Zapomniane hasło?   Poproś o członkostwo
|
||
nowsze | starsze |
«« nowsze | starsze »» |
0-9 | A | B | C | D |
E | F | G | H | I |
J | K | L | M | N |
O | P | Q | R | S |
T | U | V | W | X |
Y | Z | inne |
Inspektor |
(c) Orkus 1993 autorzy: Mariusz Jachimczuk, Jakub Husak opis: Karol "Charlie Cherry" Wiśniewski reedycja: Krzysztof "Kaz" Ziembik jeżeli masz ochotę pograć w tę grę, plik jest: tutaj. gra ma bardzo ładną okładkę Okoliczności przyrody Jak wszyscy pamiętamy, Polacy na małe Atari tworzyli z reguły albo gry logiczne, albo komnatówki. Dlatego ostrzegam przez "Inspektorem", jego oryginalność może być szokiem. W istocie jest to gra decyzyjna, "symulująca" działania agenta-detektywa poszukującego znanego terrorysty. Areną naszych działań jest Polska, sportretowana jako kraina absurdów, zamieszkała przez lud słynący z "wałków", którego całe życie koncentruje się na bazarze. Cóż, w roku 1993 nie było jeszcze hipermarketów z pasażami handlowymi... Gra została wydana przez firmę Orkus z Białej Podlaskiej, o której, niestety, nie za wiele wiadomo. Oprócz "Inspektora" opublikowała jeszcze "New Words". Mimo krótkiego żywota Orkus wykonał niezłą robotę. Do "Inspektora" dołączał całkiem sporą instrukcję, która znakomicie wprowadzała w klimat i sterowanie gry. Co prawda, zdjęcia w niej umieszczone wyszły podle (słaba jakość druku albo ksero), ale w porównaniu do innych polskich gier jest to "pełen luksus". "Inspektor" graficznie raczej nie powala, ale za to przyjemnie zaskakuje ilością ilustracji oraz małych animacji. Muzyka stworzona przez Jakuba Husaka stoi na bardzo wysokim poziomie. Jego utwory naprawdę pozwalają wczuć się w klimat tej historii i znakomicie ją uzupełniają. Warto choć raz zagrać w tę grę tylko po to, by posłuchać sobie zmieniającej się muzyki. Innej w trakcie jazdy pociągiem, innej w poczekalni, itd. Ogółem naliczyłem 5 motywów muzycznych plus kilka momentów, w których pojawiają się efekty dźwiękowe. Co ciekawe, jak poinformował mnie Jakub Husak, stworzył on muzykę do "Inspektora" w tydzień, a że mu się nie spodobała, chciał ją oddać gratis. Jednak autor, Mariusz Jachimczuk się uparł (brawo za solidność i uczciwość!) i skromne honorarium zostało zapłacone, dostarczono też egzemplarz autorski. Dodam też, że po kilku latach pan Husak zmienił zdanie i aktualnie melodie z "Inspektora" bardzo mu się podobają. Sedno sprawy Sterowanie odbywa się joystickiem lub klawiszami kursora, którymi wybieramy interesującą nas opcję, po czym naciskamy fire lub klawisz Return. Grę możemy w dowolnym momencie rozpocząć od nowa, naciskając klawisz Esc. Ekran gry zwykle jest dzielony na dwie części. Na górze są ilustracje, a na dole wybieramy i akceptujemy swoje posunięcia. W pewnych lokacjach na górze pojawiają również nasze dane. I tak od lewej bedą to: aktualna godzina i data, nasza broń wraz z ilością posiadanej amunicji, zasób energii, gotówka. W grze sterujemy poczynaniami agenta CIA Roberta Brassa, który ma za zadanie złapać w Polsce terrorystę o nazwisku Ennio Baro. Niestety nawet tak doświadczony agent nie był przygotowany na starcie z polską rzeczywistością. Na lotnisku w Poznaniu ktoś buchnął mu bagaż, w którym były pieniądze, dokumenty oraz broń. I nie dość, że zaczynamy od zera to na wykonanie misji mamy tylko kilka dni, od godziny 0.00 jedenastego października do 12.00 czternastego października. Trzy i pół dnia, 84 godziny. Istotę gry stanowi poruszanie się pomiędzy miastami, w których staramy się kompletować potrzebne nam przedmioty oraz informacje na temat Ennio Baro. Miasta możemy podzielić na trzy nieformalne kategorie: metropolie, duże miasta i miasteczka. Po metropolii wozimy się darmową taksówką, ale niestety przez to nie widzimy naszych danych. Aby je ujrzeć należy udać się albo do hotelu i spróbować wynająć pokój lub iść na dworzec. Metropolie to Katowice, Gdańsk, Łódź, Kraków, Warszawa oraz Poznań. W każdym z takich miast można napotkać:
