atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (25)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Grzegorz Mierkiewicz
Karol Wiśniewski: Zacznijmy standardowo: imię, nazwisko, wiek, hobby?

Grzegorz Mierkiewicz: Grzegorz Mierkiewicz, lat 29. Oprócz informatyki, w szczególności zagadnieniami internetowymi, interesuję się fantastyką i muzyką elektroniczną.

Grzegorz Mierkiewicz


KW: Jaki był twój pierwszy kontakt z komputerami?

GM: Komputerowa przygoda właśnie rozpoczęła się od Atari. Był to model 130XE, który trafił do mnie prosto z "Pewexu" kiedy miałem 10 lat. Startowałem z magnetofonem, rok później doszła drukarka Atari 1029, a następnie stacja dyskietek LDW 2000. Sprzęt funkcjonował bez żadnych przeróbek.

KW: Zapewne jak my wszyscy rozpoczynałeś od grania – co wielu zostało po dziś dzień. Twoje ulubione tytuły?

GM: Z czasów Atari najbardziej kultową grą był chyba "River Raid". To fenomenalne jak może pochłonąć gracza tak nieskomplikowana gra... Na Amidze ulubionym tytułem był "Another World". Z kolei na PC najbardziej wciągnęła mnie turowa strategia "Birth of the Federation", do której co jakiś czas wracam. Z trochę nowszych gier bardzo podobała mi się "The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay". Jak widać gatunkowo rozrzut jest dość szeroki.

KW: Następnie zacząłeś programować. Jakie były początki?

GM: Pierwszym krokiem było wklepywanie listingów w Atari Basic z instrukcji i "Klanu Atari" z Bajtka. Dość szybko przekonałem się, że nie toleruję wstukiwania czegoś, czego nie rozumiem i chyba od tego wszystko się zaczęło. Chwila wielkiego oświecenia nastąpiła podczas lektury "Mapy pamięci Atari XL/XE" Wojciecha Zientary. W jednej sekundzie moje Atari przeistoczyło się w przejrzyste i posłuszne narzędzie. Wszystko, co zrobiłem kiedykolwiek potem, najpierw jako początkujący programista, potem jako zawodowy informatyk, jest konsekwencją tej jednej chwili.

okładka do gry wzięta od Mr. Bacardiego (dzięki!)


KW: Skąd pomysł na "Fire Power"?

GM: Tytuł pochodził od filmu akcji z 1979 roku, ale gra poza tym absolutnie do niego nie nawiązuje. Chciałem napisać grę, w którą sam bym chętnie zagrał i która wykorzystywałaby w wysokim stopniu możliwości graficzne Atari.

"Fire Power" zrodził się na papierze milimetrowym, na którym powstała grafika. Potem wklikałem ją, piksel po pikselu, w programie graficznym. Pierwotnie gra powstała w Atari Basic i została skompilowana przy pomocy "A Basic Compiler". Mimo kompilacji nie byłem jednak zadowolony z szybkości działania, więc przerobiłem większość procedur na "Quick Assembler", a całość zmontowałem w języku "Action!". Poziomy zaprojektowałem w edytorze tekstowym "Panther", a muzyka powstała oczywiście w "Chaos Music Composer". Przy okazji pragnę wyrazić wdzięczność twórcom tych wszystkich świetnych narzędzi.

Grzegorz Mierkiewicz


Z grą udałem się do wydawcy ASF i po tym właściwie straciłem w tej sprawie jakikolwiek konstruktywny kontakt. Podpisałem kontrakt, a właściwie zrobili to za mnie rodzice, jako że byłem wówczas niepełnoletni. ASF przesłał mi jeszcze kserokopię okładki „Fire Power” w celach informacyjnych i wkrótce przestał istnieć, a gry tej firmy sprzedawał LK Avalon, chyba zapominając o jej autorze. Potem nastąpił nieuchronny zmierzch ośmiobitowców.

