atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zapowiedź konkursu ABBUC 2017 i nowej gry Gorgha z 2017-07-18 00:18 (7)
Tre Robbo 51 z 2017-07-16 12:06 (4)
Yerzmyey i Pinokio na WAP-niaku 2017 z 2017-07-12 19:57 (6)
Sommarhack 2017 - wyniki z 2017-07-09 23:06 (14)
Twórczość Yerza na BandCamp z 2017-07-07 18:17 (12)
Silly Venture 2k17 – oficjalna strona i pierwsza invitka! z 2017-07-04 22:52 (12)
Reedycje książkowe Retronics – aktualne wieści z 2017-07-01 19:16 (0)
Ironia 2k17 już wkrótce! z 2017-06-27 19:48 (12)
Vladimir Zúñiga – ilustracje inspirowane Atari z 2017-06-24 20:54 (27)
Gry w Mad-Pascalu z 2017-06-20 22:48 (23)
Rain of Terror – edycja kolekcjonerska z 2017-06-16 22:46 (3)
Bad Apple na małe Atari – kolejne wersje z 2017-06-11 23:21 (26)
Magazyn FLOP nr 60 z 2017-06-07 23:47 (14)
Outline 2017 z 2017-05-30 17:47 (13)
Pixel Heaven 2017 i nowy numer Top Secret! z 2017-05-26 04:07 (31)
Pixel Heaven 2017 i komputery złotej ery z 2017-05-25 00:32 (22)
Gotowy Gunfright i zapowiedź Skool Daze! z 2017-05-21 21:26 (23)
Noc Muzeów 2017 z 2017-05-19 14:44 (2)
Nowy RECOIL v4.0.0 z 2017-05-17 21:35 (5)
WAP-niak 2017 – wyniki i prace z 2017-05-14 17:27 (65)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Mariusz Wojcieszek
Adam: Czy mógłbyś powiedzieć kilka słów o sobie i o swojej przygodzie z 8-bitowym Atari – kiedy się zaczęła?

Mariusz: Nazywam się Mariusz Wojcieszek. Przygodę z Atari rozpocząłem, gdy byłem piękny i młody, gdzieś w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, na Atari 800XL kumpla. Potem był River Raid, Bruce Lee, Montezuma’s Revenge, Quasimodo, Goonies. Po jakimś czasie udało mi się wybłagać u rodziców zakup mojego Atari 800XE. Potem po ograniu gier wpadłem na pomysł, że fajnie byłoby się dowiedzieć jak i dlaczego działają. Zacząłem uczyć się asemblera, kupiłem Quick Assembler (pierwsze profesjonalne IDE w mojej karierze programisty) i jakoś poszło. Trochę się nauczyłem, choć nic z tamtych czasów nie przetrwało. Oprócz pasji – w dorosłym życiu zostałem zawodowym programistą, a potem kierownikiem projektów.

Adam: Co było impulsem do rozpoczęcia serii konwersji? Czemu z Commodore'a 64 – tę maszynę też nieźle znasz?

Mariusz: Impulsem do rozpoczęcia konwersji była chęć zrobienia czegoś fajnego na moim ulubionym komputerze. Wcześniej dość aktywnie udzielałem się w projekcie MAME, ale później zacząłem się rozglądać się za nowym hobby :). Atari było idealne, bo mogłem odświeżyć wspomnienia, a z drugiej strony wykorzystać wiedzę nabytą przy rozgryzaniu różnych systemów w MAME – przy nich C64 to dość prosta maszyna. Konwersje dlatego, że nie czuję się jako projektant swoich własnych gier, a przepisywanie od podstaw innych gier jest bardzo czasochłonne. Jako że na hobby nie mogę poświęcać jakoś dużo czasu, to szukałem czegoś, co da się przygotować i zakończyć rozsądnie szybko, zanim projekt się znudzi. I wyszło na to, że najszybszym sposobem na przygotowanie działającej gry na Atari jest przepisanie gry z C64 :)

Adam: Zapytałem o C64, bo są też inne opcje wyboru źródłowej platformy, np. komputer BBC Micro, na którym nie ma sprajtów hardware'owych – jak pewnie wiesz, w ostatnich latach skonwertowano z niego na Atari m.in. gry „Alien 8”, „Ransack”, „Perplexity” (jest też niedokończony „Last Ninja 2”).

