Zapomniane hasło?   Poproś o członkostwo
|
||
0-9 | A | B | C | D |
E | F | G | H | I |
J | K | L | M | N |
O | P | Q | R | S |
T | U | V | W | X |
Y | Z | inne |
Naciskamy IPN |
Jak wielu pamięta, podczas ostatniego zlotu atarowskiego Last Party w Opalenicy, rozpocząłem zbieranie podpisów pod pewną petycją. Podpisało się kilkadziesiąt osób na zlocie, a po zlocie przy różnych atarowskich wydarzeniach - kolejne kilkanaście. Pismo otwarte, wyposażone w taki obywatelski dodatek zostało wysłane do Instytutu Pamięci Narodowej, do prezesa tej instytucji dra Jarosława Szarka. Staramy się przekonać IPN, aby swoje zadania w zakresie edukacji historycznej realizował również przez gry komputerowe, w szczególności gry przeznaczone dla retrokomputerów. Pozwolę sobie przytoczyć treść tego listu otwartego, chociaż nie należy się na niej zbytnio koncentrować, bo większość tej akcji odbywa się wielotorowo i zakulisowo, a pismo, jak to w kontaktach z instytucjami bywa, jest potrzebne ze względów formalnych: "Szanowny Pan Dr Jarosław Szarek LIST OTWARTY DO PANA DRA JAROSŁAWA SZARKA PREZESA INSTYTUTU PAMIĘCI NARODOWEJ We współczesnym świecie nowe pokolenia są przyzwyczajone do pędu za nowościami, uleganiu globalnym modom, uczeniu się tylko tego, co potrzebne tu i teraz. W takich warunkach zainteresowanie historią schodzi na dalszy plan, a przeszłość zaczyna się kojarzyć z nikomu niepotrzebnymi, zakurzonymi dokumentami czy nieistotnymi wspomnieniami starszych ludzi. Zapomina się o mądrości, że historia magistra vitae est i naprawdę wiele nas może nauczyć. Że tylko społeczeństwo świadome doświadczeń poprzednich pokoleń - ich zwycięstw, porażek i mechanizmów tymi zjawiskami rządzącymi - może sprawniej funkcjonować, popełniać mniej błędów, szybciej osiągać założone cele. Aby historia mogła pełnić tę edukacyjną rolę w warunkach nowoczesnego świata, nie może stać w opozycji do niego, ignorować go czy ograniczać się do muzeów i książek. Do przekazywania wiedzy historycznej oraz wniosków z tej wiedzy wynikających powinno korzystać się z wszelkich nowych technologii oraz takich sposobów dotarcia, które są popularne w społeczeństwie. Dlatego apelujemy do pana prezesa, osoby decyzyjnej w Instytucie Pamięci Narodowej, którego jednym z podstawowych zadań jest działalność w zakresie edukacji publicznej, aby wsparła swoim głosem wykorzystanie gier komputerowych do nauczania nowych pokoleń o polskiej historii, polskim punkcie widzenia i interesie narodowym. Prosimy o przychylność IPN przy zgłaszaniu pomysłów i projektów gier komputerowych zajmujących się tą tematyką. Uprzejmie informujemy, że pierwsza taka gra przeznaczona dla komputerów powstała już w lubelskim oddziale IPN, dzięki pasji jednego z pracowników tego oddziału, pana Grzegorza Gałęzowskiego. Gra "Janek - historia małego powstańca" jest interaktywną opowieścią o najmłodszych uczestnikach Powstania Warszawskiego, przeznaczoną dla dzieci i młodzieży, bazuje na książkowej grze paragrafowej Beniamina Muszyńskiego i dra Macieja Słomczyńskiego. Ponieważ program został przygotowany także w wersjach na tablety, telefony komórkowe, a nawet komputery historyczne Atari z lat 1985-1995, i jest to pierwszy program tego typu wydany przez instytucję państwową na świecie, to wzbudziło to ogromne zainteresowanie prasy, portali społecznościowych i innych mediów. Podobnie zadziało się z inną inicjatywą oddolną, wydaną tylko na retrokomputery grą "07 zgłoś się", nad którą, po sprawdzeniu merytorycznym, IPN objął patronat. Aby wykorzystać to zainteresowanie i przychylność środowisk graczy komputerowych, zarówno w Polsce, jak i na świecie, których we współczesnym świecie są dziesiątki milionów, a także środowiska miłośników retrokomputerów oraz historii informatyki, których jest znacznie mniej, ale za to są bardzo opiniotwórczy, zwracamy się z prośbą o szersze zainteresowanie IPN-u tworzeniem gier komputerowych, przygotowanych z myślą o edukacji historycznej. Z wyrazami szacunku Krzysztof A. Ziembik" Na co otrzymaliśmy przychylną odpowiedź prezesa IPN, którą prezentuję poniżej, a także wycięty fragment, który jest esencją propozycji nam złożonej - skorzystania z źródeł gier do konwersji, w szczególności wskazano grę "303". Jeżeli byłby ktoś zainteresowany to jest też zaproszenie do kontaktu z kompetentnymi w tej sprawie osobami w IPN. Dla chcących lepszej czytelności, plik jest tutaj. Ponieważ nasz cel przekonywania instytucji edukacyjnych do współpracy przy retrograch jest szerszy niż korzystanie z gotowych źródeł, to ta odpowiedź nie wyczerpuje naszych działań. Ale to pewnie jeszcze potrwa... Bądźcie cierpliwi. 2018-08-31 06:57 by Kaz
komentarzy: 18 |
gorgh @2018-08-31 16:32:02 |
IRATA4 @2018-08-31 17:53:56 |
mmic @2018-09-01 00:59:40 |
aa @2018-09-01 03:33:19 |
aa @2018-09-01 03:34:58 |
Kapitan Navi @2018-09-01 06:20:32 |
Szarik @2018-09-01 10:33:02 |
hmmm @2018-09-02 09:06:46 |
trybunał stanu @2018-09-02 10:37:03 |
Łysy/Brazzers"GangBang @2018-09-02 10:45:01 |
Arti @2018-09-02 11:46:12 |
Ruski troll @2018-09-02 11:52:40 |
farmazon @2018-09-02 19:38:32 |
Jesionen_JagNESFest @2018-09-02 19:57:30 |
pirx @2018-09-02 20:14:27 |
pirx @2018-09-02 20:15:17 |
Kaz @2018-09-02 21:08:37 |
Jesionen - banów nie daję, bo przeważnie jak ktoś syfi to ukrywa IP albo korzysta z takich, które zbanują też niewinnych. Skasowałem kilka postów, tylko tych z wulgaryzmami. Poglądy można sobie mieć różne, mnie to nie przeszkadza, że ktoś na mnie nadaje :D, byle w jakiejś normalnej formie. Hmmm - w jakim to filmiku byłeś "szkalowany"? :D Nie miewam zwyczaju szkalować kogokolwiek. |
Jesionen_JagNESFest @2018-09-03 19:17:23 |
«« nowsze | starsze »» |
1. Biuro |
2. Grafika |
3. Muzyka |
4. Programowanie |
5. Magnetofon |
6. Stacja dyskietek |
7. DOS-y |
8. ROM-y |
9. Rozne |
A. Schematy |
B. Emulatory |
C. Edukacyjne |
D. Komunikacja |
E. Diagnostyczne |
F. Archiwizowanie i kompresowanie |
!info |
Z. Inne platformy |
«« nowsze | starsze »» |