atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
"Sudotris" i Paweł Gugała z 2023-11-04 21:34 (34)
Kupiłem Fujinet i interfejs kasetowy i co dalej? z 2023-11-02 21:48 (24)
Pokłosie trzeciej edycji ATASCII Compo z 2023-10-30 17:21 (19)
KWAS #31 w Warszawie z 2023-10-24 12:24 (29)
Konkurs na grafikę ATASCII – głosowanie z 2023-10-23 21:51 (5)
Środo-wisko prasowe #32 z 2023-10-20 18:23 (15)
Silly Venture 2023WE – coraz bliżej zimowej edycji! z 2023-10-08 20:28 (7)
Weekend z Atari w Poznaniu i Łodzi z 2023-10-06 15:24 (1)
Strumień z kuchni Pina z 2023-09-30 00:01 (32)
Nowy ASAP - wersja 6.0.0 z 2023-09-27 21:34 (8)
Pojedynek Atari XL/XE i C64 z 2023-09-25 15:52 (14)
Time Wizard z 2023-09-20 20:29 (24)
TwiSTEr- nowa karta dla Atari STE z 2023-09-17 19:39 (3)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Prawdziwe Star Raiders II
W grudniu 2015 wielkim echem wśród miłośników Atari w Stanach odbiło się opublikowanie nieznanej wcześniej, niedokończonej kontynuacji Star Raiders napisanej w latach 80. przez Arica Wilmundera, znanego m.in. z pracy w Lucasfilm Games. No ale jak to – zapyta część z Was – przecież istnieje oficjalnie wydany sequel tej gry, nazwany "Star Raiders II"? No właśnie, historia tego tytułu jest nieco zagmatwana.

Zacznijmy jednak od przybliżenia pierwowzoru – gry mało u nas popularnej, a będącej głównym sprawcą sukcesu 8-bitowego Atari w pierwszych latach, "killer appem", który pociągnął za sobą sprzedaż tysięcy egzemplarzy Atari 400 i 800 w USA. Gdy na rynku pojawia się nowy sprzęt, głównym początkowym problemem jest baza gier, w które można zagrać. Coś musi potencjalnych nabywców przekonać i w przypadku małego Atari na starcie był to właśnie tytuł Star Raiders, który ukazał się w roku jego premiery, czyli w 1979.

Niedawno pisałem o historii gry Adventure na Atari 2600, która w dużej mierze była przeniesieniem wcześniejszej tekstówki na bardziej atrakcyjny, nowocześniejszy język gry wideo. Tutaj mamy podobny przypadek, tzn. inspiracją dla twórcy była popularna w latach 70. na komputerach mainframe'owych, czysto tekstowa gra Star Trek, w której można było wcielić się w rolę kapitana USS Enterprise walczącego z atakiem Klingonów. Doug Neubauer, programista w Atari, postanowił stworzyć dynamiczną grę akcji na jej podstawie. Nie chcąc wiązać rozgrywki z jednym uniwersum, Neubauer zaczerpnął do gry elementy również z nowego wówczas serialu Battlestar Galactica oraz z Gwiezdnych Wojen. A fabuła została opisana tak, że bazy gwiezdne Federacji Atarowskiej zostały zaatakowane przez flotę wrogich Zylonów i trzeba zniszczyć wszystkie ich statki.


Ostateczny efekt pracy Neubauera był rewelacją jak na tamte czasy, gra udanie połączyła elementy strategii i dynamicznej akcji, jako jedna z pierwszych pokazywała pierwszoosobowy widok kokpitu i dawała wrażenia lotu 3D oraz pojedynków w kosmosie – wszystko w czasie rzeczywistym. Graczy nie zrażała nawet dość skomplikowana klawiszologia.

Gra była powszechnie chwalona za dynamiczną, płynną rozgrywkę, grafikę i efekty dźwiękowe (Neubauer wykorzystał swoją świetną znajomość POKEY-a jako jeden z projektantów tego układu). W sklepach sprzedających komputery standardowym obrazkiem stały się egzemplarze Atari z odpalonym na stałe Star Raiders i ekranem startowym prezentującym widok przelotu wśród gwiazd. Duża część klientów kupowała wówczas 8-bitowe Atari tylko po to, by móc zagrać w tę grę – na żadnym innym komputerze domowym ani domowej konsoli nie było w tamtym czasie porównywalnej produkcji.

Przy okazji zainicjowała ona gatunek kosmicznych symulacji, który potem znalazł rozwinięcie w takich klasycznych pozycjach jak Elite i Wing Commander. Czasem w klasyfikacjach na najważniejsze gry w historii jest umieszczana w czołówce, przykładowo w 2007 roku znalazła się w pierwszej dziesiątce najważniejszych gier wideo ogłoszonej przez komitet przy Uniwersytecie Stanforda, wśród takich klasyków jak Tetris, SimCity, Civilization czy Doom.



