atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Nowy sezon High Score Club i wyniki 6502 Compo vol. 2 z 2019-02-18 22:42 (2)
6502 Compo vol. 2 - prace i głosowanie z 2019-02-05 16:18 (31)
Aktualności zlotowe z 2019-01-28 18:14 (49)
Wojna i Teenage Queen Black Jack z 2019-01-23 01:32 (26)
Port gry Combat z 2019-01-19 23:55 (5)
RetroBorsuk przedstawia: hacki Montezumy i Donkey Konga z 2019-01-15 00:08 (25)
ASAP 4.0.0 z 2019-01-11 20:01 (26)
Świąteczne Robbo SWS-15 z 2019-01-06 23:27 (14)
Atari Lynx: Unseen + Unnamed z 2019-01-04 08:23 (28)
6502 Compo vol. 2 z 2019-01-02 16:32 (6)
NYD 2019 z 2019-01-01 16:19 (6)
Na 30-lecie firmy Mirage z 2018-12-31 15:09 (12)
Pisma składane w Calamusie z 2018-12-29 23:26 (10)
KryoFlux w działaniu z 2018-12-28 21:27 (4)
Retrohistorie autorów kangurka Kao z 2018-12-27 16:53 (9)
Wywiad z Mishą z 2018-12-25 08:04 (8)
Świąteczne życzenia, Milionerzy i RodMän z 2018-12-24 15:52 (8)
Zrzuta na Pigwę z 2018-12-23 20:37 (9)
Highway Encounter - wersja ostateczna z 2018-12-20 20:24 (14)
Szóste urodziny muzeum w Katowicach z 2018-12-18 20:29 (4)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Port gry Combat

Avery Lee, znany jako Phaeron, poza rozwijaniem świetnego emulatora Altirra znajduje czas m.in. na wierne przenoszenie na 8-bitowe Atari klasycznych tytułów z Atari 2600 (wcześniej przeportował m.in. Stampede, Adventure i Raiders of the Lost Ark). W ostatnim dniu ubiegłego roku Phaeron opublikował swą kolejną konwersję: Combat z 1977 roku.

Zafundował tym samym nostalgiczną podróż w przeszłość atarowcom pamiętającym czasy konsoli VCS. Dla wielu jej posiadaczy była to wręcz pierwsza gra, bo w latach 1977-82 była bezpłatnym dodatkiem do każdego pudełka z konsolą (potem zastąpił ją w tej roli Pac-Man).

Combat to gra bardzo prosta, ale grywalna, przeznaczona wyłącznie dla dwóch graczy, w której toczymy pojedynek używając różnych pojazdów (do wyboru: czołgi, dwupłatowce lub odrzutowce). Każde trafienie powoduje zniszczenie pojazdu i zwiększenie punktacji. Mamy 2 minuty i 16 sekund, aby zdobyć więcej punktów niż przeciwnik.


Czym się charakteryzuje rozgrywka dla poszczególnych pojazdów:

• Czołgi: widok z góry, poruszają się wyłącznie do przodu, stoją nieruchomo jeśli nie wykonujemy ruchów dżojstikiem.

• Dwupłatowce: widok z boku, stale są w ruchu, możemy zwalniać (lewo) i przyspieszać (prawo), możemy chować się za chmury. Pocisk wychodzący z jednej strony ekranu pojawia się po przeciwległej stronie.

• Odrzutowce: podobnie jak przy dwupłatowcach, tyle że mamy widok z góry, a sterowanie jest nieco inne (np. zwalnianie to ruch w tył, a przyspieszanie w przód).



Ważną zaletą gry była możliwość rozegrania pojedynku na różnorodne sposoby. Poniższa tabelka z oryginalnej instrukcji przedstawia różnice między wszystkimi 27 wariantami rozgrywki. Przykładowo możemy wybrać opcje strzelania pociskami „naprowadzanymi” przez gracza. Można grać niewidzialnymi czołgami, które stają się widoczne tylko gdy strzelają lub zderzają się ze ścianą. Ciekawa jest też np. rozgrywka czołgami w stylu Ponga, tzn. tylko pocisk odbity od ściany jest groźny. Są też warianty niesymetryczne pod względem trudności: np. 3 zsynchronizowane ze sobą dwupłatowce kontra jeden wielki bombowiec.