Co więcej, może trudno w to uwierzyć, ale do moich rąk nigdy nie trafił ani jeden oryginalny egzemplarz „Fire Power”. Kiedy chciałem ją sobie kupić to sprzedawcy twierdzili że była, ale już ją wysprzedali. :) Mam jednak gdzieś głęboko schowane pudło wypełnione po brzegi dyskietkami 5,25". Na pewno jest wśród nich także zakodowany przeze mnie "Fire Power".

KW: Sama gra jest nieludzko trudna. Udało ci się ją przejść w całości?

GM: Oczywiście, nigdy nie poszedłbym do wydawcy z produktem, którego sam bym nie sprawdził. Zresztą chyba nie ma nic bardziej rozczarowującego niż gra, której nie można ukończyć.

KW: A może istnieją do niej kody "ułatwiające" życie lub pozwalające na "przełączanie" etapów?

GM: Wydaje mi się, że coś takiego było, ale wiedza, jak to aktywować, została utracona. Nie jestem też pewien czy znalazło się to w finalnej wersji.



KW: Cóż, zawsze pozostaje nam granie w crackowaną wersję "Fire Power", łatwiej dostępną w internecie od "czystej" kopii. A właśnie, co sądzisz na temat "abandonware" jako twórca gry, którą inni ściągają z internetu?

GM: Zdając się na zdrowy rozsądek - właściciel praw autorskich ponosi stratę, jeżeli w wyniku takich działań traci potencjalny lub realny zysk ze swego dzieła. W tym przypadku nie ma mowy o takiej sytuacji. A z drugiej strony to wszystko jest dla ludzi i jeśli kogoś jeszcze może bawić moja gra to mnie to bardzo cieszy.

KW: Zdroworozsądkowe podejście! Jakie inne programy skodowałeś na małym Atari?

GM: W świat wypuściłem jeszcze prosty, ale bardzo pożyteczny program w Atari Basic, który pozwalał na drukowanie tekstów z polskimi ogonkami na drukarce Atari 1029. Poza tym wszystkie zabawy z programowaniem chyba trafiały do szuflady.

KW: A scena? Próbowałeś tam swoich sił?

GM: Hm, były chyba kiedyś tego rodzaju skromne prace, przygotowywane w pojedynkę, ale nie pamiętam, czy ujrzały światło dzienne. W każdym razie nie działałem na scenie.

KW: "Fire Power" jest twoją jedyną grą. Nie dziwię się czemu nie stworzyłeś następnych na Atari - w końcu rynek już się kończył - lecz czemu nie próbowałeś swych sił na innych platformach?

GM: Po Atari moim następnym sprzętem była Amiga 500, a po niej przyszedł czas na pecety. Wraz z nadejściem epoki 16-bitowców jasnym stało się, że profesjonalny produkt wymaga pracy zespołu fachowców wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach. Moją uwagę przyciągnęło natomiast nowe, rodzące się medium jakim był internet i jego zastosowanie w biznesie. Wyspecjalizowałem się w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy w sieci, przede wszystkim za pośrednictwem profesjonalnego serwisu www. Największym wykonanym przeze mnie w całości projektem jest serwis internetowy Portu Gdańsk.



KW: Czy dalej uruchamiasz swoje Atari?

GM: Nie, ale nigdy się go nie pozbyłem. Czasem podróżuję w świat wspomnień korzystając z emulatorów.

KW: A śledzisz jeszcze co się dzieje w atarowskim świecie?

GM: Właściwie nie. Koncentruję się na współczesnych zagadnieniach IT.

KW: Ostatnimi czasy obserwujemy jednak prawdziwą falę powrotów do użytkowania Atari. Rozważyłbyś come-back?

GM: Nie sądzę. Chociaż każdy lubi od czasu do czasu sięgnąć do miłych wspomnień (a pasji jaką wtedy odczuwałem nie da się z niczym porównać), to życie toczy się w chwili obecnej. I właśnie takie projekty najbardziej mnie interesują. Powrót do Atari byłby jednak możliwy, tyle że na emeryturze. :)

KW: Dziękuję serdecznie za rozmowę.

