atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Scramble

Koder Paul „Playsoft” Lay oraz wspierający go grafik Harvey Kong Tin w ostatnich latach przygotowali kilka pamiętnych gierek na małe Atari: Strictly Gone Bananas, Blowsub i AtariBlast! Tym razem przyjemnie zaskoczyli graczy konwersją klasycznej gry automatowej Scramble z 1981 roku, będącej kamieniem milowym w historii scrollowanych strzelanek. W swoim czasie nie została ona oficjalnie przeniesiona na żaden popularny u nas ośmiobitowiec, natomiast dobrze znany jest jej sequel Super Cobra, gra stanowiła też inspirację np. do Caverns of Mars.

Trzeba wspomnieć, że powstało pewne zamieszanie z wersjami tej gry i mamy obecnie dwie na naszą ulubioną platformę. Playsoft pracował równolegle nad wersją na konsolę Atari 5200 (konstrukcyjnie bliźniaczo podobną do małego Atari) i ją opublikował jako pierwszą. Po tygodniu Mike „Homesoft” Langer bez konsultacji z autorem wrzucił na AtariAge swoją 8-bitową konwersję tego, co przygotował Playsoft na 5200. Tym samym niejako wymusił publikację dzień później „oficjalnej” wersji Paula Laya na małe Atari i tę należy uważać za wzorcową.


Gra jest dynamiczna, dopracowana (spójrzcie na animacje obiektów nieobecne w oryginalnej wersji arcade) i po prostu... „miodna”. Ukryto w niej kilka Easter eggów – żeby je wszystkie zobaczyć, trzeba kilkukrotnie przejść dostępne levele. Zgodnie z deklaracją autora gra wspiera sterowanie padem od Segi. Jedyne, czego tak na oko brakuje, to dostosowania kolorów NTSC do wersji PAL.

RetroBorsuk i Larek zdążyli już wypuścić filmik z rozgrywki (a dokładniej: grali w nieoficjalną wersję Homesofta):



Klawiszologia:
• spacja – bomby,
• P – pauza,
• R – wyjście do ekranu głównego.

Na ekranie początkowym możemy zmienić ustawienia gry, m.in. poziom trudności, wielkość naszego statku, szybkość rakiet i liczbę żyć.


Plik XEX można pobrać stąd. Miłej zabawy!

2018-08-12 23:13 by "Adam"
komentarzy: 55
larek @2018-08-13 01:01:53
Znakomicie zrobiona gra.
A teraz czekam na port gry Phoenix :)
Renton @2018-08-13 07:21:29
Jaram się niemiłosiernie. Jak tylko odeśpię nockę, zabieram się za ogrywanie!
_rocky @2018-08-13 09:40:55
fajny ten klimat retro taki arcadowy..

Przydałaby się ładniejsza wersja Moon Patrol, z tej atarowskiej swojego czasu commodorowcy się śmiali..
larek @2018-08-13 10:04:27
A widzieli wersję Moon Patrol na C64?
xxl @2018-08-13 10:40:53
moon patrol na kataryne jest super.

scramble... tez jest super :-)
GRooBY @2018-08-13 12:00:20
Lwlas ie obejrzałem wydanie specjalne odcinka i super! Trzeba przyciąć zaraz!
the fender @2018-08-13 12:24:06
O, no to jest kultowa gra :)
Pierwsza gra komputerowa w jaką grałem jak dziecko, z tym że na ZX Spectrum+.
pajero @2018-08-13 12:31:01
Moja ulubiona gra z automatów !

