Sensacyjny emulator! by Kaz 2008-09-21 21:33:30

Dlaczego sensacyjny? Z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że nikt się go nie spodziewał, może poza samym autorem... Nie było nigdzie wzmianki o rozpoczęciu prac, zapytań, czy warto to robić, rozważań, jak i po co to robić, dlaczego, z kim i na jakiej podstawie. I pewnie dlatego się udało, bez żadnych niezdrowych emocji. Po drugie sprawa jest sensacyjna, bo zrobił to autor praktycznie nieznany w społeczności Atarowców. Po prostu pewnego pięknego popołudnia dostałem cyfrową paczuszkę z niesamowitą zawartością...

A jest to emulator 8-bitowego Apple II dla 8-bitowego Atari! Kolejny komputer udało się zemulować na naszej maleńkiej, ale niemożliwej do okiełznania maszynce. Autorem tego cuda jest Piotr "Artax" Mejer, który przedstawił program w wersji 0.8 - jak najbardziej działający, choć, jak sam autor ocenił, wymagający jeszcze testów i dopracowania.

Zacznijmy ab ovo. Apple II zostało wydane na świat w 1977 roku, a cena tego komputera wynosiła 1298 dolarów za najsłabszy model (z 4KB) pamięci, a 2638 dolarów za najlepszy, z pamięcią aż... 48KB! Architektura komputera oparta była na solidnym procesorze MOS 6502, taktowanym 1 MHz. Jabłuszko potrafiło wyświetlić obraz o rozdzielczości 280 na 192 piksele w 6 kolorach. Ciekawostką były wewnętrzne sloty na różne rozszerzenia. Do sprzętu podłączało się magnetofon kasetowy, ale rok później Wozniak skonstruował interfejs, który pozwalał korzystać ze stacji dysków o pojemności 143 KB. Całości dopełniał system operacyjny Integer BASIC, na stałe zainstalowany w 12KB ROM oraz procedury I/O (4KB). W 1979 roku na rynku pojawił się model Plus, w którym pojawił się Basic napisany przez Microsoft, poprawione procedury systemowe i kilka innych usprawnień.

Apple II


Apple II był pierwszym, masowo produkowanym komputerem i od razu podbił Amerykę. Był uznawany za poważną maszynę do celów biznesowych ze względu na istnienie programu VisiCalc (pierwszego arkusza kalkulacyjnego) oraz za niezłą maszynę edukacyjną. Wiele lat Apple II były podstawowym komputerem w amerykańskich szkołach. Cieszył się też popularnością w szkołach i państwowych instytucjach (prywatne osoby nie mogły kupić legalnie komputera) w krajach Bloku Wschodniego - ZSRR i Bułgarii, gdzie w ramach podkradania technologii wyprodukowano radzieckie i bułgarskie wersje Apple II - komputery Agat i Pravec. Legenda i jej oprogramowanie pojawia się dzisiaj na ekranie naszych Atarynek.

wnętrze Apple II


Jak do tego doszło, kto za tym stoi, po co, dlaczego, od kiedy - te wszystkie pytania zadałem Piotrkowi. A oto co usłyszałem: "Program emuluje klasyczne Apple][ oraz częściowo Apple][+ (brak małych liter, obsługiwany Integer Basic, a nie Applesoft Basic). O emulacji Apple][/e nawet nie myślałem, ze względu na zaawansowane zarządzanie pamięcią w tym modelu. Początkowo planowałem, że emulator będzie chodził na 64 kB, ale szybko się wycofałem z tego pomysłu. Na chwilę obecną 128 kB jest wystarczające i zamierzam się tego trzymać! A co do tej nieszczęsnej stacji... Wielkość dyskietki Apple][ to 140 kB i jest to więcej niż 130 kB w gęstości rozszerzonej Atari. Miałem pomysł na kompresje danych, co pozwoliło by używać standartowej stacji dyskietek, ale to będzie chyba w wersji 2.0 wraz z pozostałymi niezrealizowanymi marzeniami :).

menu Apple II Emulator


Najprościej odpowiedzieć "kto?". Oczywiście ja i ta przerażająca liczba osobogodzin, które spędziłem nad tym projektem. "Jak?" Generalnie siedząc nad dokumentacją. Jeszcze teraz mną wstrząsa, jak widzę coś, co jest napisane po angielsku i ma w tytule słowo "Jabłko" :D. Oczywiście nie było by to możliwe, gdyby nie "MADS". Ten makroasembler jest genialny. Czyli miałem dokumentacje, assembler i dwa debugery: Apple i Atari. I to wystarczyło.