Dla przypomnienia dodam, że w katalogu atarionline.pl program ten można znaleźć zarówno w wersji "usprawnionej", jak i oryginalnej, bez dodatków. W razie potrzeby można się wspomóc przygotowanymi mapami wszystkich poziomów.

2006-12-30 02:15 by Charlie Cherry
komentarzy: 16
Jar-eck @2006-12-30 08:36:29
Ja odkryłem tą grę stosunkowo niedawno, poziom trudności mnie zniszczył :). Zawsze marzyłem o grze pokroju Fire force na małe Atari, a tu taka niespodzianka na starośc :). Jeżeli ktoś zna jakieś alternatywne tytuły to będę wdzięczny za wskazówkę.
Tyle napiszę:
Świetna robota Grzegorz!
charlie cherry @2006-12-30 11:19:25
O tak, łatwo nie jest.. Na emulatorze da się (save, save, save), ale na prawdziwym Atari to naprawdę nie lada wyczyn.

A inne gry? Hm... właśnie nie pamiętam żadnego tytułu z poziomym (i płynnym) scrollem takiego pokroju. No oprócz Green Beret.. Dużo jest za to gier typu "leci helikopter/samolot", vide "Fort Apocalypse".
larek @2006-12-30 19:47:42
Bardzo podoba mi się w tej grze... odgłos strzałów. Ten metaliczny dźwięk broni jest super :). Również ogień pojawiający się podczas strzałów. Oj, mało jest gier z podobnymi efektami.

O ile się nie mylę, mam oryginał tej gry w wersji dyskowej.
Jeśli chodzi o poziom trudności... no to... he, no cóż - moje umiejętności są stanowczo za małe ;)

Basic, Action!, Panther, QA, CMC - potwierdza się, że nie jest tak istotne czym tworzymy, lecz jak i co!
Jar-eck @2006-12-30 20:05:57
Larek:

