atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Wznowienie produkcji RAM-CART z 2019-12-11 04:15 (12)
Po Silly Venture z 2019-12-08 16:11 (102)
Powrót Robbo z 2019-12-08 02:29 (4)
F#READY z 2019-12-02 00:30 (20)
Pokwasiliśmy w Warszawie z 2019-11-29 01:07 (19)
Nowe programy od 0xF z 2019-11-24 10:27 (9)
W sobotę KWAS #17 z 2019-11-22 02:11 (30)
Premiera "The Last Disk +" z 2019-11-20 22:03 (20)
Poprawki gier w Basicu z 2019-11-14 18:04 (22)
Nasi grają u dra Albana z 2019-11-13 23:54 (25)
Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach! z 2019-11-10 16:11 (44)
Nowy FLOP i nowe gry z 2019-11-02 07:05 (190)
Wyniki konkursu ABBUC 2019 z 2019-10-26 20:34 (52)
Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka! z 2019-10-21 21:33 (17)
Klan Atari na Retrospekcji z 2019-10-18 00:03 (19)
Duddie's Goodies z 2019-10-16 15:41 (1)
W sklepie u Gwintera z 2019-10-12 00:08 (14)
Relacja z KWAS #16 z 2019-10-10 19:55 (7)
Silly Venture 2k19 - święto atarowcow coraz bliżej! z 2019-10-07 13:12 (19)
Premiera "Deszczownika" z 2019-10-06 18:13 (25)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Piotr Miller i jego gry ze starych dysków

„(...) Odkopałem dwie gierki, które popełniłem na Atari w 1991 i 1992 roku i chciałbym wrzucić, bo a nuż się komuś spodobają.”

Tak niespodziewanie napisał pod naszą poprzednią nowinką Piotr Miller, ukrywający się pod nickiem nwg. Oczywiście zainteresowaliśmy się jego „znaleziskiem archeologicznym” i poprosiliśmy przy okazji autora o garść wspomnień.

    Pierwsze Atari kupiłem (a w zasadzie kupiła je moja ówczesna żona) jakoś w 1989. To była wersja XE Game System, z odłączaną klawiaturą, kolorowymi guziczkami i wielkim świetlnym pistoletem. Do tego magnetofon XC12. Coś strasznego. Dość szybko pojechałem z tym na Grzybowską i zamieniłem na 130XE, do którego dokupiłem stację CA-2001. Po wyposażeniu tej ostatniej w Toms Multi Drive, miałem już całkiem poważny zestaw. Mieszkaliśmy w białostockim akademiku, więc drzwi do pokoju w zasadzie się nie zamykały: każdy chciał pograć.

    Grałem oczywiście i ja, ale nocami próbowałem coś pisać. Pierwszy był chyba "Tails Maker", program do dorabiania znakom polskich ogonków. Wysłałem toto do "Bajtka". Opublikowali jakoś po roku, a ja czerwieniłem się, widząc nędzny kod w Turbo Basicu XL, bo przez ten czas zdążyłem się trochę podciągnąć w programowaniu. Tym niemniej na giełdzie (była całkiem spora, w świetlicy nad "Blaszakiem") koledzy powitali mnie wtedy z honorami. :) Listing znalazłem niedawno w archiwum AtariOnline: Bajtek 9/1991.

I tak dochodzimy do tematu gier:


  • Keyboard Master

    • Dwie gry, które udało mi się spłodzić, zaoferowałem studiu L.K. Avalon. Kupili, za jakieś bardzo symboliczne pieniądze, prostszą, zatytułowaną Keyboard Master. O ile wiem, nigdy jej nie wydali, ale są zapewne po dziś dzień właścicielami praw autorskich. Gra służy nauce klepania w klawiaturę, a słowa spadają w tetrisopodobnej studni. W sumie nic wielkiego.


      Nie dojdę teraz którą wersję ostatecznie kupił Avalon, więc wysyłam plik, który chodzi bez problemów.
      Klawisze funkcyjne:
      START - wiadomo,
      SELECT - pauza,
      OPTION - włącza/wyłącza muzykę.



    Co możemy jeszcze dodać o rozgrywce:
    - szybkość spadania wyrazów zależy m.in. od ich długości,
    - poprawnie wprowadzone litery znikają w trakcie spadania, a jeśli choć jedna pozostanie, to studnia robi się płytsza o jeden poziom,
    - co 10 wyrazów wysokość studni również się skraca,
    - niepoprawnie wprowadzone litery zwiększają licznik błędów u dołu ekranu.

