atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Time Wizard Deluxe Edition z 2024-12-13 11:42 (0)
Wyniki Silly Venture 2024 Winter Edition z 2024-12-09 21:04 (17)
Ruszyła edycja zimowa Silly Venture 2024 z 2024-12-06 08:48 (16)
Historia Robbo w J2ME (Java) z 2024-12-04 20:10 (6)
Spowiedź autora symulatora lotu z 2024-12-01 13:44 (10)
11-latek naprawia komputer szachowy z 2024-11-30 12:08 (8)
Tajemnice Atari 5200 (KWAS #35) z 2024-11-27 00:44 (10)
Spotkanie z autorem gry "F-16 Falcon Strike" z 2024-11-22 15:06 (3)
Jak Xorcerer zrobił grafikę do dema STE? z 2024-11-22 14:12 (6)
Pomagamy Atarowcowi! z 2024-11-20 15:02 (28)
Wyniki ATASCII Compo 2024 z 2024-11-10 20:06 (13)
Wyniki konkursu ABBUC 2024 z 2024-11-02 15:54 (19)
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (14)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (25)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-12-05
Liczba katalogów: 8501, liczba plików: 37171
Zmian katalogów: 43, zmian plików: 90

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2935 MB

Katalog gier (konwencja TOSEC)
Aktualizacja: 2021-07-11

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
"Mafia" - od zera do supergangstera

Wprowadzenie

"Chicago, rok 1920. Alkohol jest zakazany, przestępczość kwitnie. Sklepikarze żyją w ciągłym strachu przed rabunkami i wymuszeniami, które stają się coraz częstsze. Każdy może zdobyć nielegalną broń palną, a skorumpowana policja nie jest w stanie pomóc.

Jesteś nikim, właśnie wypuszczono cię z więzienia, nawet sprzedawcy hot dogów śmieją się z ciebie. Wystarczy. Pragniesz kontroli nad podziemnym światem. Ale droga do mafijnego tronu jest długa i trudna.

Czy Ci się to uda?"


Tak zaczyna się akcja gry "Mafia", która zdobyła drugie miejsce w kategorii gier na małe Atari podczas niedawnej letniej edycji Silly Venture 2024. Oparta jest na niemieckiej produkcji z Commodore'a 64 z 1986 roku (autor: Igelsoft), podobno dość popularnej w niemieckojęzycznym świecie, zwłaszcza jak na domową produkcję. Na Atari powstały trzy wersje językowe: polska, angielska i niemiecka.



Rodzaj gry

Z czym mamy tu do czynienia? "Mafia" to gra decyzyjna dla 1-4 graczy, strategia turowa z drobnymi elementami RPG, a osadzona jest w scenerii Chicago czasów prohibicji. W mieście działały wówczas wręcz setki mniejszych i większych gangów, a najsłynniejszym gangsterem związanym z Chicago był Al Capone.

Jednak nie jest to oczywiście gra historyczna - co prawda można w niej odnaleźć pewne realia, smaczki z epoki, klimat mafijny jest, ale nie należy traktować jej dosłownie (np. mapa gry w ogóle nie przypomina prawdziwego Chicago). Najlepiej traktować umownie pewne elementy (jak w planszówkach), przykładowo gangsterzy tutaj nie giną, najwyżej są wyłączani z walki po tym, jak energia spadnie do zera, i po walce nadal funkcjonują.

Cel gry

Celem gry jest wywalczenie sobie drogi do mafijnego tronu, co nie jest łatwe, szczególnie jeśli gra się w kilka osób. Mamy dwie opcje gry, krótsza rozgrywka trwa 25 lat, dłuższa 50, a jedna tura odpowiada jednemu miesiącowi.

Zaczynamy prawie od zera (z dokładnością do kilku tysięcy dolarów na starcie), z zerową reputacją w świecie przestępczym - początki są więc trudne, nasza postać nie ma poważania, nie budzi respektu u nikogo.


