Bubble Bobble to jeden z tych tytułów, które na 8-bitowe Atari w epoce się nie pojawiły. Gra powstała w 1986 roku w formie automatu arcade i zdobyła tak ogromną popularność, że zaowocowało to w następnych latach wieloma innymi grami opartymi na podobnym schemacie, a także z chęcią portowano ją na komputery domowe. Pojawiła się oczywiście także na Atari ST/STE, a niedawno także na Atari 7800. Niestety, Atari XL/XE w tym gronie nigdy nie było. Były różne podejścia, próbne silniki, jak choćby Nelsona Ramireza z Chile, ale pełnej gry nie zaznaliśmy. No, ale powoli to przeszłość, bo gra jest już na ukończeniu i wkrótce będzie miała światową premierę...
Oddajmy głos Krzysztofowi" Vega" Górze, autorowi konwersji na małe Atari: "Na wstępie chciałbym podziękować osobom, które przyczyniły się do powstania konwersji tej gry, a są to: MIKER - stworzenie muzyki i efektów dźwiękowych w wersji na Atari, KAZ – porady dotyczące elementów w grze, MONO – pomoc przy rozwiązywania napotkanych problemów podczas gry, XXL – wykorzystanie rewelacyjnego xBootDOS do obsługi stacji dysków, SABERMAN – testowanie gry na obecność błędów i sugestie co można ulepszyć. GIANN VELASQUEZ – kolejna osoba testująca grę i również fajne pomysły dotyczące ulepszeń w grze. Bez pomocy tych osób miałbym o wiele więcej pracy i gra mogłaby nie powstać.
Gra na Atari Bubble Bobble powstaje jako konwersja gry z platformy BBC Micro. Jednak, co ciekawe, oficjalnie nie została na ten komputer wydana! W wersji dla BBC jest całkiem kolorowa i ma dość dobry gameplay, co zawdzięcza między innymi zastosowanemu trybowi graficznemu - 160x200 pikseli w 8 kolorach.W samej grze ekran jest zwężony do 32 znaków, więc mamy rozdzielczość 128x200 pikseli w 8 kolorach. Przy konwersji ekranów tytułowych trochę też się wzorowałem wersją C64.
Z powodu braku kodu źródłowego, gra została poddana przeze mnie deasemblacji i skompilowana na nowo dla Atari XL/XE. Oczywiście nie obyło się bez istotnych zmian w kodzie źródłowym. W wersji na Atari został użyty tryb ANTIC 4 i szeroki ekran, co daje nam 48 znaków w 25 wierszach, w 5-ciu kolorach. Aczkolwiek wykorzystujemy tu tylko 32 znaki w 25 wierszach. Dodatkowo co 4 wiersze jest zmieniany zestaw znaków, co powoduje uzyskanie tu trybu graficznego o rozdzielczości 128x200 pikseli (niewykorzystanych pikseli na ramkę nie wliczam). Ostatecznie mamy identyczną rozdzielczość jak na BBC Micro. Większe wyzwanie to uzyskanie na Atari 8 kolorów na całym ekranie. Standardowo mamy ich pięć w trybie ANTIC 4. W celu zwiększenia ich liczby są one zmieniane również na przerwaniu DLI oraz dodatkowo podkładam PMG pod obiekty.
Gra działa na standardowym ATARI XL/XE z 64KB, ale koniecznie wymaga stacji dysków. Sam plik z wszystkimi poziomami (a jest ich dokładnie 100!) zajmuje około 25KB i dzięki temu, że jest przechowywany na dysku, a nie w pamięci, to możemy się cieszyć wersją na 64KB. Ciekawostką jest, że gra finałowa również nie jest przechowywana w pamięci, ale doczytywana dopiero jak dojdziemy do setnego poziomu, co oszczędza kolejne 7KB. Oczywiście, jak przystało na porządną grę, na samym końcu czeka na nas potężny, zły „boss”.
