PGA i ZTG 2012 by TDC 2012-10-23 21:08:01

Juz w ten weekend (27 i 28 października) w Poznaniu odbędą się dwie ciekawe imprezy: Poznań Game Arena oraz piąty Zjazd Twórców Gier. ZTG to konferencja, która towarzyszy targom. Należy się tam spodziewać naszych ludzi, wielu atrakcji, a nawet zaskakujących wydarzeń.

PGA 2009

Poznań Game Arena 2009, gdzie po raz pierwszy nasz team zaprezentował naszą tematykę na dużej imprezie, okazał się sporym sukcesem. Na stoisku i wykładach nie brakowało osób zainteresowanych tematem. Nasi ludzie wciąż byli filmowani, udzielali wywiadów do radia, prasy i przeróżnych TV, w tym kilku internetowych i ogólnopolskich.

PGA 2009

W 2009 roku targi odwiedziło około 40 tys. osób, z czego faktycznie wszędzie były tłumy, w tym u nas również. Mieliśmy trochę darmowych gadgetów do rozdania (które otrzymaliśmy lub sami wykonaliśmy np. płytki CD z nowym softem na Atari itp.), wydrukowaliśmy ulotki z planem atrakcji stoiska i wszystko rozeszło się w mgnieniu oka.

PGA 2009

W tym roku, po przerwie organizatorzy powrócili do sprawdzonej formuły PGA i ponownie nasza ekipa jedzie do Poznania aby zaprezentować to co najlepsze drzemie w naszych ukochanych maszynach.

PGA 2009

Już w tę sobotę zapraszamy na PGA i ZTG (piątek to VIP Day, który jest dniem dla mediów i biznesu), czyli na atrakcje organizowane przez naszych ludzi. Podobnie jak w 2009 roku i tym razem, na stoisku PGA zaprezentujemy fajne gry oraz blok wykładów. Ponownie pomiędzy stoiskami największych i najbardziej rozpoznawalnych firm świata itp. będziecie mogli zobaczyć klasyczne gry i maszyny. Zapewniam, że warto będzie nas odwiedzić, nawet jeśli drogi czytelniku nie jesteś miłośnikiem Atari;)

PGA 2009 - premiera gry Kolony 2106

Oto oficjalna informacja prasowa (wersja skrócona):
Otwórz Puszkę Pandory, strefa retro na PGA

Tradycją targów gier stają się powoli strefy retro. Taka też zostanie zorganizowana podczas PGA. Jednak w tym roku organizatorzy przygotowują coś specjalnego: okazyjne, kolekcjonerskie wydanie pierwszej polskiej gry z 1986 roku na komputer ZX Spectrum, która była nieśmiałym początkiem polskiego rynku gier. Chodzi oczywiście o Puszkę Pandory, tekstówkę przygodową, stworzoną przez Marcina Borkowskiego, późniejszego redaktora naczelnego Top Secretu.

PGA_2012_puszka_pandory_etykieta_mala
"Puszka Pandory" - etykieta

Podczas PGA 2012 gra zostanie wydana w limitowanej, numerowanej edycji kolekcjonerskiej i zamknięta w metalowej puszcze. Gra wydana będzie na kasecie magnetofonowej*, wraz z instrukcją i autentycznym, odręcznym autografem Borka. Jeśli zbieracie gry – Puszki Pandory, pierwszej wydanej polskiej gry, nie może zabraknąć w Waszej kolekcji! Całkowity i ostateczny nakład przygotowywane na targi to zaledwie 100 sztuk, tak więc zainteresowani będą musieli wykazać się niezłym refleksem.
PGA_2012_puszka_pandory - puszka wydania kolekcjonerskiego
"Puszka Pandory" - wydanie kolekcjonerskie

Ponadto w strefie retro będzie można zagrać w gry na oryginalnym sprzęcie. Do dyspozycji graczy będzie aż 20 stanowisk, a na nich takie konsole i komputery jak Atari 2600, ZX Spectrum, Amstrad, Atari XL/XE, Commodore C-64, Amiga, Sega Master System, Sega Mega Drive, NES, Super NES, Atari Jaguar, Sega Dreamcast i oczywiście Pong. Nie zabraknie więc nieśmiertelnych gier z różnych epok jak choćby River Raid, Donkey Kong, Contra, Super Mario czy Alien Vs Predator.