"Po co?" Aby sobie udowodnić że to możliwe? Na pewno, ale przede wszystkim, aby zobaczyć grę "Hobbit" na małym Atari. Ta gra była na wszystkie możliwe platformy 8-bitowe, włącznie ze Spectrum, tylko na nie Atarkę. Nie przypominam sobie przygodówki na Atari, która by stopniem skomplikowania i wyglądem dorównywała "Hobbitowi". Wiec po to.

"Dlaczego?" A dlaczego nie? Jak sam pisałeś, podobieństwo sprzętowe dwóch platform jest duże, co ułatwiało podjęcie decyzji o rozpoczęciu projektu. Chociaż mając tą wiedzę, którą w tej chwili posiadam, pewnie bym się teraz nie podjął tego zadania... Powiem tylko tyle - jabłuszko tylko wygląda prosto, a udokumentowane jest dużo słabiej niż małe Atari.

"Od kiedy?" Od kiedy zobaczyłem jak genialny xxl przenosi "Knight Lore" z BBC Micro. Zafascynował mnie. Atari to czas mojej młodości, zarwanych nocy, pisania pierwszych programów. Jednym słowem, ten projekt to mój "Powrót do przeszłości" :). Pomyślałem - "przecież ja też mogę dołożyć swoją cegiełkę". Commodore odpadało, siedzi tam już silna ekipa, która portuje gry, Spectrum to samo, BBC Micro już było, ale Apple nie! A skoro Apple to oczywiście "Hobbit"! A skoro już przenoszę "Hobbita", to czemu nie napisać emulatora? I tak to poszło...

No i wreszcie coś na zachętę. Emulator wersja 0.8 wraz z paroma gierkami. Po uruchomieniu emulatora i włożeniu do stacji dyskietek gry, emulacje uruchamia się klawiszem START. Jeżeli zajdzie konieczność wymiany dyskietek należy odczekać 5 sekund od ostatniego odczytu lub wcisnąć klawisz SELECT po wymianie. Powtórne naciśnięcie klawisza START powoduje przejście do ekranu opcji emulatora. Na PC po starcie warto wcisnąć F7, a na realnym Atari uzbroić się w duuuużo cierpliwości...







programy Apple II na Atari


A na koniec niesamowitej wiadomości od niesamowitego autora zachęta dla osób, które chciałyby pomóc w rozwoju emulatora. Potrzebni są ochotnicy, którzy potestowaliby i wyłapali ewentualne błędy emulacji na prawdziwym Atari, z prawdziwą stacją dysków:

"Postaram się przygotować dokumentację do emulatora i programu do konwersji dyskietek Apple][ na standard Atari co pozwoliło by na rozpoczęcie testów. Jako autor oczywiście nie potrzebowałem takich rzeczy :). Na razie na emulatorze więcej programów się nie uruchamia niż uruchamia, ale w końcu po to są właśnie testy. Może ktoś znajdzie jeszcze coś ciekawego co chodziło na Apple, a co wartało by mieć na Atarce? W każdym razie każda pomoc będzie mile widziana."

Przeogromne gratulacje dla Piotrka za program. A mocnym akcentem na zakończenie będzie link do pliku z emulatorem i przykładowymi grami dla Apple. Atari rulez!
Yosh 2008-09-21 22:25:35

Ło kurka :) gratulacje

_rocky 2008-09-21 22:30:32

gratulacje... pozosał jeszcze C64 ;)

nosty 2008-09-21 23:22:10

A myslalem, ze nic mnie juz nie zaskoczy na Atari ;) Wlasnie wrocilem z urlopu i ten news mnie przywital. Warto wracac do cywilizacji dla takich wiadomosci! :D Gratuluje!

