atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Forever 2017 - wyniki z 2017-03-19 12:21 (50)
Demo „Bad Apple” z 2017-03-15 22:59 (52)
Larek pokazuje z 2017-03-11 17:18 (34)
Przed nami Forever 2017 z 2017-03-02 19:04 (54)
Imprezy retro 4-5 marca z 2017-02-25 23:53 (17)
Wywiad z Danielem „Arctusem” Kowalskim z 2017-02-19 23:36 (25)
Odkurzone gry Gandalfa z 2017-02-16 23:33 (3)
Jak zostałem atarowcem z 2017-02-12 00:16 (93)
10 linijek kodu – konkurs BASIC Tenliners 2017 z 2017-02-08 23:45 (3)
Nowe gierki: Kaverns of Kfest, Robbo SWS-14 z 2017-02-05 23:46 (1)
GRAWITACJA – to przyciąga! :) z 2017-02-01 22:33 (20)
Nowy PIXEL (nr 23) z 2017-01-30 23:57 (25)
Nowy MADS z 2017-01-28 13:17 (2)
Retro w Szczecinku z 2017-01-24 21:06 (13)
Rick i inne aktualności z 2017-01-21 19:37 (48)
KATOD - powiew świeżości w muzyce elektronicznej z 2017-01-17 23:05 (5)
Gry ze starych kaset MatoSimiego z 2017-01-12 23:48 (11)
Jak się robi design z 2017-01-04 19:55 (28)
Nowy Rok, nowe otwarcie! z 2017-01-01 13:55 (8)
Wyniki Kaz Kompo 2015 z 2016-12-29 16:35 (46)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (49)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Nowy PIXEL (nr 23)
Dobrą okazją do zajrzenia do magazynu PIXEL może być najnowszy numer (#23), który ukazał się w czwartek. Okładka wita nas świetnie nam znanym, efektownie wkomponowanym znakiem graficznym i nagłówkiem "Atari - podróż do lepszego świata".


Nagłówek ten nawiązuje do najobszerniejszego jak dotychczas w historii Pixela artykułu. Jego autorem jest Ziemowit Poniewierski, znany m.in. z bloga myheadisretro, a kilkunastostronicowy materiał dotyczy klasycznych, bardziej rozbudowanych gier na 8-bitowe Atari wydanych tylko w wersji dyskowej, niedostępnych w swoim czasie dla dużej grupy posiadaczy magnetofonów.

Stacja dysków oferowała, jak pisze autor, "lepszy, bardziej kolorowy świat, gdzie rozbudowane i ambitne gry pozwalały na przeżywanie fantastycznych przygód nie ograniczających się do 64 KB objętości i nie wymagających anielskiej cierpliwości przy wczytywaniu".

Opisane w artykule tytuły to:

- Alternate Reality ("The City" i "The Dungeon")
- Broadsides
- Pirates of the Barbary Coast
- Seven Cities of Gold
- Questron
- Wizard's Crown
- Phantasie
- Infiltrator
- Dragonriders of Pern (na podstawie książek z cyklu "Jeźdźcy smoków z Pern")
- The Eidolon


Alternate Reality: The City (1985)


Atarówców zaciekawić może też również wywiad z Adrianem Golką, uwiecznionym na jednym z bardziej znanych zdjęć z giełdy na Grzybowskiej (to ten dżentelmen w środku):


W czasie, gdy było robione powyższe zdjęcie, Adrian był redaktorem naczelnym magazynu Avax, poświęconego Atari i wydawanego w latach 1990-91. W wywiadzie opowiada m.in. o tym, jak powstał system Hard Turbo przeznaczony do atarowych magnetofonów. Co ciekawe mimochodem wyznaje, że to on jest autorem gry Hyperborea na małe Atari – szkoda że ten wątek nie został dalej pociągnięty.

Hyperborea (1990)


W numerze można znaleźć również krótkie wspomnienia redaktorów Pixela o komputerach Atari (wypowiada się np. nasz kolega Nosty). Poza tym, jeśli chodzi o retro, to dostajemy m.in. przekrojowe materiały o seriach gier z takimi bohaterami jak RoboCop czy Elvira, artykuły przybliżające historię firmy Nintendo i dzieje Amigi 500.

Więcej o zawartości numeru możecie przeczytać tutaj.

