atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Skool Daze – ostatnia prosta z 2017-11-22 22:49 (4)
Modyfikacje starszych gier: Donkey Kong Jr. i Bubsy z 2017-11-19 23:00 (9)
Nowe demo na duże Atari z 2017-11-14 23:01 (137)
Zanim stali się znani... Kto wystąpił w reklamach Atari? z 2017-11-07 21:27 (8)
Powrót z przyszłości: Giełda Bajtka i koncert Marka Bilińskiego! z 2017-11-03 01:03 (155)
Aktualności growe z 2017-11-01 14:19 (13)
Silly Venture 2k17 – nowa invitka i garść informacji! z 2017-10-30 10:45 (17)
Wyniki konkursu programistycznego ABBUC 2017 z 2017-10-28 16:53 (17)
Pokłosie RetroKomp/LOAD ERROR 2017 z 2017-10-22 16:28 (22)
Starotki ze strychu z 2017-10-20 12:30 (14)
Nowy RECOIL v4.1.0 z 2017-10-19 22:10 (8)
RetroKomp/LOAD ERROR 2017 – zapraszamy! z 2017-10-18 20:01 (3)
Robimy plakaty z 2017-10-11 23:56 (23)
Festiwal retro już za chwilę z 2017-10-10 12:26 (0)
Beyond the Borders – zbiórka na Kickstarterze z 2017-10-08 23:46 (43)
Remanent growy – ACTris! 2.1 z 2017-10-03 22:22 (6)
Silly Venture 2k17 – invitka na… C-64! z 2017-10-01 12:48 (13)
Relacja z KWAS-a 12 z 2017-09-30 02:03 (15)
Remanent growy – mini-Slots z 2017-09-28 00:25 (8)
Gry na Atari w IPN z 2017-09-26 08:18 (3)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Joystick trzyprzyciskowy
Dawno, dawno temu, w nie tak odległej galaktyce, około 2000 roku jakoś, a może ciut dawniej, zastanawiałem się, dlaczego w Atari korzysta się z joysticka który ma tylko jeden przycisk fire. Troszkę się nagłowiłem jak zrobić więcej i postanowiłem to sprawdzić w praktyce. W tym celu użyłem płytki uniwersalnej, 7 microswitchy, 2 oporników (właściwie to więcej, ale o tym później), kabla typu "skrętka", który do testów był wystarczający oraz wtyku żeńskiego DB9, rozmontowanego z wtyczki DB9 czyli standardowego RS232, do dostania w każdym sklepie.

Początkowo chciałem zrobić joystick z dodatkowymi dwoma klawiszami fire. Wykonanie kierunków i standardowego fire to pikuś, ale co dalej - czego użyć jako drugiego i trzeciego fire? Przycisku PTRIG od wiosełek (ang. paddle) się nie dało użyć, choć takie było początkowe założenie. I olśnienie: PTRIG nie użyję, ale mogę użyć samego PADDLE. Polutowałem na szybko i... kicha, nie działało.

Wtedy nie było tak łatwego dostępu do sieci, więc Google moim przyjacielem nie mógł być. Za to była literatura. Wyczytałem, że wiosełka działają na zasadzie oporu, więc domyśliłem się, że trzeba dać opornik. I tu pojawił się problem, bo co Atari to inny odczyt. Metodą prób i błędów dałem oporniki 1000Ω. I to mi zadziałało z każdą atarką. W końcu miałem manipulator dźwigniowy, jak kiedyś spolszczano joystick, z trzema przyciskami fire.



W jaki sposób korzystać z takiego joya? Tak wygląda przykładowy program testowy dla drugiego portu joysticka:

100 ? STICK(1),STRIG(1),PADDLE(2),PADDLE(3)
110 GOTO 100


Pokazuje nam odpowiednie odczyty po podłączeniu urządzenia. Ale, jak napisałem wyżej, każda atarka może dawać inny odczyt. Więc ja w programie nie ustawiałem wartości dla fire numer 2 i fire numer 3, tylko zastosowałem pewien trick. Po prostu ustawiłem pewien próg i to działa z każdym komputerem. Był nawet projekt gierki, którą pisałem z Mikerem, a która korzystała z tego ustrojstwa. Gdzieś może są i źródła.

Czy to się może przydać? Myślę, że do nowych produkcji tak. Na przykład wyścigi: kierujemy standardowymi wychyleniami joya, przycisk fire może być hamulcem, drugi i trzeci fire - skrzynia biegów (bieg w górę, bieg w dół).



Czy można użyć tego pomysłu we własnym zakresie? Powiem tak: jak ktoś robi dla siebie, udzielam błogosławieństwa. Jak by ktoś chciał ten sposób zastosować komercyjnie? Hmm, proszę o kontakt ze mną, na pewno się dogadamy. O ile nie zapomnę to zabiorę prototyp na Grzybsoniadę. Tylko w celach poznawczych dla elektroników.

Czy da się zrobić w ten sposób więcej przycisków? Da się, tylko trzeba odpowiednio dobrać opory, aby działało z każdym egzemplarzem. A to wymaga testów na wielu egzemplarzach, których nie mam.