xxl 2008-09-21 23:22:44

niezle! i nawet szybko chodzi. szacuneczek.

mono 2008-09-22 00:06:09

Rewlacja!!! :) Również gratuluję. Czego to programiści nie wymyślą na to małe Atari, co to ponoć z węgla i stali... Czy w ogóle jakiś inny ośmiobitowiec może pochwalić się emulatorami innych maszyn? :D

tebe 2008-09-22 01:22:42

gratulacje, tylko czemu są problemy jeśli ustawić pamięć inną niż 128KB, np. 320, 1088

Kaz 2008-09-22 01:35:03

O wlasnie - wszystkie zauwazone bugi wpisac na liste i do autora.

iak 2008-09-22 06:51:39

A jak jest technicznie rozwiązana emulacja grafiki (6 kolorów)? Dzwięku?
Niesamowite osiągnięcie. Powiem tak: autor powinien startować w programie 'Mam talent' i wygrać. Niestety, nie sądzę, żeby komisja doceniła to akurat osiągnięcie. Ale może się już czuć moralnym zwycięzcą. ;]

Urborg 2008-09-22 07:07:03

Pierwsze co zrobiłem po przeczytaniu newsa to sprawdziłem datę w kalendarzu i dla pewności w zegarku. Wyszło jednak że to nie prima-aprilis. Mimo tego dalej nie mogę uwierzyć. Może się jeszcze nie obudziłem?

Gratulacje dla autora!

sikor 2008-09-22 07:47:44

Czyli jak pisał Jakub Husak w Garfield Demo: Atari jest jak gąbka i da się z niego bardzo wiele wycisnąć... Gratulacje i czekamy na kolejne wersje ;)

sikor 2008-09-22 08:05:58

Hmm, nasuwa mi się jedno zasadnicze pytanie: a jakby zastosować pliki emulatora a nie obrazy dyskietek, czy nie wczytywało by się szybciej? Oczywiście, pytanie teoretyczne, ale może znacznie podnieść prędkość transmisji. I tak wielki szacunek dla autora za włożoną pracę.
No i oczywiście obsługa innej pamięci niż 128K (np. 320Kb) w Atari...

Artax 2008-09-22 09:21:21

Witam wszystkich. Cieszę się że mój emulatorek sie spodobał. Pracuje własnie cięzko nad nastepną wersją. mam nadzieje że będzie szybko :). Co do błedu pamięci. Zaraz mu się przyjrze. Teoretycznie powinno działać na wiekszych pamięciach. Co do grafiki: emuluje 5 kolorów z 6 przy standartowych ustawieniach (niebieski zastepuje fioletowy). Mozna włączyć teoretycznie tryb z przeplotem (klawiszem select wybieramy opcję GRAPHICS i klawiszem option wybieramy 1) ale to raczej dla masochistów... Co do plików emulatora: jak najbardziej można tak zrobić ale chodziło mi o emulacje na prawdziwym Atari :) Apropo... czy mógłby ktoś sprawdzić jak emulator chodzi na prawidzwym Atari? Ja nie mam niestety sprzętu....

System6502 2008-09-22 09:27:43

Mam pytania laickie. Emulator emuluje Apple II wersje ta podstawowa czy jakie inne wersje Apple II? W zwiazku z tym jakie tytuly gier poza The Hobbit sa mozliwe do emulowania? Pytam bo ogolnie na Aplle byly np. czesci: King's Quest, Police Quest, Ultima, Larry... Poza tym jak to sie ma predkosciowo - czy jest to taka emulacja jak emulator ZX Spectrum? Czy jesli predkosc bedzie niezadowalajaca to pozwoli to konwertowac wspomniane tytuly na Atari tak jak bylo to w przypadku np. Knight's Lore?

Philsan 2008-09-22 10:15:58

I love The Hobbit!

