Gry konkursowe! by Kaz 2011-01-11 02:09:32

Jak wiadomo wszem i wobec, na AtariOnline.pl trwa konkurs na grę z polskimi elementami, ze swojskimi akcentami. Ogłoszenie konkursu miało miejsce w połowie listopada, a zamknięcie miało się odbyć 16 stycznia 2011 roku. Niestety, z powodu mojego niespodziewanego wyjazdu nie będę w stanie przeprowadzić zamknięcia konkursu 16 stycznia. Co więcej, nie byłbym w stanie w tym terminie dokończyć grafiki dla jednego z uczestników konkursu. Ponieważ nie chcę, aby ten uczestnik ucierpiał z tego powodu, a ponadto muszę być gotowy online w czasie terminu deadline'u - to zaproponowałem uczestnikom, którzy już nadesłali swoje gry, żeby termin zakończenia konkursu przenieść na koniec stycznia. Jeżeli Ci, co już nadesłali gry się zgodzą - przesuwamy termin deadline'u na 30 stycznia 2011 roku. A może to zachęci jeszcze kolejne osoby do przygotowania jakiś prac konkursowych?



Niemniej przepraszam za zamieszanie i w oczekiwaniu na decyzję uczestników przechodzę do prezentacji gier już nadesłanych. Jako pierwszy swoją grę przesłał wczoraj Arkadiusz "Larek" Lubaszka. To jego pierwsza gra w pełni napisana w asemblerze 6502! Druga gra nadesłana została zaledwie godzinę po pierwszej - jej głównym autorem jest Marek "Xeen" Cora. A szczegóły poniżej.



1. Mission: ArSoft

autorzy: Arkadiusz "Larek" Lubaszka (kod, grafika), Michał "Miker" Szpilowski (muzyka)

język programowania: asembler

komentarz autora: Po ogłoszeniu konkursu przyszedł mi do głowy pomysł na super hicior i… mało brakło, żebym go zrobił ;-). Niestety koniec zeszłego roku był na tyle trudny dla mnie, że nie dałem rady w zasadzie nic poważnego zrobić oprócz narysowania na kartce papieru szkicu ekranu z grą. Mówiłem sobie trudno – tym razem nie będzie gry na konkurs. Ten rok jednak jest pod tym względem trochę lepszy – też wolnego czasu nie mam go za dużo, ale godzinkę co dwa dni udało mi się wygospodarować. Efekt w załączniku. Nowy pomysł. Nowa gra. Nie tak skomplikowana, jak ta z pierwszego tłoczenia… eee… znaczy się pomysłu, ale za to dało się ją napisać w kilka dni. Gra nie jest wybitna. Możne nawet nie jest średnia, ale za to od początku do końca napisana przeze mnie w asemblerze! I działa!



Gra przeznaczona jest dla jednego gracza. Uruchamia się na standardowym Atari z 64KB RAM. Wczytujemy ją z wyłączonym modułem Basic'a, czyli z wciśniętym klawiszem Option (na Atari z systemem QMEG oczywiście jest odwrotnie – wczytujemy bez wciskania Option). Pin powinien się ucieszyć, bo gra uruchamia się z SDX (polecenie "X"), a wciśnięcie klawisza Esc podczas wyświetlania obrazka tytułowego powoduje powrót do tego systemu. Testowałem tylko na moim SDX, ale mam nadzieję, że na bardzo przecież standardowym Atari Pinokia też powinno się uruchomić.

Znakomitą muzykę do gry stworzył Miker, któremu bardzo za to dziękuję! Dla porządku informuję, że postać Bruce'a zaczerpnięta została z gry "Bruce Lee" firmy Datasoft Inc. Z góry odpowiadam na ewentualne pytanie o polski akcent w grze: tak, ta gra zawiera polski akcent. Przekona się o tym każdy, kto grę… ukończy ;-)



opis gry: Z podziemnych katakumb ArSoft CORPORATION musimy wykraść dyskietkę z bardzo ważną informacją. Nie jest to proste, gdyż trzeba pokonać dość rozległy labirynt. Wiele drzwi jest zamkniętych i jedynym rozwiązaniem jest odnalezienie do nich klucza. Mało tego, informacje na dyskietce są zabezpieczone kodem dostępu, który również musimy zdobyć.

sterowanie:


opis gry: Gracz ma do dyspozycji maksymalnie 100 "ruchów", w których musi sparować poszczególne fragmenty utworków ze sobą. Po prawej stronie są dwa słupki - jeden obrazuje najlepszy wynik gracza (liczą się tylko wyniki w grach "udanych") oraz drugi, który symbolizuje ilość aktualnie wykonanych "ruchów".



Pliczek ATR ściągamy stąd. Miłego grania i słuchania.
Kaz 2011-01-11 03:11:04

Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony - swietne pomysly i rewelacyjne wykonanie! Gratulacje panowie.

Pierwszej gry jeszcze nie ukonczylem, ale druga tak! Rzeczywiscie, fajnie posluchac starych kawalkow... Solidna dawka sentymentow gwarantowana :).

larek 2011-01-11 09:44:24

Widzę, że największym wygranym jest Miker :)
To są jakieś nowe gry, w których Miker nie maczał swoich palców?;) Niesamowite.

