atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowy RECOIL z 2018-02-20 22:21 (6)
U nas znowu filmowo z 2018-02-19 18:08 (2)
Relacja z KWAS 13 z 2018-02-14 14:22 (13)
Grawitacja 2018! z 2018-02-06 16:36 (8)
KWAS 13 w Sopocie z 2018-01-29 18:46 (27)
Zbierajmy papiery! z 2018-01-28 02:52 (25)
Reedycja kolejnej klasycznej książki: „Atari Basic” z 2018-01-24 23:30 (11)
Wykład o demoscenie z 2018-01-16 17:54 (33)
Różności z ostatnich tygodni z 2018-01-14 19:21 (21)
Pismo "Astronomia" z nami z 2018-01-12 16:12 (9)
Odkurzone gry Gandalfa – część II z 2018-01-09 23:47 (5)
Boulder Dash Mugen – nowe zestawy plansz z 2018-01-05 00:05 (18)
Wykłady o retro z 2018-01-04 02:14 (4)
NYD 2018 z 2018-01-01 14:50 (24)
Jack the Nipper na małe Atari z 2017-12-31 14:32 (28)
Wyniki Kaz Kompo 2016 z 2017-12-29 21:37 (53)
Last Party 2017 - stuff, wyniki z 2017-12-28 23:59 (55)
Last Party rozpoczęte! z 2017-12-27 22:35 (24)
Święta, Skool Daze i Bosconian z 2017-12-24 15:01 (12)
Atari Last Party już za kilka dni! z 2017-12-22 08:03 (68)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Gry w Mad-Pascalu
Tomasz „Tebe” Biela od 2015 roku rozwija Mad-Pascala, stworzony przez siebie 32-bitowy kompilator Turbo Pascala na małe Atari. Coraz bogatsze możliwości tego języka i niezła szybkość skompilowanego kodu przyciągają kolejnych programistów. Stopniowo powiększa się więc zbiór powstałych gier, z których jak na razie najbardziej ambitną pozycją wydaje się Vox Regis Wojtka „Bocianu” Bociańskiego z ostatniego WAP-niaka.



Przedstawię tutaj kilka gier, o których jeszcze nie pisaliśmy. Większość z nich jest bardzo prosta i ma służyć nauce kodowania w Mad-Pascalu. Zwykle gry te udostępniane są w jednym z kilku powiązanych z tematem wątków na AtariAge, a następnie dołączane do oficjalnej dystrybucji języka (podkatalog /example/games).

Tebe sam przenosi do Mad-Pascala gry z lat 80. napisane oryginalnie w języku Action dla magazynu ANALOG:

- R.O.T.O. z bohaterem przypominającym postać z H.E.R.O. Plik pobieramy stąd.


- Sneak Attack – fajna, dynamiczna strzelanka, w której możemy naraz sterować kierunkiem lotu wszystkich widocznych na ekranie pocisków. Tak jak w Rain of Terror musimy zapobiegać lądowaniu spadochroniarzy. Wersja oryginalna jest w naszej bazie gier:



Tebe przepisuje też niektóre tytuły znane z konkursu na 10-linijkowiec w Basicu:

- Duck Hunt autorstwa magistra inż. Rafała,

- Invaders autorstwa Victora „Vitoco” Parady,

- Jump Xuela,

- NUTS Jeffa Piepmeiera. Tak wyglądała oryginalna wersja:




Pojawiają się też oczywiście gierki, których wcześniej nie widzieliśmy na 8-bitowym Atari:

  • Solitario


  • Pasjans, którego autorem jest Daniel „dmsc” Serpell.

    Plik z grą można znaleźć tutaj, a źródła pobieramy stąd.




    W wątkach Mad-Pascalowych aktywny jest też m.in. Bostjan „Gury” Gorisek – o jego pierwszych próbach pisaliśmy rok temu. Gury kontynuuje swoją naukę kodowania i nadal przenosi co jakiś czas na małe Atari kolejne proste gry z klasycznej jugosłowiańskiej książki „Mirko Tipka Na Radirko” (oryginalne programy były napisane w Sinclair BASIC-u na ZX Spectrum).

  • Parachute


  • Skoki spadochronowe. Naciskamy FIRE dwa razy: pierwsze naciśnięcie powoduje wyskoczenie z samolotu, drugie otwarcie czaszy spadochronu. Kiedy czasza jest otwarta, możemy sterować położeniem skoczka (lewo-prawo) – musimy trafić dokładnie w centralne miejsce wysepki oznaczonej trzema iksami, inaczej tracimy życie.

    Po każdej serii 5 skoków samolot obniża swoją wysokość.



