atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Vladimir Zúñiga – ilustracje inspirowane Atari z 2017-06-24 20:54 (20)
Gry w Mad-Pascalu z 2017-06-20 22:48 (23)
Rain of Terror – edycja kolekcjonerska z 2017-06-16 22:46 (3)
Bad Apple na małe Atari – kolejne wersje z 2017-06-11 23:21 (26)
Magazyn FLOP nr 60 z 2017-06-07 23:47 (14)
Outline 2017 z 2017-05-30 17:47 (13)
Pixel Heaven 2017 i nowy numer Top Secret! z 2017-05-26 04:07 (31)
Pixel Heaven 2017 i komputery złotej ery z 2017-05-25 00:32 (22)
Gotowy Gunfright i zapowiedź Skool Daze! z 2017-05-21 21:26 (23)
Noc Muzeów 2017 z 2017-05-19 14:44 (2)
Nowy RECOIL v4.0.0 z 2017-05-17 21:35 (5)
WAP-niak 2017 – wyniki i prace z 2017-05-14 17:27 (65)
WAP-niak 2017 i inne aktualne wydarzenia retro z 2017-05-12 13:10 (9)
Impreza retro w Okunince z 2017-05-10 19:52 (2)
WAP-niak 2017 – zapraszamy! z 2017-05-05 12:36 (49)
W czerwcu będzie Decrunch 2017 z 2017-05-02 18:22 (4)
Wyniki konkursu BASIC Tenliners 2017 z 2017-04-26 23:35 (9)
RetroKomp 5/2017 z 2017-04-21 17:55 (7)
Wieści książkowe z Retronics z 2017-04-18 20:36 (10)
Zapowiedzi imprezowe Atari z 2017-04-16 17:50 (7)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Alexander "Koma" Schön
Poniższy wywiad rozpoczął się w 2010 roku, a po dłuższej przerwie, zakończył w 2012:

Krzysztof Ziembik: Witam. Współprowadzę stronę AtariOnline.pl i ponieważ zainteresowała mnie twoja współpraca z Nostym nad wydaniem składanki gier „Isora & Loops DX”, w którym to projekcie też brałem udział, to chciałbym się więcej o tobie dowiedzieć – kim jesteś, z jakiego kraju pochodzisz, skąd zainteresowania Atari?

Alexander Schön: Dziękuję za maila i przepraszam za zwłokę w odpowiedzi. Jestem wielkim fanem twojej strony, mówię poważnie.

Nie jestem nikim specjalnym. Urodziłem i się dorastałem w Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD), a Atari dostałem w wieku 10-12 lat. Ten komputerek używałem wtedy głównie do grania i czasami do programowania w Atari Basic i Turbo Basic XL. Oj... to były czasy różnych turbo do magnetofonu (Caos, Schliefe, etc.), mój ojciec wykonał wiele użytecznych cartridge’y z loaderami i kopierami dla mnie i moich kolegów. Do dzisiaj lubię posługiwać się cartridge’ami.

Obecnie mam 35 lat (wywiad rozpoczęty w 2010 roku – Kaz) i czasami wciąż programuję na tym fajnym komputerze, ale już w asemblerze. Lubię tworzyć mapy, w tym animowane, do gier, samemu budować cartridge i pisać do nich loadery, menu. Na przykład z tego zamiłowania zrobiłem loader i menu do cartridge’a z grami „Isora & Loops DX”, wyprodukowanego i sprzedawanego przez GR8.



Kaz: Nosty bardzo sobie chwalił współpracę z tobą, pozwól, że zacytuję: „obraz cartridga oraz menu wyboru gier i loader stworzył dla nas bez żadnego wynagrodzenia Alexander Schön, który specjalizuje się w takich dziełach. Biorąc pod uwagę entuzjazm i jakość pracy Alexandra, mam nadzieję, że będzie to stała współpraca.”. Ale to nie pierwsze twoje przymiarki do gier. Widziałem przykłady parallaxu na Atari w twoim wykonaniu. Są imponujące i wiem, że pobudziły wyobraźnię wielu atarowców!

AS: Dziękuję, ale nie ma w tym nic specjalnego. Kod „Flimbo” jest bardzo prosty, a "Runner"... Mam nadzieję doprowadzić ten project do szczęśliwego końca. Silnik gry działa świetnie na komputerach PAL, ale są pewne problemy z wyrobieniem się na maszynach NTSC.