Co do muzyki i efektów dźwiękowych to tradycyjnie zostały one stworzone przez Mikera w Raster Music Tracker i są odgrywane co ramkę na przerwaniu VBL. Jeżeli można się do czegoś doczepić w tej wersji gry, to czasami coś tam potrafi migać, ponieważ gra nie jest buforowana, ale rysowana w locie na jednym ekranie. Ze względu na dużą liczbę animowanych obiektów czasami nie jest możliwe zmieścić się z tym w jednej ramce. Chociaż szczerze mówiąc, w wersji BBC Micro jest tak samo, a mimo to gra się, według mnie, całkiem przyjemnie."
Dodajmy, dla tych, co nie wiedzą, że w grze występują postacie Buba i Boba, można i należy grać na raz w obie postacie. Gra składa się ze stu plansz, na której gracz musi wyeliminować wrogów. Jedyną bronią do dyspozycji są bańki powietrza, którymi musi schwytać wszystkich wrogów, po czym gdy wróg znajdzie się w niej gracz musi zniszczyć bańkę, dzięki temu gracz otrzymuje bonus w postaci owoców i innych przedmiotów. Kontakt z wrogiem, który nie znajduje się w bańce kończy się stratą jednego z kilku żyć. Na pokonanie każdej planszy gracz ma określoną ilość czasu, gdy ten czas zostanie przekroczony, pokazuje się komunikat a po chwili duch, który będzie chciał wyeliminować gracza.
2024-09-27 10:34 by Kaz
komentarzy: 52
zbylu @2024-09-27 18:07:07
Świetna gra, doskonała konwersja, super się gra. Atari na tą grę zasługiwało! Wspaniała praca Vegi, Mikera, Kaza, Mono i XXl-a!
Jacques @2024-09-27 18:31:57
Kolejny kultowy tytuł skonwertowany na Atari, dzięki Ekipa! :-)
Prawdziwa niespodzianka! Wielokrotnie "tłukliśmy" w tę grę z kumplem, na c64 (w kilka nocy sylwestrowych z rzędu - w nieodległej przeszłości). Pojawia się świetna okazja powrotu do dawnej rozrywki i oceny konwersji. W grze istotne są pewne schematy (jak np. określone prawdopodobieństwo pojawienia się np. "parasola"). Super wiadomość!
blasph @2024-09-27 19:23:20
Coś pięknego ,kolejny topowy tytuł którego brakowało na Atari :) Brawo!!
Piesiu @2024-09-27 19:30:48
No i bąbelkowo :). Brawo!
Xuio @2024-09-27 19:48:44
Wyglada pieknie
gorgh @2024-09-27 20:06:47
Ile tam sprajtow! Vega może odpisz to gdzieś bo to jest nie lada osiągnięcie
vega @2024-09-27 20:18:23
w sumie to jest to rozbudowana i poprawiona wersja rysowania z bbc micro...standardowo była jedna...została zoptymalizowana i rozmnożona....i teraz to tam są 3 rodzaje procedur rysujących..w zależności od typu sprite'ów jest dobierana odpowiednia procedura rysująca...
spritów na maxa to tam ok. 35szt na ekranie może być w skrajnych momentach...
Rastan @2024-09-27 20:26:13
Fantastyczna sprawa!!! Wiedziałem, że to BB. :)
rako @2024-09-27 20:30:01
Nareszcie!! Moja ulubiona gra z automatów. Ile ja pieniędzy na nią wydałem. Bardzo ładnie jest zrobiona. Vega kawał dobrej roboty. Czekam z niecierpliwością.
miker @2024-09-27 20:47:48
Muzyka/dźwięki w wersji finalnej mogą się troszkę różnić od tego, co jest na filmiku (ale będzie lepiej). :)
Pecus @2024-09-28 11:44:13
Pytanie techniczne.
Po co szeroki ekran skoro pole gry ma 32 znaki szerokości?
