atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Olgierd Niemyjski
MR:Zacznijmy od samego początku. Od jakiego typu komputera zaczęła się Pana przygoda z tymi urządzeniami?

ON:Pierwszy komputer to Meritum, dostępny oczywiście w szkole. Na tym komputerze uczyłem się pierwszych komend BASIC’a. Oczywiście dostęp do dokumentacji i podręcznika nauki tego języka był niemożliwy. Pamiętam, że uczyłem się na podstawie cyklu artykułów publikowanych w „Młodym Techniku”. Potem dostałem od rodziców Atari 800 XL. Wtedy szkoła i szkolne obowiązki stały się mało ciekawe.

MR:Meritum to jeden z pierwszych polskich komputerów, który trafił do szkół. Z tego co wiem, miał on niezwykle ubogą grafikę, a jego możliwości nie były duże. Pamięta Pan coś z okresu zabawy z tym komputerem.

ON:Tak rzeczywiście Meritum miał ubogą grafikę a właściwie jej brak. Pamiętam, że z kolegami próbowaliśmy bawić się tą semigrafiką pisząc proste programy w asemblerze, ale szczegółów naprawdę nie pamiętam. Zabawa na Meritum była ciekawa do momentu, gdy w Pewex'ie pojawiły się pierwsze Atari 800 XL. Coraz więcej kolegów je kupiło i zabawa z Meritum powoli się kończyła.

MR:A słyszał pan coś o grze Barman na ten komputer. Jak niektórzy podkreślają pierwszej polskiej grze.

ON:O grze Barman chyba słyszałem, ale chyba już byłem mniej zainteresowany Meritum.

MR:Czy listingi jakichś programów do tego komputera były gdzieś zamieszone (instrukcja tego komputera, jakieś gazety)? Czy ktoś próbował tworzyć na ten komputer jakieś własne produkcje?

ON:Meritum był komputerem chyba nie dostępnym dla zwykłego 'śmiertelnika', tzn. nie sądzę aby ktoś go kupił na własny użytek jak Spectrum, Atari czy inne. Nie pamiętam, aby ktoś w mojej szkole pisał jakieś własne programy, a potem je opublikował. Pisanie programów ograniczało się do pisania jakichś krótkich fragmentów kodu, służących do bieżących obliczeń i dla celów poznawczych. Pamiętam, że moi koledzy próbowali rozszyfrować tajemnice asemblera Z80.

MR:A jak w szkole próbowano nauczać programowania na ten sprzęt? Jak wyglądały lekcje informatyki.

ON:W mojej szkole nie było przedmiotu informatyka. Zajęcia z nauki programowania odbywały się w ramach godzin dodatkowych, kółek zainteresowań czy innych. Komputery Meritum (było ich kilka), zostały chyba ufundowane przez Zakład Ursus. Chodziłem do szkoły w Ursusie. Zajęcia prowadzone były przez Pana z zakładów, który był elektronikiem/informatykiem. Na zajęciach uczyliśmy się podstaw Basic'a. Dodatkowo poznawałem ten język wspierając się cyklem artykułów w Młodym Techniku.

MR:Pamięta pan pierwsze wrażenia zaraz po nabyciu Atari?

ON:Pierwsze wrażenie było nieciekawe, ponieważ w pierwszych latach po pojawieniu się Atari w sklepach Pewex, nie była dostępna dokumentacja, a programy były drogie i w ilości dużo mniejszej niż dla Spectrum czy Commodore.

MR:Kiedy zaczął pan myśleć o programowaniu?

ON:Od pierwszych chwil. Gry nie bardzo mnie interesowały, chociaż nie mogę powiedzieć, że nie grałem, jednak w programowaniu widziałem więcej przyjemności. (może jest to dziwne ale tak to było).

MR:Jest pan autorem gry Businessman. Skąd pomysł na taką grę i jak doszło do jej powstania. Czy gra Businessman to konwersja gry Taipan z ZX Spectrum?

Businessman

ON:Mój program był wzorowany na grze Taipan, ale nie na ZX Spectrum tylko na Meritum. Nie umiem w tej chwili ocenić w jakim stopniu był on wzorowany na tej grze. Na pewno w dużym stopniu. Program ten nie był jakimś 'cudem', był to chyba jeden z pierwszych moich programów. Powstał chyba podczas nauki BASIC'a.

MR:Skąd taka duża wiedza aby stworzyć taką dużą produkcję, skoro na rynku było mało informacji, literatury o programowaniu na Atari.

ON:Tak to prawda. Mam naturę 'odkrywcy', dlatego program ten jest wynikiem wielu nieprzespanych nocy. Byłem i jestem fanatykiem pisania programów. To był jeden z pierwszych moich programów. Informacje o Atari zdobywałem z różnych czasopism (często obcojęzycznych).

MR:Na to wychodzi, że początki były bardzo ciężkie i samemu musiało się do wszystkiego dojść. Czy były jakieś trudności przy tworzeniu tej gry?

ON:Nie pamiętam. Ale problemy są po to, aby je rozwiązywać.

MR:Jak to się stało, że gra szybko się rozpowszechniła wśród graczy i jakimś cudem przetrwała. Czy była jej jakaś dystrybucja, giełda, sklep?

ON:Tak to chyba jest cud. Specjalnej dystrybucji nie było. Owszem był on sprzedawany na giełdzie (jak wiele innych programów w tamtych czasach). Program był wyemitowany w audycji radiowej w programie radiowym "Radio dla Ciebie".

MR:Co to był za program radiowy? Czy był specjalnie poświęcony komputerom?

ON:Tak. Była taka audycja w radiu o nazwie chyba „Radio komputer”.

MR:Czy oprócz tej gry były jakieś inne produkcje na Atari?