    I jeszcze jedno: udzielenie odpowiedzi N na początkowe pytanie Polish fonts? powoduje, że nie pojawiają się wyrazy zawierające polskie znaki diakrytyczne.

    Grę można pobrać stąd.


  • Eist

  • Gra logiczna, ale z istotnymi elementami zręcznościowymi, jej bohater podąża za wskazówkami gracza. Inspiracją była amigowa gra Brat (1991), podpatrzona „przez ramię amigowca na giełdzie”. Piotr pisze o swej grze tak:


      Eist był projektem poważniejszym i w sumie na tyle fajnym, że zaczynam myśleć o portowaniu go na Androida. Gracz nie ma bezpośredniego wpływu na ruchy animowanego bohatera, a jedynie rozmieszcza na jego drodze strzałki i drabinę. Celem jest zebranie (zniszczenie) wszystkich amuletów na planszy, co powoduje otwarcie wyjścia. Na przeszkodzie stoją drzwi, które otwieramy oczywiście kluczami, również zbieranymi po drodze. Zejście z trasy powoduje upadek i utratę jednego życia.


      Niestety nie znalazłem działającej wersji "produkcyjnej". Dyskietka, którą udało mi się odtworzyć, była chyba wersją testową, bo umożliwia start od dowolnego z 40 poziomów. Może to i dobrze, bo gra nie ma opcji zapisu stanu i pewnie nikt by nie miał cierpliwości przejść od początku do końca 40 poziomów. :)


    Dodajmy, że w przeciwieństwie np. do Marbled na małe Atari nie jest tak, że ustawiamy sobie spokojnie strzałki, a potem puszczamy w ruch postać. Nie jest też tak jak w grze Brat, że możemy użyć myszki. Specyfika rozgrywki w Eist polega m.in. na tym, że co prawda nasz bohater idzie wolno, ale kursor też nie należy do najszybszych i często trudno jest nadążyć ze zmianą kierunku: zanim obrócimy w obie strony (do menu ze strzałkami i z powrotem na planszę), bohater już dawno ginie.

    Dlatego ważne jest, aby minimalizować czas potrzebny na zmiany aktualnie wybranego rodzaju strzałek oraz aby próbować zyskiwać cenne sekundy przez specyficzne ustawianie elementów na planszy.


    Na powyższym filmiku widać, jakiego przykładowego triku można użyć: ustawiamy całe serie tych samych strzałek obok siebie (jedna seria po jednej stronie korytarza, a druga, przeciwstawna, po drugiej). Dzięki temu Eist może sobie długo spacerować w te i wewte, a my w tym czasie pieczołowicie ustawiamy na planszy następne elementy.

    Każdy poziom wymaga więc starannego zaplanowania nie tylko trasy bohatera, ale i sekwencji układania i trzeba się nieźle uwijać, aby doprowadzić Eista do wyjścia, oznaczonego literą E. Próba pójścia „na żywioł” raczej skazana jest na porażkę.

    Kod, grafika i muzyka zostały stworzone samodzielnie przez Piotra (z użyciem m.in. Quick Assemblera i Chaos Music Composera), natomiast levele były pracą zbiorową („Plansze układało pół mojej grupy z uczelni, więc nie przypisuję sobie autorstwa. Rysowali mi je na kartkach w kratkę, a ja wklepywałem do edytora i zapisywałem.”)


    Piotr pisze dalej tak w kontekście zamiaru stworzenia wersji Eista na Androida:
      Pracując z komputerami po kilkanaście godzin na dobę, nie mam już czasu na granie w cokolwiek, więc nie wiem czy pomysł jest dziś jeszcze cokolwiek wart. Ciekawy jestem Waszych opinii.

    Plik z grą znajdziecie tutaj.

    * * *

    Zapytaliśmy na koniec Piotra, w jakich okolicznościach odstawił swoje Atari na półkę?
      Atari nie poszło na półkę, tylko na giełdę, bo inaczej nie naskrobałbym gotówki na pierwszego peceta. Z żadnym PC już się niestety tak nie zaprzyjaźniłem, jak z Atarynką. Przez całe lata z programowaniem miałem tyle wspólnego, ile trzeba do projektowania stron WWW.

      Dopiero jakieś dwa lata temu zabrałem się za Android Studio i troszkę piszę oraz troszkę sprzedaję. Ostatnio wpadłem na pomysł, żeby poeksperymentować z pisaniem gier, a androidowy klon Eista wydał mi się dobry na początek.

