Konkursowicze o sobie II by Kaz 2008-04-24 12:30:04

W dzisiejszym odcinku opowieści konkursowiczów o sobie zostaną przedstawieni dwaj najwięksi zwycięzcy konkursu czyli Adam "Powrooz" Powroźnik i Maciej "Rocky" Hauke oraz ich prace i opinie głosujących.



Komentarz Powrooza jak zwykle krótki, ale treściwy: "Podsyłam mój obrazek na compo, pod tytułem "Follow The Easter Rabbit" ;). Krótkim zdaniem, obrazek ten to mały powrót w cukierkowe klimaty (ala "Wally Race" czy plansza tytułowa do Crownlanda - która czeka na swoją premierę - ale jeszcze poczeka /no niestety/). Obrazek jest oryginalny, stworzony na potrzeby konkursu, nie publikowany wcześniej, pomysł uderzył w głowę podczas świątecznego obiadku ;). Mam nadzieję, że się spodoba. Użyty tylko G2F (hardpixeling mode :)). Obrazek nie używa rastrów /też musze się ich nauczyć, nie używam ich z przyzwyczajenia - ponieważ do demek/gier lepiej jest robić grafikę bez użycia rastrów, ale w sumie do obrazków na przykład na compo - to jak najbardziej, trzeba je rozgryść/ (trzeba popytać Vidola i Dracona). PS. Oglądać najlepiej na palecie "laoo.act"."

1. Follow the Easter Rabbit - Powrooz


Nie było oczywiście niespodzianką, że praca Adama wygrała, ale poczytajmy też komentarze:

Follow the Easter Rabbit
8 - moim zdaniem najlepsza praca
10punktów klasa sama w sobie. Znać rękę Mistrza...
10 - eh... magia! Mistrz!
9pkt (ultra achtung mega C64 - ups :D ATARI RuleZ)
10p – widać pracę, piklowanie i pomysł – gratulacje
10 mogl sie podpisac
10 urocze to atari w łapce!
10 - Najlepsza praca
10 - Kolorowo i dużo ręcznej roboty - ładne.
no cóż, nie może być inaczej - 10 pkt.
10pkt !!!! rewelacja cos w stylu miodnych rysunkow a'la lazur
10 - wiecie co jest najlepsze? Cudowne 800XL w łapkach. Wielki szacun.
9 - ale i tak sie przyczepie :) - zajac ma jakas dziwna glowe (oko<->nos zachacza o klimaty egipskie)
10 - ach te kolory
10 - coś jak obrazek #1, ale w stylu i kolorystyce oczywiście lepszy, brawo! :)
10 Perfekcyjna grafa
10 - wypłacić mu nagrodę od razu. ;-)
9 - minus za wymagania paletowe
10 pkt (bezdyskusyjnie)

Rocky podesłał aż cztery prace, które zajęły odpowiednio miejsca: 2, 5, 8, 17 i jak słusznie zauważył kolega xxl, Maciek jest swoistym odkryciem konkursu, bo mało kto zdawał sobie sprawę, że Rocky wciąż rysuje. Cieszymy się, że stary Rocky wrócił do Atari i wielkiej formy! Dodatkowo jego komentarze do poszczególnych obrazków, napisane specjalnie na moją prośbę: "Kilka słów wstępu. Robiąc cokolwiek, staram się uzyskać odpowiedni efekt i niekoniecznie praca musi wyciskać wszystkie soki z Atari. Jako narzędzie do rysowania używam Deluxe Painta (pod emulatorem Amigi). Program jest świetny do pikslowania i rysowania. Ma jeszcze jedną wielką zaletę - ustawiając tryb 320x512 pracujemy w proporcjach Atari. G2F w zasadzie służy mi do ustawienia i edycji kolorów."

Zima
"Jak wielu pisało, jest to grafika na podstawie zdjęcia... Problem polegał na tym, że po zmniejszeniu rozdzielczości, kolorów, na ekranie pojawiła się jedna wielka sieczka. Trzeba było coś z tym zrobić. Finalnie obrazek zaczął się bardzo różnić od oryginału. Inne niebo, inne góry, drzewa. Najbardziej mi się podoba właśnie niebo, to co udało mi się wypikslować z ośmiu odcieni niebieskiego. Po zrobieniu obrazka w 48 bajtach szerokości pojawił się problem. Emulator ścina wszystko do 42 bajtów, czyli za dużo. Trzeba było zwęzić. W obrazku użyłem zmian palety i piątego koloru. Dla zobrazowania różnic załączam oryginalne zdjęcie.