2017-01-30 23:57 by "Adam"
komentarzy: 25
Guru med @2017-01-31 03:39:43
Okładka jest mega! Brawo Pixel
the fender @2017-01-31 07:26:17
Świetna okładka.
maruda @2017-01-31 08:50:26
Czekając na atarowski magazyn z jednym artykułem o midze czy komorze... poczytam to co mi dali w miskę
QTZ @2017-01-31 15:30:33
W prenumeracie dostałem z inną okładką :/ Bardzo surową czarno-białą, Ta jest ładniejsza. Czyżby dla prenumeratorów była inna wersja?
Adam @2017-01-31 15:54:40
@QTZ: Tak, prenumeratorzy dostali inny wariant okładki i to chyba nie pierwszy raz, specjalna okładka ma być w zamierzeniu ukłonem w ich stronę i wyróżnieniem. Takie rzeczy są na bieżąco omawiane na grupie Pixelowej na FB, ale wiem, że nie używasz. Redakcja trochę dziwiła się, że wielu czytelników uważa "zwykłą" wersję okładki za lepszą - może sądzili, że ta druga jest ciekawsza.
AdamK @2017-01-31 17:16:46
Czy numery dla prenumeratorów mają inną okładkę?
kosa0 @2017-01-31 17:53:51
Hmmm moge sie mylic minely lata . Ale The Eidolon bylo w wersji kasetowej
bob_er @2017-01-31 19:23:31
Hyperborea - kiedyś z kumplem nad tym całe dnie spędziłem. Sama gra jest fajna, ale rozgrywka trwa wieki (głównie poprzez rozmieszczenie jednostek).
tdc @2017-01-31 20:51:51
Pixel - oby takich więcej ;)
Okładka bardzo fajna, kojarzy mi się z Tronem.

Alternate Reality jest przez (nielicznych którzy grali ;) uważana za giganta miażdżącego inne gry na Atari, ma np. grafikę 3D z teksturami na ścianach! a teksturowanie ścian 3D na pececie zaczęło się kilkanaście lat później... Szkoda że większość użytkowników Atari nie zna jej, zapewne właśnie z wymienionych powodów.
pigula @2017-01-31 21:35:03
CD-Action - zabiera się za drugi numer specjalny retro
tdc @2017-01-31 22:15:27
Ale CD-Action nie rozumie co to jest retro, wielkie pixele trybu 13h w pececie to dla nich retro he he :P
Adam @2017-01-31 22:23:31
Po prostu oficjalna definicja retro wg CD-Action to "gry i sprzęt co najmniej 10-letnie". Więc mieści się w tej definicji prawie wszystko z punktu widzenia takich starych koni jak my, przecież rok 2006 był praktycznie przed chwilą ;)
Adam @2017-01-31 22:34:36
A analogiczny "chwyt marketingowy" zastosowano podobno przy numerze 21 Pixela - prenumeratorzy wówczas też dostali specjalną okładkę.
dely @2017-01-31 22:45:23
Wielkie piksele trybu 13h są takim samym retro, jak takiej samej wielkości piksele trybu graphics 8 na Atari, względnie na C64, czy ZX Spectrum ;)

Retro od CDA ma po prostu, w moim przekonaniu, innego odbiorcę docelowego i nie widzę problemu, żeby te periodyki się uzupełniały. Kto wie, czy to nie zmowa, żeby wyciągnąć od nas większej ilości pieniędzy :)
Rastan @2017-01-31 22:56:42
tdc: w grze Alternate Reality wykorzystano algorytm Ray-Casting. To nie jest żadne 3D, a pseudo 3D - wszystko dzieje się na dwuwymiarowej bitmapie. Ponadto gra była dostępna również na C-64, ZX, a nawet PC. :)

