atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gra Pad (v1.84) z 2018-06-18 23:49 (20)
Opisy gier lotniczych z 2018-06-16 18:21 (18)
Pavros o POKEY-u z 2018-06-11 10:34 (16)
Nowy RECOIL z 2018-06-11 01:27 (10)
Nowy scan-doubler z 2018-06-10 10:58 (13)
Minotaur 16K z 2018-06-09 23:37 (10)
Nowy design Atari z 2018-06-04 17:36 (21)
WAP-niak 2018 – wyniki, stuff z 2018-06-03 20:39 (60)
Wywiad z Pinem z 2018-06-03 02:06 (20)
Trwa WAP-niak 2018 z 2018-06-02 01:01 (10)
Wkrótce Pixel Heaven z 2018-05-30 20:40 (12)
Historia żółtej ciżemki z 2018-05-29 14:44 (42)
Robbo na festiwalu nauki i sztuki z 2018-05-29 02:54 (1)
Atari 2600 zaprasza na SV z 2018-05-28 10:19 (7)
Pendrive plug&play z 2018-05-27 12:49 (12)
WAP-niak 2018 Invitka z 2018-05-25 22:14 (11)
O demoscenie z 2018-05-22 07:09 (19)
Recenzja "Aces of Aces" z 2018-05-20 22:29 (28)
Robbo na festiwalu nauki z 2018-05-18 12:32 (27)
Premiera "Time Pilot" z 2018-05-17 10:14 (32)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Konkurs ABBUC – programy narzędziowe

Już tylko kilka tygodni zostało do walnego zgromadzenia niemieckiego klubu ABBUC (Atari Bit Byter User Club), na którym ogłoszone zostaną wyniki konkursu programistycznego. W lipcu i sierpniu pisaliśmy już całkiem sporo o zgłoszonych grach, ale konkurs ABBUC to także programy użytkowe, często jednak pozostające w cieniu reszty zgłoszeń. W tym roku, aby zachęcić twórców, postanowiono rozdzielić kategorie i przyznać odrębne nagrody dla aplikacji narzędziowych (ta główna to 500 EUR).

Pięć tegorocznych propozycji przedstawia się następująco:

  • Atarikett


  • Autor: Holger „Rockford” Bommer
    Jak już pisaliśmy wcześniej, jest to program współpracujący z drukarkami Epson i umożliwiający drukowanie etykietek adresowych w formacie 89x36 mm lub 102x36 mm.




  • Bugbiter 240i


  • Autor: Martin „Bugbiter” Kaspar.

    To chyba najciekawsza propozycja z zestawu, składa się z dwóch programów: konwertera i przeglądarki. Konwerter na podstawie obrazków BMP wziętych z PC umożliwia tworzenie plików reprezentujących obrazki w trybach graficznych APAC i CIN z interlace'em, viewer pozwala je przeglądać na małym Atari.

    Software'owy tryb graficzny APAC („any point, any color“) znany jest od końca lat osiemdziesiątych, polega na wyświetlaniu na przemian linii w trybie GR.9 (16 odcieni szarości) i GR.11 (16 kolorów), co dzięki efektowi zlewania się ze sobą barw (PAL blending) powoduje wrażenie uzyskania 256 kolorów. Udoskonaleniem był APAC2, który wykorzystuje interlacing i na przemian co druga ramka wyświetla dodatkowy obrazek z zamienioną kolejnością ułożenia trybów 9 i 11.

    Z kolei obsługiwany w narzędziu tryb CIN różni się od APAC tym, że używa 4 kolorowego trybu GR.15 zamiast GR.9 (mniej odcieni, ale większa rozdzielczość pozioma).


