Mamy "Robbo" na ST! by Kaz 2009-07-13 11:14:19

Polowanie na kopię tej gry trwało całe lata. Zabezpieczona fizycznie przed kopiowaniem dyskietka, przy jednocześnie małej liczbie oryginalnych egzemplarzy, szacowanych na 100 sztuk, spowodowała, że gra nie "rozeszła" się wśród fanów Atari ST/STE. Albo nie udawało się wykonać żadnych kopii Robbo albo były były nie działające. Dopiero w tym roku kolega Paweł "Saulot" Góralski wykonał obraz dyskietki, który wysłał do słynnej grupy D-Bug, działającej na Atari 16/32-bit. Minęło trochę czasu i grupa ta opublikowała pod koniec maja swój pożegnalny dysk CD, zawierający, a jakże, także złamaną wersję Robbo! Niejaki problem wystąpił ze zdobyciem gry, ponieważ D-Bug postanowili rozpowszechniać swój CD w nietypowy sposób. Otóż powstało tylko 30 kopii dysku, które zostały rozesłane do "zasłużonych dla ST" w różnych krajach Europy. Na podstawie dżentelmeńskiej umowy obraz dysku nie może się pojawić nigdzie online czy na torrentach, za to jest rozsyłany tradycyjną pocztą, po podaniu swojego adresu. Piękne podtrzymanie tradycji swaperskich sprzed czasów internetu, jednak powodujące, że krąg osób posiadających płytkę powiększa się powoli. Dla atarionline.pl nie ma jednak rzeczy nie do zdobycia :). Dzięki jednemu z kolegów z Francji, który wszedł w posiadanie słynnego CD200, mogę zaprezentować plik tej gry (thanks Mathieu!). Można ją uruchamiać nie tylko z dyskietki, ale jest też przystosowana do uruchamiania z twardego dysku. Crackerem był GGN, a muzykę (Yamaha) do intra wykonał Dubmood.



Robbo dla Atari ST/STE powstało w 1994 roku, zostało wydane przez firmę Larix z Pabianic. Grę napisał Rafał Janicki, grafikę Paweł Angerman, muzykę (MOD) Michał Juszczak. Nie jest to wierny port naszego małoatarowskiego "Robbo". Szczególnie rzuca się w oczy zmieniona grafika, z czarnym tłem. Niestety, nowe projekty elementów niekoniecznie wyszły lepiej, choć są bardzo kolorowe, a niektóre z nich ładnie animowane. Zamiast kluczyków mamy karty kodowe, zamiast pytajników - prezenty, zamiast pocisków do pistoletu - kulki energii, plansz i śrubek może być znacznie więcej niż w oryginale. Ponadto animacja planszy nie jest tak płynna jak w wersji XL/XE, choć może przewijać się nie tylko w pionie, ale i w poziomie. Mamy też komentarze o wykonywanych przez nas czynnościach na górze ekranu. Smaczków w tej grze jest znacznie więcej, pozostawiam je do odkrycia.



Pierwszy poziom jest wybitnie treningowy, żeby zapoznać się z elementami gry. Potem mamy już do czynienia z klasycznymi poziomami, przeniesionymi z oryginalnego "Robbo" oraz ponoć "Robbo II" (tego jeszcze nie wiem, nie zaszedłem tak daleko, bo grę dostałem przed godziną). Życzę miłej zabawy!

Jacques 2009-07-13 12:35:39

Brawo Kaz, super! Ciekawe czy zadziała na TT... ;-)

Kaz 2009-07-13 13:08:18

Nie mam TT, wiec nie jestem w stanie sprawdzic :). Moze Sikor da rade. Za to powinno dzialac na Falconie.

Nick 2009-07-13 13:15:37

Czy można się spodziewać w (nie)dalekiej przyszłości edytor do tego Robbo?

Kaz 2009-07-13 13:25:24

Watpie. Chyba, ze Poklik znowu rozgryzie mechanizmy i bedzie podstawial wlasne plansze do gotowca :).

ST Fan 2009-07-13 13:56:30

Poniedzialek, 13-tego. A jednak dobra wiadomosc! Dzieki.

