Będzie nocny kierowca? by Kaz 2008-05-04 02:18:17

Od kilku dobrych tygodni szacowny Krzysztof "xxl" Dudek zawalony był pracą i w związku z tym od dawna nie mieliśmy okazji usłyszeć o żadnym nowym projekcie, który miałby wyjść spod jego ręki... Ale do czasu. Kilka godzin temu Krzysztof zaatakował mnie intrygującym mailem: "Bawiłem się dziś deweloperską wersja MAME, pooglądałem źrodła drivera dla gry Night Driver i właściwie doszedłem do wniosku, że można ją uruchomić na Atari :D."

fragment zdobienia z automatu z grą "Night Driver"


Dla osób, które byłyby zainteresowane pomóc przy pierwszej na Atari konwersji z MAME Krzysztof podesłał garść szczegółów technicznych: "Hardware tej gry nie jest skomplikowany - bitmapa ma rozdzielczość 256x24(32?), chip graficzny generujący obiekty (działający na podobnej zasadzie co GTIA) generuje 16 skalowanych obiektów (tylko prostokąty), procesor 6502 działa z częstotliwością 1MHz i to właściwie wszystko... Organizacji pamięci nie będe opisywał, bo to akurat nie jest istotne, ale jeśli ktoś będzie zainteresowany to podam. Jedna ciekawostka: zapis na stronę zerową dokonuje zmian również na stronie pierwszej czyli stosie. Przeniesienie tego tytułu to właściwie napisanie silnika spritów do obsługi 16 obiektów oraz prześledzenie przerwań (nie wiem dlaczego, ale na MAME rozkazem SEI można zablokować przerwanie wygaszania pionowego). Trudności będą przy kasowaniu ekranu - obiekty w grze Night Driver nie są rysowane w pamięci ekranu, ale liczę (tu apel do koderów), że odpowiednio szybki silnik spritów powstanie. Ja napiszę taki, który działa ;-), ale zwolnienia w grze będą widoczne."

Po kolejnych kilku godzinach, w czasie gdy ze swojej strony postanowiłem projekt Krzyśka wspomóc ekranem tytułowym i zabrałem się za pikselowanie, otrzymałem krótki filmik i wyjaśnienia: "Wiem jak emulować grafikę, procesor maszyny ten sam, właściwie przez cały dzień zgromadziłem dość materiałów, żeby gra ruszyła. Trochę już napisałem i wygląda obiecująco..."

ekran gry w wersji arcade


Filmik do obejrzenia tutaj, a komentarz tutaj: "Może jutro puszczę silnik sprite-ów na forum z prośbą o modyfikację - ten obecny napisałem w godzinę, efekt widać ;-). Gra właściwie działa, nie ma sterowania, ani obsługi dip switchy. 99% arcade, musiałem tylko wyłączyć procedury sprawdzania ROM-u gry, bo na Atari i tak są niepotrzebne, a wywalały grę. (...) Dlaczego to wszystko tak szybko? Tak jak mówiłem, jestem "uwalony" w pracy na maksa, jutro po południu już będę myślami gdzie indziej. Dziś albo nigdy ;-)."

No to jak zwykle, trzymajmy kciuki. I to nie za to, by się udało, to co sobie xxl zaplanuje, bo to się udaje zawsze, ale za to, by miał czas i chęci na zakończenie gry w taki sposób, by szary uzytkownik mógł w nią grać :). Gra wydana na automacie przez Atari pojawiła się na również na konsolę Atari 2600, a nawet na Commodore C64. Czas, by pojawiła się tam, gdzie powinna - na Atari XL/XE.