Xeen, Miker, Insert - gratuluję! Music Memory jest znakomite. Świetny pomysł i wykonanie. "Jaka to melodia?" na Atari. Super!

ooz 2011-01-11 10:16:32

Gratuluje autorom - obie produkcje świetne, poza tym co ja widzę Larek i Xeen - asembler !? -tak trzymać :)a być może jakaś produkcja demoscenowa się trafi :)

xeen 2011-01-11 11:37:08

ja jeszcze nie assembler, to literówka - już wysłałem do KAZ'a. ale chciałbym wkrótce też:)
Fajna gierka Larek, gratulację:)

mono 2011-01-11 12:00:13

Bardzo fajne produkcje. Gratuluję! Pomysły rzeczywiście są ciekawe.

larek 2011-01-11 13:04:37

Xeen, taka mała drobnostka - przy dłuższym graniu, co właśnie mi się przytrafiło (kapitalna gra), włącza się wygaszacz, co trochę przeszkadza. Przydałoby się, żeby program co jakiś czas resetował komórkę ATRACT.

xeen 2011-01-11 13:17:43

tak dzięki, poprawię to

insert 2011-01-11 13:31:08

:)))

Lolek 2011-01-11 13:44:20

LOL!!!

wawri 2011-01-11 15:11:34

nuta w Mission Arsoft podobna do Spy vs Spy

micnow 2011-01-11 18:38:20

chyba jakiś nieprzytomny dziś jestem, jak uruchomić ta 2 grę? (na emulatorze) pojawia się plansza tytułowa, gra muzyczka, ale ani fire, ani start nie działa

jhusak 2011-01-11 18:55:28

:)
autorzy: Marek "Xeen" Cora (kod), Piotr "Insert" Kosmala (grafika), Michał "Miker" Szpilowski (muzyka)

To ja jestem Jakub "Jakub Husak" Husak :))))))))))))))))

? 2011-01-11 19:38:13

Jakub "Qbasus" Husak ?:
http://amp.dascene.net/detail.php?view=6010

stRing 2011-01-11 19:49:21

Super pomysł na grę Music Memory. Dobre wykonanie pod kątem muzycznym przede wszystkim. Czy Miker korzystał z plików mid czy jechał ze słuchu?

xeen 2011-01-11 20:08:29

@micnow - fire powinno uruchomić grę (joy 1)

miker 2011-01-11 20:13:06

@stRing: tak, kawałki pochodzą z midów, stąd - http://www.utworki.pl (no, wszystkie prócz "you suck", "winner" [te są ze słuchu/z pamięci] i tytułu (miało być w jakiejś innej gierce, ale tu się znalazło).
@all: cieszę się, że się podoba, miło mi! :)

Vangis 2011-01-11 21:41:39

podobała mi się gra Bruce Lee, więc na pewno jak trochę znajdę czasu to zagram w Mission: ArSoft. Oby więcej takich produkcji.

adv 2011-01-12 12:08:30

Music memory - niezły pomysł. Autorom powyższych gier gratuluję. Produkcje są coraz lepsze.

Rastan 2011-01-12 21:02:04

Gra Music Memory jest fajna, ale aż się prosi o kilka jej modyfikacji.
1. Zastosowanie grafiki hi-res. Ogólnie jest mało kolorów, więc podbicie rozdzielczości nie powinno stanowić problemu, a wtedy grafika wyglądałaby znacznie lepiej.
2. Po zakończeniu gry możliwość odsłuchania całych utworów - taki music disk. :) Bo trzeba przyznać, że początki niektórych utworów są świetne !

miker 2011-01-12 23:59:12

@Rastan: Wiesz, też myślałem o taki music-disku. Niestety, w grze są tylko ok. 5-sekundowe jingle. Jest to też związane z ograniczoną ilością pamięci (i tak grubo przekroczyłem 6kB z początkowych założeń). Także jeżeli taki music-disk miałby się pokazać, to jako osobne tego typu demko (czego, jak napisałem wcześniej, nie wykluczam).

stRing 2011-01-13 13:13:20

Nie jest łatwo (czytaj szybko) przerobić z midi 36 utworów. Jeśli jednak zapadłaby decyzja o tym, to chętnie pomogę Mikerowi. Można pomyśleć o wydaniu tej gry (razem z dodatkowym music dyskiem). Może da się ją zrobić na cartridgu? Kolejną wersję gry można by trochę ulepszyć, rozwinąć...

xeen 2011-01-13 15:20:01

pytanie ile zajmie taka pełna muza - iel zajmie na kod (zakładam na wjazd potrzebę zmiany języka programowania - pamięć)
czy jest jakakoliwiek szanas na np. 25-30KB?

xxl 2011-01-13 21:19:21

music memory rewelacyjny pomysl! proponuje rozbudowac gre o np. wersje z kawalkami z gier atari a na koncu zeby byla jakas play lista z mozliwoscia odtworzenia calych utworkow tak jak to jest w demku np. http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=636 (chociazby odtwarzac sapy) , dodac zmieniana grafike w zaleznosci od tematow muzycznych. a klocuszki? dlaczego tez nie dac ikonek, bylby nie tylko dzwiek ale i pasujacy do tego piktogram dla tych co maja pamiec wzrokowa... wiem ze to troche zmienia zamysl poczatkowy ale warto rozbudowac gre.

xeen 2011-01-13 22:52:11

czyli poziomy trudności
testowałem wariant z :ikonkami" - za łatwo:) w takim wariancie można się przekonać, że jesteśmy przede wszystkim wzrokowcami;) dżwięki nie mają znaczenia, pamięta się obrazy i po tym kojarzy tylko:)

- easy (rysunki + ikonki, parowanie kawałeczków tych samych)
- medium (bez ikonek, parowanie kawałeczków tych samych)
- hard (parowanie kawałeczków ale polegające na znalezieniu różnych fragmentów tych samych utworów)
- nightmare (parowanie kawałeczków ale polegające na znalezieniu różnych fragmentów tych samych utworów w dobrej kolejności - kontynuacja)

opcja dla dwóch graczy - na identycznej zasadzie co klasyczne memory - pełna rywalizacja

xxl 2011-01-13 23:34:49

ale piktogramy nie musza byc takie same, wazne zeby pary byly np. z tej samej gry. ale pomysly dobre :-)