atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Co może być w środę? z 2021-07-07 09:30 (2)
Jak powstawała "Medusa" z 2021-07-06 06:03 (10)
Konkurs na ATASCII Art z 2021-07-04 17:20 (4)
Lost Party 2021 z 2021-07-02 21:02 (13)
Skutki środowisk prasowych... z 2021-07-01 00:12 (16)
Środowe "Środowisko prasowe" z 2021-06-30 06:26 (2)
Zapowiedź KWAS-a #23 z 2021-06-29 01:16 (7)
Benefis Jasona "TMR" Kelka z 2021-06-28 14:39 (1)
Gramy w "Populous" na Atari ST! z 2021-06-26 21:58 (14)
Podwójna dawka Konga z 2021-06-26 00:48 (12)
Dzisiaj "Środowisko prasowe" z 2021-06-23 19:26 (6)
Nowa gra "Flob" z 2021-06-22 15:34 (19)
Tomasz Dajczak z 2021-06-20 16:39 (21)
Atari ST na płycie ATX z 2021-06-04 10:47 (32)
Środowisko prasowe cz.21 z 2021-06-02 19:16 (1)
Światowa premiera "City Defender" z 2021-05-25 17:24 (12)
"Commodore Basic" a sprawa Atari z 2021-05-21 20:32 (6)
Firmy retrokomputerowe - cz.5. Retro Venture z 2021-05-19 21:18 (8)
Wracamy ze "Środowiskiem prasowym" z 2021-05-17 20:11 (9)
Firmy retrokomputerowe - cz.4. SikorSoft z 2021-05-11 09:45 (4)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Edytor Omnivore i jego zastosowania

Chciałbym Wam przedstawić program Omnivore, będący ciekawym edytorem do plików binarnych 8-bitowego Atari. Jego twórcą jest Rob McMullen, znany na AtariAge pod nickiem playermissile.

Rob przy okazji przygotowywania podcastu Player/Missile miał wiele pomysłów dotyczących hackowania kodu. Jednym z narzędzi posiadanych przez niego lata temu był Omnimon, który można było montować w swoim Atari, realizujący funkcjonalność monitora języka maszynowego. I to do niego nawiązuje nazwa nowego narzędzia.

Czym jest więc Omnivore (czyli dosłownie wszystkożerny)? To wieloplatformowa aplikacja na współczesne maszyny, działa pod systemami Linux, OS X i Windows, a przeznaczona jest do pracy z plikami wykonywalnymi oraz obrazami dysków dla 8-bitowych komputerów Atari. Zawiera edytor heksadecymalny, dezasembler (z mini-asemblerem) oraz edytor map. W praktyce Omnivore został jak dotychczas użyty do modyfikacji gier Getaway i Jumpman, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu. Na razie przedstawmy możliwości narzędzia.


Podstawowe funkcjonalności:

• Obsługa obrazów dysków .ATR, .XEX, .XFD w formatach pojedynczej (SD), średniej (ED) i podwójnej (DD) gęstości (dodatkowo format Apple II: 140K .DSK),

• "Rozumienie" formatów Atari DOS, SpartaDOS, KBoot (oraz Apple DOS 3.3) przy podglądzie i wyodrębnianiu plików,

• Edycja obrazu dysku w całości lub w segmentach logicznych,

• Obsługa copy+paste na danych, nieograniczona liczba operacji cofnij / ponów,

• Wbudowane wsparcie dla domyślnego zestawu znaków Atari i Apple II, możliwość użycia własnego zestawu znaków,

• Wsparcie dla domyślnej palety PAL i NTSC, z opcją definiowania własnej palety kolorów,

• Te same dane prezentowane są w różnej postaci w odrębnych oknach, zmiany wykonane w dowolnym oknie są widoczne w pozostałych.




Edytor heksadecymalny (Hex Editor):

• Wyświetla te same dane w wielu formatach: szesnastkowo, binarnie, jako grafika znaków i jako zdezasemblowany kod,

• Możliwość zaznaczania obszarów, ich kopiowania i wklejania,

• Możliwość zaznaczania wielu obszarów i traktowania ich jako jeden,

• Wyszukiwanie działa również na literach hex, mapie znaków,

• Podświetlanie wszystkich dopasowań wzorca, nawigowanie między nimi,

• Praca na danych heksadecymalnych w wybranych obszarach (funkcje logiczne i arytmetyczne, shift / rotate, ustawianie i kasowanie bitów),

• Wsparcie dezasemblacji dla wielu procesorów, m.in.: 6502, 65c02, 65816, Z80,

• Wsparcie dla map pamięci (obecnie 8-bitowe Atari, Atari 5200, Apple II oraz KIM-1),

• Pokazywanie różnic w stosunku do wersji bazowej pliku,

• Zapamiętywanie ustawień dla danego pliku (m.in. typ procesora, ustawione kolory).


Oto półgodzinna prezentacja z lipcowego Kansas Fest 2016, na którym Rob opowiada o Omnivore i o użyciu tego narzędzia do tworzenia leveli w Jumpmanie:


Program jest nadal na etapie wersji beta, więc mile widziany jest feedback i informacje o znalezionych błędach. W planach jest dodanie edytora zestawu znaków i grafiki sprajtów.

