atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Relacja z KWAS 13 z 2018-02-14 14:22 (9)
Grawitacja 2018! z 2018-02-06 16:36 (8)
KWAS 13 w Sopocie z 2018-01-29 18:46 (27)
Zbierajmy papiery! z 2018-01-28 02:52 (25)
Reedycja kolejnej klasycznej książki: „Atari Basic” z 2018-01-24 23:30 (9)
Wykład o demoscenie z 2018-01-16 17:54 (33)
Różności z ostatnich tygodni z 2018-01-14 19:21 (21)
Pismo "Astronomia" z nami z 2018-01-12 16:12 (9)
Odkurzone gry Gandalfa – część II z 2018-01-09 23:47 (5)
Boulder Dash Mugen – nowe zestawy plansz z 2018-01-05 00:05 (18)
Wykłady o retro z 2018-01-04 02:14 (4)
NYD 2018 z 2018-01-01 14:50 (24)
Jack the Nipper na małe Atari z 2017-12-31 14:32 (28)
Wyniki Kaz Kompo 2016 z 2017-12-29 21:37 (53)
Last Party 2017 - stuff, wyniki z 2017-12-28 23:59 (55)
Last Party rozpoczęte! z 2017-12-27 22:35 (24)
Święta, Skool Daze i Bosconian z 2017-12-24 15:01 (12)
Atari Last Party już za kilka dni! z 2017-12-22 08:03 (68)
"Atari Fan" powrócił! z 2017-12-22 01:52 (4)
Pac-Mad – premiera ostatecznej wersji gry z 2017-12-19 14:17 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał (0)
Choplifter! opisał (0)
Joust opisał (16)
Commando opisał (35)
Mario Bros opisał (13)
Xenophobe opisał (34)
Robbo Forever opisał (16)
Kolony 2106 opisał (0)
Archon II: Adept opisał (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał (7)
Wyspa opisał (9)
Archon opisał (16)
The Last Starfighter opisał (30)
Dwie Wieże opisał (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał (121)
Inny Świat opisał (17)
Inspektor opisał (19)
Grand Prix Simulator opisał (16)
Rescue On Fractalus opisał (18)
Stranded opisał (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Śledzenie Amentesa
W dniu 29 grudnia 2013 r. otrzymałem wiadomość, która w zasadzie zawierała tylko pytanie dotyczące możliwości śledzenia wykonywania programu napisanego w Turbo-Basicu XL. Autorem e-maila był Piotr „Amentes” Zyśk.


Amentes


Proste pytanie przekształciło się w sporą korespondencję, dzięki której, jak się okazało, poznałem bardzo sympatycznego człowieka, który już od wielu lat związany jest z naszym - choć nie tylko - ukochanym komputerem Atari. Najlepiej jednak będzie, jak trochę o tym opowie sam Piotr.

Arkadiusz Lubaszka (larek): Piotrze, napisałeś sporo programów na Atari, a Twoje pytanie dotyczące TBXL świadczy o tym, że nie jesteś początkującym programistą.

Piotr Zyśk (Amentes): Napisałem już proste programiki w Forth, Action i maszynowym, troszkę lepsze w Basicu i TurboBasicu. Poza tym pisałem w Delphi, Pascalu, C++, VB no i w cudownym AMOSie i AMOS3D. Piszę dla siebie i mojej córeczki, bo programowanie to moje któreś tam zainteresowanie, ja przy tym odpoczywam. Nie jestem informatykiem, interesują mnie stare komputery i języki programowania. Lubię oglądać czyjeś proste programy, napisane nieprofesjonalnie, ale ambitnie. Moim pierwszym komputerem był ZX81 (to był rok 1980~81, 6 klasa podstawówki) do dziś go posiadam i chyba jeszcze działa :-)

larek: 6 klasa podstawówki… czyli jesteś rocznik gdzieś 67-68… Ja jestem 70.