Jeśli zaś chodzi o CD-Action, to mam numer Retro i są tam opisane gry z lat 90tych, czyli ok. 20 letnie. A zatem można uznać je za Retro. Ponadto dziennikarstwo w CD-Action jest o niebo lepsze niż w nudnym Pixelu, który z numeru na numer staje się coraz słabszy.
I tak też jest i z tym numerem.
Niby o Atari, a o Atari jest tam:
1. Opis 10 wymienionych wyżej gier dyskowych, z których większości to są krapy :) Więc nasuwa się pytanie, czy to jest numer o Atari, czy o wybranych grach na Atari?
2. Wspomnienia Redaktorów - z których chyba tylko 2 czy 3 miało Atari.
3. Ah, i jeszcze wywiad z Atarowcem, który działał na giełdzie komputerowej. Wywiad może i fajny, ale oprócz zdjęć różnych modeli Atari w treści jest o nich baaaaaardzo niewiele.
Xuio @2017-01-31 23:02:07
Dziennikarstwo w CD-Action? Fajny oksymoron.
Adam @2017-01-31 23:10:20
@Rastan: 4 na 6 "wspominających redaktorów" miało Atari. Wydaje mi się, że trzech z nich nadal ma :)
Rastan @2017-01-31 23:25:49
@Adam: nawet jak 4 na 6, to i tak o dwóch za mało. :)
Faust @2017-01-31 23:53:56
@Rastan: Przesadzasz z tym ochem i achem dla Retro, w zerowym numerze udowodnili, że retro to coś tak kilastego, że można spróbować na tym zarobić:P
Co do porównania języka Pixela i CDA pełna zgoda, Pixel oprócz paru artykułów i bodajże jednej recenzji jest za grzeczny, brak mu jaj.
Adam @2017-02-01 00:11:16
@Rastan: a co do "Alternate Reality: The City" - TDC przesadził z tym 3D, ale ta gra była bodajże pierwszą, w której zastosowano ray casting, kilka lat wcześniej niż stał się popularny na pecetach. Taki jak sądzę miał być sens wypowiedzi TDC. No i była pionierska również na innych polach, możemy się więc cieszyć, że powstała oryginalnie na małe Atari.
I nie, nie istnieje jej wersja na ZX Spectrum! :)
Rastan @2017-02-01 00:34:51
@Faust: wcale nie pieje zachwytów nad Retro CDA. wręcz uważam, że jest przeciętny. to raczej przedmówcy pieją zachwyty nad nowym Pixelem. :)
@Adam: ray-casting jest znany od 1982 roku, a wcześniej został on wykorzystany (na Atari) w np. Capture the Flag (1983).
chodzi o to, że w 1985 roku, w niskiej rozdzielczości, małym oknie i z mało-kolorowymi teksturami, nie mógł się przyjąć, bo po prostu źle to wyglądało. i pisanie tutaj o jakiejś rewolucji 3D jest bez sensu.
na zx, faktycznie nie było tej gry, ale była na kilku innych platformach w tym c-64.
QTZ @2017-02-01 04:00:35
Ta okładka dla prenumeratorów wygląda jak wersja "budżetowa" ;)

A AR to gra z pewnością rewolucyjna, a grafika jest na dalszym planie.
Lechu @2017-02-01 04:15:15
CD Action to wioska dla wieśniaków, pisana językiem gimbazy. Oczywiście i wśród fanów retro są ludzie z umysłem gimbazy jak Rastan, więc to do nich trafi.
as... @2017-02-01 18:32:56
Dziękuję Łapusz za wersję z prenumeraty jest naprawdę super!!
Ta kioskowa taka sobie okładka!!
rasti @2017-02-01 23:37:39
Ale najważniejsze, że ktoś opisuje te gierki, i przypomina je nam, a młodszemu pokoleniu pokazuje - w co graliśmy ;). Ja kupuje jedną i drugą gazetkę i czytam, naprawdę się przy tym relaksując ;). A na dokładkę mamy wspaniałych programistów małego Atari i wciąż możemy pograć sobie w nowe gry ;) - jak np Laura ;). Brawo Larek !!!
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Najbardziej pokręcone teorie (327)
ostatni: 23-03-2017 13:14, odyniec1
"Udawane" nowe kolory palety (2)
ostatni: 23-03-2017 12:50, mono
Wykopaliska tbxx'a (22)
ostatni: 23-03-2017 11:21, atariki50
Szukam Iron debugger (4)
ostatni: 23-03-2017 09:05, atariki50
Pigwa FTP - "zaginiony stuff" pow... (7)
ostatni: 23-03-2017 00:31, voy
Sztab w Warszawie: 25 marca (sobo... (5)
ostatni: 22-03-2017 21:02, Adam
Ultra video xe mod problem (8)
ostatni: 22-03-2017 19:19, piomet
Heartlight (29)
ostatni: 22-03-2017 15:08, atariki50
Amerpod TVG-10 jak zestroić? (19)
ostatni: 22-03-2017 12:35, atariki50
Blogi o retro i atari (6)
ostatni: 21-03-2017 23:03, basmarcin
Informacje o Graph2Font (G2F) (68)
ostatni: 21-03-2017 20:27, jok
Muzyka z Atari w tle (17)
ostatni: 21-03-2017 18:15, TheFender
FOREVER 2017 (82)
ostatni: 21-03-2017 14:01, Dracon
Czy pokey zawsze brzmi tak samo? (6)
ostatni: 20-03-2017 21:23, 0xF
doradźcie jakiegoś joya... (17)
ostatni: 20-03-2017 18:01, darque

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1661
Ostatnio zarejestrowany: rr_800xe
Postów ostatniej doby: 31

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (44)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (25)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»