Jako gracz stopniowo, powoli musisz budować swoją pozycję (a masz różne ku temu możliwości) - kolejne podjęte akcje, zrealizowane zlecenia, kolejne przestępstwa przybliżają Cię do upragnionego celu. Z biegiem czasu możesz już rekrutować ludzi do swego gangu, rozbudowujesz go i wszyscy wokół zaczynają się ciebie bać, przesuwasz się coraz wyżej w mafijnej hierarchii. Ale wygrać całą grę może tylko ten gracz, który zlikwiduje burmistrza, "pożyczy" złoto ze specjalnego transportu i osiągnie najwyższą rangę.

Kolejność w hierarchii rang w wersji polskiej jest następująca:
Początkujący → Zbir → Pionek → Złodziej → Oszust → Mafioso → Postrach glin → Morderca → Szef gangsterów → Prawa ręka → Ojciec chrzestny





Obiekty na mapie gry


Knajpy w tej grze są ważnym elementem rozgrywki, to tutaj możemy rekrutować ludzi do gangu, znajdować zlecenia, kupować lub sprzedawać nielegalny alkohol.






Sklepy z bronią - bez przyzwoitego sprzętu trudno będzie wygrać jakąkolwiek poważniejszą walkę. Tutaj kupimy broń, ale też możemy - co bardzo ważne - szkolić się, przez co podnosimy umiejętności (swoje lub innych członków gangu).



Jeśli chcemy mieć większy niż jednoosobowy gang, musimy mieć kryjówkę dla swoich podwładnych, każda może być wynajęta tylko przez 1 gang. Czynsz miesięczny opłacamy z góry (nie na dłużej niż na 3 lata).
Jeśli przyjdziemy do kryjówki obcej bandy, możemy ją wyzwać na pojedynek (opcja wojny gangów).



W sklepach mamy różne opcje - napad, ściąganie haraczu za ochronę, podszywanie się pod policję, proszenie o pieniądze metodą na "chorą matkę", czy też ewentualne zdemolowanie lokalu. Uwaga, sklepikarz może wezwać na pomoc policję, grupę oprychów lub inny gang.


Banki - w ciągu dnia możemy napadać na bank, w nocy włamywać się do bankowego sejfu (przy czym samemu nie damy rady, musimy mieć kogoś jeszcze ze sobą).


U dealera aut możemy kupić sobie brykę (albo próbować ją ukraść) - samochód zwiększa liczbę ruchów możliwych w ciągu 1 tury i pozwala na transportowanie większej ilości alkoholu.



Za drobną opłatą Eddie może dostarczyć fałszywe banknoty lub dokumenty.



W szulerniach możemy uprawiać hazard i liczyć na to, że opuścimy lokal z wygraną.



U rekina pożyczkowego możemy wziąć pożyczkę na kilka miesięcy (ale uwaga, niespłacenie na czas może oznaczać wizytę windykatorów), a jeśli ktoś chce, może wykupić daną firmę, by potem samemu prowadzić biznes i ścigać dłużników.



Jeśli dany gracz dostanie cynk o możliwości napadu na furgonetkę przewożącą złoto albo zlecenie zlikwidowania burmistrza, na jego mapie gry pojawią się specjalne ikony. Trzeba wykonać z sukcesem oba te zadania, aby zwyciężyć w tej grze. Każdy gracz może mieć niezależnie taką szansę.



Posterunek policji - można tutaj m.in. przekupić szefa policji, aby na jakiś czas jego ludzie dali nam spokój, można też próbować uwolnić z więzienia innego gracza.



Stacja metra - możemy pobawić się w kieszonkowca na peronie lub podczas przejazdu między stacjami. Czasem coś ciekawego udaje się ukraść.


Na dworcu poza wykonywaniem kradzieży można odwiedzić bar dworcowy, można też próbować swych sił w napadzie na pociąg pocztowy.