Nie prościej było zrobić to na wąskim ekranie, który ma dokładnie taka szerokość...
vega @2024-09-28 15:12:41
pecus....najlepiej by było na 32 znaki...niestety wtedy pojawiłby się problem, że na ramkach ekranu nie moglibiśmy uzyskać czarnego koloru na czym mi zależało...a dlaczego kolor COLBAK nie może być czarny? a no ze względu na sposób podkolorowania grafiką PMG...aktualnie grafika PMG o szerokości x2 lub x4 JEST PODKŁADANA i prześwituje w miejscach gdzie jest COLBAK....czyli albo mamy PMG albo COLBAK...nie może być jednocześnie...więc nie byłoby możliwe równoczesne korzystanie na ekranie z koloru COLBAK czarnego i PMG w tym samy miejscu...a przecież kolor czarny to podstawa na planszy
vega @2024-09-28 15:16:46
podsumując..da się na 32 znka ale wtedy trzeba się pogodzić, że kolor ramek ekranu inny niż czarny w zależności od planszy....na pierwszej planszy np czerwony
vega @2024-09-28 15:19:28
szczerze mówiąc gra jest napisana pod 32 znaki...więc taka zmiana jest banalna..nic w kodzie nie trzeba zmieniać prawie:)
Jacques @2024-09-28 18:36:16
Czarne tło jest jednak eleganckie :-)
sim1 @2024-09-28 19:40:46
Hej, hej! Swietna babelkowa nowina =). Dzieki =).
Mam (dosc szegolowe) pytania, w sensie tak "close-to-arcade" jak mozliwe: 1. Dobrze, ze mozna grac we dwoje ;). Czy pojawia sie zachecajacy sprajcik/napis "join in" ;), 2. Czy dla 2ch graczy, po uplywie czasu i po pojawieniu sie "wkurzonych" sprajtow przeciwnikow, pojawia sie 2ch Baronow von Blubba (Skel Monsta)? 3. Czy po ukonczeniu gry jest/bedzie wersja "Super"? 4. Czy poziomy 94 (chyba) i 100ny sa bez limitu czasu? I z innym 5. Czy pojawia sie, baaaardzo rzadko, czerwony, z pulsujacy iskra, babelek, ktory po przebiciu, daje 100.000pts i mozliwosc zioniecia ogniem (dla smoczka, ktory go przebil)?
oraz pytanie dodatkowe
6. Poprawilem w wolnej chwili sprite'a bohatera (wyglada mniej jak z "chinska czapeczka", ma tez raczki, policzek i rumience). Chcialbym zapytac, czy koder (hello Vega ;) jest tym zainteresowany. Moge wyslac plik do wgladu i jezeli jest/bedzie aprobata, sprobowac szybko naniesc poprawki reszty klatek. Pod jaki adres?
Pozdro!
vega @2024-09-28 19:58:32
pyt1. można ale w tej chwili piorytet to usunięcie bugów
pyt.2 tak...logika przeniesiona 1:1 z bbc micro
pyt.3 co to znaczy wersja "Super"?
pyt.4 94 nie testowałem...100 nie ma limitu czasu
pyt.5 powinno to być..jeszcze nie testowałem tak odległych leveli
pyt.6 jeżeli zrobisz zgodnie z ograniczeniami opisanymi tutaj to tak *ttps://forums.atariage.com/topic/52701-bubble-bobble/page/6/
tam są pliki bmp....jak je poprawisz to ich podmiana to parę sekund
vega @2024-09-28 20:06:22
mail: vegag007(małpa)gmail.com
sim1 @2024-09-28 20:29:37
Hej,
Dzieki za szybka odpowiedz! =D
Jst jeszcze kilka innych arcade mykow, o ktorych mozemy porozmawiac po usunieciu pchel.
AD.3. "Super Bubble Bobble" jest to gra "sekretna" (Super Mode), ktora naturalnie istnieje w normalnej edycji "Bubble Bobble" Arcade i portach na konsole (Famicom o ile pamietam).
