atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Obudowa kombajnu XCF12 z 2024-04-19 16:43 (25)
Time Wizard Deluxe + edytor poziomów z 2024-04-15 17:25 (28)
FORTH rozgryziony! z 2024-04-10 22:20 (18)
Wyniki i stuff z Grawitacji 2024 z 2024-04-07 16:19 (15)
Grawitacja 2024 - zapraszamy! z 2024-04-04 21:39 (2)
Zapowiedź konwersji "Rick Dangerous 2" z 2024-04-01 09:12 (30)
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (10)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (9)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (54)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (22)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (15)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (11)
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (31)
Bruce Lee opisał Kaz (31)
Amaurote opisał Kaz (29)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Gramy w "Dungeon Master"
Roman "Xorcerer" Fierfas napisał:

"Dungeon Master" na Atari ST był długo wyczekiwaną rewolucją. Gra przygodowa z łażeniem drużyną w lochach, wreszcie z dużym polem trójwymiarowej grafiki, w której z palety możliwych odcieni szarości zrobiono przepiękne continuum, z pomocą zaawansowanego algorytmu techniką zwaną dithering’iem. Wcześniej takie cieniowanie, automatycznie obliczane na przykład według algorytmu Floyd-Steinberg, atarowcy mogli podziwiać na pojedynczych, czarnobiałych zdjęciach, skanowanych w wysokiej (jak na tamte czasy) rozdzielczości, albo w profesjonalnych programach graficznych. „Kwadratowość” animacji nie przeszkadzała nikomu, kto lubował się w "Bard’s Tale", czy "Alternate Reality". Do tej grafiki oprawę stanowiły odgłosy dźwiękowe, odtwarzane z sampli – co w roku 1987 wcale nie było częste – a już zupełnie nie w grach z trójwymiarową grafiką na Atari ST.



Do Polski ta gra dotarła w mniej więcej tym samym czasie, co opublikowany rok później "Starglider II". Pamiętam ekscytację kolegi, z którym w liceum wymienialiśmy się takimi perełkami – i jego podziw z jednej strony dla "Dungeon Master’a", przy jednoczesnej frustracji trudnością tej przygodówki. To już nie była spokojna, turowa rozgrywka. którą można było wygodnie i bezkarnie wydłużać. Akcja działa się w czasie „rzeczywistym”, bez chwili wytchnienia. Walka wywoływała mnóstwo emocji – jak w grach zręcznościowych. Pauzowanie wyrywało z zatopienia w nastroju, a robienie go w środku walki zawsze łączyło się z obrywaniem większą ilość razy, niż to konieczne.

Nie pomogła nawet mapa i wskazówki, którymi podzielił się ze mną, pokazując recenzję w jednym z z prenumerowanych przez niego, niemieckojęzycznych numerów magazynu „Power Play”. Gra zyskałą w numerze 2/88 najwyższą, sumaryczną ocenę ze wszystkich recenzowanych w nim gier – 9,5 punkta na 10, co zawsze okraszane było zabawnymi, entuzjastycznymi zdjęciami recenzentów, obok napisu „Spitzenklasse”. Po powierzchownym przejrzeniu tej recenzji (nie uczyliśmy się niemieckiego języka) „zagięliśmy na nią parol”, mieliśmy wyraźny cel do osiągnięcia. Grę dorwaliśmy oczywiście znacznie później niż gazetę – zaś apetyt powiększał się proporcjonalnie do czasu oczekiwania.



Obie gry sfrustrowały mojego kolegę trudnością, do czego się przyznał – a ja zyskałem dodatkową motywację, żeby w nie zagrać i przy tej okazji – jemu zagrać żartobliwie na nosie. Niestety, źle złamane zabezpieczenie pierwszych kopii, jakie dotarły do Polski, kończyło rozgrywkę bardzo krótko po starcie, nagłą śmiercią całej drużyny. Dodatkowo wydłużone oczekiwanie na działającą kopię sprawiło, że więcej energii włożyłem wtedy w skończenie "Starglider’a II", jak również "Bard’s Tale I", którą to grę przebrnąłem do końca właśnie dzięki podpowiedziom mojego kolegi.

W końcu po długim czasie mogłem nacieszyć się doskonałym opracowaniem graficznym, muzycznym oraz – co było wtedy też rewolucyjne – świetnie przemyślanym interfejsem użytkownika tej gry. Mimo wielkiej radości, jaką mi to dawało – jakoś nigdy dotąd nie ukończyłem Dungeon Master’a. Długie wyczekiwanie nie nastawiło dobrze wobec zmiany przyzwyczajeń, całkowitej zmiany paradygmatu RPG – niespodziewanej fuzji zręcznościówki z przygodowym klimatem.