2009-04-07 00:51 by Sikor
komentarzy: 18
sikor @2009-04-07 05:40:45
Mała poprawka. Użyłem opornika 1000 Om - zjadło mi zero przy pisaniu i teraz dopiero w artykule zobaczyłem na stronie (paski: brązowy-czarny-czerwony-złoty). 100 Om był za mały. Reszta się zgadza, na Grzybsoniadzie pokażę (jak nie zapomnę zabrać).
Rozyk @2009-04-07 13:28:23
Z tego co pamiętam porty wiosełek mają wejścia A/C o 7-bitowej rozdzielczości, czyli rozpoznają 128 stanów. Myślę, że odpowiednio dobrana drabinka rezystorów może nam dać z 15 przycisków na przetwornik. Razy 4 wiosła będzie chyba ze 60........
Jeśli będzie to potrzebne komuś kiedyś do czegoś mogę wykonać testy praktyczne na kilku atarynkach.
sikor @2009-04-07 17:25:28
Tak, masz rację. Tu jest tylko na jednym porcie (więc 2 wiosełka). Jednak wartości opornika szukałem dość długo, aby zawsze mieć w miarę powtarzalny wynik. Dlatego to co napisałeś - trzyma się kupy. Tylko - czy tyle przycisków się do czegoś przyda w praktyce? Jeśli tak - może warto pomyśleć.
PSH @2009-04-07 21:07:06
Można byłoby zrobić klawiaturę muzyczną a'la MIDI... ;-)
Kaz @2009-04-07 21:08:56
Sikor - wartosc 100 poprawilem na 1000, informuje dla porzadku.

Rozyk - pewnie, czemu nie. Zawsze jakas konkretna wiedza.
zilq @2009-04-07 21:15:17
hehe... zawsze mnie jakoś irytował fakt, że w joyach do atari był jeden przycisk FIRE (podobnie jak myszki w starych makówkach ]:-> )
sikor - pytasz, czy tyle przycisków się do czegoś przyda. Odpowiedź w sumie prosta. W dotychczasowych produkcjach nie, ale w nowych, mogłoby. Takie Playstation ma w swoich padach 4-8 buttonów (jak nie więcej - nie pamiętam) i jakoś wykorzystują je wszystkie. Famicon (bodajże, bardziej znany u nas jako Pegasus) miał 4 i też skutecznie je wykorzystywali.
Możnaby pomyśleć nad interfacesem-przelotką do takich padów, po co wymyślać koło na nowo
GIT Patent ogólnie.
marekp @2009-04-07 22:08:04
@Rozyk - Ale czy przy naciśnięciu kilku przycisków na raz te z mniejszą rezystancją nie "przysłoną" tych z większą?
Kaz @2009-04-07 23:23:47
To moze zamiast pada od playstation skorzystac z pada od jaguara? Rozpowszechnienie moze nie takie, ale mozna kupic takie cos, a klimat scisle "atarowski" :).
sikor @2009-04-08 10:04:12
A wiesz Kaz, że nawet o tym myślałem po posłaniu Ci artykułu. Dwa fire-y da się zrobić bezproblemowo (są wyprowadzone normalnie z JagPada, czyli drugi da się zrobić jak u mnie) - tylko muszę któregoś dnia podejrzeć, jak jest wyprowadzony trzeci (bo nie ma go wprost na wtyczce). Ale przypuszczam, że dałoby radę ;)
mono @2009-04-08 13:13:58
@marekp: paddle daje wskazania 0..228 więc da się uzyskać rozdzielczość 7-bit - a to jest siedem przycisków, których stan odczytasz równocześnie dokonując rozbioru na bity wartości paddla (jeśli z paddla odczytasz 0..127); po prostu należy zrobić dac (covoxa) dołączonego wyjściem do paddla i na wejście podać binarne stany przycisków; można dla większej pewności te 7 bitów rozciągnąć na wartości 0..228 (przez dobranie wartości rezystorów) i potem programowo przetworzyć jakąś funkcją liniową (czyli coś odjąć i przez coś podzielić)
Rozyk @2009-04-08 21:17:25
@marekp - nie pomyślałem o naciskaniu jednoczesnym. Mono ma rację - 7 bitów to 7 przycisków i oczywiście wszystkie ich kombinacje. Razy 4 to i tak 28 przycisków, czyli sporo.
Co do testów, to mogę zrobić na live Atari, ale teoria mówi, że problemów nie będzie. Podłączałem już 12 przycisków klawiatury z odpowiednio dobraną drabinką rezystorów jednym kabelkiem do portu procesorów AVR (co prawda z 10-bitowum A/C)...
sikor @2009-04-08 23:26:29
Co do JagPada mam złą wiadomość, niestety - trzeba by użyć demultiplexera (lub dekodera - nie znam się). W środku siedzi układ kodujący (ala chip od klawiatury) i niestety, wprost się nie da.
Przypuszczam, że dla elektronika byłoby to z 5 minut robooty - wygląda to dość prosto. A wtedy można by użyć całej klawiatury z jagpada ;)
sikor @2009-04-08 23:56:17
Tu można znaleźć więcej informacji na ten temat http://www.gamesx.com/controldata/ejp_fa... - jak przypuszczałem, potrzebny jest demultiplexer...
Kaz @2009-04-09 01:20:18
A nie da sie wyrabac tego ukladu, zachowujac tylko mechanike pada i zrobic "po swojemu"? Przeciez niekoniecznie musi byc to tak jak w oryginale.