W kilku slowach - gra "SBB" to prawdziwy koniec BB. Moze ona (i powinna!) zostac odblokowana po dojsciu przez 2 graczy do drugioego konca gry (nazywanie czasem "normal" albo "good ending"). Aby odblokowac opcje "Super" gracze musza odkodowac zaszyfrowana wiadomosc, jaka pokazuje sie na grafice (wraz ze wskazowkami).
Wiadomosc ta, to sekwencja "guzikow i joya". Po jej wykonaniu na glownym ekranie tytulowym, pokazuje sie dodatkowe, mniejsze slowo "SUPER", w stylu glownego loga "BB"
Spoiler!! Dopiero zakonczenie gry w opcji Super pokazuje prawdziwa historie i tzw "True Ending".
AD.6. Dzieki za link. Widze, ze inny kolega probowal. Pobiore i zobacze. Dam znac.
sim1 @2024-09-28 20:36:16
@Vega: Dzieki za namiary. Pisze na maila...
pin @2024-09-29 00:35:32
quote:
Gra działa na standardowym ATARI XL/XE z 64KB, ale koniecznie wymaga stacji dysków.
ale w sensie urządzenia podłączonego poprzez port SIO wyłącznie?
vega @2024-09-29 10:43:15
bardziej chodzi o programową dostępność niż jak podłączone to jest....obsługa plików na dysku jest przez standardowe CIOV
vega @2024-09-29 10:45:14
uprzedzając pytania odnośnie innych dosów....to nie pójdzie z innmi DOS-ami niż XbootDOS bo gra korzysta z pamięci już od $980...no może poza FoxDOS...
pin @2024-09-29 11:29:13
podeślij tego ATR to sprawdzę u siebie i dam znać, choć w sumie obstawiam że atr zawierający xbootdos powinien normalnie wstać z hdd.
jeśli to nie tajemnica, to wrzuć na pin(.....)usdk.pl
Piotr @2024-09-29 13:31:05
Światowa premiera, czyli że w każdym kraju na świecie odbędzie się podniosła uroczystość wprowadzania gry na rynek z udziałem królów i prezydentów? Czy tylko mnie razi pompatyczność takich sformułowań? Rozumiem źe gdyby to była po prostu premiera, to gra byłaby nieodstępna w USA i Japonii? A jeśli dodaliście „światowa”, to automatycznie gra pojawi sie też w Mozambiku? O co tu chodzi?
Kogo razi to razi, musi sobie z tym jakoś poradzić :). Zwykłe sformułowanie, trochę z przymróżeniem oka, a trochę nie, które mówi o tym, że gra ma premierę po raz pierwszy dla całego świata, co w dobie internetu jest łatwe. Tak, w Mozambiku też będzie można sciągnąć tego samego dnia! Tu masz na przykład światową premierę ("world premiere") gry "Bubble Bobble" dla konsoli Atari 7800: https://www.youtube.com/watch?v=zvZS7qzh... I nikt dramy nie robi, bo konwencja i przekaz jest oczywisty... Ale jak ktoś widzi problem, to ma takie prawo, jasna sprawa :)
pin @2024-09-29 14:11:06
Ok, po krótkich testach wychodzi, że ATR z grą powinien bez problemu wstawać z byle urządzenia NewDev (hdd, karin maxi itd). Dzięki Vega!
sim1 @2024-09-29 14:21:14
@Piotr Rozumiem Cie i troche nie. Moze dla Ciebie nie jest ot istotne (choc chyba troche tak, skoro tu jest Twoj wpis), ale dla innych jest to w jakims sensie wydarzenie. Czasem uzywa sie "konferansjersko" slow "Wydarzenie, Swiatowe wydarzenie, premiera, itd". To wiesz przeciez. Nadaje to wyjatkowosci, co jest uklonem.
BB nie powstalo na Atari, a na BBC byl tylko prototyp. Jak napisano (i mozna przesledzic w innych forach): wiele osob probowalo, i nie udawalo sie dokonczyc projektu. Moze nie bylo czasu, moze braklo umiejetnosci czy zaciecia (czy narzedzi).