A gdzie Kod QR - aż się prosi dodać tabele wyników.
adolfinio @2018-08-13 12:55:21
Fantastycznie zrobiona konwersja. Wygląda praktycznie tak samo jak oryginał.
IRATA4 @2018-08-13 17:26:19
... fajne , tyle że BARDZO podobne do Super Cobry Konami,nawet strzela podobnie ,ktoś poleciał po bandzie ;-).
Adam @2018-08-13 17:49:51
IRATA4: wspomniałem o tym w pierwszym akapicie. Super Cobra była oficjalnym sequelem Scramble na maszynach arcade i bardzo wiele z niego czerpała. To do Super Cobry powinieneś mieć pretensje, że "zrzyna" ze Scramble, a nie na odwrót :)
the fender @2018-08-13 18:13:10
@irata4: obejrzyj materiał wideo, co mówi o Super Cobrze i Scramble RetroBorsuk :)
BTW: gratulacje Borsuku, jesteś salonowym wymiataczem!
RetroBorsuk @2018-08-13 18:18:37
Przeczytajcie nasz wpis na Retro Na Gazie jest o Scramble, Super Cobrze, kpnwersjach. Duzo info. I recenzja.
Rastan @2018-08-13 19:40:57
Dobra robota!
Było kilka "klonów" Scramble na Atari:
1. Super Cobra
2. Caverns of Mars II
3. Air Strike II
4. The Tail of Beta Lyrae
(znacie coś jeszcze?)
Z których chyba najlepsze były pozycje 1 i 2.
Oryginał jest jednak dopiero teraz.
the fender @2018-08-13 21:44:44
Jeszcze na upartego Super Mario Bros, bo tam też na początku na powierzchni, a potem w jaskini ;)
Rastan @2018-08-13 21:54:57
@Defender: kurczę, Ty to masz głowę! :)
Rastan @2018-08-13 21:56:32
Jeszcze Defender. Tam też latasz i strzelasz ... :)
the fender @2018-08-13 22:13:00
No ale eksplozja statku wygląda jak z Defender, poza tym jest pewne podobieństwo w rysowaniu terenu ;)
Irata4 @2018-08-14 05:44:53
Kwestie techniczne,łatwiej zrobić rakietę niż 🚁 helicopter :-D


Przecież dałem ;-).
Znam historie i Konami :-).
the fender @2018-08-14 10:00:14
No i nagroda Darwina za założenia gry: musimy uzupełniać paliwo poprzez niszczenie silosów z paliwem :)

(oczywiście dalej sądzę, że gra jest super)
Jacques @2018-08-14 11:45:53
Bo w "pionowo" scrollowanym River Raid było łatwiej przelecieć (przez) paliwo :D
Yosh @2018-08-14 14:18:26
ale FUEL to jest agresja pilota, musi ją utrzymywać na wysokim poziomie poprzez niszczenie cywilnych obiektów :)

a gierka faktycznie przyjemna
the fender @2018-08-14 14:30:32
@Jacques: no ale w RR zawsze wyobrażałem sobie, ze samolot czerpakiem zabiera paliwo (jakkolwiek technicznie byłoby to głupie) ;)

@Yosh: Fuel czyli agresja? Hehe Metallica skończyła się na Kill'em All ;)
Adam @2018-08-14 23:29:00
quote (the fender):

No i nagroda Darwina za założenia gry: musimy uzupełniać paliwo poprzez niszczenie silosów z paliwem :)


Gra nie musi być realistyczna, aby była dobra... Szczególnie przy prostych grach konieczne są uproszczenia, aby gameplay skutecznie wciągał.

Praktycznie w każdą grę 8-bitową są wpisane jakieś konwencje, które niewiele mają wspólnego z realnym życiem - bo i po co? Tutaj mamy np. wymuszony scrolling, brak realistycznej fizyki ruchu rakiety, nieograniczoną liczbę pocisków i bomb, istnienie kolejnych "żyć" rakiety.

W takim np. RR samolot zachowuje się jak motorówka - każdy kontakt z brzegiem rzeki kończy się rozbiciem. Takie są zasady tej gry, łapie się je szybko podczas pierwszej rozgrywki ;)

quote (the fender):

no ale w RR zawsze wyobrażałem sobie, ze samolot czerpakiem zabiera paliwo (jakkolwiek technicznie byłoby to głupie) ;)


A czytałeś opis RetroBorsuka? On podaje "wyjaśnienie" dla Scramble: pisze, że "musimy tankować w locie opary ze zniszczonych przez nas zbiorników paliwa". No i co - można? Można ;)
sotb @2018-08-15 07:27:57
nie można, palą się opary paliwa a nie paliwo w stanie ciekłym ale RR napisała kobieta więc skąd mogła wiedzieć.
tebe @2018-08-15 08:27:14
odpuście sobie RETRO, zdecydowanie te gry nie są dla Was, jesteście dziadki, stetryczałe upierdliwce, nie potraficie się już cieszyć tym co kiedyś, szukacie dziury w całym, nie rozumiecie konwencji jakimi autorzy się kierowali
RetroBorsuk @2018-08-15 09:48:48
Buhehe. Doszukiwanie sie realizmu w 8 bitowych strzelankach. Ogarnijcie sie chlopaki... Chyba, ze sobie jaja robicie, no the fender to wiem ze jajcarz 😜. W retrograch potrzeba dolozyc wyobraźnie, zaakceptować uproszczenia, odnale¾ć w sobie w trakcie rozgrywki siebie sprzed lat. Sprawia marudom 😜niektórym przyjemność to Atari jeszcze?