Wszystko to udało się upchnąć na A2600 w zaledwie 2-kilobajtowym programie. Duża część wariantów opiera się na prostym wykorzystaniu sprzętowych możliwości konsoli, takich jak sprzętowa multiplikacja sprajta w linii (i ten akurat element nie był trywialny przy przenoszeniu kodu na małe Atari). W tak małym kodzie nie mogły się zmieścić algorytmy sztucznej inteligencji przeciwnika na rozsądnym poziomie umiejętności, stąd brak opcji gry jednoosobowej.

Gra była ważna historycznie dla Atari 2600 i stanowiła jeden z elementów, które przyczyniły się do jej sukcesu rynkowego – co ciekawe, specyfikacja techniczna tej domowej konsoli była dopracowywana i zmieniana równolegle z kodowaniem gry, oba procesy tworzenia nieco na siebie wpływały i w pewnym sensie to właśnie prace nad Combat (oraz domową wersją Ponga) ostatecznie zdefiniowały możliwości sprzętowe finalnej wersji sprzętu. A kartridż z Combat otrzymał najniższy numer seryjny produktu CX-2601 po konsoli, która była oznaczona numerem CX-2600.


Sterujemy za pomocą dwóch dżojstików. Użycie klawiszy w wersji na małe Atari:
START - rozpoczęcie gry
SELECT - wybór wariantu rozgrywki
OPTION - przełączanie pomiędzy wersją kolorową a czarno-białą ekranu (opcja ważna w czasach, gdy kolorowy telewizor był rzadkością)
1 i 2 - przełączniki poziomu trudności


Plik z grą pobieramy stąd, a tu znajdziecie kod źródłowy.

Natomiast tutaj można obejrzeć oryginalną instrukcję.

2019-01-19 23:55 by "Adam"
komentarzy: 5
gorgh @2019-01-20 11:55:48
bardzo fajna konwersja, pewnie program duszków dużo się nie zmienił, oczywiście poza tą multiplikacją o której Adam wspominał
Kaz @2019-01-20 12:10:07
O, fajny opis Adam. Dzięki.
hanka mostowiak @2019-01-20 13:05:06
power without the price :p
Philsan @2019-01-20 17:20:54
Nice port and very good review by Adam.
Paweł @2019-01-22 08:54:12
Avery Lee jest też autorem odtwarzacza filmów z SIDE.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Brak Preliminary Monty w plikach ... (10)
ostatni: 22-02-2019 19:28, IRATA4
Pomysł na turbo na magnetofonie b... (15)
ostatni: 22-02-2019 14:00, astrofor
POKEY - nowe dźwięki? (42)
ostatni: 22-02-2019 11:02, tebe
Retro Na Gazie (469)
ostatni: 22-02-2019 08:54, RetroBorsuk
Sdrive-Max - UNO2SIO (33)
ostatni: 21-02-2019 22:04, pin
MAD-Pascal - Początki (135)
ostatni: 21-02-2019 20:10, kski
Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (206)
ostatni: 21-02-2019 18:45, renton
Atari Joystick to USB Interfejs (52)
ostatni: 20-02-2019 23:56, jhusak
Niedopracowane gry typu Turbican (12)
ostatni: 20-02-2019 22:32, pydyry
Zmiana koloru ramki (17)
ostatni: 20-02-2019 21:20, MADRAFi
Lasermania - remix 2019 (14)
ostatni: 20-02-2019 21:16, pydyry
Lost Party 2019 (11)
ostatni: 20-02-2019 19:33, Kaz
Aplikacje na iPhone dla Atarowców (42)
ostatni: 20-02-2019 19:24, galu
Zespół Kombi gra i trąbi (5)
ostatni: 19-02-2019 21:43, Kaz
Ciekawostki (4153)
ostatni: 19-02-2019 21:42, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1955
Ostatnio zarejestrowany: krzy65siek
Postów ostatniej doby: 25

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (10)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»