atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Remanent – gry z 2017 roku (1)
  • Shamus+ (wrzesień 2017)


  • We wrześniu 2017 roku Austriak Siegfried „slx” Lenz opublikował rozszerzoną wersję klasycznej gry Shamus wydanej w 1982 roku przez Synapse Software. Była to jedna z najlepszych zręcznościówek z elementami przygodowymi z początku lat 80. Oryginalnie napisana w 16KB na 8-bitowe Atari, została później skonwertowana na kilka kolejnych platform.

    W grze wcielamy się w robota-detektywa i poruszamy się w labiryncie pomieszczeń, przeszkadzają nam grupy innych robotów-strażników, regenerujące się za każdym razem, gdy na nowo wchodzimy do danego pokoju. Po drodze zbieramy różne przedmioty: butelki z dodatkowymi życiami, klucze otwierające zablokowane przejścia i tajemnicze znaki zapytania, uważając przy tym, aby nie dotknąć ścian. Jeśli zbyt długo przebywamy w danym pomieszczeniu, pojawia się złowrogi Cień atakujący nas, nie możemy go jednak zabić, najwyżej chwilowo zatrzymać. Celem całej gry jest zabicie tego właśnie Cienia, co możliwe jest wyłącznie w jego komnacie.


    Zmiany w stosunku do oryginału:

    • Dodatkowe 4 labirynty wzięte z wersji na Commodore 64 - „shamus” to slangowe określenie na prywatnego detektywa, stąd pewnie nazwy im nadane na C64: Holmes, Cluseau, Marlowe, Bond.
    • Możliwość rozgrywki na oryginalnych labiryntach z C64, z drobnymi różnicami w stosunku do tych z wersji na małe Atari.
    • Dodanie pauzy (spacja, wznowienie gry przez FIRE) – co ciekawe, możliwość zatrzymania gry była dostępna podobno tylko w wersji na pecety.
    • Nowy tryb rozgrywki „Tournament”, pozwalający na sekwencyjną rozgrywkę w kolejnych labiryntach.
    • Poprawka rzadkiego błędu: wersja na Atari stopniowo zwiększa szybkość rozgrywki wraz ze wzrostem ustawień trudności oraz na wyższych levelach (co zdaje się nie występuje w wersji na Commodore'a, tam tempo jest stałe). W oryginalnym kodzie był jednak bug, który przy bardzo specyficznych ustawieniach poziomu trudności powodował coś w rodzaju „przekręcenia licznika”: w którymś momencie gra zamiast ponownie przyspieszyć, drastycznie zwalnia. Slx znalazł ten bug i naprawił.


    Na ekranie startowym:
    START - rozpoczęcie gry
    SELECT - wybór poziomu trudności
    OPTION - wybór początkowego labiryntu


    Autor oryginalnej gry: William Mataga (obecnie Cathryn Mataga)
    Autor dodatkowych poziomów na C64: Jack L. Thornton
    Opracowanie rozszerzonej wersji: Siegfried „slx” Lenz

    Grę można pobrać w postaci XEX lub ATR.

    Slx przygotował również paczkę ZIP, zawierającą m.in. kod źródłowy i plik PDF, w którym szczegółowo opisał historię swojej przygody z Shamusem (sięgającą oczywiście wczesnych lat 80.) oraz proces pracy nad grą. Dokładnie opisane są tam informacje o sposobie reprezentowania w pamięci mapy gry, Slx opowiada, jak rozkładał na czynniki pierwsze sposób zapisu mapy na C64 i jak konwertował na nieco inny format w Atari, jak napisał sobie specjalny konwerter w Action! na małym Atari (chyba żeby sobie utrudnić pracę...) i jakie miał problemy z tym związane.




  • Don Quijote de la Mancha 2 (sierpień 2017)


  • Coś dla osób znających język hiszpański: niezbyt długa przygodowa gra tekstowa o perypetiach słynnego Don Kichota. W sierpniu 2017 na forum www.retrogames.cl swoją starą, niepublikowaną wcześniej grę zaprezentował Chilijczyk Guillermo „WillySoft” Fuenzalida.