    Bugbiter240i Converter działa następująco: podpinamy Atari do peceta za pomocą kabla SIO2PC oraz oprogramowania APE lub AspeQT, czytamy źródłowe pliki BMP (z 24-bitową głębią kolorów, maksymalna rozdzielczość 352x240 pikseli). Możemy przy tym ustawić takie parametry konwersji, jak konkretna paleta kolorów Atari .ACT (domyślnie LAOO), kolejność linii czy dithering. W przypadku CIN dochodzi jeszcze menu umożliwiające dostosowanie poziomu jasności czterech odcieni (standardowo 2, 8, A, F).

    Przetwarzanie jednego pliku trwa ok. 5 minut na fizycznym Atari. Efekt zapisywany jest w specjalnym formacie .BGP, w dwóch wersjach: jako .BGA (APAC) lub .BGC (CIN). Możemy dla nich uzyskać maksymalną rozdzielczość odpowiednio 88x240 i 176x240.



    Bugbiter240i Pic Viewer pozwala na nawigowanie po strukturze katalogów i przeglądanie pojedynczych plików, narzędzie potrafi również uruchomić pokaz slajdów po wskazaniu całego katalogu. Podczas wyświetlania można wyłączyć interlacing i odrębnie oglądać oba składowe obrazki.


  • Graphics 3 Planner



  • Autor: Paweł „Sikor” Sikorski

    Graphics 3 Planner to prosty program w Turbo Basicu XL do edycji grafiki w trybie GR3 (czyli bardzo niska rozdzielczość 40x24 w 4 kolorach).

    Sikor wprowadził dwa formaty:
    - .SG3 (od „Standard Graphics 3”) – zawiera czyste dane grafiki, rozmiar tylko 240 bajtów.
    - .AG3 („Additional Graphics 3”) – rozszerzony o dodatkowe dane, w tym ustawienia kolorów i ewentualny opis tekstowy.

    Na konkurs została zgłoszona robocza wersja 0.75, nie udało się dokończyć pełnej wersji. Co jeszcze planuje Sikor?: „Program ma przewidziane kilka dodatkowych rozszerzeń – m.in. moduł animacji i moduł niestandardowych rozmiarów obrazu.”




  • PMG Make Utility



  • Autor: Jason „TheRealBountyBob” Kendall

    Prosty program użytkowy (w dwóch wersjach) do tworzenia linii kodu z danymi sprajtów sprzętowych (asembler lub BASIC) na podstawie plików edytora PMG o nazwie Genesis.


  • Title Studio GR15


  • Autor: Bostjan „Gury” Gorisek

    Narzędzie napisane w Mad Pascalu, pozwala na tworzenie prostych ekranów tytułowych w 4-kolorowym trybie GR.15, wykorzystując 43 różne style tekstu. Ekrany są zapisywane w standardowym formacie Micro Illustrator.



    2016-10-05 17:16 by "Adam"
    komentarzy: 9
    larek @2016-10-06 10:18:57
    Fajna sprawa z tym Bugbiter 240i. Tylko nie bardzo rozumiem, co chciano uzyskać angażując do konwertowania plików Atari. Czy by się coś złego stało, gdyby cała obróbka grafiki była na PC? Przecież i tak ten pecet bierze w tym procesie udział. Wyniki konwersji jak najbardziej należy oglądać na Atari, ale konwertować... Trochę taka sztuka dla sztuki. A może coś źle zrozumiałem?
    xxl @2016-10-06 17:02:14
    dokladnie... konwerter powinien byc na pc dla wygody, wynik ma dzialac na atari.
    Adam @2016-10-06 17:15:50
    Powody liczenia na Atari mogą być różne, choćby potraktowanie tematu jako wyzwania programistycznego.

