atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (15)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (12)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
Gra "Auf Wiedersehen Monty" w szczegółach z 2024-08-21 19:11 (9)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (13)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-05
Liczba katalogów: 8408, liczba plików: 36863
Zmian katalogów: 85, zmian plików: 132

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2930 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Maciej "The Zio" Czarnota
Trzeciego lipca 2004 roku czyli półtora roku temu, napisałem w komentarzu do opisu gry "Pięć gówien Eepcha": A ja mam jeszcze ciekawszą informację - otóż skontaktował się ze mną sam autor gry czyli Maciej Czarnota!!! Więcej napiszę o tym wkrótce w nowinkach.... Wkrótce! Na szczęście czas jest względny, a Bóg litościwy i dziś śmiało mogę napisać, że to "wkrótce" nadeszło. Przejrzałem swoją korespondencję elektroniczną z Maciejem. Na szczęście nie zaginęła, choć w ciągu ostatniego roku mój Windows zaliczył kilka spektakularnych katastrof, w tym utratę poczty. Z ocalałych resztek udało mi się sklecić coś na kształt małego wywiadu:

Krzysztof Ziembik: Jak Ci udało się trafić na nasz serwisik o Atari?

Maciej Czarnota: Rezultaty przeszukiwania sieci pod własnym nazwiskiem bywają czasem fascynujące. :-) No i znalazłem odsyłacz do "Pięciu gówien Eepcha" :-) Szukałem akurat czegoś zupełnie innego :-)

Kaz: Co sądzisz o mojej bardzo krytycznej opinii "Pięciu gówien..."? Pisałem, że ten program jest prawdopodobnie wprawką do większego projektu, jakim była Twoja kolejna gra, wspaniała "Wyspa".

MC: Gratuluję trafnej recenzji. Dodam, że The Zio i Maciej Czarnota to jedna i ta sama osoba. Dyzio to takie moje stare pseudo...

strona tytułowa "Pięciu gówien Eepcha"


Kaz: Czy mógłbyś udzilić mi informacji, jakie programy (przede wszystkim gry, ale i użytki) napisałeś na Atari? Czy coś z nich zostało wydane oficjalnie? Może pamiętasz jakieś ciekawe historie, anegdoty z okresu, gdy bawiłeś sie naszym 8-bitowcem?

MC: Oj, trudna sprawa. W sumie to już 10 z górą lat... Z gier napisałem "Eepchy" i "Wyspę". Tą ostatnią pisałem wspólnie z Adasiem Salamonem (pisywał do "Tajemnic Atari"). Chcieliśmy ją wydać. Rzecz upadła, gdy trafiliśmy do jednej z firm (nie jestem pewien której - mieściła się w Warszawie na Pradze Południe) i tam oznajmili nam, że:
a) tekstówki są już w zasadzie przeszłością,
b) jeśli chcemy by "Wyspa" została wydana, to musimy ją przerobić na wersję kasetową.
I to drugie prawie nam się udało. Adam opracował algorytm kompresji grafiki, wszystko zmieściło się pod Basicem... Tyle, że zapał opadł.

Kaz: Jeżeli posiadasz jeszcze jakieś swoje programy na Atari, albo na przykład kody źródłowe do nich, grafiki lub inne strzępy, to bardzo chętnie umieszczę je na swojej stronie. Być może masz jakieś niedokończone projekty ze starych czasów?

MC: Niestety nie...

Kaz: Wielka szkoda. A jak wyglądała Twoja styczność z "Bajtkiem" i "Tajemnicami Atari"?

MC: Pisywalem do "Tajemnic Atari". O ile pamiętam, zacząłem od konkursu "6 strona" - programem "Pamiętacz". Potem był szereg drobnych programików: "Handler A:", "Antic Assembler", "RAMBAS" ("RamBasic"), "Samotnik". Nie pamiętam czy to wszystkie, spróbuję dotrzeć do archiwalnych numerów :-). "Bajtka" sobie nie przypominam, może za wyjątkiem jakichś listów...