    Piotrowi dziękujemy za podzielenie się wspomnieniami i plikami oraz życzymy powodzenia w tworzeniu gier na Androidzie. Jednocześnie przypominamy Wam, że jeśli ktoś ma na dyskach swoje stare programy na Atari, to z przyjemnością je przygarniemy!

    2016-08-31 21:54 by "Adam"
    komentarzy: 24
    0xF @2016-08-31 23:35:38
    Miałem "Keyboard Master" z Avalonu, grało się... Nie pamiętam tylko, czy kupiłem go, czy dostałem jako bonus do innego zakupu (wydaje mi się, że to drugie).
    nwg @2016-08-31 23:44:09
    O! To dla mnie nowina. Pewnie jako dodatek, zważywszy na mikroskopijne honorarium. :) Muszę odnaleźć w starych papierzyskach umowę, którą od nich dostałem. Kto nie widział, ten się uśmieje.
    larek @2016-09-01 08:14:22
    Fajne!
    Gra Keyboard Master wciągnęła mnie na dłużą chwilę :)
    nwg @2016-09-01 08:55:58
    KM ma trochę wnerwiającą muzyczkę. Na szczęście można wyłączyć. :)
    Odyn1ec @2016-09-01 09:52:15
    czy pan Piotr nie poczodzi może z Sokołowa? jeśli tak to mialem okazję Pana poznac 100 lat temu:-)
    nwg @2016-09-01 09:58:19
    No, przecież. :) I od końcówki XX wieku z powrotem tu mieszkam i pracuję. Teraz będę się zastanawiać kto się ukrywa pod nickiem. ;)
    Odyn1ec @2016-09-01 10:18:57
    znajdzie Pan na portalu wywiad ze mna:-)
    nwg @2016-09-01 10:36:04
    Kurczę, daleko do Poznania, żeby umówić się na piwo. :/
    Odyn1ec @2016-09-01 12:25:24
    moze bedzie okazja na ktoryms party
    xeen @2016-09-01 14:57:42
    pograłem chwilę w eista. duży potencjał. Sposób obsługi robi tutaj dużo gdyż na ekranach dodtykowych nie ma już zagadnieniea związanego z wybieraniem strzełek i umieszczaniem ich na ekranie. Ale może to nie ma znaczenia dla grywalności. Ogólnie - podoba mi się. Zaskoczyły mnie klory które są systemowo "oryginalne" dla tego trybu :) Po podkręceniu grafy - mocna pozycja.
    nwg @2016-09-01 15:21:54
    @xeen: cieszę się :) Mam chyba wersję z dodaną odrobiną animacji do niektórych elementów, ale diabeł mnie podkusił zabezpieczyć ją w Toms Multi sektorami, które bez tej stacji są niekopiowalne, przynajmniej dla mnie.