ostatnie zdanie jest piękne :D
stRing @2006-12-31 17:29:36
gierke widze pierwszy raz. a moze udaloby sie komus zrobic wywiadzik z autorami Misji J.Pelcem i M.Siewiorem? Z grafikiem wymienilem kiedys pare maili, ma on tez swoja stronke gdzie kiedys byla wzmianka o grafice do Misji http://www.sivek4ever.com/start.php
ale z Pelcem to nigdy, ale chetnie poznalbym jakies szczegoly dotyczace powstania tej gry itp.
sikor @2007-01-04 09:29:20
Hmm, a może te "inne" produkcje udałoby sie ocalić od zapomnienia i udostepnić na łamach atarionline.pl...?
charlie cherry @2007-01-04 10:22:39
Jakie "inne", bo nie zrozumiałem?
sikor @2007-01-04 21:49:00
Przytoczę:
GM: W świat wypuściłem jeszcze prosty, ale bardzo pożyteczny program w Atari Basic, który pozwalał na drukowanie tekstów z polskimi ogonkami na drukarce Atari 1029. Poza tym wszystkie zabawy z programowaniem chyba trafiały do szuflady.
oraz:
GM: Hm, były chyba kiedyś tego rodzaju skromne prace, przygotowywane w pojedynkę, ale nie pamiętam, czy ujrzały światło dzienne. W każdym razie nie działałem na scenie.
Więc może by dało radę odkurzyć szufladkę ;)
charlie cherry @2007-01-05 01:21:33
A... Autor "Fire Power" ma jeszcze gdzieś pudełko z dyskietkami - obiecał spisać jego zawartość. Jeśli będzie tam coś ciekawego, to byłby skłonny dyskietki pożyczyć komuś z Trójmiasta.
Kaz @2007-01-05 03:31:30
Karol zauwazyl blad w jednej mapie, dodal tez plik png z wszystkimi mapami lacznie, dlatego nastepuje aktualizacja pliku z mapami. Kto sciagnal poprzednia wersje powinien zrobic to jeszcze raz.
sikor @2007-01-31 13:18:47
Odkurżę nieco: coś wiadomo z tymi dyskietkami...?
Sikor @2007-01-31 13:20:06
Hmm, coś mi się alt wcisnął... KAZ, proszę o edycję poprzedniego postu (ż->z) i wykasowanie tego. Pozdrawiam.
charlie cherry @2007-02-06 13:23:33
Dyskietki? Autor niestety milczy, a szkoda. Zresztą to dosyć powszechna praktyka, często znajdujemy jakiś niewydany program, grę, autor mówi, że zaraz udostępni, wyśle. A potem cisza. Niejedna sensacja już tak przepadła..
CePe @2007-02-06 23:01:36
No bo jak to tak, bez żadnej motywacji.... "Znamy tow. Maciarewicza a on na pewno ma na Was teczkę" - i zaraz kontakt się odnawia a dyskietki znajdują! ;)))))))
autor @2007-02-18 18:26:27
Milczę, bo nie mam czasu żeby je znaleźć i przejrzeć. Ale zrobię to, tylko nie wiem jeszcze kiedy się zluzuję!
charlie cherry @2007-02-19 01:31:39
W takim razie czekamy i już nie marudzimy...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Kupię sprawną SN-360 z zasilaczem (1)
ostatni: 13-10-2024 02:00, LotharPL
Szukam gry (1)
ostatni: 13-10-2024 01:55, LotharPL
Porównanie Atari Falcon vs A1200 (77)
ostatni: 13-10-2024 01:30, as...
Uprościłem Starquake (11)
ostatni: 13-10-2024 00:48, starymarabut
AI Wars (3)
ostatni: 12-10-2024 22:01, rafaldudek
Motocross (LiteRally) (652)
ostatni: 12-10-2024 18:50, Atariteca
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (29)
ostatni: 12-10-2024 17:45, pigula
Zróbmy razem grę...TONY 2 (22)
ostatni: 12-10-2024 10:41, Wolfen
DynaBlaster XE (4)
ostatni: 12-10-2024 09:53, Demorgh
Filterek do Blizzarda (102)
ostatni: 12-10-2024 02:20, ascrnet
Problem Jasia cover (94)
ostatni: 12-10-2024 01:46, thewasp
SID i POKEY (698)
ostatni: 11-10-2024 21:11, emkay
MultiCLK Module for Atari 8-bit (17)
ostatni: 11-10-2024 17:12, pancio
Gra "TONY" (425)
ostatni: 10-10-2024 22:48, xbx
PBTOOLS - para narzędzi do manipu... (2)
ostatni: 10-10-2024 21:55, Jeffrey S Worley

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2835
Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
Postów ostatniej doby: 61

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Artur Moryto i Charlie Cherry (18)
Marek "sivek" Siewior i Charlie Cherry (16)
Dieter "Old Man Tower" Gretzschel i Kaz (8)
John Anderson i Charlie Cherry (10)
Dariusz Bartoszewski i Charlie Cherry (27)
Michał "Miker" Szpilowski i Kaz (12)
Aleksander Ast i Charlie Cherry (15)
Krzysztof "Kaz" Ziembik i Sikor (15)
Andrzej "Andy" Kidaj i Kaz (10)
Roman Kapturczak i Kaz (8)
Michał "Lizard" Luberda i Charlie Cherry (31)
Arkadiusz "Nosty" Staworzyński i Kaz (25)
Maciej "Rocky" Hauke i Kaz (4)
Adam "asal" Salamon i Kaz (5)
Kamil "Vidol" Walaszek i Kaz (5)
Tomasz Sadza i Charlie Cherry (10)
Janusz "NSG" Bień i Kaz (12)
Grzegorz Mierkiewicz i Charlie Cherry (16)
Radosław "Karol" Karolak i Kaz (20)
Paweł Mikołajczak i Dracon i Stryker (12)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»