2. Zima - Rocky


Kilka słów o ditheringu. Dithering Floyda-Stainberga łatwo odróżnić od ręcznego... Na Atari F-S wygląda średnio z powodu rozdzielczości. Gdybym takiego użył do nieba w "Zimie", to efekt byłby mizerny. Zalecam poświęcić trochę więcej czasu i popikslować trochę."

I komentarze:
9 , ładny rzut na taśmę...
is not bad as well... 8 points...
10 pkt REWELACJA!!!!
9pkt !!! ekstra dokladny pic
5 - mimo, że konwert, to jednak dokładny i widać pracę.
10punktów całość wygląda jak obraz na płótnie, pewnie konwersja, ale masa obróbki. Ładne
8 - ale zbyt pasiaste to jest.
9 pkt o 1 wiecej niz nr 16 bo bardziej przypomina rysunek
9 - Wzor(c)owa konwersja (albo inwencja), widać włożoną pracę!!
WINER;)
8 - trochę za bardzo czarne drzewa, poza tym super.
2 - miejscami nie widac co sie dzieje na obrazku
09 pkt (też bezapelacyjnie)

Świnia
Na półce nad komputerem mam taką skarbonkę, która mnie urzekła. Zrobiłem jej fotkę i zacząłem piklować pod lupą. Od razu nadmieniam, że roboty jest przy tym sporo, a ograniczenia liczby barw dają o sobie znać. W świni mogłem jeszcze użyć piątego koloru, ale tego nie zrobiłem... bo tak chciałem."



5. Świnia - Rocky


10punktów podoba mi się szyderczość i tecghnika obrazka
6 - bardzo fajne kolorowanie
6pkt (kozacka "świnia" :D - byłoby 8, gdyby nie dithering słaby)
7 hihi
8 - fajna uśmiechnięta skarbonka (nabita złotówkami :-)
5 - fajny dithering, brak tla,
6 - sympatyczne, tylko szkoda, że poskąpiono kolorów i światłocienia. Obrys za gruby
4 - trochę za bardzo rożne odcienie, Atari to nie C64 ;-)
5 w paru miejscach wyglada jakby paleta byla przestawiona, jak cieniujesz brazowy,szary,zolty to niech tak bedzie na calym obrazku
8 (mimo prostoty ma jakis taki klimacik)

Statek
"Jak niektórzy słusznie zauważyli, zainspirowała mnie reklama Discovery. Planowałem to, co uzyskałem czyli prostotę w połączeniu z głębią. Taki styl kartonowy, ale coś w sobie ma i fajnie się na niego patrzy na pełnym ekranie (nie widać tej pikselozy). Nie stosowałem tu niczego poza zmianą palety w poziomie."

8. Statek - Rocky


8punktów kawał dobrej roboty
7 - ładne kolory
8pkt (bo nie 7 - ultra - trochę jak reklama z Discavery haha)
4 - fajne kolory
6 - fajne kolory, trzeba bylo zrobic bardziej 'dzieciece',
7 - fale jak w Crownland ;-)
7 - Minimalistyczny styl i fajne kolory, ciekawe
7 - fajny pixel (kreska;)
6 - też to chciałem namalować (reklama z Discovery)
5 ciekawe czy by sie dalo to zrobic w hiresie :)

Ubek
W ostatni dzień konkursu postanowiłem coś jeszcze stworzyć.. coś małego, a ciekawego. Odgrzebałem jeden z moich rysunków narysowanych na kartce ołówkiem. Obrazek przepikslowałem (każdy punkt trzeba było ruszyć). Potem G2F i kolorki. Niektórzy marudzili, że za mały. Cóż taki miał być. Nie chodzi o to, aby wypełnić ekran po brzegi czym się da."



17. Ubek - Rocky


5punktów za hardcore. W sumie jest spoko.
7 - dużo pracy
5pkt (hardcore, szkoda, że taki "znaczek")
9 jesli to nie jest jakas konwersja to wielkie brawa, podejrzenie dobre.
6 - widać włożoną pracę w dopracowanie
5 - za duzo czarnego dookola,
4 - dobry dither, ale za mały obrazek i do tego nieciekawy
6 - miejscami zbyt nachalny dithering, nie wiadomo czy postac jest zolta czy szara, szyja nie pasuje do reszty
4 nie przypadlo mi do gustu (acz niezly dither)
sikor 2008-04-24 20:58:14

No to Rocky zdradził nam sekrety dla początkujących... Kaz dopełni to instrukcją i... Do roboty ;)

Kaz 2008-04-24 21:08:09

Sikor - caly trick polega na tym, ze rysowanie w G2F nie jest tak trudne, jak by sugerowal interfejs TeBego ;). Po prostu jest to program robiony przez programiste dla grafikow, wiec trzeba na to spojrzec pod innym katem i wszystko staje sie jasne :).