Kaz 2009-07-13 14:16:04

A czy ktos moglby podeslac zdjecia oryginalu - okladke, widok na pudelko, etc.?

pigula 2009-07-13 15:05:26

Kaz rozumiem, ze dostales juz snailem owa plytke?

stefanski 2009-07-13 15:14:34

Dziala na STEEMie. Dzieki wielkie!

Kaz 2009-07-13 15:24:00

Pigula - nie, prosilem tylko o samo Robbo. Wiekszosc materialow z CD jest na ich stronie, a na pozostale moge poczekac, zeby podtrzymac tradycje :)

sikor 2009-07-13 15:26:52

Niestety, na TT-ce się wiesza po napisie "Larix Robbo". Nawet po przełączeniu w tryb ST-LOW.

Kaz 2009-07-13 15:39:02

Czyli wszytko w normie :). W koncu TT to maszyna profesjonalna, a nie do gier :).

pigula 2009-07-13 16:00:55

Acha - no szkoda, ze strony to ja mam wszystko zassane, ale bylem ciekawy jak to zostalo "wydane" od strony graficznej.
Sprawdze dzisiaj na swoim STE :) nie wiedzialem ze ktos z Pabianic cos tworzyl na 16bit.

s2325 2009-07-13 16:20:08

nie wygląda to źle ale blisko do gry PD, najgorzej jest z tymi kamieniami zamiast stalowych krat, wygląda jak kiepsko narysowana z użyciem sprayu pomarańcza, ale wolę klimat takiej grafiki od wersji z PC

stefanski 2009-07-13 16:20:39

Haslo "Robbo" w wikipedii juz uaktualniona, niezle....

miker 2009-07-13 17:38:54

@Kaz:
Raczej jest do d... napisane. Na TT-tce działa np. jeden z fajniejszych pinballi na ST/E - "Starball". A mogę się założyć, że kod ma nieco bardziej skomplikowany, niż omawiane Robbo. :P

sikor 2009-07-13 18:02:16

Na STE działa, na Falconie nie sprawdzałem. A na TT-ce wbrew pozorom dobrze napisane programy chodzą. A przypuszczam że ta wersja Robbo wymaga blittera po prostu...

Jacques 2009-07-13 19:13:17

Gdyby Robbo wymagało blittera, to nie chodziłoby na ST.

Kaz 2009-07-13 19:32:24

Pigula - tylko wydawca - firma Larix jest z Pabianic, a jak sie okazalo, autorzy sa z... Wroclawia. Zreszta mam nadzieje, ze jeszcze to opisze, bo udalo mi sie nawiazac kontakt z Pawlem Angermanem, a i Rafal Janicki jest w zasiegu :).

Miker - gra dziala poprawnie, bo dziala na komputerach, na ktore byla przeznaczona - Atari ST i STE. Nie przesadzal bym tez bez znajomosci zrodel, ze gra jest zle napisana (w sensie kodu). Przypomnij sobie, ze wlasciwie wszystkie pakiety do programowania (czy to Pascal czy to GFA Basic czy asemblery) musialy byc specjalnie zmodyfikowane, zeby mogly tez prawidlowo kompilowac dla nowszych modeli Atari - TT i Falcona. To byl rok 1993-1994, wiec calkiem mozliwe, ze autor mial dostep jedynie do starszych wersji takiego pakietu (gra byla pisana w asmie jak napisal mi Pawel).

PS. Czy najlepszy pinball "Obssession" chodzi na TT? A procentowo ile gier w ogole sie na TT odpala? Bo cos mam wrazenie, ze raczej nie jest takie czeste.

glowas11 2009-07-13 19:34:58

Kaz jesteś wielki czy jest coś z dziedziny Atari czego nie jesteś w stanie załatwić lub nam przedstawić ???????

Pozdrawiam

stryjek 2009-07-13 19:40:14

Czekamy na wywiad z Pelcem ;p

Kaz 2009-07-13 19:53:25

Glowas - na przyklad nie jestem w stanie przedstawic zdjec oryginalu, bo nie mam takowego. A przydaloby sie takie zdjecia miec, zeby uzupelnic ta historie.