    Z interfejsem będzie większy zgryz, niż się wydaje na pierwszy rzut oka, bo trzeba uwzględnić Chromebooki bez dotykowego ekranu, za to z obsługą touchpad'a i myszy. Za granicą szykuje się na to wielki boom, pewnie już w tym miesiącu. A jeśli brać jeszcze pod uwagę obsługę z game pada, to z miejsca trzeba lecieć po Etopirynę. ;) Nic to: będzie zajęcie na długie zimowe wieczory.
    jhusak @2016-09-02 21:38:06
    Duddie skopiuje :)
    nwg @2016-09-03 00:44:27
    @jhusak: Albo ja usiądę na poważnie do źródeł i skompiluję bez zabezpieczeń. Tymczasem jednak wessało mnie budowanie silnika do wersji na Andka. Niezły fun. Najgorzej, że grafik ze mnie kiepski i będę siedział godzinami nad każdym elementem... :/
    reklama @2016-09-03 01:51:21
    voy też może skopiować, ma doświadczenie :)
    voy @2016-09-03 10:04:54
    nwg: mogę zgrać. :) Do formatu PRO lub ATX. Obraz w obu formatach można wczytać pod emulatorem.
    nwg @2016-09-03 12:28:29
    @voy: to wiem. Pytanie czy dasz radę zapisać ze słabymi bajtami? Część sektora ma dawać stały odczyt, a część losowy i program to sprawdza. Jeśli mnie pamięć nie myli, na dyskietce był 1 lub 2 takie sektory. Przepraszam jeśli tłumaczę sprawy, które doskonale znasz. Po prostu nie wiem czy da się zapisać "słabe" bajty na hdd lub sd.
    Kaz @2016-09-03 12:47:14
    Panie Piotrze, a ja z chęcią zobaczę skany tej umowy z LK Avalon, to też jest perełka, bo nie przypominam sobie, żeby ktos gdzies swoje w necie pokazywał, raczej takie rzeczy nikną w odmętach czasu i przestrzeni. A przydałoby się to do analiz prawnych - jakie umowy podpisywano w latach 80-tych i 90-tych. Bo wcale nie powiedziane, żę Avalon faktycznie ma prawa autorskie majątkowe do programu (prawa autorskie osobiste ma Pan). No i to, ze wypłacili małe honorarium nie oznacza, że mało sprzedali albo że mało kosztowała gra :D
    nwg @2016-09-03 12:51:28
    @Kaz: o, to jest wyzwanie! Na pewno widziałem ją gdzieś przy ostatniej przeprowadzce, sześć lat temu. Spróbuję odszukać.
    voy @2016-09-03 13:29:51
    @nwg: powinno dać radę. :)
    voy @2016-09-03 21:45:38
    Pisz na maila, który jest pod moim nickiem. Podesłałbym ci mój adres pocztowy.
    nwg @2016-09-04 00:52:24
    @voy: OK, w takim razie muszę jeszcze raz zrobić remanent w dyskietkach. Dobrze, że nie zdążyłem oddać Atari.
    nwg @2016-09-09 09:15:12
    A czy ja bym mógł wrzucić na forum wątek o portowaniu Eista na Andka? Wiem, że to nie do końca o Atari, ale bardzo bym docenił opinie tych, co grali w oryginalną wersję, na temat obsługi przez interfejs dotykowy. "Kafelkową" logikę z trybu tekstowego zakodowałem już w trybie graficznym i powoli można będzie zacząć testować.
    Kaz @2016-09-09 20:36:17
    nwg - smiało! :)
    nwg @2016-09-13 11:16:26
    @Kaz: świetnie. Jak nic się nie wywali, dziś nad ranem powinienem mieć gotowy i grywalny jeden poziom. Na razie brak kodu do ładowania kolejnych, a także wielu innych rzeczy (np. dźwięku), ale podstawowy interface działa. Lepiej poddać go ewentualnej miażdżącej krytyce teraz, niż kiedy spędzę nad apką kolejne nieprzespane noce. :)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    "Kręgi zagłady" dla Atari XL/XE (... (26)
    ostatni: 11-12-2019 13:36, duncan
    Co definiuje "to jeszcze Atari"? (203)
    ostatni: 11-12-2019 13:36, mono
    Nowa gra "Albert" (100)
    ostatni: 11-12-2019 12:58, Kaz
    Kompresja YouTube (12)
    ostatni: 11-12-2019 12:39, Kaz
    KARDRIDŻ WEEKEND 3+ (30)
    ostatni: 11-12-2019 12:36, Kaz
    SV19 - biuro rzeczy znalezionych (5)
    ostatni: 11-12-2019 12:18, Creonix
    Gry w szachy na Atari (1142)
    ostatni: 11-12-2019 11:15, zbyti
    Nowa gra "Star Vagrant" (60)
    ostatni: 11-12-2019 10:29, MADRAFi
    SV 2k19 - podziękowania (50)
    ostatni: 10-12-2019 22:06, yamahalodz
    Silly Venture 2k19 - keeping the ... (169)
    ostatni: 10-12-2019 20:33, IRATA4
    Pomysł na demo. (2)
    ostatni: 09-12-2019 21:59, astrofor
    Niedokończone gry (98)
    ostatni: 09-12-2019 20:55, IRATA4
    Zakończenia gier Atari (134)
    ostatni: 09-12-2019 01:27, odislaw
    Muzeum Historii Komputerów i Info... (15)
    ostatni: 09-12-2019 00:54, Kaz
    Wydawnictwo Fusion Retro Books (4)
    ostatni: 09-12-2019 00:00, zbyti

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2063
    Ostatnio zarejestrowany: plinius
    Postów ostatniej doby: 87

    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    F#READY i Dracon (20)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (13)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    Wolfgang Burger i Grey (0)
    Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
    Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
    Mateusz Stryjecki i Kaz (5)
    Marcin Długosz i Kaz (16)
    «« nowszestarsze »»

    Najbliższe imprezy
    Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»