atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
PeBe znów prezentuje "SFX Tracker" z 2021-07-29 10:52 (7)
Środowisko prasowe 28 z 2021-07-28 01:08 (0)
Tiger opowie o swojej grafice z 2021-07-26 22:41 (19)
Pańcio zaprezentuje BT100 z 2021-07-25 20:16 (4)
Będę grał w grę... "Millenium 2.2" z 2021-07-23 22:15 (3)
PeBe prezentuje swój program muzyczny z 2021-07-22 23:19 (5)
Narzędzia od Fox-a z 2021-07-22 10:48 (4)
Spotkanie z redaktorami "Świata Atari" z 2021-07-20 14:44 (1)
Wielki finał cyklu "MegaLoMania" z 2021-07-19 12:31 (17)
Będę grał w grę... "Ultima III" i inne! z 2021-07-16 16:21 (1)
Nasze nagrania: "Środowisko prasowe #24" i "MegaLoMania #15" z 2021-07-15 22:56 (2)
Środowisko prasowe cz. 26 z 2021-07-14 12:38 (12)
Atarowskie pismo w Empiku! z 2021-07-12 21:56 (19)
Lost Party 2021 za nami z 2021-07-12 11:31 (8)
Będę grał w grę... "Populous II" z 2021-07-10 00:59 (6)
Wspomnienie Jasona "TMR" Kelka z 2021-07-08 23:13 (9)
Co może być w środę? z 2021-07-07 09:30 (2)
Jak powstawała "Medusa" z 2021-07-06 06:03 (10)
Konkurs na ATASCII Art z 2021-07-04 17:20 (4)
Lost Party 2021 z 2021-07-02 21:02 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (9)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (123)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Wspomnienie Jasona "TMR" Kelka
Tak jak zapowiadaliśmy, na naszym kanale zoomowym pożegnaliśmy naszego kolegę Jasona "TMR" Kelka, autora dem i gier dla Commodore, Atari, Apple II. W czasie naszego spotkania oglądaliśmy programy, które napisał dla ośmiobitowego Atari oraz dyskutowaliśmy o nich. Filmik z tego wydarzenia nagrał i zmontował Misza. Żegnaj Jason i dziękujemy za wszystko, co stworzyłeś! Do zobaczenia po tamtej stronie.



PS. Dziękujemy też kolegom od Commodore, szczególnie Carrionowi, za przybycie i uczestnictwo.

2021-07-08 23:13 by Kaz
komentarzy: 9
Adam @2021-07-09 11:00:57
Ponieważ nie miałem czasu, aby odsłuchać całości, tylko wyrywkowo się zapoznałem z filmikiem, więc nie wiem, na ile podkreślony był ten aspekt aktywności TMR-a: Jason od lat jednoosobowo prowadził rubrykę "Homebrew" w Retro Gamerze i przedstawiał nowe produkcje na różne platformy. Nie wiem jak jest teraz, bo od dłuższego czasu nie kupuję Retro Gamera, ale czasowo zlikwidowano tę rubrykę w momencie jak zaczął chorować, a była bardzo wartościowym źródłem informacji.
Adam @2021-07-09 11:02:51
Przy grze Callisto Mono mówi w filmiku "nie ma żadnych zabaw na display liście" - pojedyncze PMG są tam użyte na statek gracza i przeciwników, i są one wielokolorowe i ruchome, jak w H.E.R.O.
Adam @2021-07-09 11:05:21
Kwestia produkcji "X:8" - przedstawianie jej na równi z "Callisto" i "Battle Eagle" jako "produkcji Jasona" jest pewnym nieporozumieniem: Jason "TMR" Kelk nie brał aktywnego udziału w tworzeniu tej gry, napisał ją Xuel, a grafika tła i sprajtów została pożyczona z wielu różnych gier (m.in. Gradius, Nemesis, bodajże z Game Boya) i opracowana przez Jose Pereirę.

TMR został wymieniony w creditsach dlatego, że zgodził się na użycie swojej grafiki statku gracza z niedokończonej strzelanki. Z kolei wszystkie sprajty przeciwników pochodzą z gry Armalyte z ZX Spectrum (stąd STE'86 w creditsach).