Artax 2008-09-22 10:46:01

Emulator emuluje standardowe AppleII i częściowo AppleII+ (m.in. brakuje Applesoft Basic zamiast którego jest Integer Basic). Część gier które chodziły na tych dwóch modelach powinny pójść na emulatorze, ale to trzeba testować indywidualnie. Proszę o namiary na gierki to zobaczę. Dzięki zgodności procków Apple i Atari emulator chodzi dosyć szybko, zwalnia go obsługa grafiki a zwłaszcza obsługa dysku. Na standardowych ustawieniach (SPEED GRAPHICS 6) ma około 50 % szybkości AppleII. Co do konwersji, myślę na razie o Hobbicie...

nosty 2008-09-22 11:52:35

Hobbit! Tak! Ciesze sie niezmiernie, ze bedzie, bo nie udalo mi sie wczesniej namowic XXL'a na konwersje. W sieci dostepna jest mapa pamieci i zrodla dla ZX'a. Sama gra ma dzis status freeware bo tworcy (Beam Software) sa bardzo liberalni wzgledem ich starych produkcji. Ale oficjalnie nie da sie raczej gry wydac na Atari - potrzebna bylaby najprawdopodobniej zgoda The Tolkien Estate, a jak ktos wie co to takiego to nawet nie bedzie probowal ich prosic. Juz sie nie moge doczekac na Hobbita na Atari :)

xxl 2008-09-22 12:00:25

Hobbit jest ok, ale mam nadzieje, ze to nie koniec. na apple jest kilka fajnych gier, ktore powinny pojawic sie na atari w postaci jakiejs konwersji.

Caco 2008-09-22 12:08:58

Brawo !!!

Kaz 2008-09-22 12:17:49

xxl - jesli masz na mysli np. Impossible Mission to ta gra jest tez... nie chce podpowiadac ;)... na Elku i BBC :).

A jezeli chodzi o Prince of Persia, to rzeczywiscie wersja Apple II istnieje i moze ktos to zdyskontuje, skoro Gonzo jest napalony na konwertowanie grafiki do tej gry :)

sikor 2008-09-22 12:45:12

@Artax:"Co do plików emulatora: jak najbardziej można tak zrobić ale chodziło mi o emulacje na prawdziwym Atari :)" Mi też. Tylko chodzi o to, że na przykład emulator zXEmulator czyta pliki *.sna, czyli zrzuty "obrazów" emulatora z ZX-sa, a chodzi na prawdziwym Atari. Być może odpalenie "obrazu" (a zasadniczo jego wczytanie) będzie wtedy znacznie szybsze, niż obraz dyskietki z jego plikami itd. Oczywiście obsługę taką jak jest też bym zostawił, bo nie wszystko może dać się uruchomić z obrazów. Mogę się oczywiście mylić, ale wtedy może się znacznie podnieść "używalność" emulatora.
W każdym razie kawał dobrej roboty. Jak będzie działająca wersja chodząca na 320Kb - chętnie potestuję na real sprzęcie. Może też sprawdzę na 130XE (gołym), ale najwcześniej koło środy - chwilowo pilne zlecenie w robocie i nie ma mnie po 12-13 godzin, a potem się już nie chce... Czekamy na nowe wersje i powodzenia ;)

Artax 2008-09-22 12:51:00

Ta wersja Prince of Persia którą posiadam chodzi na AppleIIe z 128k RAM. Widział ktoś wersję która chodzi na wcześniejszej wersji Appple?

Artax 2008-09-22 13:06:01

@sikor:"Jak będzie działająca wersja chodząca na 320Kb - chętnie potestuję na real sprzęcie" Popatrzyłem troche skąd te kłopoty z 320 KB i mam smutna wiadomość :( praktycznie cały emulator siedzi w bank0 i na czas emulacji Apple przełącza się do bank1. Ale dotyczy to tylko CPU a ANTIC pozostaje w bank0. Jeżeli rozszerzenie pamięci nie obsługuje tego trybu mamy problem... Dlatego rozszerzenie na 320 Compy pracuje a Rambo nie. Pomyśle o wersji w której DLIST siedzi w obszarze kart interfejsów Apple.

xxl 2008-09-22 13:06:02

podaj maila (mojego masz pod nickiem)

Artax 2008-09-22 13:10:43

(...)

Kaz 2008-09-22 13:23:04

Wycialem Twojego maila z tresci, bo po co Ci dodatkowy spam? Minimalna ochrone masz podajac swojego maila tak jak xxl - i to zrobiles.