Amentes: Tak, mój rocznik to 69, także niewiele się pomyliłeś w obliczeniach. Rok czy dwa w tą, czy w tą stronę - nie ma znaczenia - uznajmy, że jesteśmy rówieśnikami. Według mnie różnica wieku zatraca się mniej więcej po 30-tce.
Widziałem na stronie, którą opisałeś o sobie (przedwczoraj to odkryłem...) począwszy od lat najmłodszych - fajnie to się czyta. Ja też miałem podobne pragnienia związane z pierwszymi komputerami. Kurek i Kamiński byli moimi idolami, a program w TV SONDA wchłaniałem jak młody kaszalot - szczególnie te programy o grach na Spectrum, pragnąłem tego jak głodny chleba a było tego jak na lekarstwo. Czasopisma: Bajtek, IKS, Atari, i in. o komputerach czytałem ochoczo. Dziś, po przeżyciu połowy, mam podobne jak Ty pragnienia uwiecznienia moich przygód z m.in. Atari w jakimś medium. Robiłem program na Atari - Bazę danych moich programów, opisywałem, co one robią, drukowałem na drukarce opisy moich programów, robiłem w PowerPoint prezentacje. Zastanawiałem się, co jeszcze można wymyślić i... znalazłem Twoją stronkę w Internecie (widocznie słabo szukałem, bo prowadzisz ją już od kilku dobrych lat).


larek: Bardzo mocno zachęcam do podzielenia się tym, co do tej pory zrobiłeś. Tym bardziej, że poświęciłeś zapewne mnóstwo czasu na przygotowanie opisów i prezentacji. Z doświadczenia wiem, że nie ma lepszej zapłaty za nasz trud jak to, że ktoś doceni nasze starania.

Amentes: Pisze się programy zwykle dla siebie, potem dla potomstwa - a potem...? Chętnie podzielę się moimi programami - będę mieć konkretny cel teraz. Pozbieram niezwłocznie wszystkie moje wypociny i spróbuję gdzieś to podrzucić.

larek: Wracając do śledzenia programu w TBXL…

Amentes: Próbowałem już pisać programik TRACE dla Turbo Basica, ale jest on nieefektywny. Jego działanie polega na wstawieniu między linie programu dodatkowych linii zawierających dane o numerze linii poprzedzającej wraz z instrukcją STOP, która jest wykrywana przez TRAP i obsługując podaje dane, które próbowałem kontrolować (no to tak w skrócie...). Jednak zwiększa się mocno objętość programu, pojawiały się pewne problemy i zawiesiłem działanie w tym kierunku.
Natrafiłem niedawno na program TRACE w zwykłym Basicu dogrywany do analizowanego programu przez ENTER. Przerzuca ROM do RAM i podmienia pewną procedurkę. Jest w języku maszynowym i działa pięknie. Przeanalizowałem ten program oraz procedury maszynowe w nim zawarte i znalazłem skok JMP xxxx do procedurki w ROMie [chyba], której zadaniem jest właśnie wyświetlenie linii, która będzie wykonywana. To samo chciałem zrobić w TurboBasicu - i tam znalazłem tą procedurę, ale niestety nie działa - zawiesza system. Jeśli by ją "podrasować" na pewno by zadziałała - wiem, że jest to możliwe. Ja słaby jeszcze jestem w języku maszynowym i tak sobie pomyślałem, że może już ktoś kiedyś napisał program TRACE na TurboBasic.


larek: Obawiam się, że przerobienie tego programu od zwykłego Basica nie będzie możliwe. Skoro program ten przepisuje ROM do RAM i coś zmienia, to sam w sobie będzie kolidował z TBXL, który zajmuje część pamięć RAM pod ROM. Turbo Basic XL zajmuje dwa razy więcej pamięci niż Atari Basic. Sporo kodu TBXL-a jest schowana właśnie pod ROM. Oczywiście nie twierdzę, że na 100% nie da się tego zrobić, bo być może ktoś kiedyś nie będzie wiedział, że się nie da i… to zrobi ;-)

Amentes: No, prawie wybiłeś mi z głowy ten TRACKING w TB ale ostatecznie trafił do mnie ten silny argument, że może ktoś kiedyś zrobi taki program nie wiedząc, że jest to niemożliwe - wówczas skorzystamy na tym my wszyscy :-). Ja jestem uparty, ale nie z natury, szczególnie, jeśli chodzi o programowanie - jak mi się coś zamani, to muszę to zrealizować.

No i wyszło na to, że Piotr nie uwierzył mojemu „tego się nie da” i zaczął tworzyć program do śledzenia innych programów napisanych w Turbo-Basicu XL.
Poniżej przedstawiam kolejne (choć nie wszystkie) wersje programu Piotra. Celowo pominąłem szczegółowe opisy działania, gdyż zdaję sobie sprawę, że nie każdego czytelnika takie technikalia interesują.