Kaz: Właśnie tak. W "Bajtku" pisaliście, jeśli mnie pamięć nie myli, o samouruchamianiu programów w Basicu.

strona tytułowa "Wyspy"


Kaz: Jakie były okoliczności napisania gry "Pięć gówien..." oraz "Wyspy"? Dlaczego skoncentrowałeś się akurat na tekstówkach? "Wyspa" moim zdaniem jest naprawde klasowym programem. A możesz mi wierzyć, że trochę się znam na tekstówkach :).

MC: "Pieć gówien..." było, jak to trafnie ująłeś, wprawką. O ile dobrze pamiętam, w Turbo Basicu. Tak naprawdę testowałem tam ileś koncepcji: zabawy z Anticem, pisanie procedurek odgrywających muzykę (to co w "Gównach..." gra to w zasadzie parę losowo zebranych dźwięków, ale odtwarzanych przez procedurkę w Basicu). No i przede wszystkim cały algorytm związany ze światem: lokalizacje, przemieszczanie się, przedmioty.

Kaz: No i po uzyskaniu doświadczenia przeszedłeś na znacznie wyższy poziom. Powstała "Wyspa".

MC: "Wyspa" była rozwinieciem "Eepchów". Też napisana jest w Turbo Basicu (!) ze sporymi wstawkami w asemblerze, przede wszystkim algorytm rozpoznawania komend. Chodziło mi o to, by można było się z Atarynką porozumiewać w miarę naturalnym językiem. W szczególności złożonymi komendami typu "idę na północ i biorę przedmiot". Do tego sporo zabawy z grafiką. Część ściągana z "Feuda" - zwróć uwagę na przykład na rysunek chaty na jednej z poczatkowych lokacji. No i jedyna chyba muzyczka skomponowana przeze mnie w "Chaos Music Composerze" z LK Avalon...

porównanie grafiki z "Wyspy" i "Feuda"


Kaz: "Wyspa" czeka u mnie w kolejce do opisania. Mam już gotową większą część opisu, ale brak mi jednego elementu układanki. To była właśnie przyczyna, dla której koniecznie chciałem się z Tobą skontaktować. Jeśli jeszcze pamiętasz swoje dzieło, to może potrafiłbyś mi coś wyjaśnić?

MC: Nie pamiętam... ale spróbuję Ci pomóc. Czy możesz podesłać mi "solucję", jeśli masz ją jakoś, nawet częściowo, spisaną? Nie dotykałem "Wyspy" od chyba 10 lat :-)))

Kaz: Mam problem z kodem w jaskini. Po pierwsze nie pamiętam jak wpisywało się te cyfry, które trzeba podać. Robiło się to jakoś nietypowo i udawało mi się to kiedyś na oryginalnym Atari. Ale ostatnio na emulatorze próbowałem wielu kombinacji i nic!

MC: Wpisanie kodu w skarbcu robi się specyficznie: strzałki góra/dół i prawo/lewo. Już nie pamiętam, dlaczego tak zrobiłem, chyba chodziło o zamaskowanie Turbo Basica pod spodem :-).

Kaz: I jeszcze z czasów grania na oryginalnym Atari pamiętam, że miałem problem z odgadnięciem kodu. Niestety, matematyka tam zawodzi... i kod, który wynikał z podpowiedzi w grze, wcale do skarbca nie pasował. Mamy dwa ciągi logiczne umieszczone w dwóch zagadkach jako dwie części kodu, ale nijak nie wychodzi z nich kod sześciocyfrowy... Czy to może błąd w programie czy jakaś nad wyraz przebiegła sztuczka? :)

MC: Hehe, mogę Ci podpowiedzieć. Istotnie, po latach widzę, że przynajmniej pierwsza połówka jest niejednoznaczna. To znaczy możesz dać dwa poprawne rozwiązania. 41 kwadrat NIE jest poprawnym rozwiązaniem, co zauważyłeś ;-).

