atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (38)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Konkurs ABBUC – programy narzędziowe

Już tylko kilka tygodni zostało do walnego zgromadzenia niemieckiego klubu ABBUC (Atari Bit Byter User Club), na którym ogłoszone zostaną wyniki konkursu programistycznego. W lipcu i sierpniu pisaliśmy już całkiem sporo o zgłoszonych grach, ale konkurs ABBUC to także programy użytkowe, często jednak pozostające w cieniu reszty zgłoszeń. W tym roku, aby zachęcić twórców, postanowiono rozdzielić kategorie i przyznać odrębne nagrody dla aplikacji narzędziowych (ta główna to 500 EUR).

Pięć tegorocznych propozycji przedstawia się następująco:

  • Atarikett


  • Autor: Holger „Rockford” Bommer
    Jak już pisaliśmy wcześniej, jest to program współpracujący z drukarkami Epson i umożliwiający drukowanie etykietek adresowych w formacie 89x36 mm lub 102x36 mm.




  • Bugbiter 240i


  • Autor: Martin „Bugbiter” Kaspar.

    To chyba najciekawsza propozycja z zestawu, składa się z dwóch programów: konwertera i przeglądarki. Konwerter na podstawie obrazków BMP wziętych z PC umożliwia tworzenie plików reprezentujących obrazki w trybach graficznych APAC i CIN z interlace'em, viewer pozwala je przeglądać na małym Atari.

    Software'owy tryb graficzny APAC („any point, any color“) znany jest od końca lat osiemdziesiątych, polega na wyświetlaniu na przemian linii w trybie GR.9 (16 odcieni szarości) i GR.11 (16 kolorów), co dzięki efektowi zlewania się ze sobą barw (PAL blending) powoduje wrażenie uzyskania 256 kolorów. Udoskonaleniem był APAC2, który wykorzystuje interlacing i na przemian co druga ramka wyświetla dodatkowy obrazek z zamienioną kolejnością ułożenia trybów 9 i 11.

    Z kolei obsługiwany w narzędziu tryb CIN różni się od APAC tym, że używa 4 kolorowego trybu GR.15 zamiast GR.9 (mniej odcieni, ale większa rozdzielczość pozioma).


    Bugbiter240i Converter działa następująco: podpinamy Atari do peceta za pomocą kabla SIO2PC oraz oprogramowania APE lub AspeQT, czytamy źródłowe pliki BMP (z 24-bitową głębią kolorów, maksymalna rozdzielczość 352x240 pikseli). Możemy przy tym ustawić takie parametry konwersji, jak konkretna paleta kolorów Atari .ACT (domyślnie LAOO), kolejność linii czy dithering. W przypadku CIN dochodzi jeszcze menu umożliwiające dostosowanie poziomu jasności czterech odcieni (standardowo 2, 8, A, F).

    Przetwarzanie jednego pliku trwa ok. 5 minut na fizycznym Atari. Efekt zapisywany jest w specjalnym formacie .BGP, w dwóch wersjach: jako .BGA (APAC) lub .BGC (CIN). Możemy dla nich uzyskać maksymalną rozdzielczość odpowiednio 88x240 i 176x240.



    Bugbiter240i Pic Viewer pozwala na nawigowanie po strukturze katalogów i przeglądanie pojedynczych plików, narzędzie potrafi również uruchomić pokaz slajdów po wskazaniu całego katalogu. Podczas wyświetlania można wyłączyć interlacing i odrębnie oglądać oba składowe obrazki.


  • Graphics 3 Planner



  • Autor: Paweł „Sikor” Sikorski

    Graphics 3 Planner to prosty program w Turbo Basicu XL do edycji grafiki w trybie GR3 (czyli bardzo niska rozdzielczość 40x24 w 4 kolorach).

    Sikor wprowadził dwa formaty:
    - .SG3 (od „Standard Graphics 3”) – zawiera czyste dane grafiki, rozmiar tylko 240 bajtów.
    - .AG3 („Additional Graphics 3”) – rozszerzony o dodatkowe dane, w tym ustawienia kolorów i ewentualny opis tekstowy.

    Na konkurs została zgłoszona robocza wersja 0.75, nie udało się dokończyć pełnej wersji. Co jeszcze planuje Sikor?: „Program ma przewidziane kilka dodatkowych rozszerzeń – m.in. moduł animacji i moduł niestandardowych rozmiarów obrazu.”




  • PMG Make Utility



  • Autor: Jason „TheRealBountyBob” Kendall

    Prosty program użytkowy (w dwóch wersjach) do tworzenia linii kodu z danymi sprajtów sprzętowych (asembler lub BASIC) na podstawie plików edytora PMG o nazwie Genesis.


  • Title Studio GR15


  • Autor: Bostjan „Gury” Gorisek

    Narzędzie napisane w Mad Pascalu, pozwala na tworzenie prostych ekranów tytułowych w 4-kolorowym trybie GR.15, wykorzystując 43 różne style tekstu. Ekrany są zapisywane w standardowym formacie Micro Illustrator.