Druga rzecz, a jak jest zrobione CX85, ze obsluguje klawisze:
http://atariki.krap.pl/index.php/CX85
moze polaczyc te dwie rzeczy w jedna?
sikor @2009-04-09 07:40:21
@Kaz napisał: "A nie da sie wyrabac tego ukladu, zachowujac tylko mechanike pada i zrobic "po swojemu"? Przeciez niekoniecznie musi byc to tak jak w oryginale." - pewnie, że się da. Ale szkoda niszczyć PADa. Jest sposób do wykonania przejściówki (na 90%) baz demultiplexerea, ale wtedy mamy w Atari tylko jeden fire, jak w oryginale. Jak miałbym już niszczyć, to wolałbym inne :joye" i pady, a nie te od jaguara/ste.
Co do klawiatury numerycznej: nie mam na czym przetestować, ale przypuszczam, że tam jest na zasadzie tego, co ja zrobiłem w joyu 3-fire, czyli odpowiednie wartości PADDLE - ale, jak piszę - to tylko moje przypuszczenia, nie mam na czym sprawdzić.
sprae @2009-04-09 15:14:04
W końcowym okresie świetności pecetowego portu joysticka (zwykle sprzężonego z kartami dźwiękowymi) przestało starczać wejść (szczególnie dla rozbudowanych drążków lotniczych). Wtedy ktoś wymyślił, że port ten oferuje jeszcze UART dla interfejsu MIDI. Postanowiono więc zapakować do joya trochę więcej elektroniki i przesyłać dane szeregowo za pomocą trybu szeregowego tegoż portu. Może w Atari to by zdało egzamin? Układy AVR są dziś tanie, a takie ATMEGA168 ma 6 wejść analogowych po 10 bitów i jeszcze więcej cyfrowych. Łatwo programuje się pod avr-gcc. Ostatecznie można podłączyć nawet do SIO, ale żal wstecznej kompatybilności ;-).
sikor @2009-04-09 18:13:48
Apro po CX85 - jest handler rozkodowany: http://atariwiki.strotmann.de/xwiki/bin/... - jak sądziłem, używa paddle ;) A swoją drogą - można by to skopiować...
mik @2014-02-26 22:43:40
W CX85 siedzi 16 klawiszowy enkoder 74C923. Gdyby użyć jeszcze jednej niewykorzystanej linii to można by zrobić 32 klawisze na jeden port.

A to już 2,5 oktawy klawiatury muzycznej.

Inna koncepcja to wykorzystać piny PORTA i STRIG na dekodowanie klawiatury i przycisków sterujących, a 4 PADDLE zostawić na potencjometry.

Bez problemu wyszłoby coś takiego:

http://muzyczny.pl/119987_Korg-K25-klawi...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
SV2k17 - rejestracja, koszulki i ... (33)
ostatni: 23-11-2017 10:10, mgr_inz_rafal
Wywiad z Rolandem Pantołą by Vicek (26)
ostatni: 23-11-2017 09:19, mav
Pixel Retro Shop (3)
ostatni: 23-11-2017 06:44, tdc
Sonda - sciezka dzwiekowa - mała ... (47)
ostatni: 23-11-2017 06:35, anonymus
SoundMachine instrukcja (4)
ostatni: 22-11-2017 23:06, mono
wideo w klimatach 80's (111)
ostatni: 22-11-2017 17:10, QTZ
Jak nazywa się ta gra? (9)
ostatni: 22-11-2017 13:42, zbylu
Silly Venture 2k17 - uniting the ... (147)
ostatni: 22-11-2017 10:04, greymsb
SIO2SD - configurator 3.5 (17)
ostatni: 22-11-2017 08:43, lotharek
Poszukuję kilka tytułów gier + ty... (10)
ostatni: 21-11-2017 21:47, Xavier_Velo
Zamienie C64C na Atari XL/XE/ST... (9)
ostatni: 21-11-2017 21:46, miki1406
Atarociekawostki na blogu TDC (30)
ostatni: 21-11-2017 21:09, tdc
Sio2SD problem podpięcie dyskietk... (9)
ostatni: 19-11-2017 22:55, piomet
[Sprzedam] płytki pod własny cart... (7)
ostatni: 19-11-2017 18:53, ccwrc
Dekodowanie sygnału z magnetofonu (1)
ostatni: 19-11-2017 09:56, gsgalezowski

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1753
Ostatnio zarejestrowany: ferrata
Postów ostatniej doby: 20

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (44)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»