O perskim księciu by Kaz 2008-09-22 22:11:38

Nie wiedzieć czemu, wielu osobom chodzi po głowie zrobienie gry "Prince of Persia" na małym Atari. W sumie niezgorsza to komnatówka, więc nie dziwota, że ludziska z zazdrością patrzą na te różne Amigi czy Spectrumy na których perski książe śmiga po podziemiach unikając pułapek, wspinając się i walcząc z siłami zła. Kto wie, może kiedyś znajdzie się koder, który podejmie się przeniesienia gry?

Mamy tu kilka potencjalnych dróg, którymi można kroczyć w celu przeniesienia programu na Atari. Po pierwsze gra istnieje na Apple II (też procesor 6502), a jak wiemy, kolega Piotr "Artax" Mejer rozgryzł tą maszynkę i zrobił jej emulator. Całkiem więc możliwe, że opłacałoby się skorzystać z kodu dla jabłuszka. Grafikę 6-kolorową można przecież przenieść na na naszą maszynkę, podkolorowując odpowiednio w miarę potrzeby. Druga realna możliwość to konwersja z ZX Spectrum, na który powstała nieoficjalna wersja gry. Wadą tego rozwiązania jest to, że gra w tej wersji jest czarno-biała z niewielkim podkolorowaniem atrybutami oraz to, że specjalista w konwersjach z ZX czyli Krzysztof "xxl" Dudek obecnie katuje BBC Micro i Acorna Electrona i raczej nie zamierza się brać za perskie klimaty. Gry z C64 (też procesor serii 65xx) przenieść się nie da, bo o ile się orientuję, Broderbund nie wydał tej gry na Commodore. Pozostawała by możliwość jej napisania od zera, ale na to chyba nikt nie ma tyle czasu.



Nie brakuje chętnych do umuzycznienia gry i konwersji grafiki. Kolega Gonzo podesłał kolejny obrazek, tym razem z wersji Amstrad CPC (z podłożoną muzyką), aby przetestować możliwość przeniesienia grafiki z tamtej maszynki. A kolega Michał "Miker" Szpilowski przypomniał, że nawet na konsolkę Atari 2600 portuje się "Prince of Persia": "Przy okazji załączam ostanią wersję dla Atari 2600 - w zasadzie cały pierwszy poziom, brakuje tylko przeciwnkików, właściwego poruszania się postaci oraz "grawitacji". Łacznie ROM ma 8 kB. Może to zawstydzi nieco i zmobilizuje potencjalnych koderów do działania w tym kierunku." Pliczki od Gonzo i Mikera tutaj.

A co z tego wszystkiego będzie? Raczej nic, dopóki nie znajdzie się koder. Niestety, to jest obecnie wąskie gardło wszystkich prac na Atari. Znani mi programiści są obłożeni projektami na kilka lat naprzód, więc szanse w tej sprawie raczej marne. Chociaż, kto wie? Życie czasami (choć rzadko) potrafi pozytywnie zaskoczyć...

Zrzuty ekranu z innych komputerów
sikor 2008-09-23 05:17:57

Gierka całkiem przyjemna, trzeba przyznać - brak jej dla Atari...

XaVeR 2008-09-23 08:49:48

Gierka calkiem fajna. Az sie zdziwilem ze na male Atari to pewnie mozliwe. Skoro na ZX Spectrum sie dalo, to na Atari tez pewnie sie kiedys da. ;-)
Podziwiam ludzi ktorzy tyle pracy i zapalu wkladaja w rozwoj oprogramowania na male Atari.

MisOr 2008-09-23 09:05:27

@XaVeR - czyli trafiles i tu? Co porabiasz? Pytalem na ppa ale tu mi juz nie uciekniesz:). BTW: Blacha zdobyla swiat. Sprawdzilo sie.

Kaz 2008-09-23 09:11:23

Te animacje, na ktore wskazywal w poprzedniej nowince o PoP Miker:

http://www.atariage.com/forums/index.php?automodule=blog&blogid=161&

sa moim zdaniem slabe jak na wspolczesne mozliwosci, bo zrobione z mysla o wykorzystaniu PMG dla wszystkich obiektow ruchomych. Bohater jest wiec niewielkich rozmiarow i malo kolorowy. Ja sadze, ze to powinno byc zrobione tak jak w Karatece - duza, plynnie poruszajaca sie postac.

Taka plynnosc ruchow mozna zobaczyc w beta-wersji gry Michala Luberdy One Moon and Two Suns.

sikor 2008-09-23 09:32:18

@Kaz: "Te animacje, na ktore wskazywal w poprzedniej nowince o PoP Miker: http://www.atariage.com/forums/index.php?automodule=blog&blogid=161& sa moim zdaniem slabe jak na wspolczesne mozliwosci" - ale weź namiar na to, że mają chodzić na standardowym Atari 2600 (a nie XL/XE), wyposażonym w 1KB pamięci RAM. To powinno nieco zmienićź Twój pogląd na tą sprawę - jak na możliwości 2600 te animacje są więcej niż o.k.

Kaz 2008-09-23 09:42:56

Ale my chcemy wersje na XL/XE i o to mi chodzilo. Te animacje sa oczywiscie naprawde fajne i w starych czasach nawet bym nie mrugnal, gdyby ktos zechcial to zrobic w ten sposob na 8-bitowca. Ale nie wspolczesnie.

Jacques 2008-09-23 10:24:04

Gra kultowa, bez 2 zdań. Jeden z klasyków wymienianych pośród hitów wszechczasów, byłoby wietnie, gdyby Atari też się doczekało ;-)
Co do wykonania to się zgadzam z Kazem - animacje postaci (i same postacie) nie powinny odbiegać jakością od standardu wyznaczonego przez Karatekę.