    2016-10-05 17:16 by "Adam"
    komentarzy: 9
    larek @2016-10-06 10:18:57
    Fajna sprawa z tym Bugbiter 240i. Tylko nie bardzo rozumiem, co chciano uzyskać angażując do konwertowania plików Atari. Czy by się coś złego stało, gdyby cała obróbka grafiki była na PC? Przecież i tak ten pecet bierze w tym procesie udział. Wyniki konwersji jak najbardziej należy oglądać na Atari, ale konwertować... Trochę taka sztuka dla sztuki. A może coś źle zrozumiałem?
    xxl @2016-10-06 17:02:14
    dokladnie... konwerter powinien byc na pc dla wygody, wynik ma dzialac na atari.
    Adam @2016-10-06 17:15:50
    Powody liczenia na Atari mogą być różne, choćby potraktowanie tematu jako wyzwania programistycznego.

    Być może najzwyczajniej w świecie chodzi o reguły konkursu - ABBUC dopuszcza do rywalizacji tylko programy uruchamiane na małe Atari, np. program typu Graph2Font nie mógłby startować. A samego viewera autor może nie chciał wystawiać.
    Adam @2016-10-06 17:24:03
    Ale to tylko gdybanie, można po prostu zapytać autora :)

    Tak w ogóle o screenshoty i opisy prosiłem poszczególnych twórców, dostępu do tych programów wciąż nie było. Deadline na zgłoszenia konkursowe był na koniec lipca, a dyski dopiero teraz, w październiku, zaczęły być rozsyłane członkom ABBUC. Z tego co widzę, ledwie od półtorej godziny można ściągnąć je ze strony (jak się ma uprawnienia oczywiście). Nie za dużo czasu na zapoznanie się i ocenę.
    bob_er @2016-10-06 20:14:02
    Ja jeszcze bym dał wynik na PC. Po co robić na Atari, skoro PC i tak bierze w tym udział, a wynik będzie lepszy?
    xxl @2016-10-06 21:13:28
    czyli wszystko tworzone w madsie powinno byc odtwarzane na pc bo i tak pc uczestniczy w procesie tworzenia ?
    bob_er @2016-10-06 22:02:43
    Nie wiem. Nie ja marudzę po co ktoś coś na XE robi.
    Adam @2016-10-07 21:32:21
    Wychodząc naprzeciw powyższym rozterkom Larka zapytałem Martina Kaspara: "dlaczego?". Reakcja była taka:

    "Odpowiedź jest prosta - bo nasze Atari potrafi to zrobić! Czy to nie zaszczyt dla 8-bitowca?

    No i oczywiście aplikacja na PC nie może przystąpić do konkursu.. ;-)

    P.S. Steven z AtariAge już zrobił pecetowy konwerter bazując na mojej wcześniejszej wersji w Turbo Basicu w 2013. Dostałem wersję beta od niego w prywatnej wiadomości... Nie wiem, czy ją ukończył"

    quote:

    Simple answer- because our atari can do it! Isn't it an honour for the 8-bit?

    And of course, a PC-based application cannot enter the competition.. ;-)

    P.S. Atari age member steven already did a pc converter based on my earlier turbo basic version in 2013. I got a beta from him via pm...don't know if has finalized his beta version

    Adam @2016-10-11 00:13:09
    Uzupełniłem wiadomość z poprzedniego komentarza.

    Wątek Bugbitera zapoczątkowany na AtariAge w 2013 roku, dotyczący trybu APAC: http://atariage.com/forums/topic/216997-.../
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Konkurs na grafikę ATASCII (131)
    ostatni: 15-10-2024 00:21, Adam
    Porównanie Atari Falcon vs A1200 (126)
    ostatni: 14-10-2024 23:27, mrroman
    Kupię sprawną SN-360 z zasilaczem (14)
    ostatni: 14-10-2024 23:17, pigula
    Time Wizard - gra na ABBUC Softwa... (270)
    ostatni: 14-10-2024 21:59, mav
    Gra "TONY" (426)
    ostatni: 14-10-2024 20:09, Kaz
    Mobygames - co to jest? (10)
    ostatni: 14-10-2024 19:52, Kaz
    Silly Venture 2024WE - 35th ATARI... (41)
    ostatni: 14-10-2024 18:38, greymsb
    Ciekawostki (5580)
    ostatni: 14-10-2024 16:22, bruno_j
    Stare kasety z grami do zgrania? (16)
    ostatni: 14-10-2024 15:33, Kaz
    Aleja Pamięci / Avenue of Memories (89)
    ostatni: 14-10-2024 14:50, Kaz
    Łysy z giełdy wrocławskiej (9)
    ostatni: 14-10-2024 12:29, Kaz
    KWAS (342)
    ostatni: 14-10-2024 12:08, Kaz
    Gry w GTIA (65)
    ostatni: 14-10-2024 09:17, Kaz
    RMT hacking (248)
    ostatni: 14-10-2024 06:18, rosomak
    AI Wars (5)
    ostatni: 13-10-2024 18:13, CharlieChaplin

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2835
    Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
    Postów ostatniej doby: 68

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
    Tomasz Dajczak i Kaz (22)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»