atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (15)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (12)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
Gra "Auf Wiedersehen Monty" w szczegółach z 2024-08-21 19:11 (9)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (13)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-05
Liczba katalogów: 8408, liczba plików: 36863
Zmian katalogów: 85, zmian plików: 132

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2930 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Kevin "OQS" Scott
Ostatnio, przy okazji informacji o grach sygnowanych przez Outland Quest Software, napisałem, że Kevin Scott, założyciel ich strony, nie odpowiedział na moje maile, więc nie mogę przedstawić wywiadu z nim. Obawiałem się, że strona OQS, jak wiele jej podobnych, zostałą porzucona przez autora, na co wskazywała ostatnia data aktualizacji z 2005 roku. Życie potrafi jednak przynieść niespodzianki i bardzo się cieszę, że jak na razie bardzo pozytywne! Kevin okazał się bardzo sympatycznym panem w średnim wieku, który wciąż choruje na Atari, z tym że na nowszą odmianę tej choroby czyli ST/STE. Zgodził się na wywiadzik, mamy więc okazję usłyszeć, jak się ma nasz amerykański pobratymca w 2006 roku.

w miarę aktualne zdjęcie Kevina dla przypomnienia


Krzysztof Ziembik: Cześć Kevin. Prowadzę stronę atarionline.pl w języku polskim, o grach na stare, ośmiobitowe Atari. W internecie poszukuję nieznanym mi programów oraz interesujących informacji na ten temat. Właśnie trafiłem na Twoją stronę, gdzie zamieściłeś sporo gierek, które zrobiłeś wspólnie z Larrym Scottem. Chciałbym o tym napisać artykuł (był tutaj - Kaz) oraz przeprowadzić z Tobą wywiad. Da się zrobić?

Kevin Scott: Pewnie! Będę szczęśliwy mogąc odpowiedzieć na Twoje pytania. Co chciałbyś wiedzieć? Rzuciłem też okiem na Twoją stronę i uważam, że jest świetna. Jednakże będę potrzebował tłumacza, żeby cokolwiek zrozumieć :)

Kaz: Zacznijmy od ustalenia faktów. Kim jest Larry Scott? Początkowo myślałem, że to Twój brat, ale w sumie na swojej stronie nigdzie tak nie napisałeś.

KS: Larry jest moim „przyrodnim” bratem. Moja siostra wyszła po prostu za faceta, który miał to samo nazwisko, co my, ale nie był z naszej rodziny :) To był właśnie Larry.

Kaz: Który z Was zaproponował nazwę Outland Quest Software?

KS: Wydaje mi się, że wymyśliliśmy ją wspólnie. Dużo graliśmy w gry przygodowe Scotta Adamsa (nota bene w tym czasie mieszkaliśmy na Florydzie niedaleko od niego) i chcieliśmy napisać naszą własną grę przygodową, którą ostatecznie nazwaliśmy „Dungeons of Oti” (ostatni człon rymował się z „Bow-Tie”). Taką nazwą firmy chcieliśmy sprawić wrażenie, że ma się do czynienia z przedsiębiorstwem zajmującym się grami przygodowymi. Ale oczywiście pisaliśmy różne rodzaje gier, nie tylko przygodowe.

Kaz: W jakim wieku byliście, gdy założyliście OQS?

KS: Miałem około 16 lat, a mój "przyrodni" brat ledwie przekroczył dwudziestkę. W tym czasie, gdy zaczęliśmy wspólnie programować, mieszkałem z nim i moją siostrą pod jednym dachem.

Kaz: Byliście normalną firmą czy taką „dla sławy i zabawy”?

KS: Rzeczywiście, zaczęliśmy pisanie gier dla zabawy i wiele z naszych dzieł po ukończeniu stało się public domain albo shareware. Ale później wypuściliśmy kilka z nich jako produkty komercyjne.

Kaz: Na swojej stronie napisałeś, że zaczynaliście od bardzo ubogiego zestawu, Atari 400 z magnetofonem. Jaki był Wasz następny sprzęt?

KS: Kolejny był Atari 800. Potem to już Atari ST - najpierw 520 ST, a później 1040 ST. No i PC.

Kaz: Czy zachowało się coś z tych historycznych czasów do dnia dzisiejszego?

KS: Wciąż mam moje Atari 800 (podłączone i działające!!!) oraz Atari ST. Głównym komputerem do pracy pozostaje pecet własnej konstrukcji z procesorem AMD XP1600+ (Tak, wiem. Czas na upgrade).

Robot Repairs, Inc.


Kaz: Czy możesz wyjawić, jak rodziły się Wasze programy? Czy planowaliście coś najpierw, pisaliście algorytmy na papierze albo coś w tym stylu?