A nastepnym razem to smialo mozna pisac do mnie - przeciez przekaze maila jesli trzeba.

Artax 2008-09-22 15:26:09

sikor@:"tylko chodzi o to, że na przykład emulator zXEmulator czyta pliki *.sna, czyli zrzuty "obrazów" emulatora z ZX-sa" Mogło by to działać w przypadku gierek jednodyskowych, a na pewno by przyspieszyło ładowanie. Pomyśle czy nie dodać tej funkcjonalności. Dzięki Sikor

sikor 2008-09-22 15:53:21

@Artax: nie ma sprawy. Po prostu myślę nad usprawnieniem funkcjonalności - a szybkość na pewno na to wpływa. Jak napisałem - w połowie tygodnia postaram się sprawdzić na real sprzęcie ;)

Hve 2008-09-22 16:02:37

Cool!!!!!

mono 2008-09-22 17:25:14

@Artax: za pomocą sprajtów udało nam się z MaW'em uzyskać 8 kolorów w linii na połowie ekranu w rozdzielczości 160x192. Jeśli przybliżyłbyś wymagania dla Apple ][ mogę podjąć się zrobienia 6 kolorów w całej linii.

miker 2008-09-22 17:33:39

A może pomyśleć o tricku znanym z Robbo, gdzie szósty kolor był uzyskiwany poprzez nałożenie sprajtów na tło. Nie wiem czy myślę w dobrą stronę. ;)

A w ogóle brawo za emulek, też nie mogłem w to uwierzyć! :)

Ale była jakaś gra, którą nagrywali jako Hobbit, nawet kumpel miał kiedyś na kasecie. Ktoś może pamięta co jest takiego podobnego na Atarku?

miker 2008-09-22 17:41:15

Potwierdzam problem z wykrywaniem pamięci. Próba odpalenia na kompie z 1MB ext. RAMu kończy się śmietnikiem na ekranie. "320-kilowa" maszyna też nie dała rady...

mono 2008-09-22 17:49:59

@miker: Prawdopodobnie chodzi Ci o grę "Price of Magic".
A technika uzyskania 6 koloru polega właśnie na pokryciu ekranu 4 playerami o szerokości 4x (wyświetlanymi nad tłem, a pod grafiką) a jako trybu "graficznego" użyciu trybu ANTIC4 (OS12), w którym dsotępne jest 5 kolorów. Problem jest tylko taki, że kolor 6 (player) będzie zamienny z parą %00, a kolor 5 (znak w inverse) z parą %11.. Inny mankament to zasięg koloru 5 i 6: kolor 5 jest jednakowy w obrębie chunka 4x8, a kolor 6 w obrębie 4x1 (4x2 jeśli ustawimy rozdzielczość dwuliniową sprajtów).

Kaz 2008-09-22 17:57:48

Miker - rozne rzeczy nagrywano jako Hobbit, tak jak i rozne rzeczy nagrywano jako Barbarian :), ale z tego co pamietam to przewaznie chodzilo o "The Price of Magik" czyli pierwsza czesc trylogii: http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=katalog&sub=P&tg=Price+Of+Mag
ik%2C+The#Price_Of_Magik,_The

miker 2008-09-22 18:11:26

No, to chyba było to.

Dzięks, Kaz! :)

Epi 2008-09-22 22:10:12

Wielkie brawa dla autora!

xxl 2008-09-23 03:22:20

tez probowalem http://atari.pl/apple.rar ale Artaxowi wyszlo lepiej :-)

iak 2008-09-23 04:06:30

Mała poprawka, Price of Magik jest ostatnią, a nie pierwszą częścią trylogii Time and Magik (pierwsza to bodaj Lords of Time, druga to Red Moon). Ale owszem, w opisach i katalogach regularnie stało, że to gra na podstawie Hobbita.

Kaz 2008-09-23 08:57:49

xxl - ladne, a nawet szybkie. Czy to tylko w trybie mono dziala? Powinniscie polaczyc sily (programy) z Artaxem.

