atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (8)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (8)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (37)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (22)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (15)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (11)
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (31)
Bruce Lee opisał Kaz (31)
Amaurote opisał Kaz (29)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Powstaje Atari Game Designer (AGD)
Serbski programista Vladimir „Popmilo” Janković pracuje nad narzędziem Atari Game Designer wspierającym tworzenie gier na 8-bitowe Atari. Najpierw zebrał opinie na Atari Age na temat preferencji potencjalnych użytkowników. Uczestnicy ankiety stwierdzili, że najbardziej potrzebne byłoby pecetowe narzędzie, przyjazne dla użytkownika niekoniecznie będącego koderem, pozwalające przede wszystkim na tworzenie platformówek oraz, w drugiej kolejności, strzelanek.


Pomysł wspomagania tworzenia gier nie jest oczywiście nowy i w różnych realizacjach pojawiał się praktycznie na wszystkich platformach 8-bitowych – wystarczy wymienić takie nazwy programów, jak Arcade Game Designer (znany z ZX Spectrum i Amstrada), czy SEUCK (Shoot'Em-Up Construction Kit) z Commodore'a 64. Także na małym Atari od dawna istnieje kilka tego typu narzędzi, jednak ich możliwości są dość ograniczone, przykładowo dzięki programowi The Arcade Machine powstał niewielki zbiór strzelanek, a miłośnicy pinballa mają Pinball Construction Set – ale efekty nie powalają, poziom wykonanych dzięki nim produkcji jest niezbyt wysoki.

Bezpośrednią inspiracją dla Popmilo było jednak współczesne narzędzie, Pico-8, kompletne środowisko do tworzenia kodu, sprajtów, map, efektów specjalnych i muzyki, z rozdzielczością graficzną przypominającą czasy 8-bitowców (128x128), ale w 16 dostępnych kolorach, o którym możecie poczytać np. tutaj.

Vladimir po doświadczeniach ze swą grą The Monk, pełną zaawansowanych sztuczek technicznych i przez to ciągle niedokończoną, chce tym razem postawić na prostotę rozwiązania. Dopiero po uzyskaniu pierwszej przyjaznej dla użytkownika wersji będzie się zastanawiał nad ulepszeniami.


Założenia na wstępną wersję są takie:

• grafika: tryb GTIA 10 – z szerokimi pikselami, ale umożliwiający użycie w dowolnym miejscu ekranu 9 niezależnych kolorów,
• gruby piksel wielkości 4x2 pikseli hi-resowych, czyli standardowy ekran gry będzie miał rozdzielczość powiedzmy 80x96,
• wszystkie sprajty są software'owe, ich edytor będzie częścią AGD,
• w celu usprawnienia animacji sprajtów druga potrzebna faza ruchu (przesunięta w poziomie o pół znaku) jest inicjalnie obliczana i trzymana w pamięci,
• do tego dojdzie pewnie jakiś prosty edytor muzyki, umożliwiający przynajmniej podpięcie utworów stworzonych w RMT,
• udostępniony będzie prosty język skryptowy, z podstawowymi operacjami matematycznymi i kilkoma rodzajami pętli; na wyjściu program wyprodukuje kod asemblerowy gry.

Tak wygląda jeden z testów silnika sprajtów:


Plik XEX powyższego testu można pobrać sobie stąd. Użycie dżojstika (góra / dół) pozwala na zmianę liczby animowanych na ekranie obiektów.

Atari Game Designer jest pisany w Pythonie pod Linuxem i powinien być łatwy do przeniesienia na Windows i Maca. Miejmy nadzieję, że powstanie na tyle przyjazne i uniwersalne środowisko, że „udźwignie” ono wiele różnych rodzajów pomysłów na rozgrywkę i będzie pozwalało realizować gry zwykłemu użytkownikowi bez zaawansowanej wiedzy programistycznej – w taki sposób, aby wspierać jego kreatywność, a nie zniechęcać go swoimi ograniczeniami.

Więcej informacji możecie znaleźć w odpowiednim wątku na Atari Age.

(przykładowy ekran edytora sprajtów AGD)


* * *

Korzystając z okazji, że to ostatni artykuł w tym roku, chciałbym w imieniu AtariOnline.pl życzyć Wam, aby przyszły rok był pod każdym względem lepszy niż się spodziewamy. A jeśli chodzi o Atari, to wszyscy liczymy na to, że grudzień 2016 zamkniemy mając za sobą udane nowe edycje takich zlotów jak Silly Venture czy reaktywowany WAP-niak oraz premiery finalnych wersji takich gier, jak Rick Dangerous, Laura, Manic Miner, Hobgoblin 2, Adventure II XE, Fairlight, Saboteur, Total Eclipse i wielu, wielu innych...