Sterowanie

Sterowanie odbywa się za pomocą klawiatury lub joysticka i klawiatury.

Na mapie gry:

Poruszamy się za pomocą klawiszy kursora lub wskazujemy kierunek wychyleniem joysticka.
ESC na mapie gry - podsumowanie (ile lat zostało do końca, lista członków gangu gracza wraz z parametrami)

Przy wyborze opcji, jeśli coś np. kupujemy i nic nam nie pasuje, to możemy wyjść przez naciśnięcie klawisza 0 (zero).


Na ekranie otwierania sejfu:

- góra/dół joystikiem lub klawiszami strzałek - zmiana cyfry 0-9 na bieżącym "kółku" mechanizmu,
- lewo/prawo joystikiem lub klawiszami strzałek - przejście między "kółkami",
- q (quit) - wycofanie się.


Na ekranie walki (która jest turowa):

Postać, której jest teraz kolej, wolno migocze - albo ruszamy nią o 1 krok (klawisze kursora lub joystick), albo strzelamy w następujący sposób:
- RETURN lub FIRE - przejście w tryb walki (wyjęcie broni),
- po wyjęciu broni postać zaczyna migotać bardzo szybko - wówczas wskazujemy kierunek strzału klawiszami kursora lub joystickiem i następuje strzał.
- spacja - rezygnacja z jakiejkolwiek akcji w tej rundzie dla danej postaci,
- q (quit) - poddanie walki,
- i - uruchomienie sztucznej inteligencji, tzn. od następnego ruchu komputer gra za gracza.




Wierność konwersji

Mafia na Atari różni się bardzo od wersji oryginalnej z C64 grafiką i mapą gry, a w mniejszym stopniu zasadami rozgrywki. Autor np. wyeliminował największe przeoczenia oryginału, które pozwalały na szybkie podbijanie sobie statystyk (w tej samej rundzie wielokrotnie można się było szkolić czy odwiedzać fałszerza).


Autorzy

"Mafia" jest pierwszą grą, jaką na 8-bitowe Atari napisał Drunkeneye z Niemiec. W "epoce" był posiadaczem Commodore'a 64 i wówczas nie miał żadnego kontaktu z małym Atari, a o swojej drodze do stworzenia gry i wystawienia jej na Silly Venture wkrótce opowie sam na AtariOnline.pl. Poza kodem w Mad-Pascalu jest też autorem większości grafiki w grze, m.in. przez wykorzystanie sztucznej inteligencji i RastaConvertera.

Kilka miesięcy temu Drunkeneye zaprezentował wstępną wersję tej gry na Atari Age i widziałem w niej spory potencjał, ale w mojej ocenie polska wersja (tłumaczona przez AI) wymagała jednak dość dużej ilości poprawek. Dlatego zaoferowałem swą pomoc, ostatecznie zrobiłem więcej niż tylko podszlifowanie polszczyzny, m.in. wprowadziłem korekty do grafiki większości elementów mapy gry.

Michał "Miker" Szpilowski użyczył swego talentu tworzenia efektów dźwiękowych.

Andrzej "Andy" Kidaj i Marcin "Cedyń" Czartyński zgodzili się na użycie w grze swoich starszych utworów muzycznych (tytuły odpowiednio: "Night" i "Paczka TNQ 3").


Link do plików ATR

Gra działa na standardowym 8-bitowym Atari z 64KB RAM. Wersje PL, EN, DE można ściągnąć ze strony projektu na githubie, czyli stąd (aktualna dostępna obecnie wersja gry to v1.0, udostępniona 1 września). Ewentualne błędy prosimy zgłaszać również na githubie.