Kaz: Może i są to proste rzeczy, ale dla ciebie, bo mało kto pracuje nad takimi programami na Atari i osiąga podobne, działające rezultaty. Moim zdaniem są to wyjątkowe umiejętności.

AS: Uważam, że zrobiłem niewiele. Inne osoby znacznie więcej osiągnęły na 8-bitowych Atari, na przykład ty, Raster, Miker, Fandal, Dietrich, Hias, Cas i 1000 innych osób :-).

Kaz: Czy Atari było popularne w NRD? Gdzie się je kupowało? W jakiej cenie i w którym roku kupiłeś swoją maszynkę?

AS: Popularne? Tak. Były cztery sposoby zdobycia Atari. Najbardziej bezpośredni – ktoś z krewnych po drugiej stronie „żelaznej kurtyny” mógł ci wysłać komputer. Drugi sposób – dziadek lub babcia mogli przewieść przez granicę jeden komputer. Miałeś trochę pieniędzy z zachodnich Niemiec? Świetnie, wtedy można było pójść do specjalnego sklepu z towarami „wrogów klasowych”, nazywał się „Intershop”. No i przez ogłoszenie w gazecie, ale takie komputery były bardzo drogie.

Kaz: Dlaczego napisałeś „dziadek lub babcia”? Tylko oni mogli przywieźć komputer z zagranicy? Inne osoby z rodziny nie?

AS: W NRD tylko osoby emerytowane mogły podróżować do Niemiec Zachodnich. Dlatego dziadkowie i babcie często były “używane” do przemycania oprogramowania, sprzętu (układów scalonych, komputerów) i gazet komputerowych dla swoich dzieci, wnuków czy na czarny rynek.



Kaz: Są jakieś oficjalne zestawienia, ile komputerów w ten sposób pojawiło się w NRD?

AS: Nikt nie wie, ile komputerów Atari trafiło do NRD. Nie ma żadnych statystyk pierszego i drugiego sposobu czyli wykorzystania rodziny do sprowadzenia sprzętu. Udało mi się znaleźć tylko dane z importu do sklepów „Intershop” – 100 000 sztuk komputerów 8-bitowych i 16-bitowych Atari.

Dodam jeszcze, że ceny Atari w „Intershop” były trochę wyższe niż w RFN. A to przykładowe ceny z ogłoszenia (wszystko podane w ówczesnych markach wschodnioniemieckich):
  • Atari 130 XE, stacja 1050, magnetofon, joystick, oprogramowanie - 8000
  • Atari 800 XL, stacja XF551, magnetofon XC12, dwa joysticki, 30 dyskietek z programami, literatura – 8000
  • Atari 800 XL, magnetofon XC12, joystick, 5 programów – 3100
  • Atari 800 XL, magnetofon, joystick – 3700

    Kaz: Czy dla jasności sprawy mógłbyś podać, ile w owym czasie wynosił kurs marki wschodniemieckiej?

    AS: Oficjalnie 1 marka zachodnioniemiecka (DM) była równa 1 marce wschodnioniemieckiej (GDR). Na czarnym rynku 1 DM = od 6 do 11 GDR.



    Kaz: A w jaki sposób Atari pojawiło się w twoim domu?

    AS: Mój ojciec dostał mały spadek i kupiliśmy Atari w „Intershop”. Rok? Gdzieś tak 1986/87. Cena? Nie mam pojęcia.

    Kaz: Czy masz jeszcze jakieś pozostałości ze starych, wschodnioniemieckich czasów?

    AS: Tak. Na zdjęciach podsyłam przykłady wspaniałych wschodnioniemieckich produktów dla Atari. To są różne cartridge:



    Coś podobnego z wyglądu do ATR8000: duże rozszerzenie z cartridgem Robotronu. Można tego używać jako dwóch stacji dla Atari (2 razy po 800 kB!) lub używać Atari jako terminala CP/M:



    A poniżej software. Co prawda Basicode został wymyślony przez Duńczyków, ale port Atari został zrobiony przez wschodnioniemieckich programistów. To był niezły program. Takie Esperanto dla komputerów domowych. Emitowali programy napisane w Basicode przez radio i wszyscy użytkownicy komputerów KC, C64, Atari, Spectrum mogli używać te same programy:



    Oficjalny podręcznik Atari Basica:



    W NRD powstawał także software na cartridge’ach (loadery turbo, kopiery, monitory), demosy („Das Omen”, „Music Hall ’88 i ‘89”) i wiele innych programów.

    Kaz: Wspomniałeś wcześniej o jakiś niemieckich systemach turbo do magnetofonu. Co one za jedne?