Oryginalny system czarów nie wzbudził we mnie akceptacji – choć dzisiaj patrzę na niego z dużym uznaniem. Nie nastawiało mnie dobrze odstępstwo od tradycji odgadywania, rozpytywania o receptury i zbierania ziół czy innych reagentów "Ultimy IV", czy cierpliwego rozkminiania znaków runicznych w instrukcji "Ultimy III", albo cierpliwego wspinania się po drabinie awansów w gildiach "Bard’s Tale" czy "Alternate Reality: the Dungeon". Dostępność magii przez szybkie i łatwe kliknięcia, czary stosunkowo łatwe do wytrenowania i rzucania przez każdą klasę postaci – również „najzwyklejszych” wojowników – zdawało się być jakimś świętokradztwem.

Nikt się wtedy nie spodziewał popularności postaci typu Wiedźmin, bo ani to prawdziwy mag, ni to prawdziwy wojownik. „Ostatnie życzenie” Sapkowskiego wydano dopiero rok po tym, jak ukończyliśmy liceum. To były jeszcze czasy popularności wśród polskich fanów fantastyki sagi „Conana”, zarówno ekranizacji jak i wznowień książek Roberta E. Howarda i L. Sprague de Camp’a. Przaśny, potężny ale do cna prosty i uczciwy wojownik zawsze stał w opozycji do podstępnych, przemądrzałych czarowników z kolosalnym przerostem ambicji nad realnymi umiejętnościami. Co oczywiście pasowało do klimatu peerelowskich mediów, w których podobnie przeciwstawiano wieś swojską i wesołą przemądrzałości i poczuciu wyższości miastowych. Tym bardziej dziwne wydawało mi się być to równoumagicznienie. Szereg drobnych dysonansów, jak właśnie takie zderzenia konwencji, zręcznościowy element w gatunku tradycyjnie sprzyjającym refleksji, czy magia bardziej zbliżona do technologii – powodowała wytrącenie z dobrego nastroju, który wynikał z „suspense of disbelief” – zawieszenia niewiary na kołku oczarowania.

Po latach patrzę na Dungeon Master’a przede wszystkim z wielkim uznaniem za oryginalność, oraz skupienie na takim „upłynnieniu” rozgrywki – co jest efektem zarówno oryginalności interfejsu użytkownika, jak i takich właśnie detali jak system czarów. To, co kiedyś wydawało mi się być wadą – dzisiaj mogę dopiero docenić. Gra mocno wyprzedzała swoje czasy, zaś moje marzenia wtedy wciąż krążyły wokół gier, których nie było na żadne Atari, a na których na tym wspaniałym, odległym Zachodzie wszyscy fani RPG i posiadacze innych platform już dawno zdążyli strawić miesiące i lata życia, oraz zęby zjeść.

Zapraszam do wspólnego rozkminiania "Dungeon Master" dzisiaj, w niedzielę, o godzinie 18:00 na zoomie AOL! (link tutaj oraz nad kodem QR po prawej stronie, można też kliknąć w kod QR).



2020-12-06 16:10 by Kaz
komentarzy: 18
tdc @2020-12-07 01:02:17
Super się grało - fajnie sobie przypomnieć tę wspaniałą grę, najbardziej wpływową i najbardziej sprzedawalną grę tego komputera;)
xorcerer @2020-12-07 14:42:03
Dzięki :) mam nadzieję, że sumarycznie wszystkie materiały dołożą się do artykułu w Atari Fanie na temat złotych hitów giercowych wszechczasów.
banshee997 @2020-12-07 20:40:46
MON FUL IR x4 - rozwiązywało większość problemów :)
xorcerer @2020-12-07 21:01:50
Gratuluję cierpliwości i zaawansowania, które jest potrzebne żeby rzucić czar kuli ognistej z najwyższego poziomu mocy systemu Dungeon Master'a!
banshee997 @2020-12-07 21:21:39
Ehh pamiętam ile to tygodni "farmiłem" mobki, żeby ponabijać poziomy fighter/ninja/priest/wizard. Nie było to wcale proste bo trzeba było przy tym nie umrzeć z głodu ani pragnienia. Samo nabijanie skilli nie wymagało przeciwnika, ale do przeżycia na dłuższą metę potrzebne były moby. Potworki zatem musiały być odpowiednie (grzybki/wormy) i nieopodal fontanna. Koniec końców gdzieś na 4 poziomie miałem wymaxowane postacie :). Do dziś jestem w stanie zaznaczyć na mapie miejsca gdzie opłacało się to robić. Co ciekawe dość istotny był przy tym środkowy pasek (chyba stamina) bo on determinował ile czasu można było klikać, zanim postacie będą wymagały odpoczynku (przed tym oczywiście obowiązkowy food/water check) :)