Duże miasta to Kielce, Przemyśl, Wałbrzych, Suwałki, Lublin, Olsztyn, Toruń, Szczecin i Białystok. Wszystkie posiadają hotel, bazar oraz dworzec, więc można dostać się tam również pociągiem. Do tego nasze dane są prawie cały czas widoczne. Miasteczka to Terespol, Włodawa, Rzepin, Kalisz, Płock, Nowy Targ, Legnica, Mikołajki, Kutno, Rybnik, Koło, Szczytno, Słupsk i Sanok. Dostać się można do nich wyłącznie drogą powietrzną. Każde z tych miast posiada stoisko z prasą (6-24), handlarza (5-20) oraz bufet (24h). Jak już wspomniałem, mamy dwie możliwości poruszania się pomiędzy miastami. Pierwszą z nich jest PKP. Niestety, taki rodzaj komunikacji ma same wady. Pociągi kursują rzadko, jadą długo, bilety kosztują swoje, połączeń jest niewiele i nie można dostać się do żadnego z miasteczek. No i jeszcze czasem w trakcie jazdy trafiamy na strajk PKP, co marnuje nasz cenny czas. Drugą możliwością jest używanie helikoptera. Co prawda kupienie go kosztuje sporo pieniędzy, a trzeba jeszcze zainwestować w potrzebne dokumenty, jednak poza tym ma same zalety. Można dolecieć w nim o dowolnej porze do dowolnego miasta czy miasteczka i nic nas nie kosztuje. Każdy lot, niezależnie od odległości, trwa trzy godziny. Cel podróży wybieramy udając się na lotnisko lub łąkę (miejsce to pojawia się dopiero po kupnie helikoptera) i wpisując kod odpowiedniego miasta. Swego czasu było to również zabezpieczenie antypirackie. W "Inspektorze" jest dużo przedmiotów, ale naprawdę niewiele z nich do czegoś się przydaje. Te nieliczne to:
W trakcie śledztwa będziemy mieli mnóstwo okazji do wydawania pieniędzy lecz tylko kilka do ich zarobienia. Możemy bowiem pohandlować amunicją pomiędzy bazarami oraz uprawiać hazard, który jest jednak dość niepewnym sposobem na zarobienie pieniędzy. Za 5 zeta możemy zagrać na automatach, a jako (ewentualną) wygraną otrzymujemy ich 40. W przypadku ruletki jest to dwukrotność stawki, a w grze w "trzy karty" pieciokrotność. Ostatnią, ale niezwykle ważną kwestią jest nasze zdrowie, na którym łatwo podupaść. Szczególnie sprzyja temu nasz intensywny tryb życia. Dlatego, aby utrzymać się w formie, należy często się odżywiać i wysypiać się porządnie. W przypadku, gdy zaniedbamy organizm i nasza energia spadnie poniżej kilkunastu procent, zostaniemy hospitalizowani, a nasza misja zakończy się niepowodzeniem. Pobyt w szpitalu to jedno z kilku pesymistycznych zakończeń gry, pozostałe to pobyt w więzieniu oraz ucieczka Ennio Baro. Na pocieszenie ujrzymy procentowe podsumowanie naszej misji. Szczęśliwe zakończenie jest tylko jedno - złapać i zabić tego terrorystę! Porady spod lady Warto wiedzieć o kilku sprawach:
wersja gry w naszym katalogu podaje kody do helikoptera A oto rozwiązanie gry w dwóch wersjach, nazwanych przeze mnie umownie wersją handlową i hazardową. Ambitni niech odwrócą oczy! Wersja handlowa: 11.X. Udaj się od razu do hotelu, prześpij się siedem godzin. Potem na bazarze kup 40 sztuk amunicji i jedź do Wałbrzycha (odjazd 8.40). W tamtejszym hotelu zagraj dwa razy na automatach. Popsują się i będziesz miał sporo kasy. Jedź do Wrocławia, tam kup helikopter i jedź do Gdańska (odjazd 22.28). 12.X. Gdy będziesz na miejscu prześpij się w hotelu, nie później niż do 15! U fotografa zrób sobie zdjęcie ekspresowo (16), a na bazarze kup legitymację U.O.P. Leć do Torunia i sprzedaj tam całą amunicję u handlarza, następnie leć do Poznania. Tam raz jeszcze kup maksymalną ilość amunicji i prześpij się z siedem godzin. 