atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowe demo na VBXE z 2017-07-23 18:35 (7)
Zapowiedź konkursu ABBUC 2017 i nowej gry Gorgha z 2017-07-18 00:18 (12)
Tre Robbo 51 z 2017-07-16 12:06 (4)
Yerzmyey i Pinokio na WAP-niaku 2017 z 2017-07-12 19:57 (6)
Sommarhack 2017 - wyniki z 2017-07-09 23:06 (14)
Twórczość Yerza na BandCamp z 2017-07-07 18:17 (12)
Silly Venture 2k17 – oficjalna strona i pierwsza invitka! z 2017-07-04 22:52 (12)
Reedycje książkowe Retronics – aktualne wieści z 2017-07-01 19:16 (0)
Ironia 2k17 już wkrótce! z 2017-06-27 19:48 (12)
Vladimir Zúñiga – ilustracje inspirowane Atari z 2017-06-24 20:54 (27)
Gry w Mad-Pascalu z 2017-06-20 22:48 (23)
Rain of Terror – edycja kolekcjonerska z 2017-06-16 22:46 (3)
Bad Apple na małe Atari – kolejne wersje z 2017-06-11 23:21 (26)
Magazyn FLOP nr 60 z 2017-06-07 23:47 (14)
Outline 2017 z 2017-05-30 17:47 (13)
Pixel Heaven 2017 i nowy numer Top Secret! z 2017-05-26 04:07 (31)
Pixel Heaven 2017 i komputery złotej ery z 2017-05-25 00:32 (22)
Gotowy Gunfright i zapowiedź Skool Daze! z 2017-05-21 21:26 (23)
Noc Muzeów 2017 z 2017-05-19 14:44 (2)
Nowy RECOIL v4.0.0 z 2017-05-17 21:35 (5)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Archiwizowanie dyskietek
Jakub Husak napisał:

Niegdyś wpadłem na pomysł (inspirowany listem atarowca, który chciał zgrać sobie dyskietki i ma stację, ale nie miał kabelka) aby stworzyć możliwość przeniesienia atarowskiej dyskietki na PC. Zadałem pytanie na forum. A na konkurencyjnym portalu rozwalił mnie xxl, który mniej więcej napisał tak: Co się pytasz, chcesz, to napisz!

Pomysł polegał na utworzeniu czegoś w rodzaju manetofonowego turbo. Jednak zwolniony z dekodowania w locie oraz korzystając z możliwości uzyskania sygnału bardzo dobrej jakości mogłem uzyskać znacznie większe prędkości transmisji. Problem jajka i kury został rozwiązany tak: napisać króciutki programik w Basicu ze wstawką maszynową, który zamieni dyskietkę w dźwięk :).

Zacząłem bawić się tym tematem. Najpierw przetestowałem różne metody zapisu kilku bitów na raz, ale to jednak ślepa uliczka - kondensatory robią swoje, a i program miał być możliwie krótki. Powróciłem więc do starej sprawdzonej metody - długości impulsu. Ta metoda przypomina w wielkim uproszczeniu radiowe FM. Zero logiczne to impuls długości trwania jednej linii ekranu (sta WSYNC), jedynka logiczna - 2 linie ekranu - trudno się pomylić przy dekodowaniu. Nie jest problemem wygenerowanie na Atari takich sygnałów, trzeba tylko wyłączyć wszelkie przerwania: CLI + zablokować NMI w ANTIC oraz wyłączyć ekran.

W rezultacie powstał możliwie jak najkrótszy programik w Basic i łatwo przepisywalny.