Nie pamiętam tylko czy max w DM był poziom MON Master czy Arch Master. Możliwe że ten drugi było dopiero w Chaos Strikes Back lub DM2.
banshee997 @2020-12-07 21:25:04
Aah przypomniało mi się, że ostatecznie bez żarcia dało się przeżyć przy nabijaniu skilla, pod warunkiem, że się nie poruszaliśmy za bardzo, bo pasek staminy jakoś tam mega szybko nie schodził jak woda była na prawidłowym poziomie. Ale to już wymagało postaci z odpowiednim poziomem i ciągłym monitoringiem poziomów staminy i wody (szczególnie przez snem).
xorcerer @2020-12-07 21:42:06
Cenne wskazówki, dzięki!
tdc @2020-12-07 23:03:17
@banshee997 mamy te same wspomnienia z DM;))) Gratuluję, że tak wszystko świetnie pamiętasz, bo ja jednak jak przez mgłę)) Ale jak czytam co napisałeś - to wiem doskonale wiem że to istota DM;)
IRATA4 @2020-12-08 20:49:37
ale fejk... wchodzę na główną,patrzę - PRINCE OF PERSJA WYSZŁA ... a tu jakieś Mastery w dodatku na STka ;)
Gades @2020-12-09 06:33:33
Ooo, jak ja pragnąłem w to zagrać! Grę znałem z czasopism i w końcu dorwałem u kuzyna na Amidze - nie znając angielskiego i bez instrukcji mogłem jedynie nieudolnie pokrążyć po kilku lokacjach i trzeba było wracać do domu :( Ale fakt, rozgrzewała wyobraźnię! :)
Hospes @2020-12-09 11:19:59
Ja się przymierzam do przejścia Chaosa, czyli II Dungeona. Nawet mam gdzieś wersje oryginalną z dyskietkami. Chociaż po tylu latach pewnie dane na nich poszły w .. znaczy się zgubiły. Ktoś z grona STe'kowców grał w wersje Dungeona w wersji na STE? Jak wrażenia w porównaniu do podstawowej wersji?
xorcerer @2020-12-09 20:33:56
Robiliśmy stream dokładnie na wersji przerobionej na dysk twardy oraz dźwięk STE. Rozkompresowana gra wczytuje się wielokrotnie szybciej, natomiast dźwięk przez DMA STE trochę przyśpiesza operacje graficzne.
Kaz @2020-12-10 17:47:46
Mam oryginał, pudełkowy pakiecik Dungeon Master + Chaos Strikes Back - trzeba będzie do tego wrócić, ale skąd ten czas brać? Kiedyś w liceum i na studiach jakoś było go więcej! :D
tdc @2020-12-10 21:50:41
Ja grałem w Chaosa, ale mnie od razu zabijali;) Spadały mi na głowę super mocne czerwie i nie było możliwości aby to przejść ;( Dopiero potem spotkałem na którejś imprezie kogoś, że aby to przejść to trzeba sobie postacie przenieść do Chaosa bo inaczej nie da rady...

Jak ktoś wie o co chodzi, to możemy zrobić o tym spotkanie na zoomie;)
xorcerer @2020-12-11 17:18:55
To co @Kaz - może w tą niedzielę zrobimy follow-up Dungeon Master'a zamiast Starglider'a II którego chciałem prezentować?
Kaz @2020-12-11 21:26:17
Nie ma problemu! O treści decydują prowadzący i odbiorcy :)
tdc @2020-12-11 23:42:12
Popieram. Tylko o której?;)
xorcerer @2020-12-12 13:50:13
18:00 jak zwykle
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Emulatorowanie przenośne. (53)
ostatni: 23-04-2024 10:53, Dracon
Mega-CD (1)
ostatni: 23-04-2024 10:27, adi
Atari na Anbernic RG35XX (18)
ostatni: 23-04-2024 10:27, oswaldb
The400 (55)
ostatni: 23-04-2024 08:35, takron27
[Nieaktualne] Kika sprzętów pecet... (2)
ostatni: 23-04-2024 00:48, Dracon
Sprzedam Samsung SyncMaster 910MP... (5)
ostatni: 22-04-2024 22:15, duncan
SIO2OSX na nowych Mac-ach M2 (12)
ostatni: 22-04-2024 21:52, gienekp
Poszukiwania: Turbo Rom - Mapasof... (19)
ostatni: 22-04-2024 20:22, gienekp
Zgrywanie programów z dyskietek (55)
ostatni: 22-04-2024 16:00, mono
atarionline.pl - tego powinno się... (23)
ostatni: 22-04-2024 14:22, gorgh
Atari ST(e) obraz dla Goteka (7)
ostatni: 22-04-2024 11:48, barf31
plus4 kanion (10)
ostatni: 22-04-2024 11:07, Cuzz
Niedokładność Fujinet (108)
ostatni: 22-04-2024 08:31, pin
Najmniejsze na świecie Atari 8-bi... (135)
ostatni: 21-04-2024 22:32, thewasp
RastaConverter by Jakub Dębski (903)
ostatni: 21-04-2024 13:27, laoo

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2782
Ostatnio zarejestrowany: Marek
Postów ostatniej doby: 30

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (36)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»