Pierwsza wersja programu.



Film prezentujący działanie drugiej wersji programu.


Spostrzegawczy oglądający z pewnością zwrócili uwagę na szybko poruszający się kursor na ekranie. Zapytany przeze mnie o to Piotr odpowiedział tak:

Amentes: Kiedyś, dawno temu, posiadanie pióra świetlnego do Atari było jak posiadanie Ferrari (o się zrymowało). Dla mnie było to coś nieosiągalnego. A emulator - to cudowna sprawa, który rozwiązuje wiele spraw posiadania wirtualnego sprzętu. Stąd użycie pióra świetlnego sterowanego myszką w moim programie - znacznie ułatwia pracę i przyspiesza tracking.

Jak widać, Piotr wykazuje się niezwykłymi pomysłami przy realizacji swojego projektu. Ale to jeszcze nic! Kolejne wersje przynoszą znacznie większe zmiany i niespodzianki. Piotr słusznie zauważył, że aby analizować program innym programem, to oba muszą zmieścić się w pamięci komputera. Przy krótkich programach nie jest to przeszkodą, ale przy dłuższych już tak…

Amentes: Chciałem z radością powiedzieć, że udało mi się zrobić program TRACE TB, który pięknie analizuje program w Turbo Basicu, pokazuje zmienne i ich wartości, działa bez problemów w różnych trybach graficznych – jest kontynuacją poprzednich wersji tego programu z ważną inowacją - drugim ekranem. Sam zobacz…



larek: Przyznam, że jestem pod wrażeniem. Skoro jedno Atari to mało, to dlaczego by nie użyć dwóch komputerów? Dobre. Bardzo dobre!

Też jesteście zaskoczeni pomysłem Piotra? To trzymajcie się mocniej!

Amentes: Wygospodarowałem trochę czasu i wyściubiłem nową wersję programu TRACETB. Tym razem zaprzęgłem do pracy Excel. Dzięki niemu można uwidocznić znacznie większy obszar listingu Atari. Przy odpowiednim zmniejszeniu widoku ekranu Excela łapie ze 3-4 pełne ekrany listingu Atari. Poza tym można podświetlić wykonywane linie programu Atari. Każdorazowe naciśnięcie klawisza F2 na emulatorze Atari powoduje oddźwięk w arkuszu Excela. Cudem udało mi się połączyć te dwa programy. Wykonałem do tego nową czcionkę o nazwie "Atarka", dzięki niej można w pełnej krasie oglądać znaki Atari na Excelu. Wszystko jest, jak zwykle, w powijakach a powinno działać po naciśnięciu przysłowiowego jedynego przycisku – oczywiście zrobię tak, ale muszę jeszcze troszkę popracować. Działanie, jeszcze gorącego programu, chciałem uchwycić programem CamStudio. Wyszło mi to troszkę nieporadnie, ale chciałem w ten sposób zamknąć pewien etap procesu projektowania, teraz zajmę się już tylko kosmetyką. Gdy już będzie gotowe zamknę moją pracę w jednej dyskietce systemowej. Rzuć okiem na klip wideo, który przesyłam w załączeniu i daj ze trzy słowa – co o tym sądzisz…



larek: Właśnie wróciłem z pracy i pierwsze co, to po zobaczeniu przesłanego filmu szukałem szczęki na podłodze ;). Nie mam bladego pojęcia, jak to jest zrobione…

Prawda, że niezwykłe? Mam nadzieję, że Piotr będzie kontynuować swoją pracę nad programem, bo pomysły (i umiejętności!) ma zdecydowanie ponadprzeciętne. Przyznam, że liczę tu na całą społeczność AtariOnline – wesprzyjmy Piotra w jego pracy przynajmniej dobrym słowem!

W oczekiwaniu na kolejne wieści o programie TRACE przedstawiam starsze programy Piotra z jego krótkimi komentarzami.

- Cyfry_Liczby2.a8s - wpisuj liczby i patrz, co się dzieje.




- Ulamki.a8s - dodawanie ułamków, prosty program dla córeczki (SPACJA i RETURN).




- KodKaroli2.a8s - tajemniczy kod wyszukany w książkach harcerskich przez moją córcię.