Dodatkową atrakcją dla wszystkich zainteresowanych rozwojem branży gier, szczególnie pod względem sprzętowym, będzie przegląd akcesoriów, kontrolerów. Od urządzenia Relax firmy Synapse zaczynając, przez pióra świetlne, trackballe, paddle, joysticki, wędkę dla Dreamcasta, aż po ufundowany niedawno na Kickstarer.com MaKey MaKey. Jeśli zastanawialiście się kiedyś "jak można za pomocą tego grać", to będzie okazja przekonać się osobiście.

Dla zainteresowanych historią i trendami jakie można zaobserwować na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu już lat historii branży oraz jakie można z niej wyciągnąć wnioski na przyszłość, przygotowane zostały prezentacje i prelekcje.

Zapraszamy do strefy Retro Games!

Warto dodać, że patronat medialny nad wydaniem gry "Puszka Pandory" objęły miedzy innymi: Chip, Polygamia i CD-Action.
PGA 2009



V Zjazd Twórców Gier w Poznaniu

Zjazd Twórców Gier jest jak sama nazwa wskazuje bardziej konferencją o nieco innym celu niż PGA. Do tej pory zjazd odbywał się w różnych miejscach kraju, tym razem zawitał do Poznania i odbywa się równolegle z PGA w hali obok.

Logo ZTG
Zjazd Twórców Gier

Na tegorocznej edycji ZTG, planowane są następujące wykłady:

- Barok w akcji
- GameMakerStudio - 5 platform, wspólny kod
- Fabuła w projekcie cRPG
- Kliki - wiele platform jeden kod
- Prezentacja projektu Scamper
- Muzyczny pikselart, czyli trackery oraz moduły
- Projektowanie skutecznych osiągnięć w grach wideo
- Pozycjonowanie gier wideo
- Gry komputerowe – odrażające, brudne, złe!
- Historia jednego człowieka czyli własna gra
- Programowanie gier 3D w HTML5
- Aspekty prawne tworzenia gier komputerowych
- Grywalizacja, czyli gry w prawdziwym życiu
- Tworzenie gier w nadprzestrzeni
- Games education: the good stuff
- Great Design, Everywhere!
- The Role of a the Games Designer in 2013
- Panel dyskusyjny - Games and education (w języku angielskim)
- Programowanie inteligentnych NPC w grach RPG
- Bacz, dla kogo tworzysz
- Game Design w akcji
- PLUGAWI ZWYRODNIALCY, CZYLI DLACZEGO KONSERWATYŚCI NIE ZNOSZĄ GIER WIDEO
- Gamifikacja szkolnictwa wyższego: raport z badań
- Panel dyskusyjny : Jak pozostać niezależnym mimo rozgłosu?
- Rzeczywistość rozszerzona - przestrzeń dla gier
- Survival horror - jak to działa?
- Projektowanie gier inspirowane naturą
- DICE+ Pierwsza na świecie elektroniczna kostka do gier
- Ekonomia w służbie gier
- Rendering Terenu 3D, czyli kilka ciekawych technik poprawiających wydajność i jakość renderingu terenu.
- Ile prądu zużywają gry w czasach green IT.
- Ile jest Indie w Indie Game The Movie?
- Nieznajomość reguł elementem rozgrywki - prezentacja gry The Thought Saved for Last
- Demoscena - cyfrowe graffiti - sala multimedialna
- Gamedec - świat i bohater
- Panel dyskusyjny - Games of future, future of games (w języku angielskim)
- Gra poważna – CYRYL – wykorzystywana do szkolenia służb zarządzania kryzysowego
- Czas, przestrzeń i kategoria realizmu w projektowaniu gier
- Widzieć inaczej, zmysły ku wyobrażni – sala multimedialna
- Indie Game: The Movie – sala multimedialna

ZTG 2010 - wykład o demoscenie

Nie sposób teraz wymienić wszystkich autorów prelekcji oraz gości specjalnych ZTG, niemniej zapewniam że organizatorzy dołożyli wszelkich starań abyście zobaczyli wielu wspaniałych, dobrze znam znanych postaci ze świata przemysłu GameDev, publicystyki oraz szkolnictwa. Więcej szczegółów na stronie ZTG w tym miejscu.
ZTG_2012_mapa_mtp
Plan MTP


PGA 2012 odbędzie się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w halach 7 i 7a. Natomiast ZTG odbędzie się w tym samym kompleksie, ale w hali 8a (obok hal 7), aż w trzech salach wykładowych równocześnie.

