atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gra w produkcji: Heartlight VBXE z 2019-08-15 15:41 (9)
Więcej w Bibliotece Atarowca z 2019-08-13 18:32 (13)
RetroBorsuk przedstawia: Space Fortress Omega z 2019-08-11 18:39 (19)
Nowa książka o Atari z 2019-08-10 08:14 (6)
Nowy opis gry podwodnej z 2019-08-08 13:42 (15)
Cartridge Ham-Pack z 2019-08-03 13:58 (37)
Nowe brzmienia Atari! z 2019-08-01 00:33 (21)
Aktualności scenowe z 2019-07-23 06:10 (12)
Lost Party - prace, wyniki z 2019-07-14 09:30 (86)
Aktualności scenowe z 2019-07-07 18:40 (18)
Nowy RECOIL z 2019-07-07 13:17 (2)
Remanent – gry z 2017 roku (2) z 2019-07-02 22:42 (10)
"Atari Fan" na Lost Party z 2019-06-27 13:52 (16)
Aktualności scenowe z 2019-06-11 21:51 (15)
Remanent – przegląd gier Petera J. Meyera z 2019-06-02 23:16 (56)
Atari Fan już jest! z 2019-05-10 21:20 (93)
Zrzutka na książkę o grach Atari z 2019-05-03 09:05 (75)
Retroimpreza w Sanoku z 2019-04-26 11:07 (8)
Echa Revision 2019 z 2019-04-22 07:53 (108)
15 lat AtariOnline.pl z 2019-04-20 06:37 (25)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Edytor Omnivore i jego zastosowania

Chciałbym Wam przedstawić program Omnivore, będący ciekawym edytorem do plików binarnych 8-bitowego Atari. Jego twórcą jest Rob McMullen, znany na AtariAge pod nickiem playermissile.

Rob przy okazji przygotowywania podcastu Player/Missile miał wiele pomysłów dotyczących hackowania kodu. Jednym z narzędzi posiadanych przez niego lata temu był Omnimon, który można było montować w swoim Atari, realizujący funkcjonalność monitora języka maszynowego. I to do niego nawiązuje nazwa nowego narzędzia.

Czym jest więc Omnivore (czyli dosłownie wszystkożerny)? To wieloplatformowa aplikacja na współczesne maszyny, działa pod systemami Linux, OS X i Windows, a przeznaczona jest do pracy z plikami wykonywalnymi oraz obrazami dysków dla 8-bitowych komputerów Atari. Zawiera edytor heksadecymalny, dezasembler (z mini-asemblerem) oraz edytor map. W praktyce Omnivore został jak dotychczas użyty do modyfikacji gier Getaway i Jumpman, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu. Na razie przedstawmy możliwości narzędzia.


Podstawowe funkcjonalności:

• Obsługa obrazów dysków .ATR, .XEX, .XFD w formatach pojedynczej (SD), średniej (ED) i podwójnej (DD) gęstości (dodatkowo format Apple II: 140K .DSK),

• "Rozumienie" formatów Atari DOS, SpartaDOS, KBoot (oraz Apple DOS 3.3) przy podglądzie i wyodrębnianiu plików,

• Edycja obrazu dysku w całości lub w segmentach logicznych,

• Obsługa copy+paste na danych, nieograniczona liczba operacji cofnij / ponów,

• Wbudowane wsparcie dla domyślnego zestawu znaków Atari i Apple II, możliwość użycia własnego zestawu znaków,

• Wsparcie dla domyślnej palety PAL i NTSC, z opcją definiowania własnej palety kolorów,

• Te same dane prezentowane są w różnej postaci w odrębnych oknach, zmiany wykonane w dowolnym oknie są widoczne w pozostałych.




Edytor heksadecymalny (Hex Editor):

• Wyświetla te same dane w wielu formatach: szesnastkowo, binarnie, jako grafika znaków i jako zdezasemblowany kod,

• Możliwość zaznaczania obszarów, ich kopiowania i wklejania,

• Możliwość zaznaczania wielu obszarów i traktowania ich jako jeden,

• Wyszukiwanie działa również na literach hex, mapie znaków,

• Podświetlanie wszystkich dopasowań wzorca, nawigowanie między nimi,

• Praca na danych heksadecymalnych w wybranych obszarach (funkcje logiczne i arytmetyczne, shift / rotate, ustawianie i kasowanie bitów),

• Wsparcie dezasemblacji dla wielu procesorów, m.in.: 6502, 65c02, 65816, Z80,

• Wsparcie dla map pamięci (obecnie 8-bitowe Atari, Atari 5200, Apple II oraz KIM-1),

• Pokazywanie różnic w stosunku do wersji bazowej pliku,

• Zapamiętywanie ustawień dla danego pliku (m.in. typ procesora, ustawione kolory).


Oto półgodzinna prezentacja z lipcowego Kansas Fest 2016, na którym Rob opowiada o Omnivore i o użyciu tego narzędzia do tworzenia leveli w Jumpmanie:


Program jest nadal na etapie wersji beta, więc mile widziany jest feedback i informacje o znalezionych błędach. W planach jest dodanie edytora zestawu znaków i grafiki sprajtów.