2015-12-31 18:42 by "Adam"
komentarzy: 16
mgr_inz_rafal @2015-12-31 22:21:37
No właśnie, Larek. Skończ Laurę, bo jak nie to wezmę AGD i sam se zrobię ;-)
mgr_inz_rafal @2015-12-31 22:26:12
Wracając do tematu... Świetna to jest sprawa. Grafika, muzyka - ok, ale ciekawi mnie jak autor rozwiąże ten "język skryptowy", bo to będzie serce całego środowiska. Idę dokładniej poczytać AA, bo do tej pory ten wątek jakoś omijałem :/
Adam @2015-12-31 22:30:46
Na AA nie ma na razie zbyt wielu szczegółów o tym języku, bo Popmilo jeszcze nie doszedł do tego etapu - może za miesiąc-dwa prace nad nim będą bardziej zaawansowane.
Bruno @2016-01-01 11:14:28
Captain Low-Rez ma szansę przybyć na planetę ATARI!
http://www.newgrounds.com/portal/view/21...
"Behold, it's Captain Low-Rez! 25 pixels of spacefaring courage! "
PopMilo @2016-01-01 17:54:21
@Bruno: To jest po prostu to, co mam na myśli :) Low-rez, prosta ale dobra gra...
Adam @2016-01-01 22:11:34
Minęła doba i mamy już "Saboteura". Teraz tylko wystarczy poczekać na kolejne gry z listy z końca artykułu ;)
mono @2016-01-02 12:26:05
To jest moim zdaniem bardzo dobry pomysł i aż dziwne dlaczego nikt nie wpadł na to wcześniej. Wykorzystanie wszystkich kolorów bez sztucek programowych, prosta dlista, każda faza animacji sprajta wymaga tylko jednej kopii (a nie 4 jak w przypadku średniej rozdzielczości), mała zajętość ekranu graficznego. Same plusy. A mniejsza rozdzielczość myślę nie jest aż taką wadą i do wielu gier nada się doskonale. Bardzo jestem ciekaw jak się ten projekt rozwinie.
ripek @2016-01-03 12:16:13
Co za ironia ostatnio sporo osób namawiałem do zrobienia jakieś gierki w takim trybie ;) Czekam z niecierpliwością na finał projektu.
PopMilo @2016-01-03 20:24:51
Przykładem jest Star Guard:
https://www.youtube.com/watch?v=ZqQwNTNi...

Prosta i dobra gra.
Adam @2016-01-03 22:55:37
Zgadza się, dobra gra. Mam nadzieję, że docelowo AGD będzie również umożliwiał scrolling we wszystkie strony, tak jak tam :)
xxl @2016-01-04 12:29:53
jestem ciekawy jak beda realizowane kolizje pola gry i duchow.
PopMilo @2016-01-04 20:32:34
Pierwsza wersja nie będzie miała kolizje i scrolling. Będzie można zakodować go w języku skryptowym.
xxl @2016-01-05 08:49:42
a obraz jak bedzie budowany? bufor kasowany po czym rysowane tlo i sprity. dwa bufory i dwie display listy?
ja spotkalem sie z takim modelem ze tlo jest kopiowane z bufora tla do bufora ekranu, po czym nakladane sa sprity i inne obiekty animowane i dopiero tak przygotowany bufor jest wyswietlany. kolizje mozna zrobic jak na spectrum - dodatkowy bufor atrybutow - obiekt w obrebie atrybutow ma sprawdzane kolizje z bitmapa albo tylko z atrybutem.
PopMilo @2016-01-05 20:52:34
W tej wersji wszystko jest rysowany za pomocą tych funkcji: draw_sprite, draw_tile, erase_sprite, draw_text i plot. Pierwszy wymazać, gdzie sprity były, następnie narysować tło i inne obiekty animowane. Powolny, ale proste.

Następna wersja będzie miała "sprite engine".

Nastepna nastepna wesia będzie miała "collision engine" ;)
anon @2016-01-08 00:41:57
Kiedyś pytałem larka, czy udostępni laurę ze starą grafiką. Powiedział, że nie, to teraz sam sobie wyrypię grafikę i zrobię😉. Fajna rzecz.
larek @2016-01-08 15:33:53
:)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Time Wizard - gra na ABBUC Softwa... (197)
ostatni: 28-03-2024 19:08, amarok
TSFX Turbo Blizzard (59)
ostatni: 28-03-2024 18:19, Peri Noid
Atari 400 mini (3)
ostatni: 28-03-2024 17:20, Adam
The400 (33)
ostatni: 28-03-2024 14:32, Ataripuzzle
RMT hacking (171)
ostatni: 26-03-2024 20:59, emkay
Awaria SIO2SD? (22)
ostatni: 26-03-2024 19:47, pustak
Ciekawostki (5543)
ostatni: 25-03-2024 22:13, bruno_j
Niedokładność Fujinet (47)
ostatni: 25-03-2024 17:59, Alex
Rick Dangerous (322)
ostatni: 25-03-2024 17:35, tebe
Murmulator i A800 ;) (5)
ostatni: 25-03-2024 17:12, zaxon
Turbo ROM Plus - problem z wczyty... (2)
ostatni: 25-03-2024 11:36, lexx
SF 314 przerobiony na XF 351 ;) (2)
ostatni: 25-03-2024 10:43, Peri Noid
Moje materiały wideo z grami na A... (192)
ostatni: 24-03-2024 15:53, nowy80
Nowe okładki gier - LAURA (270)
ostatni: 24-03-2024 00:38, Peri Noid
Jaki napęd 5.25 do XF551 (40)
ostatni: 23-03-2024 20:49, zaxon

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2771
Ostatnio zarejestrowany: crawlergo@gmail.com
Postów ostatniej doby: 19

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (34)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»