Ponownie BrainFuck by Kaz 2008-09-26 19:34:30

Niektórzy dziwią się, że współcześni Atarowcy robią tak wiele rzeczy, które nie mają większego sensu, bo o dziwo, nie przynoszą żadnych doraźnych korzyści finansowych, a nawet gorzej - trafiają do niewielkiego grona odbiorców, bo "target" z natury rzeczy na takie działania i produkty jest niewielki. Boże, jak ja nie znoszę tej pseudomarketingowej gadki, a już słowo "target" działa na mnie jak czerwona płachta na byka. Niektórzy zadają nawet pytania "po co?" na które jest tylko jedna odpowiedź: "bo tak!" :).

Może niektóre "marketoidy", jak ktoś słusznie nazwał osoby o takich zachowaniach, nie wiedzą, że pewne rzeczy robi się dla idei, dla wspaniałego poczucia tworzenia czegoś nowego, dla samego siebie, czasem by spełnić swoje marzenia, a czasami by sprawdzić swoje umiejętności. Ale to już nie nasz problem, że niektórzy mają tylko marzenia finansowe :)

nowa wersja - 0.2.0


Paweł "Cosi" Piątkowski jest taką osobą, która nie przejmuje się "targetem" i całe szczęście, bo pewnie jego wersja BrainFucka nigdy by nie powstała. Ezoteryczny język programowania BF powstał jako ciekawostka i nie ma możliwości by poza walorami edukacyjno-zabawowymi mógł spełniać jakąś poważną rolę. Pisałem o tej ciekawostce w lipcu. Tym większy szacunek należy się autorowi, że chce mu się rozwijać program, wprowadzać nowe możliwości i poprawiać błędy. Brawo!

Paweł zaszczycił nas wersją 0.2.0 swojego programu. Najpoważniejszą zmianą jest wprowadzenie możliwości używania PEEK i POKE, co powoduje, że gdyby się uprzeć, można napisać w tej edycji BF dowolny program! Ale dajmy się wypowiedzieć autorowi:

Po długiej przerwie znowu nadaję :-). Właśnie wrzuciłem na serwer nową wersję, mocno zmienioną. I tak: dodałem obsługę PEEK i POKE, interpreter obsługujący nowe rozkazy nazwałem Atari Brainfuck+. Równolegle jest dostępna wersja "klasyczna", bez nowych rozkazów. Wrzuciłem do pakietu edytor "JBW Edit". Do pisania programów w BF idealny."

Pliczek z dyskietką do ściągnięcia z katalogu użytków.
maly_swd 2008-09-26 20:21:23

Kaz-> przestan z tymi nowinkami bo mi czasu w pracy nie starcza na czytanie:)

a serio to tak trzymaj! Jestem pod ogromnym wrazeniem tego co robisz.

ps. Ja tez nie trawie tych marketingowcow

mono 2008-09-26 20:54:07

Ładnie to Kaz ująłeś. Można różne rzeczy robić właśnie dla zabawy i przyjemności. Ciekawe czy marketoidy (ładna nazwa) mają jakieś hobby?

Amun-Ra 2008-09-27 01:34:00

Mają. Jogurt. ;)

zilq 2008-09-29 12:54:05

"target" - k***a... jakby nie było polskiego odpowiednika...

misiek 2009-05-13 19:13:02

no zamiast "target" mogli by napisać "grupa docelowa" ale to za dużo liter

Ilmenit 2009-05-14 11:13:45

"nie ma możliwości by poza walorami edukacyjno-zabawowymi mógł spełniać jakąś poważną rolę" - z tym się nie zgodzę :-) Brainfuck, a szczególnie jego uproszczona wersja Boolfuck są niezwykle ciekawymi językami do wykorzystania w badaniach nad złożonością Kolmogorova i sztuczną inteligencją.

Kaz 2009-05-19 00:27:40

A jakies przyklady mozna prosic? Bo jakos nie wydaje mi sie, zeby w BrainFucku dalo sie pisac bardzo krotkie programy, chocby do liczenia pi ;). Jakos nie wyobrazam sobie badania nad zlozonoscia Kolmogorowa w postaci programow BF... widac slaba mam wyobraznie, bo jak widac mozna wszystko :).

Podejrzewam, ze jestes w temacie - moze jakies linki do zwiazkow Boolfucka z badaniami sztucznej inteligencji? Temat mnie zaciekawil.

Ilmenit 2009-05-19 11:30:43

Wykorzystanie Boolfucka idealnie nadaje się do stworzenia zestawu uczącego/testowego dla AI o rosnącej złożoności Kołmogorowa. Mocno matematycznie o tym:
http://people.cs.uchicago.edu/~fortnow/papers/flipping.pdf
Innymi słowy permutując program w Boolfucku można w prosty sposób uzyskać rosnącą złożoność Kołmogorova wynikowego programu.
Tak przygotowany zestaw testowy jest bardzo przydatny w warunku, że AI powinno podawać najprostszą poprawną odpowiedź.