Uczestnicy ZTG będą mogli wejść na teren MTP już w piątek (VIP Day), pozostali od soboty, w dodatku tak zostało wszystko zorganizowane aby uczestnicy konferencji nie musieli stać w kolejkach - bardzo dobry pomysł bo w 2009 roku kolejki przed wejściem były nieprawdopodobne.


Warto dodać, że PGA i ZTG nie są jedynymi imprezami na jakich planujemy się pojawić oraz coś fajnego zorganizować. Do końca br. będziemy aktywni na co najmniej kilku imprezach, a następne są w planach (w tym zupełnie nowe). Ale o tym więcej następnym razem;) O wszystkim będziemy informować w następnych nowinkach oraz na forum Atarionline.pl.


Jednak teraz do zobaczenia w Poznaniu !;)
Chriss SMZI 2012-10-23 23:44:56

Witam
Fajnie że będziecie - ale może to zbyt późna pora ..;)..sprawiła że nie wiem z tego tekstu kto wystawia tą strefę retro - fajnie że w ogóle ona będzie bo jak PGA była w powijakach w tym roku, to ponoć na tego typu rzeczy nie mieli funduszy :) - cieszę się, że udało się je zdobyć.

tdc 2012-10-23 23:49:28

W 2009 roku stoisko organizował nasz serwis czyli Atarionline, teraz współpracują już wszystkie stronki i społeczności. My teraz stanowimy część teamu organizującego stoisko PGA oraz niektóre wykłady na ZTG.

_m 2012-10-24 01:55:22

@Chriss SMZI - obawiam się, że jeśli oczekujecie funduszy od organizatora tego typu imprezy (wielkości, potencjale), to nigdy się nie doczekacie ;)

tdc 2012-10-24 03:30:03

Wiele wykładów się bardzo ciekawie zapowiada (sprawdźcie bo na stronie ZTG znajdują się opisy).

Przykładowo dla nas ciekawym może się okazać krótki wykład Mateusza Szymańskiego pt. "Muzyczny pikselart, czyli trackery oraz moduły". Co jak co ale to jest temat dla każdego Atarowca, w końcu na małe Atari player modułów powstał już w pierwszej połowie lat 90. a o dorobku STE czy Falcona to nie ma co wspominać ;)

larek 2012-10-24 07:51:35

Ta Puszka Pandory to znakomity pomysł!
Życzę powodzenia. Oby w tym roku stoisko retro na PGA było takim samym sukcesem, co w 2009 r.

Chriss SMZI 2012-10-24 08:00:00

U nas była rozmowa o zwrocie kosztów transportu i ewentualnie noclegu - transport prawie 100 zestawów komputerowych jest dla nas dużym obciążeniem finansowym, więc z reg. uzgadniamy zwrot kosztów - ot wydaje nam się zdrowy układ....powiem Wam że jak robimy małą ekspozycję - taką do 20 komputerów - to czujemy taki duży niedosyt....dlatego zawsze proponujemy w rozmowach od 100 :) - tylko nie odbierajcie tego jako samochwalstwo bo piszę to po to aby pokazać jak to u nas od kuchni wygląda. I tak wielki szacunek dla inicjatywy - pozdrawiam

_mac 2012-10-24 10:06:35

@Chriss SMZI - my nie robimy ekspozycji, damy ludziom sprzęt do grania, mamy 100m2 to bardzo dużo i te 20 stanowisk to jest optimum, nie wyobrażam sobie stoiska na 500m2, połowa hali wystawowej.

adv 2012-10-24 12:54:57

Jeśli ktoś stanie się posiadaczem wszystkich egzemplarzy z limitowanej serii Puszki Pandory i nie będzie jej następnej edycji to jej wartość bardzo wzrośnie. Jeśli znajdzie się taki kolekcjoner, to kupno puszki może się okazać inwestycją. Oczywiście, nie w tym celu została wydana. Gratuluję inwencji.

Ba PGA i ZTG niech moc Atari będzie z Wami!

SMZI CHriss 2012-10-24 14:26:24

@_mac - nasze ekspozycje też są "dla ludzi" a nie jak w zwykłym muzeum ;), nie działające :) - ale gratuluje inicjatywy - fakt 100 mkw, to faktycznie nie wiele można sensownie wyeksponować - bo później jest maksymalnie ciasno - a to nie o to chodzi.
trzymam kciuki aby wszystko się udało - i żałuje że nie odwiedzę w tym czasie Poznania.