Wróćmy teraz do Arica Wilmundera i jego pracy nad Star Raiders II w czasie, gdy był zatrudniony w firmie Atari. W 1984 roku Wilmunder, który miał już w swoim dorobku na małym Atari takie gry jak Crush, Crumble and Chomp!, Gossip i gry z serii Dunjonquest (w tym Temple of Ashai), dostał zadanie przygotowania sequelu tej gry, mając już do dyspozycji 4-krotnie większy kartridż w stosunku do oryginału (32KB zamiast ośmiu).



W tym czasie firma Atari miała kupione prawa do wydania gry na podstawie filmu "The Last Starfighter" (polski tytuł: "Ostatni gwiezdny wojownik") i stworzyła tak samo zatytułowany prototyp gry – niestety film nie okazał się sukcesem kasowym i szybko zniknął z kin. Podjęto więc decyzję, że po małych zmianach i poprawkach ta produkcja zostanie sprzedana pod innym, bardziej komercyjnym tytułem, jako "Star Raiders II". Grę ostatecznie wydano w 1986 roku, a w międzyczasie prototypowy plik "The Last Starfighter" wyciekł na zewnątrz i gra jest znana u nas głównie pod takim właśnie tytułem (listę różnic między tymi dwoma wariantami gry można znaleźć tutaj).


Decyzję o przemianowaniu prototypu The Last Starfighter podjęto w momencie, gdy projekt Wilmundera zbliżał się już do końca. Jego prace wstrzymano, a dysk z niedokończoną "prawdziwą" kontynuacją oryginalnego przeboju przeleżał w ukryciu przez ponad 30 lat. Rok temu twórcy podcastu ANTIC przeprowadzili z nim wywiad i dostali w prezencie zawartość roboczych dysków.



Gra pozostała dość wierna oryginałowi. Najważniejsze zmiany w stosunku do pierwszej części:
- strzelać można nie tylko na wprost (mamy dodatkowy celownik)
- wrogie statki są rysowane w 3D zamiast w 2D
- mapka gry przestała być podzielona na sztywną siatkę sektorów, stała się bardziej elastyczna, z możliwością powiększania odpowiednich fragmentów
- możliwy stał się atak na planety i niszczenie baz umieszczonych na ich powierzchni
- przejście w nadprzestrzeń jest trochę inne i przypomina lot z gry Master of the Lamps


I jeszcze jeden filmik z rozgrywki:



Grę można pobrać stąd.

Prawie półtoragodzinny wywiad z Wilmunderem: link
Informacje o sterowaniu w grze: PDF
Wilmunder pisze o historii Star Raiders II: PDF
Notatki designerskie Wilmundera: PDF
Dokumentacja designu: PDF
Wątek na Atari Age: link
Strona poświęcona oryginalnej grze Star Raiders: link
Manual oryginalnej gry: link

2016-12-12 17:45 by "Adam"
komentarzy: 15
VrmasterBighousefullgames @2016-12-12 20:07:17
.. fajne ,a jest na VR?
larek @2016-12-12 20:33:07
Ciekawa historia. Dzięki.
Adam @2016-12-12 20:42:27
@VrmasterBighousefullgames: chyba nie ma, ale może się jeszcze pojawi taka wersja? :) Podejść do remake'ów było kilka. Np. aktualny właściciel praw do marki Atari próbuje robić kasę na wydawaniu nowych gier pod starymi, niegdyś nośnymi tytułami i w 2011 roku opublikował grę "Star Raiders" na PS3, Xboxa 360 i pecety, niestety podobno nudną i słabą: https://www.youtube.com/watch?v=TXpm-JGz...
IRATA4 @2016-12-12 22:19:11
Słaba ta nowa wersja , stara lepsza ,no chyba że by naprawdę zrobili extra grafikę ,w innym wypadku wyobraźnia działa lepiej ,no albo w słabej grafice (znośnej) i na VR:-).
Trophy @2016-12-12 23:37:02
Zaletą The Last Starfighter była prostota. Tutaj trzeba bardziej się zaangażować, ale... Wygląda ciekawie.
xeen @2016-12-12 23:47:13
Jest kilka ciekawych pomysłów - np. przelot nad planetą. Ale gameplay wygląda deko słabiej.
Yosh @2016-12-13 00:58:23
Z linków najlepszy jest

http://www.sonic.net/~nbs/star-raiders/d.../

czyli manual pilota

przy pełnym wczuciu Star Raiders I to miazga... jest genialny... ma najlepszy przelicznik radochy na kilobajt (to chyba 8kb?)

Jest też związana z tym fajna historyjka... SR to moja (jak narazie - chłe chłę) jedyna nagroda w konkursie Atarowym. Pamiętam jak dziś, jak byłem zawiedziony że to nie Last Star Fighter (pseudo dwójka SR).. aż mi było wstyd siebie, mam nadzieje, że Kaz nie zauważył...... no ale przyjąłem nagrode, w końcu to mój PIERWSZY zachodni cardridge...

Odpaliłem, dałem szanse... i o ja ***** jak dobrze, że los bywa figlarny...... na party bywam rzadko, na screenach wygląda to średnio. Jak sobie pomyśle że istniała realna szansa że nigdy bym się nie zakochał w tej perełce...