Mapa gry:




Filmik Sabermana z wersji angielskiej:



Entuzjastyczna recenzja Atari Retro Fana (przy czym filmik pokazuje wcześniejszą wersję roboczą jeszcze sprzed Silly Venture):



2024-09-03 23:55 by "Adam"
komentarzy: 20
Kaz @2024-09-04 07:28:14
Zgrabnie wykonana gra, w wolnej chwili będzie grana. Dzięki Adam za artek!
Adam @2024-09-04 10:28:25
Podpiąłem 2 filmiki.
XaVeR @2024-09-04 11:36:20
Bardzo fajna i wciągająca gra. Świetnie wykonana. Na razie grałem jedynie sam, ale wyobrażam sobie, że gra w więcej osób dostarczyłaby więcej emocji.
Dzięki za opis, bo sterowanie w trakcie walki nie było dla mnie na początku oczywiste.
Polecam zagrać.
dhor @2024-09-04 12:21:50
W dwie osoby gierka jest kapitalna. Nie wiem czy źle używam joysticka, ale na real atari wybory w trybie tekstowym są mocno 'specyficzne'. Bardzo to szybko przeskakuje.

Tak czy owak, gratulacje, bo to wyśmienita pozycja.
drunkeneye @2024-09-04 13:17:50
Tak, to prawda, ale joystick nie może być używany w tak wielu miejscach, zalecałbym używanie tylko klawiatury.
(translated with deepl ;) )
XaVeR @2024-09-04 14:18:45
Odczytywanie zapisanego stanu gry tez nastręcza problemy. Oczywiscie mozna w Altirze zapisać stan, ale jeśli w samej grze obsłuza zapisu jest to powinna być używalna.
Nie wiem jak wczytać (kiedy) stan poprzedniej zapisanej gry.
pirx @2024-09-04 14:27:55
Czyżby odczytywanie zapisanego stanu gry też nastręczało problemy?
drunkeneye @2024-09-04 14:31:22
i tried loading/saving once on altirra, did seem to work.
if you have more specific errors, what does not work, i'd appreciate if you write an issue on github. loading/saving is currently supposed like this: save it in the middle of the game, then after restart, enter dummy infos and load when the game begins. maybe we can change it to detect save game at start and ask if one wants to load it.

Próbowałem raz wczytywać/zapisywać na altirrze, wydawało się, że działa.
Jeśli masz bardziej szczegółowe błędy, co nie działa, byłbym wdzięczny, gdybyś napisał problem na githubie. wczytywanie/zapisywanie ma obecnie wyglądać tak: zapisz w środku gry, a następnie po ponownym uruchomieniu wprowadź fałszywe informacje i wczytaj, gdy gra się rozpocznie.
Adam @2024-09-04 15:49:14
Dzięki za wszystkie komentarze i uwagi, nie mogę na wszystkie na bieżąco odpowiadać, w każdym razie trwają prace nad wersją v1.01.

Jeśli chodzi o ładowanie zapisanego stanu, to można to zrobić na początku rundy klawiszem OPTION. Niestety odpowiedni komunikat w grze był przetłumaczony automatycznie i potem go nie wychwyciłem przy poprawianiu błędnej polszczyzny.
Adam @2024-09-04 16:00:02
W nowej wersji będzie tak: jeśli wykryto zapisaną wcześniej grę, to będzie opcja załadowana jej od razu.
XaVeR @2024-09-05 11:56:35
Chyba niepotrzebnie zrobiłem zamieszanie z nie działającym zapisem stanu gry.
Po sprawdzeniu ponownie zapis rzeczywiście działa poprawnie.

Jednak z jakiegoś powodu pod Altirrą miałem z tym problem:
"Loading...
Invalid save game!
Nacisnij jakis klawisz!"

(nie mogę tutaj wstawić linka do screenshota, mimo że jestem zalogowany)

Prawdopodobnie coś poszło nie tak przy zapisie obrazu dysku. Nie wiem.
W każdym razie: DZIAŁA.
drunkeneye @2024-09-05 13:38:28
XaVeR, na początku nie ma zapisanej gry, więc nie można jej załadować. po zapisaniu ładowanie powinno działać (o ile emulator modyfikuje ATR). jeśli nie, otwórz zgłoszenie na githubie.
Niemniej jednak, dzięki za zwrócenie uwagi, najnowsza wersja mafii może teraz załadować grę przed wprowadzeniem (fikcyjnych) nazw graczy.