Mariusz: W grach z BBC Micro specjalizuje się kilka osób, ja chciałem spróbować czegoś innego.

The Great Escape (obrazek z wersji ATR)

Adam: I spróbowałeś: „The Great Escape”, „Fairlight”, „Bobby Bearing”, „Total Eclipse”. Wybór gier do konwertowania i ich kolejność były czysto przypadkowe, czy też np. zacząłeś od swoich faworytów?

Mariusz: Szukałem takich gier, których konwersja jest możliwa i wykonalna w rozsądnym czasie. Jak się okazało, najlepsze do tego celu są te, które same były portami z innych platform (najczęściej ZX Spectrum) – takie gry zazwyczaj nie wykorzystują w pełni możliwości C64, zadowalając się tym, co potrzebowały na Spectrum, czyli procesor i tryb ekranu oparty na bitmapie. Przy wyborze kierowałem się również kryterium jakości danych gier – a Great Escape oraz Fairlight to wg użytkowników portalu World of Spectrum dwie najlepsze gry na tę platformę (link). Bobby Bearing mi się po prostu spodobał (lubię gry z widokiem izometrycznym). Co do Total Eclipse, to czytałem dyskusje na AtariAge o tym, że fajnie byłoby zrobić tę grę na Atari, że na Atari byłaby szybsza i wyglądałaby lepiej, więc stwierdziłem, że sprawdzę, czy tak będzie rzeczywiście :) Przy czym uznałem, że nie będę zmieniał wyglądu, a zajmę się prędkością.

Adam: A jakie jeszcze klasyczne gry chciałbyś zobaczyć na Atari?

Mariusz: Co do gier z C64, to przede wszystkim mój ulubiony Rick Dangerous – ale ten już jest w produkcji i nie będę robił konkurencji. Dalej Flimbo’s Quest – ale ten jak wiadomo jest niewykonalny na Atari, więc się nie zabieram. Trzecia gra, której zazdrościłem innym 8-bitowcom, to był Gunfright, ale nie został wydany na platformy z procesorem 6502 (tylko na Z80), więc za to się nie biorę.

Fairlight (wersja robocza)

Adam: Możesz coś powiedzieć o planach na przyszłość? Uda się w tym roku skończyć drugą grę?

Mariusz: Chciałbym dokończyć rozpoczęte gry, ale tutaj trochę zależę od muzyków. Trudno mi w związku z tym deklarować konkretne terminy.

Adam: Czyżby przy tych projektach wąskim gardłem byli muzycy?

Mariusz: Nie, to nie jest tak. W tej chwili rzeczywiście czekam na muzykę by skończyć Fairlight, ale z drugiej strony często zdarza się, że sam nie mogę pracować nad konwersją, bo nie mam na to czasu, więc inni czekają na mnie.
Co do następnych gier, to ostatnio przyglądałem się kodowi gry Saboteur i wygląda na to, że gra powinna być w miarę łatwa do przeniesienia na Atari.

Adam: To też głośna gra, fajnie. Pamiętam ją jeszcze z ZX Spectrum, grałem w nią lata temu na kółku komputerowym :) Wersja na C64 nie wykorzystuje za bardzo sprajtów, tak?

Mariusz: Tak, Saboteur w ogóle nie korzysta ze sprajtów. Co ciekawe, Total Eclipse trochę korzysta ze sprajtów, więc będę musiał coś przygotować.

Adam: A ten wątek na AtariAge o grach na Commodore'a bez sprajtów hardware'owych, założony na Twoją prośbę – nie miał być rodzajem drogowskazu na kolejne miesiące?

Mariusz: Wątek miał na celu dowiedzenie się jakie to gry – w tej chwili wygląda na to, że jest takich dość sporo, natomiast nie planuję przenoszenia gier, które mi się nie podobają, np. Karnov. Z ciekawostek, to trafiłem ostatnio na Prison Riot, które w zasadzie jest kopią Joe Blade, ale w związku z tym, że Joe Blade lubiłem, to ta gra mi się spodobała.

Bobby Bearing (wersja robocza)

Adam: Czy masz wrażenie, że każda kolejna konwersja jest łatwiejsza od poprzedniej, robi się ją szybciej? Po czterech grach może zbyt wcześnie na takie uogólnianie, ale można się domyślać, że nabrałeś już pewnej biegłości.