    AS: Caos, Schliefe. Przyjrzałem im się, żeby sobie przypomnieć. Oba loadery turbo mogą wczytywać programy z prędkością 4800 bodów. W tym miejscu można znaleźć trochę o tych systemach (obrazy ROM, schematy płytek i informacje... tylko w języku niemieckim).



    Kaz: Z twojej wypowiedzi z 2010 roku wyłapałem też, że lubisz tworzyć mapy do gier. Sprecyzujmy: projektujesz własne mapy czy sklejasz mapy z gier?

    AS: Mapy z gier. Kilka przykładów w tym wątku. Przepisałem kilka z moich loaderów na potrzeby cartridge'a Atarimax i też je tam wrzuciłem. Są tam plansze z "Boulder Dash", "Gauntlet", "Dandy". Trzeba być zalogowanym na forum, żeby móc je zobaczyć.

    Kaz: No i wracamy do tematu cartridge'y. Z tego co wiem, napisałeś tonę loaderów do cartów z kompilacjami gier, czasem po prawie 200 gier na cartridge, animowane menu, narzędzia bootwalne z X-Dosa, MyDosa i innych. Mógłbyś nam pokazać jakiś przykład?

    AS: Jeden przykładowy to ten wykonany dla ABBUC: JHV cartridge 2009, jego opis w języku niemieckim jest tutaj, także zdjęcia i filmik z działania (bo są animowane wstawki).



    Kaz: Nie znałem tego carta wcześniej. Zauważyłem tam pozdrowienia dla mnie i innych osób z Polski. Dziękuję! Podziękowania spóźnione o trzy lata, ale co tam :). A skoro już jesteśmy przy kompilacjach gier to może skusisz się na stworzenie składanki z wszystkich gier "Robbo"? Padła kiedyś taka propozycja ze strony czytelnika AtariOnline.pl i myślę, że pomysł jest dobry.

    AS: Propozycja brzmi ciekawie. Niestety, już nie robię cartridge'y, ani oprogramowania do nich. Może tylko niektóre programy przekonwertuję na Atarimax, kto wie. Po prostu nie mam na to już czasu. Mam nową pracę i dwójkę wspaniałych, małych dzieci (chłopczyk ma roczek, dziewczynka cztery dni :).



    Kaz:W takim razie życzę ci więcej czasu na hobby w przyszłości i dziękuje za wywiadzik. Dodatkowo czytelnikom polecam fantastyczny blog o NRD, dzięki któremu można przypomnieć sobie dużo faktów z życia "krajów obozu socjalistycznego".

    2012-01-22 13:13 by Kaz
    komentarzy: 0
  • nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Obóz / zajęcia dla młodego progra... (2)
    ostatni: 26-06-2017 12:33, mono
    Nowa konsola Atari? (12)
    ostatni: 26-06-2017 09:11, xxl
    Mysz do XE/XL zastępująca Joystick (3)
    ostatni: 25-06-2017 22:34, GekoPL
    Laura - wydanie II (52)
    ostatni: 25-06-2017 21:36, larek
    Xenophobe na cartridge, ktoś chęt... (102)
    ostatni: 25-06-2017 18:41, Krótki
    Reedycja gier (374)
    ostatni: 25-06-2017 15:51, ccwrc
    Zmiany w bazie gier, demosceny, u... (548)
    ostatni: 25-06-2017 12:36, Krótki
    Sprzedaż pudełka od Atari 520ST z... (3)
    ostatni: 25-06-2017 12:16, blacktofu
    Jaguar - problem z kablem AV (9)
    ostatni: 25-06-2017 11:45, PapaHerbal
    MIST i przemapowanie klawiszy Ctr... (2)
    ostatni: 25-06-2017 08:06, gregory
    Książki SOETO (154)
    ostatni: 24-06-2017 17:24, Duddie
    Podziękowania dla XXL'a (43)
    ostatni: 24-06-2017 16:10, gorgh
    Pokey'owe różności (14)
    ostatni: 24-06-2017 07:40, 0xF
    Turgen System i Blizzard (14)
    ostatni: 24-06-2017 00:31, atariki50
    Martwe 800XE - naprawa/diagnoza (11)
    ostatni: 23-06-2017 21:23, jesionen

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1694
    Ostatnio zarejestrowany: juha
    Postów ostatniej doby: 12

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
    SIO2PC-USB napisał Larek (44)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
    Soczyste kolory napisał scalak (28)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»