Artax 2008-09-23 10:37:34

@mono:Tworzenie grafiki na Apple jest dosyć skomplikowane i oparte na technice artefaktów. Na potrzeby emulatora można je uprościć w sposób nastepujący: każde kolejne cztery piksele w lini moga mieć nastepujące kolory wybierane z dwóch zestawów: czarny, biały, fioletowy, zielony lub czarny, biały, czerwony, niebieski. Dlatego obawiam się żę tryb ANTIC4 jest nieodpowiedni do uzyskania efektu 6 koloru.

Artax 2008-09-23 10:44:44

@xxl:niezłe, niezłe :) Pogratulować. Jakie gierki udało Ci się emulować?

xxl 2008-09-23 11:23:21

niestety tylko starocie, nie mam porzadnej mapy pamieci apple dlatego kilka miejsc to czarna dziura (moze i dobrze bo wystarczy 65xe) a z tego co widze wszystkie nowsze uzywaja wlasnie tych 'adresow', podejrzewam, ze ma to zwiazek z wielkoscia pamieci? a moze to kwestia wersji appla? nie wiem. kolejnym ograniczeniem jest doczytywanie, w Twoim emulcu nie ma z tym problemu (swietna baza na przygodowki) a u mnie to jest niemozliwe. mam taki pomysl, zeby gra dzialala szybciej trzeba przekonwertowac grafike i podmienic kilka procek rysowania, praca niewielka ale efekt naprawde moze byc dobry - a moze nie... trzeba by sprobowac.

Artax 2008-09-23 11:47:28

Mam trochę dokumentacji do Appla, między innymi mapę pamięci. mogę ci podesłać

Ramos 2008-09-23 15:10:26

Można by było się pokusić się o przetestowanie czy by chodziły demka z Apple. Do pobrania demka z: http://www.pouet.net/
A jak tam było z dzwiękiem na tym komputerze?

Artax 2008-09-23 15:25:26

Dżwięku nie emulowałem ze względu na to że dzwiek jest generowany programowo. Po prostu procek odczytuje rejestr co powoduje cykliczne przełączanie głośnika. Teoretycznie można i cos takiego emulować, ale to raczej późniejszy etap.

Artax 2008-09-23 15:53:41

Udało mi się uruchomić demko F-15 z tej strony, aczkolwiek zupełnie nie wiem o co w nim chodzi :). Popatrze na resztę tych dem. Dzieki za namiary

Ramos 2008-09-23 21:36:07

Tu znajdziesz muzyke troche gier z Apple II: http://www.freetoolsassociation.com/ jest to stron grupy z tego komputera Apple Chemical Software. Moze cos ci się przyda, jak coś mogę jeszcze poszukać po sieci i popytać.

Kaz 2008-09-23 22:56:02

Hej Ramos, witam po dluzszej przerwie - dawno Cie nie bylo.

Rysiek 2008-09-24 00:35:08

Niby fajny ten emulator ale po co to komu ? Nie wystarczy samo Atari ?

Kaz 2008-09-24 11:38:10

Wlasnie po to jest emulator, zeby wystarczylo samo Atari, he he. Jeszcze troche i bedzie mozna Apple II wyrzucic ;)

Artax 2008-09-24 12:40:52

@Ramos: Prawie udało mi się uruchomić karatekę. Ładna grafa. Powalczę nad usunięciem błedu który uniemozliwia przejście etapu

Ramos 2008-09-24 15:28:04

Dobra robota Artax. Był do tego komputera dołączony magnetfon? Może by się wtedy pokusic o wczytywanie programów z kaset przez atarowski magnetofon. Jak zrobić emulator to zbliżyć go bardziej do orginału emulowanego komputera, choć to będzie bardzo ciężkie.

Artax 2008-09-24 15:45:14

Rzeczywiście był. Ale jak zwykle na Apple obsługa magnetofonu jest programowa. Więc póki nie opanuje precyzyjnego pomiaru czasu działania Apple w trybie emulacji nie ma możliwości uruchomienia emulacji magnetofonu (to samo z dźwiękiem). Z tym że w necie bardzo cięzko znaleźć gry kasetowe na Apple, więc nie wiem czy jest sens robić ta funkcjonalność

tebe 2008-09-24 19:07:24

tego typu programy są dobrym powodem aby w Atarkę władować dopalacz CPU :)

Ramos 2008-09-24 19:31:50

A moze napisac do ludzi z tej grupy co wydaja produkty na Apple - Apple Chemical Software. Stronę ci podałem wcześniej. Oni wiedzą i napewno coś mają na kasecie do tego komputera. A moze zamiast wczytywac ze stacji programow, pokusic sie o napisanie virtualnej stacji jak na pc Virtual CD. Tylko wtedy przydałoby się wykorzystać więcej pamięci atarki.