    Być może najzwyczajniej w świecie chodzi o reguły konkursu - ABBUC dopuszcza do rywalizacji tylko programy uruchamiane na małe Atari, np. program typu Graph2Font nie mógłby startować. A samego viewera autor może nie chciał wystawiać.
    Adam @2016-10-06 17:24:03
    Ale to tylko gdybanie, można po prostu zapytać autora :)

    Tak w ogóle o screenshoty i opisy prosiłem poszczególnych twórców, dostępu do tych programów wciąż nie było. Deadline na zgłoszenia konkursowe był na koniec lipca, a dyski dopiero teraz, w październiku, zaczęły być rozsyłane członkom ABBUC. Z tego co widzę, ledwie od półtorej godziny można ściągnąć je ze strony (jak się ma uprawnienia oczywiście). Nie za dużo czasu na zapoznanie się i ocenę.
    bob_er @2016-10-06 20:14:02
    Ja jeszcze bym dał wynik na PC. Po co robić na Atari, skoro PC i tak bierze w tym udział, a wynik będzie lepszy?
    xxl @2016-10-06 21:13:28
    czyli wszystko tworzone w madsie powinno byc odtwarzane na pc bo i tak pc uczestniczy w procesie tworzenia ?
    bob_er @2016-10-06 22:02:43
    Nie wiem. Nie ja marudzę po co ktoś coś na XE robi.
    Adam @2016-10-07 21:32:21
    Wychodząc naprzeciw powyższym rozterkom Larka zapytałem Martina Kaspara: "dlaczego?". Reakcja była taka:

    "Odpowiedź jest prosta - bo nasze Atari potrafi to zrobić! Czy to nie zaszczyt dla 8-bitowca?

    No i oczywiście aplikacja na PC nie może przystąpić do konkursu.. ;-)

    P.S. Steven z AtariAge już zrobił pecetowy konwerter bazując na mojej wcześniejszej wersji w Turbo Basicu w 2013. Dostałem wersję beta od niego w prywatnej wiadomości... Nie wiem, czy ją ukończył"

    quote:

    Simple answer- because our atari can do it! Isn't it an honour for the 8-bit?

    And of course, a PC-based application cannot enter the competition.. ;-)

    P.S. Atari age member steven already did a pc converter based on my earlier turbo basic version in 2013. I got a beta from him via pm...don't know if has finalized his beta version

    Adam @2016-10-11 00:13:09
    Uzupełniłem wiadomość z poprzedniego komentarza.

    Wątek Bugbitera zapoczątkowany na AtariAge w 2013 roku, dotyczący trybu APAC: http://atariage.com/forums/topic/216997-.../
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Atari ST vs Amiga co było lepsze ... (1)
    ostatni: 21-06-2018 08:15, urborg
    Nie samym Atari człowiek żyje, cz... (2457)
    ostatni: 21-06-2018 00:47, Creonix
    prince of persia (465)
    ostatni: 21-06-2018 00:43, wieczor
    Laura - Wszystkie drogi prowadzą ... (8)
    ostatni: 20-06-2018 23:39, QTZ
    Nowa gra na Atarie STE - Escape 2... (3)
    ostatni: 20-06-2018 23:35, gorgh
    Słynne zniszczone Atari (24)
    ostatni: 20-06-2018 19:23, TheFender
    sprzedam zamienię duble (18)
    ostatni: 19-06-2018 22:29, tooloudtoowide
    Time Pilot (70)
    ostatni: 19-06-2018 16:26, IRATA4
    Rick Dangerous (125)
    ostatni: 19-06-2018 13:12, gorgh
    Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (37)
    ostatni: 19-06-2018 12:07, greymsb
    Sprzedaję nadwyżki i niepotrzebne... (131)
    ostatni: 19-06-2018 00:10, Kaz
    Retro Na Gazie (128)
    ostatni: 18-06-2018 22:20, RetroBorsuk
    Wykład o demoscenie (UJ, Kraków) (9)
    ostatni: 18-06-2018 16:33, Kaz
    Rapidus dla Atari 800XL - podłącz... (4)
    ostatni: 18-06-2018 08:27, pin
    15 kHz (333)
    ostatni: 17-06-2018 18:32, makary

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1850
    Ostatnio zarejestrowany: Jaro
    Postów ostatniej doby: 18

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (18)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»