Dzisiaj wykręce jakiś fajny rekord w Scramble! Pozdro all!
urborg @2018-08-15 09:54:25
Nie wiem czy wszyscy są tego świadomi ale gra zawiera liczne elementy podprogowe. Czyli obrazy wyświetlające się na krótką chwilę których odbiorca nie zauważa, ale wkodowują się one w jego podświadomość. Tutaj tym przekazem podprogowym jest znaczek Atari pojawiający się na miejscu każdego zniszczonego obiektu. Zalecałbym ostrożność, bo nie do końca wiadomo czym może skutkować długotrwałe granie w tą gre? ;)
the fender @2018-08-15 10:44:23
Uwielbiam wybiórcze traktowanie moich komentarzy. Przecież po pierwsze jest tam coś takiego ":)" a po drugie napisałem "oczywiście dalej sądzę, że gra jest super". A poza tym, jak to doskonale wyczuł RetroBorsuk - jajcuję. Bo gdzie, jak nie tutaj :D Oczywiście grając w tego typu gry człowiek nigdy się nie zastanawia co jest realistyczne a co nie. Ale jednak, po krótkiej filozoficznej refleksji ... no kurde, mistrzostwo świata - tankujemy paliwo poprzez jego destrukcję :o (tutaj gif kota z rozdziawioną paszczą). Faktycznie, nie doczytałem recki Borsuka i jego teoria ma sens - pochłaniamy opary :D Tak więc powstała nie dość, że świetna strzelanka to w dodatku trenażer jazdy na oparach :o ;)

@tebe: :D masz coraz lepsze te komentarze, pomału można wyczuć Twój indywidualny styl. Pracuj dalej a wkrótce zostaniesz wujkiem Staszkiem mistrzem ciętej riposty :)

@urborg: ale przy kolejnym przejściu (dzięki Borsuku!) obserwujemy efektowne eksplozje :)
IRATA4 @2018-08-15 13:38:13
@the fender - nie znasz się i tankować kosmicznych pojazdów nie umiesz ,do tego w tej grze pierw się tankuje swoją rakietę ,a później detonuje zbiornik/kontener z paliwem by wróg nie mógł tankować swoich pojazdów ,nie jest to pokazane ,w zasadzie jest ,dzieje się ale ty tego nie widzisz ze względu na niska rozdziałkę , myślisz że te wszystkie kontenery z wachą są porozstawiane dla ciebie ???,opanuj się ;-D.
interceptor @2018-08-15 13:43:31
"odpuście sobie RETRO, zdecydowanie te gry nie są dla Was, jesteście dziadki, stetryczałe upierdliwce,"

To niby kto inny miałby się zajmować retro jak nie stetryczałe dziadki? ;)
Pin @2018-08-15 15:01:17
W RR lecimy kanionem, stąd kontakt ze ścianą kończy się tragicznie :)))
the fender @2018-08-15 15:04:26
@irata4: no tak myślałem, że właśnie coś cały czas umyka mojej uwadze :) No ale dzięki, teraz już mogę grać spokojniej wiedząc co dzieje się w tle :) I tak, właśnie też coś mi nie pasowało z tą rozdziałką, ale nie potrafiłem jej zmienić. Na którym klawiszu to robisz, bo gdzieś czytałem że pod Altirrą na F16 ale ja nie mam takiego. Chyba że trzeba 4x nacisnąć F4 albo może F10 i F6 jednocześnie? Jak myślisz ? :D
the fender @2018-08-15 15:05:24
@pin: dobre :)
RetroBorsuk @2018-08-15 15:45:38
SCRAMBLE:

Aktualizacja wpisu na Retro Na Gazie i macie nowy rekord do pobicia jakby kto chciał.

Gra 3 razy zapętlona na 3 życiach. Wszystkie ważne ustawienia na: NORMAL.

101 920 punktów.

Szkoda, że nie ma później dodatków.

RR: Wg historyjki gry / opisu - lecimy tak nisko korytem rzeki, aby nas wróg radarami nie wykrył hehe. Kto by wnikał. Gra się świetnie.