Pamiętam jak zazdrościłem Elite na inne maszynki, niech się ****, oryginał był na Atari,, w 79' !!!!

Jak widać, ja LUBIĘ tą grę :D BTW ktoś zna jakaś wersje + ? która by szybciej działała (mając atarii o wiekszym ramie)
Montezuma @2016-12-13 19:46:52
Interesujący artykuł. Ciekawe czemu "Star Raiders" nie zdobyła w Polsce popularności, podobnie jak "M.U.L.E.". Za trudne?
Xxl @2016-12-13 20:40:34
Probowalem obejrzec tego gwiezdnego wojownika...
Adam @2016-12-13 21:00:12
@Montezuma: Podejrzewam, że wśród powodów można wymienić:
- względne zestarzenie się gry - zanim komputery Atari pojawiły się w Polsce, zdążyły już powstać atrakcyjniejsze wizualnie tytuły, chociażby Rescue on Fractalus i wspomniany The Last Starfighter, a użytkownicy innych komputerów mieli np. Elite
- trudność grania bez znajomości znaczenia klawiszy, kłaniał się częsty brak jakiejkolwiek instrukcji...
Adam @2016-12-13 21:22:57
@XXL: No i jak wrażenia? :) Bo ja widziałem tylko trailer. Film jest łatwo dostępny na YT, można go obejrzeć np. tu:
https://www.youtube.com/watch?v=TopA0ROY...

A, w połowie zeszłego roku pojawiła się informacja, że ma powstać serial “The Starfighter Chronicles”, luźno nawiązujący do tego filmu i wykorzystujący rzeczywistość wirtualną: tzn. część scen miałaby być dostępna dla widzów używających zestawów VR.
xeen @2016-12-13 21:34:05
Jak miałem 12 lat to film mi się podobał. Potem obejrzałem jak miałem 2x lat i mi się nie podobał :)
xxl @2016-12-14 08:26:11
@Adam: dla mnie za ciężki.
GadZombiE @2016-12-16 19:46:51
Nie przepadam za takimi grami, ale ta wygląda niesamowicie! Prawdziwe kosmiczne 3D w 1984 roku!
tdc @2016-12-23 04:35:57
Ja od zawsze uwielbiam tę grę!

Na Atarimanii ta gra ma wynik 7.7/10 (ponad 6 tys. głosów)
http://www.atarimania.com/game-atari-400...
To genialny wynik, jak na jedną z pierwszych gier na Atari (1979), mamy rok 2016, masę nowych gier, a ta się trzyma!;)
To nie do uwierzenia, ta gra to tylko 8kb!!

Na moich wykładach porównuję to do pecetowego sterownika myszki, który jest dużo większy i robi setki czy też tysiące razy mniej rzeczy niż ta gra :D
(przypominam, że ta gra na końcu tekstem podsumowuje osiągnięcia gracza!)


Gdy byłem studentem to grałem w tekstowego Star Treka w wersji pawie pecetowej tzn. na Atari Portfolio. Gdy miałem wykłady z procesów stochastycznych itp. atakowały mnie szwadrony Klingonów, była to ze sporym prawdopodobieństwem gra wzorowana na omawianej w tym artku.

A poza tym wszystkim w dawnych czasach Atari, pojawił się nawet komiks Star Raiders!;)


Z filmiku Star Raiders II to walka z myśliwcami wydaje się znacznie uproszczona w stosunku do wersji z 1979, bo tam walka była w prawdziwym 3D, tutaj jakoś niemrawo się kręcą w kółko...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Niedokładność Fujinet (87)
ostatni: 16-04-2024 12:20, newton
Nowe okładki gier - ACE OF ACES (301)
ostatni: 16-04-2024 10:48, VLX
Action! - co robie źle ? (13)
ostatni: 16-04-2024 07:09, tatko74
SF 314 przerobiony na XF 351 ;) (24)
ostatni: 16-04-2024 07:02, zaxon
Emulatorowanie przenośne. (47)
ostatni: 16-04-2024 03:31, ilmenit
Poszukiwania: Turbo Rom - Mapasof... (3)
ostatni: 16-04-2024 00:33, kkrys
Musique rythmique Sons électronique (18)
ostatni: 15-04-2024 21:06, Vidol
Pismo "Grel" (36)
ostatni: 15-04-2024 20:13, mono
Atari na Anbernic RG35XX (17)
ostatni: 14-04-2024 19:46, sun
VR177x zamiennik WD 1772 (42)
ostatni: 14-04-2024 17:42, Alex
Nowa gra "Star Vagrant" (139)
ostatni: 14-04-2024 12:31, newton
Magnetofonik.. (11)
ostatni: 14-04-2024 06:16, zaxon
Książka Gorgha o asemblerze (43)
ostatni: 13-04-2024 23:57, Ataripuzzle
RMT hacking (178)
ostatni: 13-04-2024 21:15, emkay
Time Wizard - gra na ABBUC Softwa... (229)
ostatni: 13-04-2024 13:54, mav

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2779
Ostatnio zarejestrowany: GamerVic
Postów ostatniej doby: 27

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (36)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»