atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (8)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (8)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (37)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (22)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (15)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Adam Mateja
Dzisiaj gościmy w studiu Adama Mateję, współtwórcę „Drogi Wojownika” i „Innego Świata”, a obecnie wziętego grafika – jego prace można podziwiać na stronach admat.deviantart.com oraz admat.digart.pl.

Adam Mateja


Karol Wiśniewski: Niech pan nam opowie o kulisach powstania pierwszej z tych gier, znakomitej „Drogi Wojownika”.

Adam Mateja: Można powiedzieć, że ”Droga Wojownika” powstawała bardzo spontanicznie. Wraz z Andrzejem wpadliśmy na pomysł zrobienia gry, w której postać bohatera (wzorowana na Conanie i tym podobnych postaciach) będzie większa i bardziej dokładna niż w innych grach. To, jak pamiętam, był główny pomysł. Andrzej stworzył specjalny edytor do tworzenia postaci, animacji i grafik, które pojawiają się w grze. Następnie ja zacząłem tworzyć pierwsze postacie i grafiki. Po rozrysowaniu i spisaniu wszelkich pomysłów stwierdziliśmy, że wkładając taką ilość bitmap do gry (pamiętajmy, ze pamięć była ograniczona) nie będzie już miejsca na muzykę. Poza tym i tak sprzęt ledwo wyrabiał się z obsługą i wyświetlaniem tego, co chcieliśmy. Głównym ograniczeniem była więc ilość pamięci. Nie chcieliśmy dzielić gry na żadne kolejne etapy i z góry skazywać na wydanie tylko na dyskietkach. Większość użytkowników Atari dysponowała w tamtych czasach głównie magnetofonem. Wgranie gry w całości postawiło takie kryteria. Zmieścił się zatem cały świat, bohater i tylko kilkoro przeciwników. W szczególności postacie były duże i ich animacja zajmowała większość zasobów komputera.



Następnie ruszyły testy. Pamiętam, że jakiś czas zastanawialiśmy się czy ułatwić grę przez dodanie większej ilości "zdrowia" do odnalezienia. Jednak decyzja padła, że robimy grę dla prawdziwych graczy. Kiedyś było ich znacznie więcej niż teraz. A testy na kolegach pokazywały, że dało się przejść grę po powiedzmy kilkunastu próbach.

Na koniec przy wydawaniu gry wyszedł niemiły zgrzyt. Po podpisaniu umowy z pierwszą firmą (niestety nie pamiętam już jej nazwy) czekaliśmy na wydanie gry. Po dwóch czy trzech miesiącach, kiedy to spodziewaliśmy się pierwszych super zarobków (he, he) okazało się, że firma padła i wszystkie domniemane zyski przepadły. Grę następnie wydało Mirage. Ta sama firma wypuściła później następną naszą grę, którą był "Inny Świat".

KW: A kto wykonał okładki do „Drogi Wojownika” w wersji Mirage i „Innego Świata”?

AM: Nie mam pojęcia kto zrobił te okładki. Po sprzedaniu praw do gier nie mieliśmy już wielkiego wpływu na to co i jak było wydawane.



KW: Przemysław Piotrowicz twierdzi, że "Inny Świat" powstał dosyć szybko w trakcie prac na grą "Grom". Potwierdza Pan to? Brał Pan udział w tworzeniu "Gromu"?

AM: To fakt, „Inny Świat” powstał w dość krótkim okresie czasu. Nakład pracy był dużo mniejszy niż w przypadku „Drogi Wojownika”. Mniej rysunków, muzyką zajął się jak wiecie Przemysław Piotrowicz, a Andrzej Wilewski wszystko to złożył razem i napisał w asemblerze. Natomiast przy grze "Grom" nie brałem żadnego udziału i z tego co wiem również Andrzej także nie robił niczego przy tamtej grze. Po skończeniu „Innego Świata” mieliśmy pomysł zrobienia „Drogi Wojownika” na PC-ta. Ale trzeba było zakończyć studia, a po studiach wszyscy się rozjechali.

KW: Niestety mamy kilka sprzeczności. Pan Piotrowicz twierdzi, że "Grom" był tworzony przez Andrzeja Wilewskiego. Pisze Pan, że prawa do gry "Droga Wojownika" sprzedano firmie L.K. Avalon, a ja mam oryginalną kopię, na której widnieje logo "Mirage" obok adres firmy Krysal, a na dole "Licencja A.S.F" (przynajmniej ta licencja jest zrozumiała). Troszkę to skomplikowane, nieprawdaż?