Programik disk2snd.bas:

0 . DISK2SND COPIER
1 . WITHOUT ANY CABLES.
2 . BY JAKUB HUSAK, DATE:07.2012
4 . JUST RETYPE THIS PROGGY,
5 . PUT THE DISK INTO DRIVE 1
6 . YOU WANT TO CONVERT TO XFD,
7 . ENTER NUMBERS AND RECORD
8 . OUTGOING NOISE ON PC, THEN
9 . SAVE AS WAV AND FEED THE PC APP
10 SUM=13218 : PLEN=145
11 POKE 65,0: DIM A$(4), B$(512)
12 FOR I=1 TO PLEN*2 STEP 4: READ A$: B$(I,I+4)=A$:N.I
13 FOR I=1 TO PLEN*2 STEP 2: VAL=(ASC(B$(I))-65)*16+
ASC(B$(I+1))-65:POKE 1536+(I-1)/2,VAL:SUM=SUM-VAL:N.I
14 IF SUM<>0 THEN ? "DATA ERROR": END
15 ? "START SEC?": I. SSEC
16 ? "END SEC?": I. ESEC
17 ? "SECT LEN [1]28/[2]56?":I. SLEN
18 FOR I=SSEC TO ESEC: ? "READING SECTOR: ";I,"ST: ";:
? USR(1543,I,I,128+(I>3)*(SLEN=2)*128): N.I
19 ? "OPERATION COMPLETED." : END
20 D. DBAB,FCEA,AIAE,BOKC,AGLN
21 D. AAAG,JNAA,ADGI,JNAI,ADMK
22 D. BAPD,CAFJ,OEIF,NFIE,NEBA
23 D. ABGA,HICA,FIAG,KJFH,IFDB
24 D. CAGI,AGKC,AJIN,AKNE,CAGC
25 D. AGNA,PICA,GFAG,KAAE,KJAI
26 D. IFHO,KJAD,IFHP,CAHG,AGOG
27 D. HPKM,AIAD,CAHG,AGKF,DBKA
28 D. AACA,HJAG,KAEA,KJCC,IMAO
29 D. NEIN,AANE,FIGA,JAAD,INAK
30 D. NEKF,DFCM,KJBP,EJAP,IFDF
31 D. INAK,NEIN,ABNC,MKGA,IILB
32 D. HOIF,DCBI,GFDB,CKGJ,AAIF
33 D. DBKC,AHAG,DCCA,GAAG,BAPJ
34 D. MAAA,NAOG,GA




Programik pobiera 3 liczby i uruchamia w pętli procedurkę czytającą sektor dyskietki oraz kodującą go na dźwięk (zgrzyty i piski). Osiągnięta prędkość przesyłu danych wewnątrz sektora to średnio 1.4 kB/sek (od 1kB/sek gdy są same FF, do 2 kB/sek, gdy same zera). Z ciekawostek - każdy zakodowany sektor ma sygnał pilotujący - 8 zboczy długości 3 linii ekranu. Dlaczego 3? Aby nie interferował się z odczytem z dyskietki pustych bajtów, których bity startu i stopu generują falę o długości niemal równej czterem liniom obrazu (w standardowej prędkości transmisji) - podszedłem do tematu zapobiegawczo, aczkolwiek w praktyce wyszło, że nie ma to znaczenia, ponieważ głośność sygnału właściwego jest dużo większa.

Dla ciekawskich zawartość linii data w formacie mads assembler (145 bajtów!):

OPT h-
org $607 - basic_entry + siotable
tmp = $32
vedge =$35
buffer =$408
seclen = DDEVIC+8
icl "atari.asm"
siotable
.by $31 $01 'R' $40
; +4
.wo buffer
; +6
.by 30
basic_entry
ldx #6
nsiotab
lda siotable,x
sta DDEVIC,x
pla
sta DDEVIC+8,x
dex
bpl nsiotab
jsr SIOV
sta $d5 ; 0
sty $d4 ; 1 if ok
spl:rts

sei
jsr nmi ; 1->NMIEN 0->DMACTL
loop:
lda #$57
sta chksum
jsr zero
ldx #9
nedge
sta WSYNC
jsr ledge
bne nedge
jsr edge

ldy #4
mwa #seclen $7e
jsr outsector

; lsb are the same, buffer one page further
inc $7f
ldy seclen
jsr outsector
lda chksum
ldy #0
jsr outbyte
ldy #$40
lda #$22
nmi sty NMIEN
sta DMACTL
cli
rts
cedge bcc edge
ledge sta WSYNC
edge:
lda vedge
; skip next two bytes
.byte $2C ; bit Q
zero:
lda #$1f
eor #$0f
sta vedge
sta WSYNC
sta AUDC1
dex
rts
outsector
dey
lda ($7e),y
outbyte
sta tmp
clc
adc chksum
rol
adc #0
sta chksum
ldx #7
loop2
asl tmp
jsr cedge
bpl loop2
cpy #0
bne outsector
rts