_rocky 2012-10-24 23:18:54

planuję się pojawić :)

Odyn1ec 2012-10-25 03:18:48

ja również

Axi0maT 2012-10-25 07:30:57

@SMZI CHriss - na imprezie tego typu chodzi o to zeby bazowac na nostalgii, wiec powinno byc z 5-10 sprzetow, ktore potencjalny odwiedzajacy zna i z checia usiadzie do niego ponownie zeby sie pobawic. Do tego drugie tyle ktore sa poprzednikami lub nastepcami tego co juz zna i widzial... ot tak dla pobudzenia i ciekawosci. Do tego 2-3 okazy czegos calkowicie "nie z tej ziemi" - ale typowo jako ciekawostka. W mojej opinii 20 komputerow i konsol w zupelnosci wystarcza, a wieksza liczba to po prostu ZANUDZANIE odwiedzajacych. Powiedz mi ile zapamieta z tych 100 ktore zobaczy? Ilosc nie zawsze znaczy jakosc. Stoisko ma zachecac do retro a nie odstrzaszac, wiec musi intrygowac zamiast przytlaczac.

Ramos 2012-10-25 09:08:32

@Axi0maT - z jednej strony to prawda. Jednak uważam, że fajnie zobaczyć na żywo w akcji takie komputery których nie widziałem. Z mojego doświadczenia to ludzie lubią grać na każdym sprzęcie. Wszystko zależy od gry. Na DKiG ludzie grali nawet na komputerach Acorn.

Axi0maT 2012-10-25 10:26:29

@Ramos - a nazwe komputera zapamietali? Co po DKiG? Kupili sobie tego Acora? Poszli za ciosem?

SMZI CHriss 2012-10-25 10:42:49

@Axi0maT - każdy ma prawo do własnego zdania - mówimy z naszej strony o ilości i jakości - nasze sprzęty jeśli nie są przygotowane do ekspozycji(czyli nie spełniają wymogów: sprawne, czyste, skatalogowane, opisane, z własną kartą ekspozycyjną) zwyczajnie na takową nie jadą. Zmierzamy do pewnego założonego standardu i tego się trzymamy. Zgadzam się z Tobą że w takiej sytuacji wystawowej - taka ilość powinna być satysfakcjonująca.
Ale wyznaję zasadę że na różnych platformach można uruchomić np taką samą grę i przy okazji pokazać różnorodność sprzętu jak i jednocześnie ewolucje danej gry czy programu. Uważam że wystawieniem 100 różnych działających sprzętów, nie jest zanudzaniem zwiedzających, a traktuje to jako urozmaicenie ekspozycji - ale tak jak powiedziałem wcześniej - rzecz gustu... no i miejsca..Porównując np zwykły procesor 486 intela do szafy Jednostki Centralnej ODRY w której niemalże każdy "potok" można "własnoręcznie" dotknąć - ukazujemy jak ewoluowała technologia informatyczna na przestrzenie 30 lat - i uwierz mi - to robi wrażenie...zwłaszcza jak za chwilę pokazujesz taki komputer klasy 486 w ostatnim wydaniu np commodore na którym odpalasz grę z zaawansowaną grafiką - w stosunku do komputera ODRA - gdzie ludzie mogą pograć np w Prince of Persia. Kolejnym moim ulubionym przykładem jest pokazanie chociażby ewolucji PAc Man'a - i bardzo często ludzie dziwią się że na komputerze klasy XT ( na wystawach u nas z reg Commodore PC I lub Atari PC III) ta gra wygląda zupełnie inaczej niż na Spectrum czy Atari - powiem więcej - wszystkie są grywalne, choćby dlatego że ludzie chcą zobaczyć jak w coś takiego można zagrać.
Przykładów można mnożyć - wszystko zależy więc od tego ile inwencji twórczej, oraz możliwości sprzętowo-softwarowych mają wystawcy.
Z praktyk naszych także mogę powiedzieć - żę kultowe gry - takie jak Super Mario Bros mozna wystawić nawet na kilku sprzętach i każdy z nich będzie oblegany - myślę że w skrócie nakreśliłem cele przyświecające naszym eventom.
Pozdrawiam serdecznie - no i zapraszam także na nasze wystawy.