Szczegóły oraz kod źródłowy znajdziecie tutaj.
Ostatnia wersja ma numer 0.13.8 i można ją pobrać z tej podstrony.

Do Roba można pisać na adres feedback @ playermissile.com


Getaway Inverse ATASCII

W lutym pojawiła się zmodyfikowana wersja gry Getaway! – nową mapę levelu stworzył Wade Ripkowski występujący pod ksywą ripdubski, znany m.in. z podcastu Inverse ATASCII (tematyka 8-bitowego Atari), a także 1632 Atari podcaST (Atari ST).


Wade przy okazji testowania powstającego Omnivore postanowił pobawić się tą klasyczną grą. Mapa levelu jest tam jednym spójnym obszarem danych, więc wykorzystując edytor w łatwy sposób można było ją modyfikować. Autor zmian umieścił na nowej planszy kilka easter eggów, m.in. drogi, po których jeździ nasz samochodzik układają się w różne napisy nawiązujące do Atari i osoby twórcy.

Plik z grą można pobrać stąd.


Jumpman – nowe levele i konkurs


Jedną z ciekawszych funkcjonalności Omnivore jest bardzo wygodny wbudowany edytor do leveli Jumpmana, ulubionej gry Roba, z możliwością wyklikania za pomocą myszki pełnego levelu tej gry, z edycją ustawień oraz możliwością ustawiania akcji wyzwalanych w wyniku działań gracza.

Jumpman to prosta gra platformowa, niezwykle popularna wśród użytkowników Atari w 1983 roku. Spośród innych tytułów ten wyróżniał się m.in. charakterystyczną animacją bohatera spadającego z platform oraz dość urozmaiconą rozgrywką. Natomiast w Polsce chyba raczej niewiele osób ma do tej gry większy sentyment, w drugiej połowie lat 80. pojawiały się jednak ciekawsze propozycje na naszą maszynę.

Kevin Savetz w przystępny sposób zaprezentował, jak używać tego edytora do tworzenia własnych poziomów:



Opowiedział też więcej o umieszczaniu w levelu własnego kodu (oryginalna gra umożliwia definiowanie specyficznych akcji w pewnych momentach rozgrywki):



Rob i Kevin razem ogłosili na forum AtariAge konkurs na nowe levele – planują wybrać najlepsze 32 propozycje i stworzyć z nich nową edycję gry.

Konkurs oficjalnie kończy się jutro, 22 października, o północy czasu UTC, natomiast dotychczas nie było wielu zgłoszeń, więc z pewnością
poziomy przesłane później również będą wzięte pod uwagę.

Zachęcamy do spróbowania swych sił w tym edytorze, tworzenie w nim nowych poziomów Jumpmana jest naprawdę łatwe, każdy więc może stać się level designerem w grze na małe Atari.

Więcej szczegółów dotyczących edytora znajdziecie na tej stronie.

2016-10-21 14:01 by "Adam"
komentarzy: 3
larek @2016-10-21 23:26:43
Dzięki. Może się w przyszłości przyda.
wieczór @2016-10-22 10:28:18
Może? Fantastyczne narzędzie!
voy @2016-10-22 19:24:04
Świetny jest też ATR Tools od Jaya L. "Atari Geezer" Braya. Można nawet podejrzeć strukturę obrazu ATX: http://atariage.com/forums/topic/192052-.../
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Gry w szachy na Atari (435)
ostatni: 18-08-2019 11:00, zbyti
Gry - wyścigi (4)
ostatni: 18-08-2019 10:49, Pecet
Nowa stacja dyskietek do Atari XL... (92)
ostatni: 18-08-2019 10:23, Kaz
Czy to pszypadeg? (9)
ostatni: 18-08-2019 00:50, MDW
Atari Amiga (463)
ostatni: 17-08-2019 20:43, nogorg
Eclair XL (33)
ostatni: 17-08-2019 19:14, xxl
Atari ST z prockiem 68030 (11)
ostatni: 17-08-2019 06:32, Kaz
Boulder Dash (30)
ostatni: 17-08-2019 06:24, Kaz
BASIC - Starfield (33)
ostatni: 16-08-2019 20:56, xxl
Internet na wsi (20)
ostatni: 16-08-2019 18:46, sun
Nowe obudowy SDrive-MAX (5)
ostatni: 16-08-2019 13:50, Montezuma
Efekt "trójtrybu" (28)
ostatni: 15-08-2019 23:02, pin
Skany pilnie poszukiwane ;) (7)
ostatni: 15-08-2019 21:18, tbxx
Castle Defender - nowa gra (15)
ostatni: 15-08-2019 20:55, CharlieChaplin
Display Processor Chip (DPC) (1)
ostatni: 15-08-2019 15:56, xxl

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2021
Ostatnio zarejestrowany: HF7ST
Postów ostatniej doby: 27

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (10)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»