Artax 2008-09-25 00:09:30

Najprosztszym rozwiązaniem czasu wczytywania pogramów do emulatora jest roziązanie proponowane przez Sikora, czyli wczytywanie obrazu pamięci Apple. W przypadku programów jednodyskowych to najprostsze i najszybsze rozwiązanie. Programy wielodyskowe to osbna kwestia. Odczyt dysku w Apple jest jak wszystko rozwiązany programowo, co oznacza że procek Atari najpierw pracowicie zamienia dane na zmiany prądu w emulowanej głowicy dysku, a następnie już jako Apple zamienia je z powrotem na dane. A to musi trwać... Pominąć ten proces trudno ponieważ każdy program na Apple ma wbudowane procedury odczytu dyskietek, i te programy zwykle się od siebie całkowicie różnią. Tu widać przewagę Atari które procedury obsługi dysku ma wbudowane w ROM.

sikor 2008-09-27 18:29:33

To może na razie zaimplementuj - o ile to nie jest za dużo zachodu - wczytywanie tych obrazów pamięci. I pamięć >128KB - ja ze swojej strony przepraszam, że nie testowałem na real sprzęcie, ale chwilowo mnie robota dobija...

Artax 2008-09-28 00:20:33

Niestety jak pisalem z tą pamięcią będzie trochę zachodu ... Jak by Ci się udało uruchomić ten emulator na prawdziwym Atari, daj fotkę. W końcu chciałbym to zobaczyć w realu :)

Czarny_faraon 2008-09-28 17:44:58

Chciałem się tylko dowiedzieć czy można by emulować tylko dźwięk. Można by sobie co nieco posłuchać bez oglądania. Może nie tylko z apple ale z innych komputerów. Czy ktoś rozważał zrobienie takiego emulatora? Pomyślałem sobie aby wyświetlać na statycznym obraz co którąś klatkę aby wiedzieć co ewentualnie wcisnąć aby przejść do dalszej części dema lub gry. Może gadam głupoty bo będzie problem z synchronizacją itd. itp. :) Sory jeżeli piszę głupoty:)

Czarny_faraon 2008-09-28 17:46:06

Trochę za dużo tych głupot:)

Kaz 2008-09-28 17:53:50

Moim zdaniem idea ciekawa. Emulator specjalizowany do sluchania dzwieku/muzyki. Pewnie bylby problem z praktyczna realizacja, ale rozwazyc pomysl warto.

Czarny_faraon 2008-09-28 18:43:40

Dzięki za tak szybką odpowiedź.

xxl 2008-09-28 22:32:59

wydaje mi sie, ze dzweiek nie jest problemem, apple ma pierdzik nie uklad dzwiekowy, gorzej z dodatkowa pamiecia - o ile byly by tam same dane (np grafika, tekst itp) to jeszcze mozna by to bylo jakos zrobic ale jesli w dodatkowej pamieci mialby zanlezc sie program wykonywalny i to w tych wlasnie adresach to pozamiatane.

Czarny_faraon 2008-09-28 23:26:42

Więc jakaś nadzieja jest. Miło to słyszeć.
Pomyślałem sobie, że antic mógłby być wyłączony. Brak obrazu przyśpieszył by emulator jedynie zmuszając słuchającego do "przelecenia" klawiatury (przeważnie skończyło by się to na klawiszach enter, spacja itd. - szczególnie w przypadku dem) bądź naciśnięcia fire w obu dżojstickach. Jestem także ciekaw jak to by wyglądało w przypadku bardziej skomplikowanych układów dźwiękowych niż pierdzik w apple.

Kaz 2008-09-28 23:28:49

Jest SID Player Swietego.