Zapraszam do pobicia rekordu!
Darque @2018-08-15 16:14:25
O super - Scramble !. Gram w to teraz na Vectrexie, super giereczka. Chętnie zobaczę wersje na małe Atari.
blasph @2018-08-15 18:42:43
..na emulcu działa a na real sprzęcie nie..przynajmniej u mnie
blasph @2018-08-15 19:17:59
dobra bangla..fajna giera
Pafnucz Humipowicz @2018-08-15 21:24:35
ha ha wrzucam na fejsa a moge
unreal @2018-08-15 21:44:09
gwiazdy w jaskiniach? a w ogole to na ktorej rzece w kanionie jest tyle mostow?
the fender @2018-08-16 07:48:01
Na rzece Ni(l) ;)
Hans Klops @2018-08-16 22:25:01
Ta gra miała tak wyglądać w 1987, najdalej.
gonzo @2018-08-17 01:06:14
mało ciekawe komenty, nikt nie zauważył. że to druga mega gierka w tym roku (po scr), i nawet jak nic więcej się nie wydarzy, to i tak to będzie najlepsiejszy rok dla a8
_greblus_ @2018-08-17 09:37:47
Larku, a sprawdzałeś może czy drugi fire pada podłączonego do interfejsu Tom2 działa?
larek @2018-08-17 14:00:26
Nie, nie sprawdzałem, ale TOM2 do tej pory nie miał obsługi wiosełek "robiących" za drugi fire, więc podejrzewam, że nie będzie działać. Działa natomiast interfejs (S)NESctrl i tam opcja drugiego fajera działa bardzo dobrze.
urborg @2018-08-17 21:44:59
Przyznam się że jeszcze nie grałem. Między innymi dlatego że nie chcę sobie psuć przyjemności zagrania na prawdziwym atari uruchamiając grę na jakimś emulatorze. Mam pytanie do tych co grali. Na czym najlepiej grać? Rozumiem że standardowo jest to joystick plus klawisz spacji. Podobno gra wspiera pada od Segi. Tylko której? Mam Genesisa, czy grając na takim padzie spacja jest zbedna? Fajnie jakby działały pady od Atari 7800, próbował ktoś?
RetroBorsuk @2018-08-17 22:15:12
Najlepiej na joyu, ewentualnie na analogu w padach od ps2/ps3/ps4.

Olej to zrzucanie bomb spacją. nie wyrobisz. Albo pod jednym fire (zapętliłem tak 3 razy więc nie widzę problemu) albo na padach dwoma rożnymi przyciskami.
RetroBorsuk @2018-08-17 22:16:59
Genesis / Megadrive pady powinny śmigać elegancko na dwa fire.
Pin @2018-08-18 09:12:07
@Blasph - a dokładnie jak to odpalasz? U mnie działa bez problemów. Nawet na dopałce :)
blasph @2018-08-18 23:46:09
@ Pin,już działa u mnie problemem była zbyt duza predkosc wczytywania z .sio2sd
Rybags @2018-08-20 01:28:37
Well done, this is by a good margin the best "on rails" H-Scrolling shooter on the 8-bit Atari.
Peri Noid @2018-08-28 20:58:59
Fajne. Mi dla odmiany skojarzyło się z Sea Dragon.
Peri Noid @2018-08-28 20:59:38
Fajne. Mi dla odmiany skojarzyło się z Sea Dragon.
Kaz @2018-08-30 18:24:22
Dwa razy Ci się skojarzyło? :P
Deja vu :D
tebe @2019-02-10 09:40:45
TOM2 + SNES pad (USB) umożliwia wykorzystanie wiosełek jako drugi FIRE, u mnie to działa w SCRAMBLE

może TOM2 realizuje to różnie zależnie od pada jakiego podłączasz
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
PTODT Stereo II (92)
ostatni: 19-03-2024 10:03, w1k
Nowe okładki gier - FROGGER (253)
ostatni: 19-03-2024 09:21, lexx
TSFX Turbo Blizzard (3)
ostatni: 19-03-2024 08:07, lexx
GTIA2DVI (68)
ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (122)
ostatni: 18-03-2024 22:01, jhusak
Muzycy scenowi... (60)
ostatni: 18-03-2024 20:41, jhusak
padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
Scorch - pełna gra (398)
ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
Program do losowania totolotka (13)
ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
Pismo "Grel" (34)
ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
AVG Cart (121)
ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
RMT hacking (166)
ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
Moje materiały wideo z grami na A... (191)
ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80
Pomoc - dom dziecka (1)
ostatni: 17-03-2024 13:37, maly_swd

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2769
Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
Postów ostatniej doby: 33

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»