    Historia powstania tej gry jest następująca: w 1987 hiszpańska firma Dinamic Software wypuściła przygodówkę graficzno-tekstową „Don Quijote”, m.in. na ZX Spectrum, Amstrada i C64, składającą się z dwóch części.

    Wzorując się na tamtej produkcji w 1990 roku chilijski programista Claudio Bernet stworzył w Basicu na 8-bitowym Atari swoją interpretację pierwszej części przygód Don Kichota. Gra miała tytuł „Don Quijote de la Mancha” (plik możecie znaleźć tutaj) i była dystrybuowana w Chile przez firmę World Computer.

    W 1992 roku 14-letni wówczas Guillermo postanowił, że napisze własną drugą część przygód błędnego rycerza, nie opierając się na wersji z C64. Chciał, aby dystrybucją zajął się World Computer, jednak ostatecznie nie udało się osiągnąć porozumienia, nie doszło do podpisania umowy i gra przeleżała 25 lat w przysłowiowej szufladzie.


    Kod był pisany w BASIC-u, a grafika tworzona w programie Koala Painter, autorowi pomagał kolega René Manriquez. Ekran tytułowy został „pożyczony" z pierwszej części na Atari, a tamten ekran z kolei powstał jako uproszczona wersja grafiki z Commodore'a.

    Grę uruchamiamy z wciśniętym OPTION.

    Uwaga: aby zacząć rozgrywkę, trzeba wpisać „EL INGENIOSO HIDALGO”, czyli „przemyślny szlachcic” – taki brzmi początek pełnego tytułu książki Cervantesa i tak też trzeba było zacząć część drugą w oryginalnej grze z 1987 roku.

    Aby uzyskać skąpą podpowiedź od naszego towarzysza Sancho Pansy, wpisujemy „AYUDA”, „HELP” lub „SOS”.


    Kod: Guillermo "WillySoft" Fuenzalida
    Grafika: René Manriquez, Guillermo Fuenzalida

    Plik z grą w postaci pliku .PRO pobieramy stąd.


  • MVSBC Galactica (czerwiec 2017)


  • W 2017 roku pisałem o grach tworzonych w Mad Pascalu, m.in. wspominałem o programach, które Bostjan „Gury” Gorisek przepisuje na ten język z Sinclair Basica, traktując to jako ćwiczenie programistyczne. Wkrótce po tym artykule Gury opublikował jeszcze jedną prostą gierkę opartą na kodzie z jugosłowiańskiej książki „Mirko Tipka Na Radirko”.


    Fabuła gry MVSBC Galactica jest następująca: twoja planeta została zaatakowana przez obcych. Musisz bardzo szybko sprowadzić swoje 4 statki kosmiczne w bezpieczne miejsce, aby przygotować je do walki. Statek pojawia się w prawym górnym rogu, docelowe miejsce jest po przeciwległej stronie ekranu, a pomiędzy nimi znajdują się 3 pasy przeszkód. U góry stale skraca się poziomy pasek sygnalizujący czas, który jeszcze pozostał. Poza tym jeszcze z góry losowo spadają jakieś pociski.

    Uwaga: każdym statkiem musimy pokonać drogę trzykrotnie, tzn. najpierw po klucz, który pojawia się nad docelowym schronieniem, potem z powrotem po drugi klucz, po jego zebraniu otwiera się przejście i dopiero wówczas możemy zaparkować nasz statek.

    Autor oryginału na ZX Spectrum: Ludvik Ilovar.

    Plik XEX pobieramy z tego miejsca.

    2018-12-04 23:47 by "Adam"
    komentarzy: 21
    Lord of the Zorb @2018-12-05 12:31:44
    Hity.. Hity....hity.....
    gorgh @2018-12-05 12:57:54
    Shamus wygląda nieźle i w rankingu gier z 2017 wyprzedził NAG
    pgru @2018-12-05 13:46:20
    Do przepisujących gry z książek o BASICU - czy ktoś zna taką grę jak "Robak Franciszek"? Jest podobno poszukiwana w wersji na Meritum, ale w mojej opinii to gra z jednej z książek o Basicu, po prostu przepisana(Meritum miało zasadniczo tryb tekstowy, poza rzadkimi wersjami).