Nagle - jak z kapelusza - wyskakuje Don Vega (y los muchachos, a nawet chcialo by sie powiedziec... los desperados;) i... No wlasnie. Pojawia sie niespodziewanie "to cos".
Osobista nota: OooKkk, Jatari (jak to lubie nazywac;) nie ma juz przebicia, od 40+ lat, ale... BB istnieje juz od 1986... Ale czemu troche psuc radoche i zabawe innym? Chlopaki wlozyli/wkladaja w to wiele czasu (i pewnie serca oraz... przeklenst;). Jest to dla nich wazne. Warto, aby mieli z ta gra swoja premiere =).
No chyba, ze masz cos do autora Tego artykulu.
Milego popoludnia wszystkim!
Jacques @2024-09-29 15:15:27
Gra przyjdzie na świat, więc i premiera światowa. Proste :-)
sim1 - napisz do mnie proszę maila. Z góry dzięki.
tebe @2024-09-29 16:15:02
ktoś ma wątpliwości że ktoś nie jest częścią tego świata ?
vega @2024-09-29 16:21:31
pin..brawa należą się dla xxl-a napisał dos-a, który zajmuje śmieszną illość pamięci i dodatkowo przestrzega standardów....szkoda, że wcześniej nie wiedziałem..cyborg warriors na pewno by się dało na 64kb zrobić ze stacją dysków...a może i mikie
pin @2024-09-29 16:40:10
zawsze zastanawiało mnie, skąd to ciśnienie na 64kB ;)
vega @2024-09-29 16:53:19
jest to ostateczny argument w "batalii wojennej":P, że wersja na atari jest gorsza bo nie na 64KB a na innym 8-bitowcu chodzi gra na 64KB:P
tebe @2024-09-29 17:48:40
ktoś ma kompleksy? nie potrafi mieć własnego zdania, musi patrzeć na innych i czekać na ich aprobatę
Toskania @2024-09-29 17:55:11
Gra o niebo lepsza niż ta bieda dostępna na ST. Nie pierwsza sytuacja że gra na maluchu lepsza niż gry na dużym Atari
Ja bym proponował rozszerzyć nagłówek ze "Światowa premiera" na "Wszechświatowa premiera". Bo ta gra ma nie tylko premierę na świecie, ale i w całym wszechświecie! My tu na K-Paxie też się z niej cieszymy. A i koledzy na Marsie też!
Czas @2024-09-29 22:27:10
Wszechświatowa, to przesada, biorąc pod uwagę odległości. Do niektórych ta informacja dotrze za kilka miliardów lat albo w ogóle.
Prot @2024-09-30 00:12:12
Nie mierz @Czasie wszystkich swoją miarą. My mieszkańcy K-Paxia możemy być w jednej chwili w wielu różnych miejscach. Dla nas, po prostu, pojęcie "odległości" nie istnieje. Nie jesteśmy ograniczeni jak ludzie.
Rubcio @2024-09-30 11:00:45
… to kiedy Ghosts n'Goblins? Potem Toki, Cabal (myślę że, realne do zrobienia na A8)
Jacques @2024-09-30 14:52:54
Pytanie kiedy Hobgoblin 2 ;-)
tebe @2024-09-30 16:29:23
kiedy nauczycie się ASM-a
Obi Ataronobi @2024-09-30 18:21:36
Wygląda bardzo dobrze.
blasph @2024-09-30 20:27:04
@Czas jakby był Czasem to by wiedział ,że jest relatywny ;)
Atariteca @2024-09-30 20:47:00
So you are telling me that in other part of the Multiverse Atari 8-bit computers' user had been already playing "Bubble Bobble"...
Rubcio @2024-10-01 12:52:49
@tebe 30/35 lat temu o tym myślałem, realne życie wygląda nieco inaczej.
Wielu uczy się także obecnie, więc żadna wymówka :) W argumencie TeBego chodzi o to, by roszczeniowość zastąpić własnym wysiłkiem i zaangażowaniem. Też polecam :)