Czarny_faraon 2008-09-28 23:54:24

Faktycznie całkiem nieźle się sprawuje.

Czarny_faraon 2008-09-29 00:01:33

Wielka szkoda, że nie jest dalej rozwijany.

Artax 2008-09-29 08:21:32

Wice że dźwiekiem jest duże zainteresowanie. Nie brałem się do tego ponieważ jest to konieczność wygenerowania przerwan zegarowych co najmniej w ilości 100 Hz i zliczania czasu emulacji a następnie przeliczania na częstość generatora, jednym słowem przeliczenia zmiennoprzecinkowe na Atari :). Ale skoro jest takie zainteresowanie ....

xxl 2008-09-29 09:59:49

no to kiedy bedzie Hobbit?

Artax 2008-09-29 14:07:16

Na razie priorytet to emulator :)

Kaz 2008-09-29 16:44:54

A moze by ktos tak w koncu pomogl Artaxowi z jego prosba o przetestowanie na real Atari i zrobienie zdjecia jak ta konwertowana grafika wyglada w rzeczywistosci. Okazuje sie, ze wszyscy maja tylko emulatory... :P

sikor 2008-09-29 22:43:16

"Okazuje sie, ze wszyscy maja tylko emulatory... :P - e, nie... Ja mam głównie Atarki mające 64KB pamięci, 130 mam w NTSC i powinienem mieć jeszcze jedną w PAL-u. A na 320KB nie chodzi, a takiej używam na codzień. A że chwilowo jestem przypchany w robocie - nie mam czasu na podłączenie 130-ki. Ale obiecuję, że najpóźniej w niedzielę zrobię testy - ale zdjęcia pójdą z telefonu, bo niczym innym nie zrobię...

miker 2008-09-30 06:23:31

U mnie też nie chodzi na żadnej (ani 320k, ani 1MB)> Dely w newsie na AA zaznaczył, że emulator biega na rozszerzeniach zgodnych z Compy-Shop (czyli z osobnym dostępem ATNICa do dodatkowych banków). Wystarczyłoby teraz dorobić jakieś sprytne wykrywanie jaki typ pamięci mamy w kompie. Tu nieco o rozszerzeniach (raczej sekcja B i ew. C): http://www.faqs.org/faqs/atari-8-bit/faq/section-75.html

pin 2008-10-09 16:29:35

co trzeba zassac by rozpakowac 7Z??????????????????????????????/

pin 2008-10-09 21:11:07

pytanie - jak ten emulator sie uruchamia????????? - odpalilem plik z emulem i czerwony ekran z latajacymi paskami :)- zero opisu w pliku tekstowym :) - no, no, no - nieladne maniery :)

pin 2008-10-09 22:18:22

ponawiam pytanie, bo chcialem przetestowac, ale sprawa utknela na etapie emulatora, na ktorym nie wiem jak to uruchomic. Czy ktos moze mi podac taka informacje, lub - czy autor umiescil gdzies w jakims tajemniczym miejscu dokumentacje do programu???? HALO :)

Kaz 2008-10-10 01:55:07

Piniu:

1. 7z rozpakowac nalezy uzywajac peceta. W kazdym miescie jest taki, po 3-5 zlote za godzine, jezeli nie masz wlasnego. Ale chyba masz, skoro probujesz pod emulatorem. A jesli masz tez internet, to na gorze strony jest wyszukiwarka google. Sa nawet dwa bezposrednie linki do stron z archiwizerem 7z, wiec nawet nie trzeba z niej korzystac.

2. Emulator się uruchamia w sposob opisany w artykule. Jesli ja dalem sobie rade to Ty tez sobie dasz.

3. Dokumentacji jeszcze nie ma. Autor do niedawna nawet nie wiedzial, ze jego program dziala na Atari, bo nie ma Atari. Dokumentacja sie tworzy, cierpliwosci.

mono 2008-10-10 22:48:27

@Pin: na emulu wszystko zadziała jeśli ustawisz emulację 130XE. Taki efekt, jak opisujesz miałem kiedy włączyłem konfigurację np 1MB albo 320KB. Było to już tu opisywane - sam Autor zdaje się nawet o tym mówił.