    Co to za format .pro?
    xeen @2018-12-05 13:52:01
    znam "Robaka Franciszka" na Meritum - to zwykły wąż. Nie wiedziałem że to z ksiązki jest nawet. Po prostu graliśmy na kółku komputerowym :)
    Tam grafika jest rysowana instrukcją set(x,y).
    Ale to chyba nie jest wątek pod tą nowinką :)
    pabloz1974 @2018-12-05 14:29:53
    " William Mataga (obecnie Cathryn Mataga) " - ja pierrrr..
    dax @2018-12-05 15:07:04
    pabloz1974: dokladnie :D.
    Dzieki za info o grze :)
    pgru @2018-12-05 15:10:25
    @xeen
    To, że jest przepisana to tylko mój wniosek, proszę się nim nie sugerować. Wiem, że to oprogramowanie jest poszukiwane na Meritum. Wydaje mi się, że większość prostych gier na tę platformę to przepisane z książek o Basicu.

    Wątek jest dlatego trochę na tę stronę, bo gdzieś są gry, bodajże w formacie BAS z takim tytułem na Atari, tylko wstyd się przyznać nie mogę tego uruchomić.
    IRATA4 @2018-12-05 16:23:36
    " William Mataga (obecnie Cathryn Mataga) " - ja pierrrr.. "
    a ja bym tego nie ruszał ;-)
    RetroBorsuk @2018-12-05 19:40:56
    Uwielbiam Robotrona, ale Shamus nigdy mi nie podszedł. Dziwne trochę...
    Kaz @2018-12-05 22:38:54
    Świetny artykuł, zebrane tyle faktów i drobiazgów! Doceniam wkład pracy Adam, gratsy!

    Ciekawe czy niektórzy ludzie kiedyś zrozumieją, że nie tylko "hitowość" się liczy. Jak ktoś chce tylko pograć w hity to niech korzysta ze Switcha albo PS4, obowiązkowo zmieniając każdą generację konsol na nowszą. A odkrywanie starych gier to duuużo więcej niż "rąbanie w hity" :)
    gorgh @2018-12-05 22:41:45
    Swoją drogą świecie retro jest chyba nadreprezentacja osób transpłciowych, ja znam chyba z 6 takich przypadkòw
    Adam @2018-12-05 23:10:10
    Imię Cathryn pojawia się zarówno w grze (scroll na ekranie tytułowym), jak i kilka razy w PDF-ie - dlatego dałem wyjaśnienie w powyższym tekście.

    @Gorgh: jeśli piszesz o zestawieniu na Ataritece, to NAG i Shamus+ powinny być w dwóch różnych kategoriach, bo jedna jest oryginalna, a druga jest rozszerzeniem istniejącej produkcji? No chyba, że masz na myśli jakąś inną listę, np. w magazynie ABBUC?

    @Kaz: dzięki :)
    IRATA4 @2018-12-05 23:44:20
    "Świetny artykuł, zebrane tyle faktów i drobiazgów! Doceniam wkład pracy Adam, gratsy!