Szczegóły oraz kod źródłowy znajdziecie tutaj.
Ostatnia wersja ma numer 0.13.8 i można ją pobrać z tej podstrony.

Do Roba można pisać na adres feedback @ playermissile.com


Getaway Inverse ATASCII

W lutym pojawiła się zmodyfikowana wersja gry Getaway! – nową mapę levelu stworzył Wade Ripkowski występujący pod ksywą ripdubski, znany m.in. z podcastu Inverse ATASCII (tematyka 8-bitowego Atari), a także 1632 Atari podcaST (Atari ST).


Wade przy okazji testowania powstającego Omnivore postanowił pobawić się tą klasyczną grą. Mapa levelu jest tam jednym spójnym obszarem danych, więc wykorzystując edytor w łatwy sposób można było ją modyfikować. Autor zmian umieścił na nowej planszy kilka easter eggów, m.in. drogi, po których jeździ nasz samochodzik układają się w różne napisy nawiązujące do Atari i osoby twórcy.

Plik z grą można pobrać stąd.


Jumpman – nowe levele i konkurs


Jedną z ciekawszych funkcjonalności Omnivore jest bardzo wygodny wbudowany edytor do leveli Jumpmana, ulubionej gry Roba, z możliwością wyklikania za pomocą myszki pełnego levelu tej gry, z edycją ustawień oraz możliwością ustawiania akcji wyzwalanych w wyniku działań gracza.

Jumpman to prosta gra platformowa, niezwykle popularna wśród użytkowników Atari w 1983 roku. Spośród innych tytułów ten wyróżniał się m.in. charakterystyczną animacją bohatera spadającego z platform oraz dość urozmaiconą rozgrywką. Natomiast w Polsce chyba raczej niewiele osób ma do tej gry większy sentyment, w drugiej połowie lat 80. pojawiały się jednak ciekawsze propozycje na naszą maszynę.

Kevin Savetz w przystępny sposób zaprezentował, jak używać tego edytora do tworzenia własnych poziomów:



Opowiedział też więcej o umieszczaniu w levelu własnego kodu (oryginalna gra umożliwia definiowanie specyficznych akcji w pewnych momentach rozgrywki):



Rob i Kevin razem ogłosili na forum AtariAge konkurs na nowe levele – planują wybrać najlepsze 32 propozycje i stworzyć z nich nową edycję gry.

Konkurs oficjalnie kończy się jutro, 22 października, o północy czasu UTC, natomiast dotychczas nie było wielu zgłoszeń, więc z pewnością
poziomy przesłane później również będą wzięte pod uwagę.

Zachęcamy do spróbowania swych sił w tym edytorze, tworzenie w nim nowych poziomów Jumpmana jest naprawdę łatwe, każdy więc może stać się level designerem w grze na małe Atari.

Więcej szczegółów dotyczących edytora znajdziecie na tej stronie.

2016-10-21 14:01 by "Adam"
komentarzy: 3
larek @2016-10-21 23:26:43
Dzięki. Może się w przyszłości przyda.
wieczór @2016-10-22 10:28:18
Może? Fantastyczne narzędzie!
voy @2016-10-22 19:24:04
Świetny jest też ATR Tools od Jaya L. "Atari Geezer" Braya. Można nawet podejrzeć strukturę obrazu ATX: http://atariage.com/forums/topic/192052-.../
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Atari 400 mini (1)
ostatni: 28-03-2024 12:53, bandolier
Time Wizard - gra na ABBUC Softwa... (196)
ostatni: 28-03-2024 12:23, xbx
TSFX Turbo Blizzard (55)
ostatni: 28-03-2024 11:08, baktra
RMT hacking (171)
ostatni: 26-03-2024 20:59, emkay
Awaria SIO2SD? (22)
ostatni: 26-03-2024 19:47, pustak
Ciekawostki (5543)
ostatni: 25-03-2024 22:13, bruno_j
Niedokładność Fujinet (47)
ostatni: 25-03-2024 17:59, Alex
Rick Dangerous (322)
ostatni: 25-03-2024 17:35, tebe
Murmulator i A800 ;) (5)
ostatni: 25-03-2024 17:12, zaxon
Turbo ROM Plus - problem z wczyty... (2)
ostatni: 25-03-2024 11:36, lexx
SF 314 przerobiony na XF 351 ;) (2)
ostatni: 25-03-2024 10:43, Peri Noid
Moje materiały wideo z grami na A... (192)
ostatni: 24-03-2024 15:53, nowy80
Nowe okładki gier - LAURA (270)
ostatni: 24-03-2024 00:38, Peri Noid
Jaki napęd 5.25 do XF551 (40)
ostatni: 23-03-2024 20:49, zaxon
ZIARENKO KURKI (26)
ostatni: 23-03-2024 18:40, gizmomagic

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2771
Ostatnio zarejestrowany: crawlergo@gmail.com
Postów ostatniej doby: 13

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (34)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»