Kaz: Co do kodu - właśnie zauważyłem rozwiązanie. Jednak perfidna sztuczka!!! :))) Tam są przestawione cyfry tych kwadratów liczb, więc ciąg 121-441-961, który w rzeczywistości należy czytać 121-144-169 bedzie się kończył tak: 121-441-961-691, bo ostatnia liczba to odwrócone 196. Druga połówka kodu jest chyba bardziej oczywista - nie pasująca część to pewnie kwadrat liczby, która jako jedyna w ciągu nie jest liczbą pierwszą. Idę sprawdzić... więc na razie tyle pytań :). Ekscytuje mnie myśl, że uda mi się ukończyć Twoją wspaniałą grę...

MC: Pozdrawiam. Być może niedługo dostarczę mój opis do "Wyspy"...

Kaz: Z przyjemnością go zamieszczę w atarionline.pl. Również pozdrawiam.

Taka to wymiana maili miała miejsce półtora roku temu. Maciej niestety nie podesłał mi swojego opisu gry, ale zgodnie z tym co podejrzewałem, udało mi się złamać kod w grze i dzięki temu mój opis "Wyspy" zobaczy wkrótce (he, he) światło dzienne.

2006-06-02 15:59 by Kaz
komentarzy: 7
SirDran @2006-04-10 21:18:01
Łezka mi sie w oczkach zakrecila gdy sobie tak o malutkim atariku i o gierczce rozmawiacie .....to byly piekne czasy .....mussze odpalic moje stare 130 XE napewno jemam bo nie sprzedalem przeciez....;)
POZDRAWIAM GORACO...
Jurgi/Tristesse @2006-04-10 21:21:28
Fajno… Pamiętam programy Macieja z Tajemnic Atari, ech, to było pismo. :) To były czasy! :) To były dziewczyny! eee… Chyba nie to chciałem napisać. :o
[e!]MWK @2006-04-19 04:21:46
heh a ja pamietam jak biegalem na 11 pietro wiezowca przy ul.Szopena (w Rzeszowie) po to aby nabyc to pisemko :-)

kawal zycia
Joe_Blade @2006-10-15 00:01:52
Wielki szacunek! Malo jest takich swietnych gierek!
Czy nie pora jednak wypuscic juz opis?? Gra jest strasznie ciezka a nie kazdy pisal mature z matmy! Moze chociaz spis slowek?? Pozdrowienia!
Kaz @2007-01-02 02:17:06
Joe - co racja, to racja. Trzeba sie kiedys zabrac za skonczenie tego opisu... moja wina, moja bardzo wielka wina...
Kaz @2016-09-02 06:45:20
Tutaj jeszcze artykul o rzeczonej grze, ale wrzucajacy nie podal skad ten artykul pochodzi i z kiedy.
Kaz @2016-09-02 07:20:05
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Gry w hiresie (108)
ostatni: 05-10-2024 10:44, Kaz
Klątwa / Władcy Ciemności (52)
ostatni: 05-10-2024 09:50, pigula
zupełnie głupi konkurs (3)
ostatni: 05-10-2024 09:35, marok
Prostowanie WAV-ów. (5)
ostatni: 05-10-2024 08:56, adi
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (946)
ostatni: 05-10-2024 01:25, Kaz
F-16 Falcon Strike (symulator lotu) (34)
ostatni: 04-10-2024 19:09, pirx
Strony o Atari ST/STE (10)
ostatni: 04-10-2024 18:52, Kaz
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (15)
ostatni: 04-10-2024 17:40, Demorgh
Tatrasoft - historia, programy (20)
ostatni: 04-10-2024 15:28, Kaz
Uprościłem Starquake (4)
ostatni: 04-10-2024 15:25, Kaz
Książka Bocianu - Dziennik kuracj... (29)
ostatni: 04-10-2024 14:51, 0xF
Firma "Grubcio" - historia, progr... (62)
ostatni: 04-10-2024 14:43, Kaz
Filterek do Blizzarda (86)
ostatni: 04-10-2024 12:16, adi
STe enhanced games (44)
ostatni: 04-10-2024 10:47, hospes
SID i POKEY (669)
ostatni: 04-10-2024 09:55, rbej1977

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2832
Ostatnio zarejestrowany: andyrey
Postów ostatniej doby: 39

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (84)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»