    Autor oryginału: Bostjan Jerko
    Adaptacja na Atari: Bostjan „Gury” Gorisek

    Ciekawostka językowa: w oryginale na ZX Spectrum gra nazywała się... Padalec, co po słoweńsku oznacza skoczka spadochronowego (od „padalo” = spadochron).

    Plik z grą pobieramy stąd, a źródła z tego miejsca.


  • Formula 126PZ


  • Gra bardzo podobna do niedawno publikowanej Kaverns of Kfest, tyle że od niej słabsza. Niezbyt zrozumiałe jest dla mnie, czemu nasz pojazd wygląda dokładnie tak samo jak przeszkody (nawet jeśli zamysł był taki, że na torze wszystkie pojazdy wyglądają podobnie, to można było nasz jakoś wyróżnić).


    Autor oryginału: Branislav Milosavljević
    Adaptacja na Atari: Gury

    Plik z grą pobieramy stąd, a źródła znajdziecie tutaj.


  • Hit Star


  • Gra opublikowana kilka dni temu. Pomysł prosty, ale w miarę ciekawy: naszym celem jest zestrzelenie wszystkich gwiazdek u góry ekranu w jak najmniejszej liczbie tur. Nie strzelamy jednak bezpośrednio, tylko poprzez uruchomienie prawego i lewego statku u dołu ekranu (aktywacja: dżojstik prawo / dżojstik lewo). Strzał następuje w momencie spotkania się tych dwóch obiektów. Trzeba więc mieć dobry timing, aby nie marnować pocisków.


    Oryginalny tytuł: Zvezdostrel (Gwiazdostrzał?)
    Autor oryginału: Stanislav Ogrinc
    Adaptacja na Atari: Gury

    Plik z grą pobieramy stąd, a źródła można pobrać stąd.

    2017-06-20 22:48 by "Adam"
    komentarzy: 23
    tebe @2017-06-21 06:24:48
    ;) nie taki Turbo Pascal straszny jak go malują
    bocianu @2017-06-21 09:15:30
    To prawda. Nawet powiem więcej: doskonałe narzędzie do testowania pomysłów i jak widać - nawet do ich realizacji. Jak wszystko dobrze pójdzie to niebawem będzie więcej produkcji ;) Pracuję równolegle nad dwoma pomysłami, obydwa właśnie w MadPascalu.
    Rastan @2017-06-21 10:24:16
    A jakie jest porównanie do Action! ? W 2015 roku na Głuchołazach tebe wspominał, że kod jest ok. 3 razy wolniejszy niż kod wygenerowany przez Action. Czy coś się w tym temacie zmieniło?
    tebe @2017-06-21 13:26:56
    to już zamierzchła przeszłość, obecnie kod wynikowy jest optymalizowany domyślnie, prędkość dla tych samych typów podobna

    trzeba pamiętać że ACTION to max typy 16bit, Pascal 32bit

    w ACTION typ CARD, INT to 16bit, odpowiednikiem ich dla Pascala to WORD, SMALLINT
    gorgh @2017-06-21 18:35:57
    ładnie, Atari ma C, Pascala, oby znaleźli się użytkownicy
    mgr_inz_rafal @2017-06-21 18:56:44
    tebe miszcz!
    pgru @2017-06-21 20:57:35
    Dawno temu pisałem bardzo proste gry w Pascalu, ale nie na Atari, w sumie ciekawe czy po jakiś przeróbkach by się skompilowały...
    Jak ktoś zastanawia się jaki kompilator na Atari stworzyć to ja proszę o taki który zamienia kod programu na Androida na wynikowy dla Atari :-), nawet( ;-) ) gdyby trzeba było ręcznie zmniejszać obrazki... Swoją drogą jakby dodać też Scratcha(kompilator w stylu kompilatora Scratcha na Androida) to mogłoby nam wyrosnąć nowe pokolenie programistów Atari :-)
    Sim_Piko @2017-06-21 21:48:38
    Już chciałem obejrzeć o co z tym pascalem biega, ale pierwszy link z artykułu coś się nie wczytuje. (błąd 403, atari8.info też nie działa)
    gorgh @2017-06-21 22:36:07
    pgru: chętnie też bym skorzystał z takiego kompilatora. Prototyp gry zrobiłem w JS w 1 godzinę, a na Atari męczę się już miesiąc :)))
    pirx @2017-06-21 23:02:44
    najlepszy byłby filtr taki, że
    READY
    []
    Adam @2017-06-21 23:18:09
    @Sim_Piko: nic nie poradzę, jeszcze wczoraj ta strona działała. Tebe?
    kade @2017-06-21 23:23:06
    pgru: wystarczy wpisac lambde AndroidStudio("nazwarepo")->Atari(plik.xex).ready[] ;-)
    NIE DZIAŁA @2017-06-22 07:19:34
    Forbidden

    You don't have permission to access /madpascal.html on this server.

    Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
    wieczór @2017-06-22 08:40:40
    "Kod programu na Androida" to Java :) Tylko sam kod jeszcze mało daje - bo całość tkwi w API systemu i podpiętych pod to urządzeniach jak np GPU i jego możliwości - i nie ma znaczenia tu "zmniejszanie obrazków" :) Może z VBXE mogłoby się udać - do pewnego stopnia ;)
    Gury @2017-06-22 10:34:38
    Hi there!
    The ZX Spectrum ports from Mirko tipka na radirko are deliberately made such as they are, because I wanted to have the strict ports as close as possible to original games. Maybe in the future some will be enhanced to Atari standards with additional levels and advanced graphics.
    tebe @2017-06-22 12:58:23
    zrobili restart serwera i atari8 wstało
    hellboy @2017-06-22 13:55:39
    gratulacje tebe oraz dla ludzi dzielnie tworzących w Pascalu. fajne klasyczne prace i czuć klimat tematu. wieczór: nie żartuj - vbxe, to nie atari. to przypał w atari a nie atari.
    wieczór @2017-06-22 14:51:41
    @hellboy: to przeczytaj o co chodzi :) O konwersję (nie portowanie) programów z androida :) Trzeba sobie zdawac sprawe ile w przypadku androida lezy w sprzecie - bez minimum szybkiego blittera nie da rady (nie chodzilo mi tu o grafike czy kolory)
    Adam @2017-06-22 22:35:13
    @Gury: Hi, thanks for your comment.

    quote (Gury):

    I wanted to have the strict ports as close as possible to original games.


    Are you sure they are so strict and faithful? :) Didn't you change the playfield in Wolves by making it wider, which made the game too easy on A8? ;)
    Gury @2017-06-23 09:26:38
    You got me big time ;) Wolves could be made in limits of 32 characters in line, but it was one of my first ports and I didn't think through more precisely. It could be made in text mode 1 (20x24), but it would be smaller playfield and therefore more difficult to play.
    Axi0maT @2017-06-23 10:23:42
    Ten MAd Pascal wyglada meeeega przyjemnie i przede wszystkim przyswajalnie. Jak bede mial wiecej czasu to zglebie tajniki i z pewnoscia skrobne cos na Atari :)
    hellboy @2017-06-23 14:47:49
    rozumiem wieczór. ok. życzę weny twórczej użytkownikom MP tebe
    Adam @2017-06-24 11:00:18
    @Gury: Regarding "Wolves" - I think keeping the ratio (width to height) could be the simplest solution. After changing the width you could have changed the height proportionally, to keep the balance of gameplay - but that's a just my hypothesis, tests would be needed ;)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Wapniak 2018 (18)
    ostatni: 23-02-2018 18:10, pin
    Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (10)
    ostatni: 23-02-2018 16:05, Yolk (xmgatz)
    Silly Venture 2k17 - uniting the ... (214)
    ostatni: 23-02-2018 12:55, greymsb
    Chetni na interfejs DarkMouse (32)
    ostatni: 23-02-2018 07:47, piomet
    Atari ST hicolor video (16)
    ostatni: 23-02-2018 00:06, pin
    Atari Font Creator (30)
    ostatni: 22-02-2018 23:38, Szafir
    Zmiany / usprawnienia na AOL (127)
    ostatni: 22-02-2018 22:51, QTZ
    trzeci kolor łącznych spritów 1 i... (21)
    ostatni: 22-02-2018 21:39, Eagle
    [K] LPT do Portfolio (1)
    ostatni: 21-02-2018 21:44, okult
    Game Maker ... nadchodzi (124)
    ostatni: 21-02-2018 17:15, sis101
    RetroArch, emulacja Atari800, sma... (2)
    ostatni: 21-02-2018 13:19, pgru
    Wywiad z Duddim (13)
    ostatni: 21-02-2018 12:29, volt
    Wywiad z Maciejem Zwolińskim (2)
    ostatni: 19-02-2018 20:50, jesionen
    Retro Na Gazie (100)
    ostatni: 19-02-2018 16:58, Kaz
    Atarociekawostki na blogu TDC (39)
    ostatni: 19-02-2018 11:30, Kaz

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1801
    Ostatnio zarejestrowany: okult
    Postów ostatniej doby: 25

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy
    Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»