XaVeR, at start there is no save game, so you cannot load. after saving, loading should work (as long as the emulator modifies the ATR). if not, please open a github issue.
nonetheless, thanks for pointing out, the latest version of mafia can now load a game before entering (dummy) player names.
Obi Ataronobi @2024-09-05 17:35:42
Wygląda super :)
Vito Corleone @2024-09-06 20:12:48
Dobra robota!
0burz0ny @2024-09-06 20:33:04
A na C64 prawie każdego dnia kolejna nowa gra... xD
twój stary @2024-09-07 20:33:16
Sorry, gumka mi pekla i ten oburz0ny sie pojawil... Juz nie bede, buuuuu...
OdurzOny @2024-09-10 21:34:10
umieściłem w odbycie substancje psychoaktywne, po czym wchłonęły mi się one przez błonę śluzową. od tego momentu miałem zwidy, że na C64 prawie każdego dnia kolejna nowa gra... xD
Adam @2024-09-12 11:26:23
W nocy wystawiliśmy wersję v1.1 Mafii, poprawione zostały m.in.: obsługa sterowania joystickiem, obsługa zapisu i odczytu gry, zestaw broni, ekran walki, sprajty postaci, grafika niektórych budynków, kilka dialogów. Link do plików taki jak w nowince powyżej:
https://github.com/drunkeneye/MAFIA.A8/t...
XaVeR @2024-09-12 16:28:21
Odczytywanie zapisanego stanu gry tez nastręcza problemy. Oczywiscie mozna w Altirze zapisać stan, ale jeśli w samej grze obsłuza zapisu jest to powinna być używalna.
Nie wiem jak wczytać (kiedy) stan poprzedniej zapisanej gry.
Adam @2024-09-12 19:11:26
@XaVeR: Twój nowy komentarz wygląda 1:1 jak wpis z 4 września.
W nowej wersji na początku każdej rundy jest rozszerzony komunikat dotyczący zapisu i odczytu. Czy coś jeszcze jest niejasne?
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)

Aktualne tematy
Przykłady kradzieży w czasopismach (48)
ostatni: 13-12-2024 12:35, Kaz
How to shorten/cut MOD files ? (4)
ostatni: 13-12-2024 10:51, jhusak
[S] A8 Pico Sio (7)
ostatni: 13-12-2024 08:23, takron27
Nowe okładki gier (523)
ostatni: 13-12-2024 07:10, lexx
Silly Venture 2024WE - in tribute... (137)
ostatni: 12-12-2024 22:56, greymsb
Silly Venture 2025SE - 25th Silly... (17)
ostatni: 12-12-2024 22:53, greymsb
Iron Soft - programy, historia (56)
ostatni: 12-12-2024 20:27, Kaz
Zdekompletowane płyty do XE (8)
ostatni: 12-12-2024 19:13, zaxon
Magnetofon Ca12 nie zamyka klapki (9)
ostatni: 12-12-2024 18:08, Zenon
CX78+ & CX40+ (Wireless) (2)
ostatni: 12-12-2024 17:16, 5eba
Time Wizard Deluxe Edition - wyda... (20)
ostatni: 11-12-2024 21:54, maly_swd
RMT hacking (263)
ostatni: 11-12-2024 17:31, emkay
Why does it take decades for the ... (1)
ostatni: 11-12-2024 08:47, emkay
Muzycy scenowi... (122)
ostatni: 10-12-2024 22:52, mayonez
Płytka Composite dla małego ATARI (17)
ostatni: 10-12-2024 20:12, Irekl

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2863
Ostatnio zarejestrowany: BonheaD 130XE
Postów ostatniej doby: 25

Spotkania i zloty/Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (14)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (16)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (134)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (58)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»