automacik Atari z 1976 roku

-----
Update z 5 maja 2008: moja propozycja ekranu tytułowego (zachowana oryginalna kolorystyka) oraz automat, z którego pochodzi grafika (to akurat zdjęcie nie jest najlepszej jakości, ale lepsze, które mam, nie pokazują całości):

iak 2008-05-04 07:23:58

Fajnie, gdyby ten naklejany pod szybą samochodzik dało się wstawić przy pomocy G2F. :)
A poprosimy widok tej gry na C64. Bo u nas MUSI wyglądać lepiej. :P

xxl 2008-05-04 07:52:45

tu sa skriny z mame jak bawilem sie rozgryzajac ;) gre:
http://atari.pl/nd1.jpg i http://atari.pl/nd2.jpg
tu rozne wersje: http://www.mobygames.com/game/night-driver/screenshots

voy 2008-05-04 09:14:49

A może skan naklejki z wersji na Atari 2600 nadaje się na screen tytułowy? :)

http://www.atariage.com/cart_page.html?SystemID=2600&SoftwareLabelID
=324&ItemTypeID=CART

btw: pamiętam, jak kilka lat temu razem z Pasiem trafiliśmy na tego karta na targowisku na Dworcu Świebodzkim we Wrocku za 2 PLN. ^^

sikor 2008-05-04 09:17:46

Czyżby XXL szykował się do "mini-mame" na Atari...? To by było dopiero coś!!! Nawet, jakby chodziło na tym tylko kilkla tytułów ;)
A na poważnie - całkiem fajna gierka. Tu jeszcze link do KLOV: http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=8866 (oczywiście bezpośrednio do Night Drivera). Czekamy na finalną wersję!!!

voy 2008-05-04 09:17:52

EDIT: poprawka linka (obcięło cosik :P):

http://tiny.pl/nckj

sikor 2008-05-04 09:19:41

Hmm, bezpośredni link coś nie działa. W takim razie: http://www.klov.com i tam szukamy Night Drivera...

_rocky 2008-05-04 09:41:21

Spróbuję skrobnąć jakąś grafę na bazie nalepki z carta...

voy 2008-05-04 11:37:11

Tutaj http://tiny.pl/nc8t jest skan pudełka w nieco lepszej jakości. ^^

andys 2008-05-04 12:54:06

na speccy tez to wyszlo http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0017750
to moze porcik ze speccy? hehe

CharlieChaplin 2008-05-04 13:23:19

Hmm,
think on the A8 Clayton Walnum already did some simple Night-Driver clones, at least I have two of them in my collection, written in Atari Basic... Maybe I should search for them and upload them to atarionline.pl ?!? -Andreas Koch.

xxl 2008-05-04 14:26:05

poprawilem silnik spritow i teraz filmik jest bardziejdzy ;-) http://atari.pl/nr1.rar - brakuje jeszcze wyswietlania 4 spritow (gdy sa wyswietlane obraz miga) jest na to sposob - obraz dwubuforowy.

irwin 2008-05-04 17:22:45

super! tylko tak dalej a lotus z tego wyjdzie ;-)

Kaczor 2008-05-04 18:25:10

@xxl - a da radę gęściej z tymi słupkami, lepszy efekt by był niż w orginale, czy to możliwe?

Kaz 2008-05-04 18:25:57

CharlieChaplin, sure you can share these games with us! I'm glad you keep an eye on my page :).

xxl 2008-05-04 18:46:32

http://atari.pl/nr2.rar 16 spritow w 1 ramce. teraz jest tak samo jak w oryginale :-) bez buforowania obrazu. no to teraz trzeba dorobic klawisze i mozna grac ;-)

xxl 2008-05-04 18:56:39

gesciej nie, ale mozna zrobic droge/pobocze z takimi poprzecznymi pasami lub jakies znaki na poboczu lub np scrollowane gory na horyzoncie... tylko wydaje mi sie oryginalna gra na tym straci.

MisOr 2008-05-04 19:08:37

@xxl - zaslugujesz na ta ksywe jak nic - a po tempie pracy dodalbym ls (od light speed);).
Przeportowac gre z automatu - w glowie mi sie nie miesci - procek co prawda ten sam ale i tak wielkie brawa.
@sikor - co do minimame to kiedys brakowalo mi dwoch tytulow galaga i phoenix. Ale one chyba chodza na Z80.
Moze w ogole jakies male glosowanie? Gry, ktorych brak na Atari najbardziej dokuczal w mlodosci i nie dawal spac po nocach ...