    Ciekawe czy niektórzy ludzie kiedyś zrozumieją, że nie tylko "hitowość" się liczy. Jak ktoś chce tylko pograć w hity to niech korzysta ze Switcha albo PS4, obowiązkowo zmieniając każdą generację konsol na nowszą. A odkrywanie starych gier to duuużo więcej niż "rąbanie w hity" :)"
    No powiedzmy że są to Hity ;-) ,nie trzeba sprzętu zmieniać co generacje , na PS3/Wii też są tytuły które urywają głowę w których wszystko jest na swoim miejscu i wygląda tak że nie trzeba się domyślać co jest co ...a stare ,stare jest dobre wino , skrzypce no i Atari ... które o dziwo też się rozwija i niebawem to dogoni PS4 bo A500 to już chyba wyprzedziło ... ,VBXE,RAPIDUS ,STEREO ,po co to wszystko ??? skoro stare jest według ciebie jare ?
    @Kaz taka jest kolej rzeczy ,ja lubię nowe konsole i po PS5 z nowym VR będę leciał z wywieszonym jęzorem gdyż dzięki temu firma nie padnie jak Atari ,w Sony wiedzą o parciu na nostalgie i udostępniają gry z PSX/PS2 w które nawet na Vicie czy PsP można pyknąć ,nie wiem co w tym złego że nie wszyscy zawiesili się jedynie na 8Bitach ... szkoda tylko że z Atari na AOLA nie zaglądasz bo wtedy miałbyś argument , ale bez dopałek to nic nie zahula i tyle .
    IRATA4 @2018-12-05 23:49:13
    @Kaz , gorzej jak ktoś jest obyty i zna wszystkie te hity .
    wolał bym poczytać o nowych grach , na przykład takich co party wygrały , typu RGB ,Radiculus Reality , o tym gdzie jest i jak się ma Rick Dangerous ,co się dzieje z grą Mikie i tym podobnych ,maż możliwości i takie info to by było coś , nie kręci mnie dodatkowa plansza w grze która wgrywałem z kasety i którą mam ograną dość dobrze , na tyle że nie mam ochoty do niej wracać .
    anon @2018-12-06 07:35:34
    Ile by rocznie wtedy powstawało newsów? 5? Ja z chęcią poczytam nawet o nowych planszach do shamusa, zwłaszcza że była to jedna z moich pierwszych gier na Atari i jedna z ulubionych
    Adam @2018-12-06 10:53:04
    quote (IRATA4):

    wolał bym poczytać o nowych grach , na przykład takich co party wygrały , typu RGB ,Radiculus Reality


    Tak z ciekawości: o czym chciałbyś poczytać w kontekście RGB czy Ridiculous Reality?
    gorgh @2018-12-06 12:13:32
    Adam: był ranking klubu Abbuc
    Ormo pomimo Zomo @2018-12-06 17:41:52
    Na bezrybiu i rak glonojadem ;)
    atarka @2018-12-06 18:17:25
    Tylko się cieszyć, że tacy ludzie są i dają nawet stare klimaty.
    RetroBorsuk @2018-12-06 21:30:06
    Ja do artykułu nic nie mam, tradycyjnie jak to u Adama (pozdrawiam imiennika) bardzo dobry poziom i czytam nawet o grach, co mnie nie kręcą. Wiadomo fajniej się czyta, o tym co lubimy, ale jak się kocha Atari to się i o hiszpańskim Don Kichocie poczyta. A że za Shamusem nie przepadam, cóż poradzę. Pozdrawiam Adama i więcej o grach na Atari Online poproszę.
    Adam @2019-01-01 18:55:24
    Dziękuję i również pozdrawiam Cię, Borsuku :)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    GTIA2DVI (68)
    ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
    PTODT Stereo II (91)
    ostatni: 18-03-2024 22:19, mcgregor
    Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (122)
    ostatni: 18-03-2024 22:01, jhusak
    Muzycy scenowi... (60)
    ostatni: 18-03-2024 20:41, jhusak
    padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
    ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
    Scorch - pełna gra (398)
    ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
    Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
    ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
    Program do losowania totolotka (13)
    ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
    Pismo "Grel" (34)
    ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
    AVG Cart (121)
    ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
    RMT hacking (166)
    ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
    Moje materiały wideo z grami na A... (191)
    ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80
    Pomoc - dom dziecka (1)
    ostatni: 17-03-2024 13:37, maly_swd
    Nowe okładki gier - kasety zestaw... (249)
    ostatni: 17-03-2024 11:20, lexx
    Książka Gorgha o asemblerze (42)
    ostatni: 17-03-2024 09:59, TheFender

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2769
    Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
    Postów ostatniej doby: 29

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
    Tomasz Dajczak i Kaz (21)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»