- Morse.a8s - może się spodobać harcerzom, używa się klawisza START.



- Ogrodnik.a8s - to gierka. Jest wyłącznie dla osób cierpliwych ze względu na szybkość działania (do poprawy w przyszłości). Ma ona dla mnie wyjątkowe znaczenie, ponieważ była przyczyną przegranej przeze mnie 50 zł. Kiedyś się założyłem z bratem o taką kwotę, że gra jest na tyle trudna, że nie uda mu się przejść 3-ego etapu. Niestety gra wyjątkowo się zbiesiła i wygenerowała zbyt późno robale i mu się udało... :-). Steruje się strzałkami i spacją.




- Mamut – program do rysowania. Pliki ATR trzeba zainstalować w slotach:
1-slot) RysowanieMoje.atr - tu cały program w TURBO BASICU, ładuje się przez LOAD "D:RYSOWA16.TBA"
2-slot) DyskDoRysowania1.atr - program wykorzystuje go do depozycji rysunków (tu jest ok 10-ciu)
Po uruchomieniu programu głównego naciskamy D a potem Esc - włączy się pokaz slajdów. Do programu dołączona jest szczegółowa instrukcja obsługi.





- ForthSpiralaKwadrat2.a8s
- OkragForth.a8s - programiki w Forth - takie moje pierwsze ambitne kroki...
W [ForthSpiralaKwadrat2.a8s] piszemy np.:
15 10 7 SPIRALA
oraz
10 25 20 KWADRAT
Pamiętać trzeba o odstępach między liczbami i nazwami wymyślonych komend
Można wpisać jeszcze JA KIEDY.



W [OkragForth.a8s]
115 100 40 OKRAG aby popatrzeć na jego słynną szybkość...? ;-)



- ActionDrukarka.a8s - w Action! - jedyny dłuższy mój programik zrobiony w ramach nauki języka - po uruchomieniu pojawi się okno Action! z początkową częścią listingu (mile uderza brak numeracji linii - ewenement!) - teraz należy nacisnąć Shift+Ctrl i trzymając je wciśnięte nacisnąć M. Przejdziemy do paska menu na gorę a tam należy napisać samą literę "C" oraz wcisnąć Enter. Będzie kompilował mozolnie - dlatego można na chwilę wcisnąć F7 (włączy się tryb turbo emulatora). U mnie kompiluje 10-15 sek. :-) Następnie należy napisać w tym samym miejscu samą literę "R" oraz wcisnąć Enter. Ruszy! Używa się klawiszy strzałek lewo lub prawo, Enter i Esc. Działa „Komputer” i „Drukarka”



- ANIM14.ATR – program do projektowania znaków i animacji. Dołączony jest obszerny opis w Wordzie.



- Pole.a8s – program edukacyjny.



- SymulatorCO.a8s – jak sama nazwa wskazuje jest to symulator CO.





Wszystkie programy z opisami, które podesłał mi Piotr, zapakowałem do jednego archiwum i udostępniłem tu: Amentes_pliki.7z


larek: Piotrze, serdecznie dziękuję, że zechciałeś opowiedzieć parę słów o sobie i podzielić się z nami swoim dorobkiem programistycznym. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i usłyszymy jeszcze o Tobie i Twoich produkcjach. No i być może do zobaczenia na jakimś zlocie…

Amentes: Nie ukrywam, że chętnie wybiorę się na jakiś zlot Atarowców - może w tym roku znów coś będzie organizowane. Widziałem w Internecie filmiki reportażowe z takich spotkań z lat poprzednich - aby w miarę blisko Białegostoku było - jadę!
Serdecznie pozdrawiam – Piotr Zyśk.


2014-06-29 18:05 by Larek
komentarzy: 9
bob_er @2014-06-29 20:02:33
@Amantes: witamy po drugiej stronie lustra :). Tak po prawdzie - to ja też piszę tylko dla siebie (bo lubię). Że czasem komuś się to spodoba - cóż, takie ryzyko :).
btw: Tak sobie pomyślałem czytając wywiad, że takiego trace'a to nasz nadworny magister mógłby do swego abc dodać.
gorgh @2014-06-29 20:34:01
program tracer robi duze wrazenie, szczegolnie ten na atari. Miło powitać kolejną osobę, która powraca do hobby, albo ujawnia się ze swoimi programami. Powodzenia przy następnych projektach
wawrzyn242 @2014-06-29 22:44:48
Ciekawy wywiad. Cieszy mnie, że są wśród nas tacy ludzie. Myślę, że wielu jeszcze się nie ujawniło :-)