Na początku były 192 bajty, potem 179 (już news miał być opublikowany) i teraz 145 :) Mam nadzieję, bo nie testowałem, że będzie działał na innych SO, niż oryginalny, ponieważ wykorzystuje wartości w rejestrach po powrocie z SIOV. Jest pole do popisu:) a zatem... Konkurs! Za każde 2 bajty ukręcone powyższemu kodowi w asemblerze, przy zachowaniu pełnej funckjonalności, daję jedną gwiazdkę SZACUNU! Warunek: nie przenosimy nic do Basica.

Zakodowana dyskietka SD zajmuje czas około 2 minut, DD około 4,5 minuty. Można zapisać taką falę jako WAV mono 8 bitów, po zzipowaniu będzie miał 1-2 MB, można to wysłać komuś pocztą :). Uwaga! WAV może być mono lub stereo, 8 lub 16 bitów, bez kompresji (PCM), ale musi mieć 44.1 KHz.

Po stronie PC powstał programik - dekoder - nazywa się AuDecoder. Napisany we FreePascalu, działa pod MacOS X, Windows, a może też i pod Linuksem (nie pokusiłem się jeszcze o skompilowanie). Zawsze można uruchomić AuDecoder pod Wine :).



Dołożyłem wszelkich starań, aby WAV wrzucony do AuDecoder mógł mieć dowolną głośność. Taki rezultat osiągnąłem - jeśli ktoś utworzy obraz dyskietki, który nie wchodzi do AuDecoder, to proszę o przysłanie mi go do testów.

Program jest typu freeware. Można go sobie ściągnąć stąd. Uwaga! Wersja PC na razie jest bez podpisu, więc antywirusowe oprogramowanie może różne cuda z tym wyczyniać (włącznie z usuwaniem aplikacji z dysku :). Miłego użytkowania!

2012-07-22 22:46 by Jakub Husak
komentarzy: 0
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Radio UXA znów w eterze :))) (8)
ostatni: 24-07-2017 14:18, Pecus
Lista postów na stronie AOLa (4)
ostatni: 24-07-2017 14:09, TheFender
We are still fighting for transit... (27)
ostatni: 24-07-2017 13:34, heaven6502
1200xl (15)
ostatni: 24-07-2017 00:25, z80
Nowa gra od gorgha (78)
ostatni: 23-07-2017 23:32, gorgh
Nowa konsola Atari? (28)
ostatni: 23-07-2017 21:17, Yosh
Gry ukończone bez cheatowania (32)
ostatni: 23-07-2017 12:53, charliecherry
colleen sio (17)
ostatni: 20-07-2017 16:38, atariki50
Reedycje gier (5)
ostatni: 20-07-2017 15:57, atariki50
Ironia 2k17 (31)
ostatni: 19-07-2017 16:11, mgr_inz_rafal
Ataribox - informacje zebrane. (4)
ostatni: 19-07-2017 13:02, atariki50
15 kHz (260)
ostatni: 16-07-2017 12:58, miker
rozszerzenie: Antonia (10)
ostatni: 15-07-2017 19:48, xxl
Ciekawostki (3962)
ostatni: 15-07-2017 18:40, odyniec1
Looking for a game (6)
ostatni: 15-07-2017 17:35, Enjo

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1702
Ostatnio zarejestrowany: protas
Postów ostatniej doby: 46

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Ironia 2k17 od 11 do 13 sierpnia 2017 roku zapraszamy do Wysokiej w pobliżu Góry Swiętej Anny

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (44)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»