Mariusz: I tak, i nie. Fairlight i Bobby Bearing są dość proste po Great Escape, natomiast Total Eclipse bardziej skomplikowane – trzeba było dowiedzieć się jak się robi grafikę 3D i szybkie obliczenia (mnożenie i dzielenie) na procesorze 6502, zaimplementować sprajty oraz przygotować obsługę zapisu stanu gry (obydwie rzeczy jeszcze przede mną). Ale podstawy, to jest analiza kodu C64 i zbiór procedur (np. obsługa joysticka i klawiatury C64, inicjalizacja Atari itp.) są już gotowe i można je wykorzystywać w kolejnych projektach.

Adam: A możesz ujawnić, jakie są składy zespołów (poza Tobą i jak rozumiem José Pereirą, który opracowuje grafikę z oryginałów) przy „Fairlight” i „Bobby Bearing”?

Mariusz: Do Fairlighta muzykę i efekty dźwiękowe robi Bartłomiej „Wieczór” Wieczorkowski, natomiast do Bobby Bearing Marek „Poison” Pesout. Do Total Eclipse dopiero będę szukał muzyka (potrzebne będą również efekty dźwiękowe).

Adam: Wracając do „The Great Escape”: wspomniałeś przy okazji publikowania wersji finalnej, że poza optymalizacją kodu wykorzystałeś hardware'owe możliwości Atari – co miałeś na myśli?

Mariusz: W Great Escape gra rysuje wszystko do własnego bufora i aby pokazać na ekranie, przepisuje do pamięci ekranu. Bufor jest zorganizowany liniowo, więc tak samo zorganizowałem go na Atari, przyśpieszając procedurę kopiowania. Dodatkowo podczas scrolla gra kopiuje bufor do pamięci ekranu aplikując scroll o 4 pixele (4 bity) – na C64 każdy bajt był osobno rolowany i przepisywany, co trwało bardzo długo (najdłużej działająca procedura w grze) i kod był bardzo długi (programista rozwinął prawie całość procedury by choć trochę ją przyśpieszyć). Atari ma dwa obszary pamięci ekranu, jeden używany gdy gra nie potrzebuje scrolla, drugi wtedy gdy scroll jest nakładany – w tym drugim przypadku przy kopiowaniu bajty nie są rolowane natomiast używany jest scroll sprzętowy. Dzięki temu (oraz paru innym optymalizacjom) scroll jest bardzo szybki.

Adam: Czy planujesz opublikowanie finalnego kodu źródłowego swojej konwersji?

Mariusz: Tak, kod źródłowy mam zamiar opublikować. Muszę tylko zebrać wszystkie elementy i je uporządkować, trochę to zajmuje.

Adam: Na koniec zapytam, czy są szanse, że pojawisz się na którychś zlotach miłośników Atari, np. na największym, czyli Silly Venture? :)

Mariusz: Co do zlotów – to czemu nie. Jak będzie czas i możliwość, to chętnie.

Total Eclipse (wersja robocza)

Adam: Dziękuję za rozmowę, gratuluję pierwszej ukończonej gry na Atari, podziwiam dotychczasowy rozmach (cztery prawie gotowe konwersje w mniej więcej pół roku) i trzymam kciuki za następne kroki!

Mariusz: Dzięki.

2015-11-09 07:36 by "Adam"
komentarzy: 16
xxl @2015-11-10 07:04:10
szkoda tego Karnova - mój faworyt
wieczór @2015-11-10 10:58:23
@xxl: dlatego zostawił go dla Ciebie :)
mono @2015-11-10 11:18:37
Ha! Czyli konwersję bezpośrednio z ZX odpadają :/ No szkoda. Przyjdzie jeszcze chyba poczekać na "Where Time Stood Still"... Ech. Ale za "The Great Escape" wielkie dzięki!
wieczór @2015-11-10 12:16:08
Nie wiem czy odpadają, po prostu metodyka pewnie inna, a Mariusz najwyraźniej lepiej zna Commodore :) Od Spectruma inni spece są.
mariuszw @2015-11-11 00:34:49
@xxl: Sportuję Karnova, jak dokończysz Cybernoida ;). Sama gra w oryginale arcade jest fajna, ale port na C64 nie jest specjalnie udany. Choć z drugiej strony tego typu gier na Atari brakuje.