Stryker - jesli to Ty: mam pare spraw do Ciebie, tylko mi maila wcielo. Jezeli to nie problem to prosilbym o kontakt na moj, podany powyzej.

glowas11 2009-07-13 19:53:31

Paradoksalnie na planszy tytułowej widnieje konkretnie napis "Zduńska Wola 1994". Co może sugerować iż firma Larix konkretnie pochodziła z tej msc.
KAZ tak mimochodem może udało by się panów namówić do napisania edytorka plansz :))

sikor 2009-07-13 19:56:52

Obbsesion niestety wymaga blittera, więc bez szans raczej... A czy Robbo chodzi na zwykłe ST? Nie wiem, stąd moje przypuszczenie było...

glowas11 2009-07-13 20:41:00

Sikor co prawda tez nie mogę tego sprawdzić ale w górnym rogu u mnie widnieje napis STE pytanie tylko czy gra nie posiada mechanizmu sprawdzającego komputer na jakim się uruchamia .
Co do muzyki ewidentnie u mnie jest to wersja odgrywana przez przetworniki a nie Yamahe . Pełne stereo jakość niska jakieś 22khz co by dawało podejrzenie że gra jest pisana pod STE.

golem14 2009-07-13 21:23:12

Chylę czoła!

Kaz 2009-07-13 21:32:47

Glowas - nie, Larix jest z Pabianic. Kwestie Zdunskiej Woli wyjasni Ci moze to:
http://angerman.info/old/ja.html

Jacques 2009-07-13 21:54:16

Gra CHODZI na ST. Testowałem na emulatorze STew i wówczas pokazuje w rogu ekranu napis STF/M. Także nie wymaga STE i mogłaby chodzić na TT. Własnie - mogłaby ;-)

charliecherry 2009-07-13 22:09:41

Gratulacje dla ekipy! Odnajdźcie teraz 'Zmierzch'!

Kaz 2009-07-13 22:19:00

A jakis dowod na istnienie tej gry masz? :)

Grey 2009-07-13 22:20:50

No i stało się! Gratulacje Kaz, dzięki Saulot :) Firma Larix pochodzi z Pabianic, kiedyś kupowałem u nich monitor do Falcona :) Z tego co mówił mi szef Larix'a kopii Robbo było 150 szt. Miałem kupić, ale w momencie gdy się zdecydowałem firma już kończyła działalność. Hmm, kiedyś było kilka firm które próbowały swoich sił na ST. Pamiętam że w ASF (które nota bene było na przeciwko mojego bloku) miało w sprzedaży m.in. Warcaby :) Może gdzieś to mam w piwnicy... pozdrówka.

Kaz 2009-07-13 22:26:50

Grey - skanuj, kopiuj i podsylaj. Ja tez mam troche ciekawego polskiego softu na ST, ktorego chyba nigdzie sie nie uswiadczy. W razie zwiekszajacej sie ilosci materialow o ST zrobimy nowy dzial :).

stefanski 2009-07-13 22:54:19

Dzial ST fajna sprawa. A gdyby sie jeszcze udalo gdzies znalezc jakis emulator Falcona to byloby fajnie. Z tego z co wiem, nie istnieje nic takiego dla Windows klasy STEEM powiedzmy. Ale moze ktos ma jakies info.

stryjek 2009-07-13 23:23:47

Kaz - moj mail juz masz .....

miker 2009-07-14 05:33:48

@stefanski:
Hatari w ostatniej wersji emuluje "flaka", wprawdzie w bardzo ograniczonym zakresie, ale np. demko Willie's Adventures (które jak byk jest na Falcona), chodzi na nim. Na razie bez dźwięku, ale można sobie coś w tle puścić. ;)

x 2009-07-14 09:28:00

No to "brawo", za podtrzymywanie, starych swaperskich tradycji i za szanowanie "dżentelmeńskich umów" dla autora powyższego arta...

Kaz 2009-07-14 09:46:49

Iksiu - wczytaj sie w tekst :). Umowa obejmuje tych, ktorzy taki dysk dostali, a nie tych, ktorzy takiego dysku nie maja.