KS: Większą część czasu spędzaliśmy na rozmowach o przyszłej grze. Rozważaliśmy wszystkie pomysły, odrzucaliśmy jedne, braliśmy następne i zastanawialiśmy się, czy możemy zrobić naprawdę dobrą grę w ramach danego pomysłu. Wiele idei oczywiście było wspaniałych, ale w tym czasie nie byliśmy zdolni doprowadzić ich do takiego poziomu, jakiego byśmy sobie życzyli. Na przykład, chcieliśmy zrobić wielką grę przygodową w kosmosie, dla wielu graczy jednocześnie. Ale w tych czasach jeszcze nie było publicznego internetu. Napisaliśmy więc wersję, w którą można było grać korzystając z BBS-u, który wtedy właśnie uruchomiłem. Nie było to to, o co nam chodziło, ale i tak było niezwykłe, jak na tamte czasy.

Kaz: Jaki był podział ról przy pisaniu gier? Co robił Larry, a co było Twoją częścią? Kto był szefem?

KS: Chodziłem wtedy do szkoły, a Larry miał „normalną” pracę, więc robiliśmy wszystko w czasie wolnym od zajęć. Byliśmy naprawdę zgranym zespołem, nie było szefa. Jednakoż Larry jest bardziej artystyczna duszą ode mnie, tak więc w większości gier raczej on robił grafikę, a nie ja. Ale to zależy od konkretnej gry. Część z gier zrobiliśmy wspólnie, ale kilka Larry napisał całkowicie sam, a kilka ja też stworzyłem zupełnie osobno. Myślę, że te, które zrobiliśmy razem, są najlepsze.

Kaz: Udało się Wam coś zarobić na programowaniu? Wspomniałeś, iż niektóre gry wydaliście komercyjnie. W jaki sposób je sprzedawaliście?

KS: Nie sądzę, żebyśmy zarobili jakieś pieniądze na 8-bitowych grach, choć niektóre z nich były przecież shareware. Ale sprzedawaliśmy jedną grę na Atari ST „Cops and Robbers, Too!” i troszeczkę na tym zarobiliśmy.

Kaz: W jakiej formie sprzedawaliście swoje gry? Czy to były jakieś zewnętrzne firmy dystrybucyjne czy wszystko robiliście sami – na przykład wysyłkowo przez ogłoszenia w gazecie?

KS: Wiele z naszych gier na Atari 800 było publikowanych przez czasopisma i firmy zajmujace sie shareware, takie jak "SuzyB Software". Nasze programy na ST także były dystrybuowane przez wiele czasopism, a "Cops and Robbers Too!" dodatkowo przez JV Enterprises, które obecnie nazywa się JV Games. Mają swoją stronę w internecie (mieli w swojej ofercie gry na ST, znalazło się też coś na Falcona i Jagura - Kaz).

Cops and Robbers Too!


Kaz: Co się stało z niektórymi plikami gier na Atari 8-bit na Twojej stronie? Nie udostępniłeś plików "GolfTees", "Lite Show", "Mad Libs", "Motion Variable", "Scattegories", "Space Regent", "Terror Fair"…

KS: Są różne przyczyny, dlaczego nie wypuściłem wszystkich naszych tytułów. Po pierwsze, niektóre z nich są także współwłasnością innych firm ("Scattergories", "Mad Libs"), więc nie mogliśmy ich upublicznić. Kilka innych gier zostało właściwie skończonych, ale nigdy do takiego stopnia, który by nas satysfakcjonował ("Motion Variable"). No i wciąż są takie, których nie chcę wypuszczać, ponieważ nie chcę ujawnić KONCEPCJI gry, zanim nie wymyślimy, i w niektórych przypadkach nie zaczniemy tworzyć, nowej gry z tymi właśnie koncepcjami (jak "Space Regent").

Kaz: Co teraz porabia w normalnym życiu Kevin i Larry Scott?

KS: Jestem programistą w firmie, która sprzedaje programy do background screening, a Larry głównie sprzedaje polisy ubezpieczeniowe, ale ma też zlecone prace programistyczne i informatyczne.

Kaz: Wybacz moja niewiedzę, ale co to u licha jest "background screening"?

KS: "Background screening" to sprawdzanie życiorysu danego człowieka. Przykładowo, jeśli ktoś zamierza zatrudnić się w jakiejś firmie, to ta firma, zanim go zatrudni, może zlecić zbadanie jego przeszłości. Przedsiębiorstwa, takie jak to, w którym pracuję (tu stronka), wykonują takie zlecenia. Potwierdzają na przykład numery podatkowo-ubezpieczeniowe, zapisy w policyjnych kartotekach, historie poprzednich zatrudnień, wykształcenie i wiele innych rzeczy.