Kaczor 2008-05-04 19:10:41

No O.K! Tylko ktoś rzucił hasłem, żeby było lepsze wydanie niż na C-64. Tak tylko się uczepiłem, tak też jest dobrze.

xxl 2008-05-04 19:15:15

na ale mozna jakies na pol ekranu auto na pm zrobic :)

Badylek 2008-05-04 19:30:08

Brawo XXL, niesamowita płynność :) Grałem w to mając 10 lat na automacie w Kołobrzegu :)

miker 2008-05-04 19:35:02

Kaz: tutaj jest: http://tiny.pl/ndxd

Jacques 2008-05-04 19:36:06

Fajnie :-) Choć ja chciałbym też w końcu poskładane w całość zoptymalizowane Knight Lore. TAKI tytuł zasługuje chyba na to? :-)

xxl 2008-05-04 19:43:57

KL bedzie... musze miec chwile czasu :( Tebe, Magnus i Eru gre przyspieszyli i troche mi wstyd przed nimi ze tak przeciagam... usiade i zrobie jak mnie troszke popusci w pracy :(

odnosnie night ridera to chce na srodku auto, moze ktos z obecnych chce narysowac auto wielkosci np tego z pole position na pm?

MWK 2008-05-04 19:58:20

Świetna Robota XXL Gratuluje!

Kaz 2008-05-04 21:11:52

miker - dzieki, ale to widzialem. A jest jeszcze drugi program w Basicu... wiesz jaki moze?

xxl - moze rocky da sie namowic? Ja dopiero koncze swoj obrazek tytulowy. PS. Ma byc taki jak w oryginale czy mozna pofantazjowac?

xxl 2008-05-04 22:53:25

_rocky nie mam Twojego maila. jesli masz chwilke napisz do mnie, adres jest pod nickiem. @Kaz, mozna pofantazjowac.

Kaz 2008-05-05 03:19:02

Nie chwalac sie, juz skonczylem swoja wersje ekranu tytulowego. Wlasciwie mialem wczesniej inna koncepcje (xxl widzial), ale drugi pomysl zwyciezyl. Zobaczymy czy sie spodoba i co Rocky wysmazy. Zalaczam do nowinki zrzut mojej wersji oraz zdjecie automatu, z ktorego pochodzi grafika.

raster 2008-05-05 08:34:49

Wow. Night Driver! I know it from coin-ops... total nostalgia! ;-)
Keep your great work. Thanks XXL ! :-)

Kaczor 2008-05-05 08:55:52

@Kaz - jestem w szoku!!! Zarąbiście ci to wyszło, tak Orginalnie. Szczerze powiem - nie myślałem że to aż tak odwalisz kawał dobrej roboty. Brawo!!!

iak 2008-05-05 09:37:28

No, wygląda bardzo oryginałopodobnie.
Ale ej, do pełnego realizmu brakuje jeszcze kierownicy! Joy to już nie będzie to. Może by umożliwić sterowanie potencjometrem?
Tak w ogóle przydałby się pewnie jakiś ustandaryzowany projekt "używamy paddle jako kierownicy", można by wtedy wykorzystać takie sterowanie w innych grach. A zmajstrowanie sobie takiej kierownicy to w sumie pestka dla nawet bardzo przeciętnego majsterklepki. Na pewno tylko gry z użyciem tegoż potrzebowałyby funkcji kalibracji...

sikor 2008-05-05 10:48:49

Tak, i tak jak w oryginale wersja dla anglików (kierowca/kierownica z prawej strony). A ogólnie rysyneczek wyszedł superancko!!! Podoba mi się ;)

sikor 2008-05-05 10:52:09

A co do grafiki z automatu - był taki plakat, póki jest można obejrzeć dokładniejsze zrzuty na e-bayu (a może i grafa z niego przyda się KAZowi albo komuś): http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280223376273

_rocky 2008-05-05 11:19:41

Ja postanowiłem pobawić się z obrazkiem z carta.. wymaga on dużo ditheringu... Pierwszą fazę już mam za sobą....

Kaz: fajnie ci to wyszło...
XXL: odezwę się... ew mój mail ******l

Pozdrawiam

Kaz 2008-05-05 13:05:10

Rocky - usunalem Twoj mail z tresci komentarza, bo chyba nie chcesz zaczac odbierac tony spamu. Wystarczy, ze podajesz maila w polu e-mail - tam automat dodaje podstawowa ochrone czyli dodaje slowa, ktore trzeba potem usunac, gdy pisze sie do kogos wiadomosc.