AM: Być może Andrzej robił coś przy grze „Grom”. Ja nic o tym niestety nie wiem. Co do firm sprzedających „Drogę Wojownika”, to tak jak pisałem, są to moje najdalsze zakątki pamięci. Musiałbym może odszukać umowy. Na przykład nigdy nie dostałem egzemplarza autorskiego... Pierwszą firmą chyba na pewno było ASF. „Droga Wojownika” ukazała się krótko przed świętami, a w styczniu dowiedzieliśmy się o zamknięciu „ASF” i przejęciu jej przez inną firmę. I chyba był to LK Avalon, ale nie jestem tego pewny na sto procent (Mirage przejął to chyba później). Wtedy panowało ogrooomne piractwo i podejrzewaliśmy, iż to przeniesienie praw miało na celu również oszukanie twórców... (a co robi na okładce firma „Krysal”? Tego pewno nie wie nikt...). Ja wykonałem tylko komputerowe rysunki, między innymi rysunek tytułowy podczas wczytywania się gry. A na okładce kasety widniał chyba jakiś spiratowany Boris Vallejo.

KW: Skąd pomysł i koncepcja gry „Inny Świat”?

AM: Pomysł i koncepcja gry są autorstwa Andrzeja. To on miał ochotę napisać grę - trochę RPG, trochę kupiecką. To głównie on wymyślił teren, wszystkie postacie. Ja ograniczyłem się do zilustrowania gry.



KW: Jak Pan rysował albo przenosił grafiki na Atari?

AM: O ile pamiętam, „Inny Świat” rysowałem, tak samo jak „Drogę Wojownika”, w programie napisanym przez Andrzeja do tworzenia bitmap i sprite’ów. Program zapisywał w swoim formacie i grafiki mogły być bez problemu wykorzystane w tworzonym kodzie. Ja natomiast wykonałem miliony ruchów joystickiem, aby stworzyć jakikolwiek rysunek. Błogosławione niech będą teraz tablety. Program był bardzo prostym edytorem grafiki. Zadawało się wielkość grafiki, którą chciało się rysować, a potem joystickiem lewo, prawo, i klik, lewo, prawo i klik na kilkukrotnie powiększonym obrazie (wbudowany zoom). Program posiadał również kilka innych przydatnych funkcji jak zmiana koloru, a właściwie jednego z czterech odcieni koloru, potem kolory były dobierane na telewizorze, punkt, linia, wypełnienie i podgląd poprzedniej klatki, bardzo przydatny podczas rysowania animacji.

KW: Czy wie Pan jak się sprzedała gra na Atari?

AM: Niestety, za bardzo nie wiem jak sprzedała się gra. Po niezbyt przyjemnych doświadczeniach z firmą, która miała nam sprzedawać „Drogę Wojownika”, a w rezultacie zbankrutowała (bodajże „ASF” z Gdańska), sprzedaliśmy swoje prawa za ustaloną kwotę jednorazowo do LK „Avalonu”. Starczyło chyba na myszkę do peceta. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że myszka w czasach 16 MHz-owego AT-ciaka to był rarytas.

KW: Podobno były też próby przeniesienia "Drogi Wojownika" na PC? Uczestniczył Pan w tym projekcie?

AM: Jak pisałem wcześniej, były pewne pomysły stworzenia „Drogi Wojownika” na PC-ta. W załączeniu przesyłam mały animowany GIF, który przetrwał do dzisiejszych czasów. W sumie to przez chwilę był również pomysł przeniesienia „Innego Świata” (kilka rysunków w formacie jpg także w załączeniu). Jednak ja i Andrzej rozjechaliśmy się po studiach. Ja zacząłem pracę w firmie telekomunikacyjnej, on natomiast pozostał przy tworzeniu gier i nadal to robi. Chyba najgłośniejszym ich sukcesem był i nadal jest "Mortyr".

KW: A przy okazji, gdzieś widziałem Pańskie nazwisko przy okazji chyba jakiegoś komiksu. Mylę się? Pytam, bo komiks to również moja pasja...

AM: Z innych rzeczy to nadal rysuję, ale niestety tylko "po pracy”. Jakiś czas temu podjąłem próbę narysowania komiksu "Czarna Gwiazda", który ukazywał się w częściach w czasopiśmie „Znakomiks”. Pisz „ukazywał”, ponieważ nie wiem co teraz dzieje się z tym pismem. Otrzymywałem informacje o tym, iż już zaraz ma się ukazać nowy numer, ale nadal cisza. Kilka kadrów i stron można znaleźć na wyżej wspomnianych galeriach. Mam również zamiar otworzyć stronę o „Czarnej Gwieździe”, ale jak zawsze, brakuje czasu.

KW: Dziękujemy ogromnie za unikatowe rysunki i animację! Naprawdę warto żyć dla takich chwil... Rozumiem, że rysunki pochodzą z "Innego Świata", a animacja z "Drogi Wojownika"? Może ma Pan jeszcze jakieś zachowane prace, na przykład mapę "Innego Świata" na Atari i PC?



AM: To niestety prawie wszystko co uchowało się od tamtego czasu. Animacja to postać z „Drogi Wojownika”, a pozostałe rysunki z „Innego Świata”. Nie wiem tylko, co ja mógłbym jeszcze innego dodać.

KW: Czy coś nieznanego leży jeszcze w szufladzie?