@mono: konwersje z Z80 to działka xxl-a, ja się nie wtrącam. Swoją drogą, świetna robota :)
mono @2015-11-11 17:01:56
To prawda. XXL portuje te gry świetnie!
atarka @2015-11-17 23:44:03
@mariuszw: a co powiesz o konwersji giana sisters z c64 / zx ?

albo great escape yogi? czy w ogóle na Atari dało by to radę?
Adam @2015-11-18 21:35:33
@atarka: Yogi's Great Escape istnieje na Atari od 25 lat :)
http://www.atarimania.com/game-atari-400...
atarka @2015-11-20 22:47:50
pomyłka :) chodziło mi o yogi bear z c64

najbardziej marzy mi się jednak giana sisters
Adam @2015-11-21 17:30:24
A, OK :) Zwróć jednak uwagę na strategię wyboru gier do konwersji przez Mariusza: zajmuje się tymi, w których hardware'owe sprajty C64 (czyli główny atut tej maszyny w grach) są w bardzo małym stopniu (jeśli w ogóle) używane. Dzięki temu bez większych problemów można tworzyć robocze, szybsze wersje tych gier na Atari odpowiadające prawie 1:1 oryginałom - z dokładnością do kolorów i dźwięku.
atarka @2015-11-22 15:47:55
Tak wiem, jednak taka giana to generalnie klon mario bros, więc przy silniku takim jak z crownland może by się dało przynajmniej większość skonwertować. nie znam się ale to takie marzenia :)
sis101 @2015-12-03 17:55:25
Ja pamiętam demo na atari Giana Sisters. Demo składało się po prostu z dokładnie takiej samej muzyki co w grze na c64 z tym scrollem z czołówki gry. Szukałem tutaj i na atarimanii i nie widzę tego.
Cassandra @2017-04-18 00:40:04
Which method can provide you good time which will ask your company's questions.
Tarot astrological readings are likewise quite memorable on Internet.
It's every one nonsence to successfully me. http://psychicreaderstoday.club/trusted-.../
Wilhelmina @2017-04-18 01:01:53
Decls use 78 cards, and these most widely used
type iss thee Raider-Waite deck. You would have a
good bad special connection with a very member of tthe reverse sex. http://psychicreaderstoday.club/trusted-.../
Scarlett @2017-04-18 23:18:06
Currently the gallery is designed to donate 20 percent of
most the moves on to FOPAS. Tarot playing cards have has been around as for hundreds out of years. http://iknowpsychics.top/post_part2.xml
Zak @2017-04-19 06:53:01
It's amazing designed for me to have a site, which is beneficial in support of my
know-how. thanks admin http://davaoportal.com/author/brett55i48/
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Nowa konsola Atari? (22)
ostatni: 22-07-2017 14:29, TheFender
1200xl (13)
ostatni: 22-07-2017 10:22, voy
Gry ukończone bez cheatowania (31)
ostatni: 21-07-2017 21:15, Enjo
colleen sio (17)
ostatni: 20-07-2017 16:38, atariki50
Reedycje gier (5)
ostatni: 20-07-2017 15:57, atariki50
Ironia 2k17 (31)
ostatni: 19-07-2017 16:11, mgr_inz_rafal
Ataribox - informacje zebrane. (4)
ostatni: 19-07-2017 13:02, atariki50
Nowa gra od gorgha (76)
ostatni: 18-07-2017 22:15, gorgh
15 kHz (260)
ostatni: 16-07-2017 12:58, miker
rozszerzenie: Antonia (10)
ostatni: 15-07-2017 19:48, xxl
Ciekawostki (3962)
ostatni: 15-07-2017 18:40, odyniec1
Looking for a game (6)
ostatni: 15-07-2017 17:35, Enjo
Bosconian (255)
ostatni: 14-07-2017 22:16, bob_er
Laura - wydanie II (54)
ostatni: 14-07-2017 21:34, PROTON
Sztab 15.07 - Warszawa, Rama (1)
ostatni: 14-07-2017 20:48, Adam

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1702
Ostatnio zarejestrowany: protas
Postów ostatniej doby: 12

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Ironia 2k17 od 11 do 13 sierpnia 2017 roku zapraszamy do Wysokiej w pobliżu Góry Swiętej Anny

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (44)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»