Zreszta program sie przeciez caly czas rozwija na podstawie spostrzezen uzytkownikow i dam sobie glowe uciac, ze TeBe usprawni tez interfejs, jezeli jasno i sensownie przestawi sie co trzeba poprawic i dlaczego. Ja juz robie sobie liste uwag co do operowania duszkami... Jezeli by poczatkujacy zglaszali swoje uwagi, to zrobie wspolna liste "najgoretszych ogranicznikow latwego korzystania z G2F".

Kaczor 2008-04-24 21:19:18

Ja np. dalej nie rozumiem z tymi duchami, być może moja wiedza na temat Graczy-Pocisków jest bardzo mała i potrzebuję łopatologicznej instrukcji. Chciałbym żeby ktoś opisał czemu w tych liniach a nie w innych i dlaczego występuje błąd z duchami itd. Gdy ktoś mi to wytłumaczy, będę mógł użyć w przyszłości więcej kolorów. Ile to już razy pokolorowany rysunek musiałem zmieniać bo miałem Error w liniach.

Dracon 2008-04-24 23:07:40

W skrócie:
nie można przeładować kolorami, są ograniczenia sprzętowe. Błąd z duchami występuje np. kiedy jest ich nawalone w jednej linii za dużo (w G2F jak i GED patrzymy odnośnie -poziomych- linii ekranowych). ANTIC i 6502 mają za mało rejestrów by pomieścić multum zmian, do tego jeszcze czas tworzenia linii jest ograniczony.

tebe 2008-04-25 03:22:02

najwięcej zmian na linię możliwych jest dla ekranu wąskiego, im szerszy obraz tym mniej możliwych zmian na jedną linię, informacja o maksymalnej możliwej liczbie zmian na linię jest w opcji CHECK (CTRL+C) pole LIMIT, jeśli przekroczona zostanie ta wartość wówczas jest komunikat ERROR, w sumie komunikat WARNING pojawi się jeśli liczba zmian na linię będzie LIMIT+1, powyżej czyli LIMIT+2... jest już na pewno ERROR, WARNING być może jeszcze przejdzie na Atari jednak gwarancji i tak nie ma

aby obejść ERROR lub WARNING w opcji CHECK klikamy prawym klawiszem myszki na rubryce w której jest ERROR lub WARNING (w sumie można kliknąć na dowolnej rubryce w której jest liczba zmian >0) i dostajemy do wyboru OPTYMIZE PMG, OPTYMIZE BMP, ta optymalizacja przenosi zmiany dotyczące PMG lub BMP wyżej od poprawianej linii

OPTYMIZE PMG: ta optymalizacja polega na tym aby nie dokonywać wszystkich zmian w jednej linii, typu ustawienie szerokości PMG, koloru, pozycji poziomej, tylko zrobieniu tego na raty, czyli w linii X ustawić pozycję poziomą, w linii X+1 ustawić kolor, w linii X+2 ustawić szerokość, potem nadmiarowe linie odpowiednio wypikslować i jest OK, oczywiście jeśli na obrazku jest "ciasno" od duchów to ta metoda optymalizacji będzie trudniejsza do wykonania, ogólnie wtedy mój algorytm zawiedzie czy też odmówi wykonania zadania, wtedy trzeba do tego już inteligencji wyższego rzędu czyli mózgu użytkownika

OPTYMIZE BMP działa na podobnej zasadzie jak opisane wyżej OPTYMIZE PMG

Kaczor 2008-04-25 07:02:07

@ Dracon i Tebe - Dzięki za wyjaśnienia, naprawdę nie wiedziałem o tym jedynie o opcji CHECK wcześniej Tebe mi trochę wyjaśnił. Tak czy inaczej z duchami trzeba z rozumem i ostrożnie. Zawsze zmyliło mnie to że czasem w linii udało mi się upakować bezproblemu z pięć duchów-pocisków a w innej lini tylko z dwa i jeszcze wyskakiwał błąd. Nie mogłem zakumać czemu. Dzięki.

tebe 2008-04-25 18:29:21

najwięcej zmian możliwych jest w pierwszej linii, ponieważ te zmiany są przenoszone na przerwanie VBL a nie DLI, na przerwaniu VBL można spory program napisać

xxl 2008-04-26 22:48:10

na przerwaniu vbi jest nawet gra napisana - nie pomne tytulu ale to byla jakas kosmiczna strzelanka.