SMZI CHriss 2012-10-25 10:45:00

wybaczcie - literówki które teraz dostrzegłem - ale pisałem z telefonu - jeszcze raz przepraszam

_mac 2012-10-25 11:04:06

@SMZI CHriss - w pełni rozumiem wasze podejście, choć w kontekście takich imprez jak PGA zupełni się nim nie zgadzam. Gdybyście zrobili taki event o jakim piszesz w takim Muzeum Techniki, z pełnym programem merytorycznym, to pełny szacunek. Przyjdą tam ludzie zainteresowani tematem i na nim skupieni. Tutaj jest zupełni inaczej, to są targi gamingowe na które do tego ludzie nie przychodzą dla retro, ale trafiają na nie przy okazji, a my ich przekonujemy że to jest fajne. A zatem dużo niższe możliwości skupienia uwagi, inne nastawienie odwiedzających itp. Dlatego tutaj to co pokazujemy idzie zupełnie w innym kierunku, a już na pewno nie na rozwoju komputera jako takiego, jedynie w kontekście gier. Na własne potrzeby dobierając elementy do stoiska powtarzam sobie nawet od kilku dni "robimy show nie muzeum".

adv 2012-10-25 11:33:44

@SMZI CHriss Dzieci nie będą pamiętać komputera, na jakim grały. Raczej nie zainteresują się ewolucją gry, będą chciały pograć w inną: tu grali na skaczącej żabie, tam postrzelają rakietą. Średnio zorientowani w temacie rodzice, którzy trafiają na gaming retro zachowają się podobnie, z tą różnicą, że skojarzą komputer, który kiedyś mieli z tym, który zobaczą. Czasami nawet źle skojarzą. Wyjdą i będą pamiętać, że grali na starych komputerach, prawdopodobnie zapamiętają jak wyglądała gra, może nazwę jakiegoś komputera, niekoniecznie tego, na którym grali. Jedno będą wiedzieć - że to fajne i przyjdą jeszcze raz.

Twój pomysł mnie zainteresował i jest bardzo dobry dla starych graczy wyjadaczy, którzy są bardziej zaawansowani, ale nic nie robią oprócz grania w nowe gry na nowych sprzętach. Nie jeżdżą na party nie siedzą na podobnych portalach, jak ten, gdzieś by się spotkali, pooglądali, pogadali i całą rodziną nawet pograli. Może zrobić wjazd ~30 zł za osobę dorosłą, odpowiednie ogłoszenia na lokalnych portalach internetowych, tablicach ogłoszeń w mieście, którym się to odbędzie. Może spróbować z 50 kompami. W każdym razie w a r t o się zdecydować na chociaż połowiczny ruch.

GOOd lUCk!

SMZ Chriss 2012-10-25 19:00:39

Panowie - tak jak podkreślałem-rozumiem PGA i rozumiem Wasze intencje.
Mamy za sobą wystawy interaktywne na 46, 55, 82, i 96 zestawów komputerowych - wszystko w tym roku - ekspozycja za każdym razem cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem. - ale na wszelkie tego typu propozycje jesteśmy otwarci - jeśli chcecie zobaczyć fragmenty naszych ekspozycji to odsyłam do zdjęć chociażby z Industriady w Zabrzu na Kopalni Guido lub DKiG we Wrocławiu i Krakowie w tym roku.
pozdrawiam

tdc 2012-10-25 19:03:00

@Chriss SMZI
napisz do mnie e-mail bo będziemy niebawem organizować bardzo duże wydarzenia, więc myślę że uda się nam jakoś połączyć nasze pomysły z Waszymi. Jednak co do kosztów takiego przedsięwzięcia to będziecie musieli coś wymyślić, by my mamy już teraz wiele na głowie.

rongsd 2012-10-26 03:06:32

Tak z innej beczki - czy ktos z fanow Atari :-) gral w Proteusa(http://www.visitproteus.com/) ta gra az sie prosi o przeniesienie w swiat 8bit :-), bo sama w sumie o nim opowiada ;-)

tdc 2012-10-26 05:03:02

@rongsd, na carcie "Tomek-8" byłoby to do zrobienia nawet wyglądające podobnie;)

jhusak 2012-10-27 07:22:27

A zauważył ktoś Kaza trzymającego Kolony 2106?