AM: Były to tylko dwie gry: "Droga Wojownika" następnie "Inny Świat". Plany były, aby zrobić wersję „Drogi Wojownika” na PC, jednak skończyło się tylko na pierwszych próbach. Tworzeniem gier zawodowo zajął się tylko Andrzej Wilewski.

KW:A Atari? Posiada Pan je jeszcze?

AM: Atari było moim pierwszym komputerem przywiezionym, jak to w tamtych czasach bywało, z zagranicy. Oj, niestety stary komputerek został w późniejszym czasie zamieniony na PC-ta (w międzyczasie było na krótko jeszcze Commodore 64). I tak już zostało. Chociaż czasami chciałoby się zakupić i odpalić stare dobre Atari, brak czasu skutecznie likwiduje takie pokusy. Gierki z Atari powracają na nostalgiczne chwile wspomnień tylko za pośrednictwem emulatorów.

KW: Śledzi Pan, co się dzieje w atarowskim świecie?

AM: Można powiedzieć, że tak. Czasami zaglądam na takie stronki jak atarionline.pl lub inne dotyczące emulacji 8-bitowych maszyn. Lubię także posłuchać sobie 8-bitowych muzyczek ze starych gierek.

KW: Dziękuję za rozmowę

2009-11-14 01:52 by Charlie Cherry
komentarzy: 8
larek @2009-11-17 10:50:16
Grafika w "Innym Świecie" jest I klasa! Te grafiki z pc-ta też całkiem niezłe. Animowany wojownik super.

Pozdrawiam!
Kaz @2009-11-17 10:57:41
Rzeklbym, ze to grafika idealnie pasujaca do VBXE. Zreszta to samo pisalem Vidolowi, ze mozna by dla VBXE dokonczyc jego pecetowska grafike do gry Miecze Valdgira.
miker @2009-11-17 17:51:40
No, fajny wywiadzik, chociaz przykrótki się zdaje. No i te "pany", ja wszystko rozumiem, ale IMO w internecie nie ma "panów". ;)

A bardziej serio: ciekawe czy kolega Stwór (Stvoor) skomponował cos jeszcze oprócz muzyki do Drogi Wojownika (demo) i Innego Świata. Jedna muzyczka w tej chwili dzieli go od "mania" swojego katalogu w ASMA.
charlie_cherry @2009-11-17 19:12:03
Ależ proszę Pana...

To ile muzyczek trzeba mieć, aby zasłużyć na katalog? 5?
miker @2009-11-17 19:25:23
Przynajmniej 3 pliki po min. 1 muzyczce w każdym :)
irwin @2009-11-17 19:44:09
@charlie_cherry - znakomity wywiad! Kawał dobrze wykonanej roboty. Świetnie się czyta i wiele można się dowiedzieć, obrazki Pana ;) Mateji jak najbardziej znakomite. Mam nadzieję że nadal będziesz "przepytywał" dawnych atarowców, kto wie może i uda Ci się Graala dorwać (J.Pelc) ;)
charlie_cherry @2009-11-17 21:18:59
Hm... Wydaje mi się, że Stvoor zrobił w sumie 5:

Droga Wojownika
Inny Świat (1 muzyczka z gry)
Inny Świat (2 muzyczka z gry)
Inny Świat (krótka muzyczka z zakończenia gry).

Irwin - właśnie próbuję dokończyć inny wywiad. Nie, to nie Pelc, ale postać bardzo znana.
Kaz @2021-06-24 00:31:07
A tu współczesne grafiki Adama Mateji: https://www.deviantart.com/admat/
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
TSFX Turbo Blizzard (56)
ostatni: 28-03-2024 14:45, lexx
The400 (33)
ostatni: 28-03-2024 14:32, Ataripuzzle
Atari 400 mini (2)
ostatni: 28-03-2024 14:29, mono
Time Wizard - gra na ABBUC Softwa... (196)
ostatni: 28-03-2024 12:23, xbx
RMT hacking (171)
ostatni: 26-03-2024 20:59, emkay
Awaria SIO2SD? (22)
ostatni: 26-03-2024 19:47, pustak
Ciekawostki (5543)
ostatni: 25-03-2024 22:13, bruno_j
Niedokładność Fujinet (47)
ostatni: 25-03-2024 17:59, Alex
Rick Dangerous (322)
ostatni: 25-03-2024 17:35, tebe
Murmulator i A800 ;) (5)
ostatni: 25-03-2024 17:12, zaxon
Turbo ROM Plus - problem z wczyty... (2)
ostatni: 25-03-2024 11:36, lexx
SF 314 przerobiony na XF 351 ;) (2)
ostatni: 25-03-2024 10:43, Peri Noid
Moje materiały wideo z grami na A... (192)
ostatni: 24-03-2024 15:53, nowy80
Nowe okładki gier - LAURA (270)
ostatni: 24-03-2024 00:38, Peri Noid
Jaki napęd 5.25 do XF551 (40)
ostatni: 23-03-2024 20:49, zaxon

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2771
Ostatnio zarejestrowany: crawlergo@gmail.com
Postów ostatniej doby: 16

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (34)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»