Ja nie dostalem dysku, wiec trudno, zebym a) podtrzymywal tradycje swaperskie, skoro nikomu tego poczta nie moge wyslac b) lamal umowe przez umieszczanie OBRAZU dysku, ktorego nie posiadam.

s2325 2009-07-14 11:52:16

jest gdzieś możliwość wrzucenia tego polskiego softu dla ST? o ile XE lubię głównie dlatego, że to był mój pierwszy komputer, to ST lubię bo miał bardzo klimatyczne i grywalne gry zbliżone do amigowych i nadal w nie grywam bo nie znalazłem substytutu

s2325 2009-07-14 11:54:47

posiadania komputera zmienia całkiem podejście do niego, np. nie miałem C64, wiem że brzmi lepiej od Atari XE ale nic do tego komputera nie czuję, ot po prostu jest i czasami w coś zagram

Kaz 2009-07-14 11:59:38

Tego polskiego softu nie jest za duzo, a i jego jakosc nie jest najwyzszej proby (z nielicznymi wyjatkami jak wlasnie Eurograf).

s2325 2009-07-14 13:33:43

są jakieś gry prócz użytków?

Kaz 2009-07-14 14:08:50

Mat Puzzle, ST Trivia, Bezmózgowiec, Saper, ST Ortografia - to mi sie przypomina tak na szybko.

glowas11 2009-07-14 19:56:34

KAZ dział ST mniam popieram :)))

glowas11 2009-07-14 20:23:49

Mam pytanko troszkę z innej beczki czy ktoś przeszedł 3 plansze bo za chiny nie wiem co ram trzeba zrobić HELP .

Grey 2009-07-14 21:10:48

s2325, Kaz: a ja miałem oryginał KOŁO FORTUNY - bardzo fajne, z samplami, fajną muzyką... napisałem "miałem" bo nie wiem gdzie to w tej chwili się znajduje - część rzeczy byłem zmuszony popakować i znieść do piwnicy ;) Gierka ukazała się nakładem szczecińskiej firmy o nazwie... oops, nie pamiętam :) Był to także wydawca jedynego pisma o ST które można było kupić w kiosku - ST Fan. Pozdrawiam.

Grey 2009-07-14 21:26:00

ciągnąc wątek Glowasa: KAZ, Twoja stronka kojarzy się głównie z małym Atari za sprawą grafiki na głównej stronie ;) Kącik ST mile widziany - popieram "oburącz" :D

Kaz 2009-07-14 21:41:39

Grafiki na glownej stronie? Chodzi o to "inspected by Atari"? :D

Grey 2009-07-14 21:44:34

Kaz: OMG :) Od dawna to jest ? LOL Czas skończyć z piciem...

Kaz 2009-07-14 22:31:41

Spokojnie, od 5 minut :). Mozesz pic dalej :).

Kaz 2009-07-14 22:33:47

Chcialem tylko powiedziec, ze grafika strony jest tak zrobiona, zeby latwo mozna bylo podmieniac ten sprzet na gorze (i ST mialo tam byc od czasu do czasu). Problem jest tylko ze zdjeciami - sporo podeslal uicrobee, ale trzeba fachowca od obrobki zdjec, zeby dobrze pasowaly. Inaczej wychodza troche slabo.

Pigula 2009-07-14 23:07:53

Loader wersji HDD D-Bug'a wykrywa typ maszyny (stąd ta informacja w górnym rogu STFM lub STE) przynajmniej patche o tym stylu tak się zachowują.

Druga sprawa - także jestem za rozbudową witryny o część dla ST.

Kaz szukaj dalej polskich perełek dla ST.
Robbo mimo, że lekko zmodyfikowany wymiata na moim STE'ku, kilka wieczorów będzie wyjętych z życiorysu.

Kaz 2009-07-15 00:38:24

Ja sie ciesze, ze gra ma tyle roznic w stosunku do oryginalu. Bo gdyby to byla dokladna kopia, to co to by byla za przyjemnosc grania.

Jezeli chodzi o rozbudowe o dzial ST to mozna to zrobic, ale czy sa jacys chetni do pomocy w jego rozbudowie?

Cavox 2009-07-15 01:29:50

Kaz - jeśli chodzio gierki na st to jestem w posiadaniu w miare aktualnego fullseta... nie jakies tam krojone zestawiki "Automation, Dbug czy Pompey Pirates" ale pełne z demkami etc. :-)

Kaz 2009-07-15 01:33:57

No prosze bardzo. Moglbys do mnie skrobnac maila, zeby ustalic szczegoly? W takim razie musze pogadac z Zyga, zeby mi zalozyl baze danych taka jaka maja gry XE.