ON:Tak. Np. Test Gramatyki j. angielskiego, Master Mind i inne, ale nie pamiętam ich nazw.

MR:Oprócz swoich prostych gier, wzorowanych na jakichś innych pomysłach. Stworzył pan coś swojego oryginalnego?

ON:Moje pomysły to między innymi wspomniane: Test gramatyki j.angielskiego oraz program Pryzmat.

MR:Czy starał się pan jakoś rozpowszechniać swoje stworzone programy?

ON:Tak, ale na zasadzie zabawy (frajdy). Nie traktowałem tego w kategoriach zarabiania pieniędzy. Programować lubiłem, a jeżeli przy okazji wpadło kilka złotych to tym lepiej. Moje listingi publikowałem w [IKSie], były to krótkie programy. Większe programy były emitowane w audycji radiowej 'Radio Komputer' o której już pisałem. Były to: Businessman , Test gramatyki angielskiej. Napisałem także ciekawy program dotyczący zagadnienia rozszczepienia światła w pryzmacie. Był on napisany w Turbo Basic'u. Nie pamiętam czy był on emitowany w radiu.

MR:Wszystkie tu wymienione programy to proste gry logiczne lub edukacyjne. Nie myślał pan stworzyć jakiejś większej gry np. platformowej?

ON:Nie. Trzeba było zdać maturę...

MR:Czy po komputerze Atari były inne komputery i czy na nich też powstały jakieś gry?

ON:Potem kupiłem komputer PC. Pisałem i piszę programy zawodowo dla przemysłu.

MR:Jak Pan odbiera zainteresowanie tamtymi czasami przez nowe pokolenie Polaków?

ON:Nie jestem pewny czy dzisiejsze pokolenie jest zainteresowane tamtymi czasami, a na pewno nie jest w stanie zrozumieć tamtych czasów. Przypominam sobie straszliwe tłumy na giełdach komputerowych, ludzie kupowali programy, gry nie mając wtedy świadomości, że nadejdą takie czasy, w których to będzie nielegalne. Ja też tam handlowałem.

MR:Czy może pan opowiedzieć o tym okresie handlowania?

ON:Ten temat sięga jeszcze giełdy w Stodole. Tam po raz pierwszy próbowałem zarobić kilka złotych. Pożyczyłem od kolegi telewizor marki Junost, zapakowałem sprzęt do plecaka i to wystarczyło aby rozpocząć działalność. Handel był na tyle dobry, że kupiłem telewizor Vela. Przerobiłem go tak aby można było podłączyć go do wyjścia monitorowego. Potem powstała giełda na Grzybowskiej. Byłem jednym z pierwszych, którzy rozstawiali nagrane kasety na stolikach, za które trzeba była zapłacić. Miałem dobrą miejscówkę - bo na parterze. Giełda rozrastała się, uruchomiono piętro oraz salę gimnastyczną. Tłumy ludzi mnie przerażały, ceny programów spadały i interes zaczął być coraz mniej opłacalny.

MR:Oprócz zajmowania się handlowaniem grami, zajmował się pan jeszcze czym związanym z Atari?

ON:Oprócz handlu grami zajmowałem się także 'produkcją' wzmacniaczy podłączanych do wyjścia monitorowego, aby słyszalny mógł być dźwięk. Jak wiadomo w Polsce obowiązywał system SECAM, a wyjście antenowe Atari było w systemie PAL czyli obraz był widoczny a fonia nie. Zaprojektowałem taki wzmacniacz oraz jego konstrukcję. Dystrybucją wzmacniaczy zajmował się mój znajomy, który handlował programami. Pamiętam, że za jedno pudełko dostawałem od niego 3500 zł czyli ok. 1/3 pensji inżyniera. Inną moją działalnością było pisanie artykułów o tematyce dotyczącej Atari w czasopiśmie 'IKS' będącym dodatkiem do 'Żołnierza Wolności'. Publikowałem tam listingi prostych programów które napisałem. Nie pamiętam ile było tych artykułów, ale dobrze płacili. Próbowałem także pisać do 'Bajtka'. Ale chyba to nie wypaliło.

MR:Pisząc do dodatku do Żołnierza Wolności, pisma IKS, w swoich artykułach miał pan wolną rękę, czy może redakcja narzucała jakieś tematy, ograniczenia? Jak to wyglądało?

ON:Wydaje mi się, że miałem wolną rękę. Jedynym ograniczeniem była objętość listingu z uwagi na możliwości wydawnicze. Redakcja mieściła się w gmachu MON (red. Ministerstwo Obrony Narodowej). Wejście do budynku robiło na mnie wrażenie: przepustki, żołnierze w hełmach i bronią na ramieniu miały wpływ na młodego chłopaka o poglądach antyreżimowych tamtych lat.

MR:Dziękuje za rozmowę.

2011-11-29 20:24 by Ramos
komentarzy: 0
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Nowe okładki gier - FROGGER (253)
ostatni: 19-03-2024 09:21, lexx
TSFX Turbo Blizzard (3)
ostatni: 19-03-2024 08:07, lexx
GTIA2DVI (68)
ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
PTODT Stereo II (91)
ostatni: 18-03-2024 22:19, mcgregor
Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (122)
ostatni: 18-03-2024 22:01, jhusak
Muzycy scenowi... (60)
ostatni: 18-03-2024 20:41, jhusak
padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
Scorch - pełna gra (398)
ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
Program do losowania totolotka (13)
ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
Pismo "Grel" (34)
ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
AVG Cart (121)
ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
RMT hacking (166)
ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
Moje materiały wideo z grami na A... (191)
ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80
Pomoc - dom dziecka (1)
ostatni: 17-03-2024 13:37, maly_swd

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2769
Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
Postów ostatniej doby: 32

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»