Kaz 2008-09-23 10:53:49

No i kluczowe pytanie do wszystkich, ktorzy mocno pragna zobaczyc tytul na Atari: kto sie podejmie przeniesc animacje bohatera?

_rocky 2008-09-23 11:00:44

Pop jest też na komórki.. w javie... Może ktoś spróbował by sportować wirtualną maszynę javy pod Atari...
Komórkowe (starsze) gry mają nawet odpowiedną rozdzielczość...

nosty 2008-09-23 11:32:17

@rocky - szkoda sensu: nawet jakby sie dalo, to vm bylaby pewnie tragiczna wydajnosciowo.

Yosh 2008-09-23 12:31:22

@nosty - rekompilator jak się uprzesz to zrobisz, ale ma ktoś aż tyle czasu ?

Pop jest naprawdę fajny - szlag mnie trafił jak się dowiedziałem ostatnio, ze to nawet na ZXa było

Kaz 2008-09-23 12:40:17

Dlugo na ZX nie bylo, bo Broderbund wlasciwie olal wszystkie 8-bitowce poza Apple II i Amstradem. Ale spectrumowcy sami sobie zrobili (a wlasciwie jeden - Nikodem z Rosji, potem to juz bazowano na jego programie) i to jest wlasciwa droga takze dla nas.

Sikor - a wlasnie - co tam sadzi Twoj kolega z Wikipedii o opisaniu nieoficjalnego PoP w hasle encyklopedii? Bedzie usuwal wpis? :)

luka 2008-09-23 13:29:33

Pewnie jest to znane, ale niech będzie pod ręką.

sprites (części brakuje)
http://www.gsarchives.net/index2.php?category=all&system=computer&game
=prince_of_persia&type=sprites

EDIT: linki czesciowo usuniete na prosbe LUKI.

sikor 2008-09-23 15:56:41

@KAZ: jeśli chodzi o angielskojęzyczną wikipedię, to pewnie tak... Jak na razeie wpisałem zXEmulator i emulator Apple II do polskiej edycji i póki co nikt nie wykasował ;)

tebe 2008-09-23 19:12:57

dla POP-a istotny jest algorytm walki Prince Vs Przeciwnicy, tylko to powstrzymało mnie i Vidola przed portowaniem POP-a na XE/XL, jeśli program walki będzie spieprzony to cała gra będzie tylko ciekawostką, której albo nie da się przejść albo będzie irytująca, inny prostszy sposób to nie umieszczać przeciwników, bohater będzie tylko skakał i biegał (można na niego zużyć wszystkie duchy i pociski), miodność POP-a polega właśnie na płynnej animacji ruchów głównego bohatera i jego naturalnego zachowania w różnych sytuacjach

Jacques 2008-09-23 19:43:28

Wersja z ZX Spectrum (youtube: http://tiny.pl/8kvg) jeżeli chodzi o model gry wydaje się zachowywać dokładnie jak wersje Amiga/PC. Może ZX to by była droga skąd zaczerpnąć animacje/fizykę? xxl pewnie mógłby co nieco podpowiedzieć, bo na konwersjach z ZX się zna :-) Do tego dorobić grafikę spełniającą obecne standardy malucha i byłaby jazda :-) Czyli trochę hybryda jak z Bomb-Jack - z innego źródła algorytmy, z innego grafika :-) Wiem, prosto brzmi, ale wersja ZX wydawałaby się dobrą bazą, bo naprawdę zachowuje się jak te z Amigi, czy PC, szok! :-)

BJC 2008-09-23 21:04:25

Czy gdzieś możn ściągnąć pliczek z grą One Moon and Two Suns. Tytuł mnie bardzo zaintrygował...

mono 2008-09-23 21:21:14

Na atarimanii jest coś: http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=20551

luka 2008-09-23 22:47:41

hmm, w PoP można pograć na kalkulatorze

http://princeofpersia.ppa.pl/down.html

wg mnie, sprity nabliższe atarce ma CPC

Kaz 2008-09-23 22:47:45

Polecam tez wywiad z Michalem Luberda - jest w dziale "Rozmowy".

Kaz 2008-09-23 22:55:05

Tebe - a do jakiego etapu doszliscie z Vidolem przy konwersji? Cos zostalo zrobione graficznie albo programowo czy stanelo na fazie koncepcji?

tebe 2008-09-24 19:02:12

najpierw są koncepcje, pomysły jak i co zrealizować, gdzie użyć duchów sprzętowych, gdzie programowych itp.

Cobra/Samar 2008-09-24 21:33:34

Rzeczywiście na C64 gra nie powstała, a szkoda.
Jest tylko preview:
http://www.gb64.com/game.php?id=5888&d=18&h=0

Jacques 2008-09-24 22:06:06

Ciekawe, czy na C64 zostanie dokończone Pinball Dreams?

stRing 2008-09-25 12:56:20

księciunio na Atari? to byłby czad. uwielbiam perskie klimaty.

Lt_Bri 2008-09-25 16:21:26

A tam pinball, szkode że tych nie skonczyli ;)

http://gtw64.retro-net.de/Pages/d/Review_Dune2.php

http://gtw64.retro-net.de/Pages/f/Review_Flashback.php

Cobra/Samar 2008-09-25 18:30:48

Tak.Jest wiele projektów na C64, które skończyły się w wersji Preview game, a szkoda!!!

Kaz 2008-09-29 14:37:58

Filmik z One Moon and Two Suns:
http://ie.youtube.com/watch?v=t2HCX5x31zw