Jose prawdopodobnie jest autorem najsłabszych graficznie elementów, czyli fontów i sprajtów wybuchów.
Adam @2021-07-09 11:07:14
Tak więc Jason Kelk miał znikomy wpływ na wygląd "X:8" i żadnego na jej płynność. Mono mówi przy tej grze, że "komodorowcy się nie boją kolorów", ale za podbijanie liczby kolorów odpowiadał tutaj atarowiec Jose Pereira.
Adam @2021-07-09 11:54:02
I jeszcze jedno, przy omawianiu X:8 pojawia się wątek porównania torów lotu przeciwników z Zybexem, i Kaz o schematach poruszania się przeciwników mówi coś w rodzaju "ze względu na hi-res możliwości tych sinusów są większe" - no mogłyby być, tyle że akurat nie w przypadku tej gry. W X:8 przeciwnicy tak dynamicznie się poruszają, ponieważ są zrobieni na znakach 8x8 pikseli, a ich przesunięcia o mniej niż 8 pikseli są prekalkulowane.

Cała animacja polega tutaj na operowaniu na wcześniej stworzonych znakach - w charsecie jest trzymanych 8 wersji danego przeciwnika: 4 fazy przesunięcia w poziomie i 2 w pionie. Tak więc w X:8 w poziomie zgrubność przesuwu jest podobna jak w Zybeksie, natomiast w pionie jest gorzej, ruch jest co pół znaku.
mono @2021-07-09 12:18:41
Posypuję głowę popiołem. Na swoje usprawiedliwienie mam tylko, że podczas spotkania zastanawialiśmy jak to jest zrobione, nikt nie patrzył w kod, a każdy mógł dodać swoje 3 grosze. Więc tak sobie dywagowałem i pewnie więcej rzeczy przeoczyłem - przepraszam za wprowadzanie w błąd, aczkolwiek to były takie tylko wolne dywagacje. Przynajmniej z mojej strony.
Ale dziękuję za sprostowanie.
Adam @2021-07-09 15:11:18
@Mono: jasne, rozumiem jaka jest konwencja tych spotkań, komentuje się na bieżąco :)
Adam @2021-07-09 15:11:46
Wszedłem na profil FB magazynu Retro Gamer https://www.facebook.com/RetroGamerUK/ i co przeczytałem - dział homebrew niestety nadal nie istnieje i nie wiadomo, czy w ogóle będzie kontynuowany, poza tym przygotowują specjalny materiał o Jasonie, więc pewnie chętnie przyjmą wspominkowe wypowiedzi osób, z którymi rozmawiał/ korespondował.

Wpis z 18 czerwca:
quote:

Today the RG team lost a terrific member. Jason Kelk has been contributing to the Home Brew section since 2008 and was incredibly valued. We're not sure when or if the Home Brew section will return because it was Jason. (...)



28 czerwca:
quote:

We're putting together a tribute to Jason Kelk in our next issue. If you were one of the home-brew coders he interviewed we'd love to hear from you.

Kaz @2021-07-10 01:12:57
Dzieki Adam za uzupelnienia, informacje i sprostowania.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Konkurs na grafikę ATASCII (12)
ostatni: 30-07-2021 13:00, gorgh
SFX-Tracker (390)
ostatni: 30-07-2021 07:41, pebe
Zmiany / usprawnienia na AOL (225)
ostatni: 29-07-2021 23:25, Kaz
Silly Venture 2k20 (+1) - uniting... (315)
ostatni: 29-07-2021 18:54, szeryf
Flob - teaser (69)
ostatni: 29-07-2021 13:16, pabloz1974
VIAtariXE (oparte na VIA 6522) (2)
ostatni: 29-07-2021 00:05, Alex
Żarty, dowcipy, suchary tematyczne (78)
ostatni: 29-07-2021 00:03, joy
U nas wszystko gra! (142)
ostatni: 28-07-2021 19:51, Kaz
Jakub Danecki + stare dyskietki (9)
ostatni: 28-07-2021 19:45, Kaz
Drukarka (triskarny) Tesla BT100 (24)
ostatni: 28-07-2021 19:30, Kaz
RastaConverter by Jakub Dębski (788)
ostatni: 28-07-2021 18:10, Kaz
Joysticki - czy wyszły już z "mod... (29)
ostatni: 28-07-2021 12:49, Kaz
Prośba o info o giełdach (40)
ostatni: 28-07-2021 12:41, Kaz
Gra typu "Arkanoid" (12)
ostatni: 28-07-2021 10:19, IRATA4
California Access 2001 (23)
ostatni: 28-07-2021 08:57, jakubd

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2360
Ostatnio zarejestrowany: Norby
Postów ostatniej doby: 17

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (20)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (28)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (22)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (56)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (29)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»