jeszcze się nie ujawniło :-)

Uważam, że symulator CO to bardzo fajny program - dobry pomysł, pozwala młodemu człowiekowi pokazać jakąś ideę obrazowo. Do realizacji właśnie takich pomysłów (symulacji) służył BASIC dostępny z ROM starych, 8-bitowych komputerów. A BASIC w Atari XL/XE był bardzo dobry - lepszy niż ten w C64. W ogóle - piękne czasy... Fajnie, że wielu ludziom, całej generacji coś w głowach pozostało do dziś.

Pozdrawiam :-)
xeen @2014-06-30 07:50:05
Dzięki za wywiad. Trace robi wrażenie!

W grze ogrodnik, przyznaję, nie wiem o co chodzi :-)
larek @2014-06-30 08:47:02
Xeen, poruszasz się buźką i w zależności od rodzaju robaka (A,B,C) musisz wziąć odpowiedni środek robakobujczy i nim zabić robala.
Kłopotem może być poruszanie się. Przy moich ustawieniach emulatora poruszać się można przy naciśnięciu CTRL+kierunek.
xxl @2014-06-30 09:11:33
podoba gra do PSSST na zx spectrum :-)
mono @2014-06-30 10:25:56
TRACE świetny! Symulator CO bardzo mi sie podoba. Witamy :) W zasadzie to chyba większość ludzi pisze tu programy dla własnej przyjemności.
wieczór @2014-06-30 12:44:08
@xxl: to w zasadzie "konwersja" patrząc na układ planszy, ale wersja dla ludzi z wyobraźnią :) Tu pierwowzór, pozwoli się zorientować o co w tym chodzi (literki możne są nawet lepsze od kolorów, bo przez długi czas miałem do spectruma czarno-biały telewizor i trudno się grało ;)

http://www.youtube.com/watch?v=I6eNwOH3Z...
0xF @2014-06-30 16:54:09
Dodałem format "Mamut" do RECOIL.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Kupię sprawną SN-360 z zasilaczem (1)
ostatni: 13-10-2024 02:00, LotharPL
Szukam gry (1)
ostatni: 13-10-2024 01:55, LotharPL
Porównanie Atari Falcon vs A1200 (77)
ostatni: 13-10-2024 01:30, as...
Uprościłem Starquake (11)
ostatni: 13-10-2024 00:48, starymarabut
AI Wars (3)
ostatni: 12-10-2024 22:01, rafaldudek
Motocross (LiteRally) (652)
ostatni: 12-10-2024 18:50, Atariteca
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (29)
ostatni: 12-10-2024 17:45, pigula
Zróbmy razem grę...TONY 2 (22)
ostatni: 12-10-2024 10:41, Wolfen
DynaBlaster XE (4)
ostatni: 12-10-2024 09:53, Demorgh
Filterek do Blizzarda (102)
ostatni: 12-10-2024 02:20, ascrnet
Problem Jasia cover (94)
ostatni: 12-10-2024 01:46, thewasp
SID i POKEY (698)
ostatni: 11-10-2024 21:11, emkay
MultiCLK Module for Atari 8-bit (17)
ostatni: 11-10-2024 17:12, pancio
Gra "TONY" (425)
ostatni: 10-10-2024 22:48, xbx
PBTOOLS - para narzędzi do manipu... (2)
ostatni: 10-10-2024 21:55, Jeffrey S Worley

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2835
Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
Postów ostatniej doby: 61

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»