13.X. Ponownie leć do Torunia, gdzie raz jeszcze sprzedasz całość amunicji. Następnie leć do Nowego Targu i kup tam walizkę. W Krakowie idź do restauracji i pogadaj z napotkanym tam policjantem. Zgódź się na jego warunki i weź od niego towar. Potem prześpij się z kilka godzin, ale nie później niż do 4.00-5.00 następnego dnia! 14.X. Jak najwcześniej leć do Kalisza i daj handlarzowi (otwiera kram o piątej rano) walizkę. Zostaniemy poniformowani, iż Enio jest w Suwałkach. Poleć tam niezwłocznie, a na tamtejszym bazarze kup pistolet i tyle naboi, na ile cię stać. Nie ociągaj się, bo masz czas tylko do 12.00! Gdy będziesz gotowy idź do hotelu. Tam czeka cię konfrontacja... I wersja hazardowa: Jedź do hotelu, prześpij się do 7.00. Potem jedź do Wałbrzycha i zagraj dwa razy na automatach. Popsują się i będzie z tego dużo kasy. Następnie udaj się do Wrocławia i tam zagraj w trzy karty, stawiając wszystko, co masz. Na prawdziwym Atari ryzyko było spore, a porażka owocowała koniecznością robienia wszystkiego od nowa. Jednak na emulatorze to kwestia zrobienia zapisu stanu gry przed wybraniem karty... Wybranie właściwej oznacza naprawdę wielką wygraną, coś ponad 3000 zeta! Dzięki temu nie trzeba już tracić czasu na handel amunicją. Dalsza droga jest prosta: kup helikopter, jedź pociągiem do Gdańska, wyrób zdjęcie i kup L.U.O.P. Następnie Nowy Targ (ta nieszczęsna walizka), Kraków i restauracja, Kalisz oraz Suwałki, gdzie trzeba będzie jeszcze kupić pistolet i dużo amunicji. Tym sposobem da się zakończyć misję już 13-tego! Można też skorzystać z wolnego czasu i polatać sobie tu i tam. Moja ocena: 4 Ocena może lekko zawyżona, gdyż choć z jednej strony gra jest ciekawa, oryginalna, z niebagatelną oprawą muzyczną, ale... No właśnie, trochę szwankuje różnorodność i logika rozgrywki. Gdyby autor dodał jeszcze kilka wątków, lokacji (ale nie miast) oraz przedmiotów, które byłyby użyteczne, wyszedł by totalny hit. A tak jest nieźle, tylko nieźle. Ale, ale... czy już nie najwyższy czas zrobić Inspektora II? 2006-07-21 00:25 by Charlie Cherry
komentarzy: 19 |
pin/tristesse @2006-07-22 10:44:41 |
Inspektor 2 ?? - pomysł niezły, - tym bardziej np jesli GFX tym razem zrobić by na G2F - no to by się raczej działo. W oryginalnej wersji jest użyta nielegalna instrukcja 6502 - więc na procku 65c816 oznacza to kłopociki. Trzeba by to zpaczować - :). Draco na stronie opisał to jako: "Illegal 6502 instructions in the loader"... - |
MDW @2006-07-22 11:02:05 |
charlie cherry @2006-07-22 15:36:50 |
Ja dodam tylko, ze Kaz wlozyl niemalo pracy w edycje mojego opisu, ktory powstawal raczej na szybko. Brawa dla niego! A co do Inspektora - ja mialem oryginal na dyskietce. Jak wygladala papierowa instrukcja na kasecie? Bo ta moja to byla kartka (chyba A4) dwa razy zgieta (az uzyskiwalo sie 8 stron). |
Kaz @2006-07-22 16:15:46 |
Grey @2006-07-24 12:38:06 |
Kaz @2006-07-24 14:20:33 |
Grey @2006-07-24 15:01:50 |
Urborg @2006-07-25 07:25:41 |
Fajna gierka. Ma specyficzny klimat. Pamiętam jak ją reklamowali w gazetach - "nowa gra przygodowa - wierna symulacja rzeczywistości" :-). Tylko jak już się pozna rozwiązanie to dalej nie ma sensu grać. Mi się udało ją przejść samemu bez żadnych solucji. Kasę zdobywałem zawsze w trzy karty na bazarze - troche to nerwów kosztowało. |
Grey @2006-07-25 07:31:47 |
sikor @2006-07-27 08:12:41 |
Kaz @2006-08-04 01:57:12 |
KMK @2006-08-08 00:05:48 |
Kaz @2006-08-08 09:23:02 |
KMK @2006-08-10 01:03:49 |
Kaz @2006-08-10 02:15:39 |
widmo @2007-12-24 01:02:00 |
charlie-cherry @2007-12-29 03:13:49 |
Kaz @2008-01-26 22:14:24 |
WYŚWIETLACANIA @2011-03-15 20:18:37 |
«« nowsze | starsze »» |
1. Biuro |
2. Grafika |
3. Muzyka |
4. Programowanie |
5. Magnetofon |
6. Stacja dyskietek |
7. DOS-y |
8. ROM-y |
9. Rozne |
A. Schematy |
B. Emulatory |
C. Edukacyjne |
D. Komunikacja |
E. Diagnostyczne |
F. Archiwizowanie i kompresowanie |
!info |
Z. Inne platformy |
«« nowsze | starsze »» |