Uważam, że symulator CO to bardzo fajny program - dobry pomysł, pozwala młodemu człowiekowi pokazać jakąś ideę obrazowo. Do realizacji właśnie takich pomysłów (symulacji) służył BASIC dostępny z ROM starych, 8-bitowych komputerów. A BASIC w Atari XL/XE był bardzo dobry - lepszy niż ten w C64. W ogóle - piękne czasy... Fajnie, że wielu ludziom, całej generacji coś w głowach pozostało do dziś.

Pozdrawiam :-)
xeen @2014-06-30 07:50:05
Dzięki za wywiad. Trace robi wrażenie!

W grze ogrodnik, przyznaję, nie wiem o co chodzi :-)
larek @2014-06-30 08:47:02
Xeen, poruszasz się buźką i w zależności od rodzaju robaka (A,B,C) musisz wziąć odpowiedni środek robakobujczy i nim zabić robala.
Kłopotem może być poruszanie się. Przy moich ustawieniach emulatora poruszać się można przy naciśnięciu CTRL+kierunek.
xxl @2014-06-30 09:11:33
podoba gra do PSSST na zx spectrum :-)
mono @2014-06-30 10:25:56
TRACE świetny! Symulator CO bardzo mi sie podoba. Witamy :) W zasadzie to chyba większość ludzi pisze tu programy dla własnej przyjemności.
wieczór @2014-06-30 12:44:08
@xxl: to w zasadzie "konwersja" patrząc na układ planszy, ale wersja dla ludzi z wyobraźnią :) Tu pierwowzór, pozwoli się zorientować o co w tym chodzi (literki możne są nawet lepsze od kolorów, bo przez długi czas miałem do spectruma czarno-biały telewizor i trudno się grało ;)

http://www.youtube.com/watch?v=I6eNwOH3Z...
0xF @2014-06-30 16:54:09
Dodałem format "Mamut" do RECOIL.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
ATARI.PL i inne takie - BARDZO WA... (9)
ostatni: 17-02-2018 19:40, IRATA4
Wywiad z Yolkiem (3)
ostatni: 17-02-2018 17:26, Yolk (xmgatz)
Wykład o Atari w Krakowie (19)
ostatni: 17-02-2018 16:29, jesionen
Kontakt do Voyagera potrzebny . (13)
ostatni: 17-02-2018 04:50, IRATA4
Atari ST hicolor video (3)
ostatni: 17-02-2018 01:20, pin
Radio Aktywne (12)
ostatni: 16-02-2018 19:47, Kaz
Atari Font Creator (22)
ostatni: 16-02-2018 09:18, xxl
Zmiany / usprawnienia na AOL (126)
ostatni: 16-02-2018 09:00, wieczor
trzeci kolor łącznych spritów 1 i... (5)
ostatni: 15-02-2018 22:51, kski
Update, update i czeski film ;) (27)
ostatni: 15-02-2018 15:44, wieczor
Reedycja gier (391)
ostatni: 15-02-2018 15:26, Duddie
Game Maker ... nadchodzi (120)
ostatni: 15-02-2018 13:04, xxl
Wywiad z Jesionenem (8)
ostatni: 14-02-2018 23:00, jesionen
Podziękowania dla Zenona (16)
ostatni: 14-02-2018 13:34, Peri Noid
Wykład Krolla o Atari 16/32-bit (... (13)
ostatni: 14-02-2018 13:17, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1799
Ostatnio zarejestrowany: kski
Postów ostatniej doby: 20

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał (17)
SIO2PC-USB napisał (45)
Nowe SIO2SD napisał (0)
SIO2SD w CA12 napisał (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał (12)
Projektowanie cartów napisał (12)
Joystick do Atari napisał (54)
Tygrys Turbo napisał (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał (3)
Rozszerzenie 1MB napisał (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał (26)
Rozszerzenie 576kB napisał (13)
Soczyste kolory napisał (29)
XEGS Box napisał (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał (5)
Atari steruje tokarką napisał (14)
DarkMouse napisał (7)
«« nowszestarsze »»