Kaz: Udaje Ci się jeszcze hobbystycznie zajmować Atari ST?

KS: Wciąż staram się w wolnym czasie pisać gry, ale ostatnio niczego jeszcze nie skończyłem. Jest ciężko wrócić do domu i zacząć programować, kiedy właśnie wróciło się z pracy, w której się programowało... Z projektów, które zamierzam zrealizować mogę wymienić: 1) zrobienie poprawek do "Cops and Robbers", 2) układanka w stylu puzzle pod nazwą "Pinky the Pig", 3) mieszanka szachów i otello podobna do "Space Regent", ale pod nazwą "Regent", 4) jeszcze jedną grę w kosmosie, podobną do starej "Journey to the Planets", 5) grę sportową "Racquetball". Jestem zaskoczony, że wymieniłem tylko tyle... Ale przed tymi wszystkimi programami jeszcze długa droga do ukończenia. Dlatego, jesteśmy bardzo szczęśliwi, że W ZESZŁYM ROKU (!) udało nam się wypuścić w świat "Cops and Robbers Chess" dla Atari ST. To była gra, nad którą pracowaliśmy z Larrym wiele lat temu, ale nigdy nie została ukończona. Pewnego dnia zdecydowałem się ją skończyć i umieścić na naszej stronie. Wierz lub nie, ale zauważyłem, że kilka innych osób także opublikowało swoje programy na Atari ST w ostatnim czasie.

Sno-Fite


Kaz: Kevin, w takim razie życzę Ci, by wszystkie projekty udało się dokończyć. Będę Ci kibicował i od czasu do czasu wpadał na Twoją stronę, sprawdzić, czy się nie lenisz ;)

KS: Nie ma sprawy! Chciałem Ci jeszcze podziękować za utrzymywanie Atarowskich marzeń przy życiu oraz za zainteresowanie się nic nie znaczącymi facetami z OQS!

Kaz: To ja dziękuje, że zechciałeś się podzielić swoimi wspomnieniami i Waszą twórczością. Jeżeli będziesz kiedyś w Europie, wpadnij do Polski. W społeczności polskich Atarowców zawsze będziesz mile widziany!

Jako bonus do wywiadu zamieszczam wszystkie gry na Atari ST/STE, które napisali Kevin i Larry Scott.

2006-06-09 03:30 by Kaz
komentarzy: 5
sikor @2006-06-09 12:51:50
Miło, że ktoś jeszcze chce coś robić. Życzymy powodzenia i będziemy śledzić postępy ;)
Jurgi @2006-06-10 20:50:54
A nie dałoby się wydobyc tych gierek wydanych komercyjnie? Wątpię, żeby firma jeszcze je sprzedawała.
Kaz @2006-06-11 02:12:10
Jurgi - o ktorych grasz mowisz? Na malucha czy ST?
Jurgi/Tristesse/Atari8.Info @2006-06-11 08:37:36
W sumie o jednych i drugich, ale oczywista dużo bardziej interesuja mnie gdy na maluch. ;) Zresztą na nie jest pewnie większa szansa, zważywszy na ich wiek.
Kaz @2006-06-11 18:20:43
No coz, nie wydaje mi sie. Kev podal przyczyny, dla ktorych pewne gry na malucha pozostaja nie ujawnione. Nic na to nie poradzimy.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Gry w hiresie (108)
ostatni: 05-10-2024 10:44, Kaz
Klątwa / Władcy Ciemności (52)
ostatni: 05-10-2024 09:50, pigula
zupełnie głupi konkurs (3)
ostatni: 05-10-2024 09:35, marok
Prostowanie WAV-ów. (5)
ostatni: 05-10-2024 08:56, adi
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (946)
ostatni: 05-10-2024 01:25, Kaz
F-16 Falcon Strike (symulator lotu) (34)
ostatni: 04-10-2024 19:09, pirx
Strony o Atari ST/STE (10)
ostatni: 04-10-2024 18:52, Kaz
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (15)
ostatni: 04-10-2024 17:40, Demorgh
Tatrasoft - historia, programy (20)
ostatni: 04-10-2024 15:28, Kaz
Uprościłem Starquake (4)
ostatni: 04-10-2024 15:25, Kaz
Książka Bocianu - Dziennik kuracj... (29)
ostatni: 04-10-2024 14:51, 0xF
Firma "Grubcio" - historia, progr... (62)
ostatni: 04-10-2024 14:43, Kaz
Filterek do Blizzarda (86)
ostatni: 04-10-2024 12:16, adi
STe enhanced games (44)
ostatni: 04-10-2024 10:47, hospes
SID i POKEY (669)
ostatni: 04-10-2024 09:55, rbej1977

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2832
Ostatnio zarejestrowany: andyrey
Postów ostatniej doby: 37

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (84)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»