Cavox 2009-07-15 01:57:07

ale to juz po południu bo teraz zmykam spać.

PS. pare giga tego jest ;-)

pigula 2009-07-15 12:00:49

Cavox - wersje patchowane przez Dbug sa pelne i maja jedną bardzo ważną zaletę - chodzą z HDD.

marekp 2009-07-15 13:40:25

Tyle, że oprogramowanie na ST nie jest "porzucone" jak w przypadku małego Atari więc chyba nie uda się stworzyć tak pokaźnej biblioteki jak na malucha. No chyba, że się mylę. Wtedy mogę dorzucić trochę oryginałów do bazy razem ze skanami okładek, instrukcji itd.

Cavox 2009-07-15 19:48:24

pigula - mam wersje takie i takie i śmie twierdzic po dogłebnym sprawdzaniu ze duza część jest krojona i to bardzo brzydko...
powycinane intra gier itp - wiem ze moze komus to nie przeszkadza ale ja wole kompletne gry...

Kaz - płytka juz jest nagrana, jutro wysle poczta :-)

Pigula 2009-07-17 17:23:58

W takim razie Cavox - w pierwszej kolejności ślij polskie perełki na ST ;)

Cavox 2009-07-17 20:41:25

wysłałem Kaz-owi płytke DVD z tym co miałem na ST. Ponad 3,5 giga

uicr0Bee 2009-07-17 23:15:43

Kaz <-- też popieram dział dla STefanów i jak wiesz zacząłem Was w tym już trochę wspierać przynajmniej skanami. Zacząłem też zrzucać obrazy dyskietek, a mam trochę oryginalnych wydań, więc jak Scalak zgarnie z serwera zalegające paczki to prześlę nowe porcje.
marekp <-- co do praw autorskich, koledzy z atarimania.com jakoś dają sobie z tym radę :) a właśnie ostatnio mocno pracują nad bazą dla ST w czym też ich wspieram (właściwie równolegle co idzie do Scalaka to i do atarimania).

glowas11 2009-07-18 20:34:56

Ja również mam trochę softu więc mogę też podesłać gry dema użytki .

pga 2009-09-25 20:07:38

Tak czytam ta dyskusje i juz wiem jak sie rodza legendy ;-)

Robbo ST powstało od A-Z w Zduńskiej Woli. Chodziliśmy z Rafałem wówczas do technikum elektronicznego, zaczynaliśmy przygodę z Atari od 65XE no i tego Robbo na ST rzeczywiście brakowało. A ponieważ Rafał zdolnym programistą był więc napisał cały kod w assebblerze, plansze z Robbo I i II zostały zassane przez port joysticka z małego Atari a do tego dorysowalismy jeszcze klikanaście (o ile się nie mylę) "dużych" plansz.

Od Janusza Pelca dostaliśmy pisemne pozwolenie na "produkcję" wersji dla Atari ST i mieliśmy nadzieje na tym coś zarobić.
Czas był jednak trudny i komputery Atari ST/TT byly juz wowczas w odwrocie - nadchodziła era PC. Tak wiec zarobilismy co najwyzej na przyslowiowe "waciki" ;-)

Problemem Robbo ST byl fakt ze bylo ono w szczególny sposób zabezpieczone przed kopiowaniem i nie dało się dyskietki z grą skopiować za pomocą programów kopiujących. A kiedy czas Atari juz minal i dyskietki porosły kurzem to sie okazało ze niektorych z nich nie da sie odczytac - tym sposobem gdzies to wszystko zaginelo.

Dobrze ze jednak Robbo ST wrocilo do ludzi - przynajmniej nasz trud nie poszedl na marne ;-)

Andrzej 2009-12-03 22:24:46

Witam wszystkich byłem szczęśliwym posiadaczem tej gry ale niestety jako mały bajtel zasiadłem do ATARI 1040 ST i zacząłem się bawić i skasowałem te gre. Do teraz nie mogę tego sobie darować ale na szczęście dzięki tej stronce znowu mogę poczuć smak dzieciństwa kiedy grałem w różne gry.