Tezz 2008-05-05 13:23:52

Various info and gfx links:
http://www.arcadeflyers.com/?page=flyer&db=videodb&id=2509&image=1
http://www.exotica.org.uk/wiki/Lost_In_Translation/Night_Driver
http://www.mamedb.com/game/nitedrvr
http://www.tomheroes.com/Video%20Games%20FS/Arcade/marquees/night_driver.htm

Kaz 2008-05-05 13:26:29

Sikor - o wlasnie, na tej kolorystyce sie wzorowalem.
Kaczor - dzieki za opinie. 10 kolorow, zmieszany tryb gr8 i gr15 (wlasciwie jego odpowiednik gr12) i trzy PM (mogl byc jeden, ale latwiej bylo zrobic z trzema niz z jednym).

xxl 2008-05-05 21:11:57

dorobilem klawisz do wrzucania kredytow :D do startu gry i fire jako gaz

bjc 2008-05-05 22:11:04

SUper pomysł ze scrolowanym tłem i poboczem. Niech będzie lepsze niż orygniał! Świetna robota, gratulacje!!!!

xxl 2008-05-06 08:55:16

http://atari.pl/nightdriver1.as8 mozna zaladowac do atariwinplus. (tu 14 spritow na ekranie)

xxl 2008-05-06 09:13:56

http://atari.pl/nightdriver1.a8s poprawny link

wawrzyn 2008-05-06 20:36:52

pod emulatorem krzaczy sie czasami ten przesow f2 f3 gdy sie daje

xxl 2008-05-07 07:58:11

http://atari.pl/nightdriver2.a8s - klawisz start to insert coin + start game, fire to gaz do dechy, joy lewo/prawo. jedziemy na dwojce - jeszcze nie mozna zmieniac biegow.

andys 2008-05-10 00:39:20

jak postepy ??? jestem strasznie ciekawy choc moja domena to spectrum....moze tez popatrze w kierunku gier arcade z prockiem z80 i ukladem ay...

Kaz 2008-05-10 13:54:07

Witam kolejnego kolege Spectrumowca. Z tego co mi xxl napisal, ma przerwe, bo praca go przycisnela, ale temat bedzie kontynuowany.

xxl 2008-05-11 12:06:02

postepow narazie brak. uzupelnie tylko, ze niewielkim nakladem pracy przynajmniej kilka z tych tyt. mozna by uruchomic na atari8 : http://www.system16.com/hardware.php?id=757

Kaz 2008-05-11 13:44:43

Hej, niektore wygladaja imponujaco. A ktore z nich sie da? Moze znowu jakis konkurs, co by bylo najlepiej sportowac?

xxl 2008-05-12 12:04:44

za duzo tych niedokonczonych projektow juz mam. raczej nie bedzie nic nowego, postaram sie dokonczyc to co bylo (juz kilka razy) w zapowiedziach.

xxl 2008-05-13 21:27:11

http://atari.pl/ndx.a8s ostatnia publiczna wersja

xxl 2008-05-18 14:54:52

http://atari.pl/ndm.rar filmik

MaW 2008-05-18 23:13:00

Ocho, XXL nas drażni, żebyśmy ześwirowali z niecierpliwości :)

XXL: samochód będzie ? Taki jak w wersji arcade ?

Kaz 2008-05-19 15:39:21

W wersji arcade jest jakis samochod? Gralem, a nie widzialem zadnego :)

MaW 2008-05-19 18:11:59

chodziło mi o to, że taki jak na naklejce na szybie monitora :P

Kaz 2008-05-20 16:41:35

Naklejke mozesz sobie sam wydrukowac i nakleic na monitor ;)

A powaznie: wiem, ze Gonzo przygotowal projekt samochodu, ja przygotowalem dwa projekty aut. Reszta w rekach xxl-a. Nie sa takie jak naklejka, bo naklejka z arcade jest slaba. No i za drobny rysunek jak na PMG.