Produkcje w toku: Bosconian by Xeen 2016-08-17 23:52:17
Janusz "shanti77" Chabowski od jakiegoś czasu pracuje nad
małoatarowską wersją strzelaniny Bosconian. Postęp prac jest
już spory, co jakiś czas pojawiają się kolejne wersję do
testowania, o czym autor sumiennie informuje nas za pośrednictwem
forum.
Pierwszy kontakt z komputerem miałem w podstawówce, było to
Spectrum (Knight Lore, BombJack, Higway Encounter, Mr Wimpy).
Własne Atari dostaliśmy z bratem chyba w 1989 roku, miało to być
C64 ale rodzice kupili Atari800XE z magnetofonem XC12. Na początku
nie wiedzieliśmy nawet jak wczytywać gry z kaset, do komputera
dostałem tylko jakąś książeczkę po niemiecku. Później było
przepisywanie programów z Bajtków i nauka Basica. Assemblera
zacząłem poznawać z kursu w Tajemnicach Atari, w poznaniu komputera
pomógł mi "Poradnik programisty Atari" W. Zientary (swoją drogą to
bardzo dobra książka i cały czas się nią wspomagam).
Z czasem stałem się szczęśliwym posiadaczem stacji dysków (XF551) i
Quick Asemblera. Niestety wsparcie dla małego Atari w tym czasie
powoli zamierało (brak czasopism, nowych gier), nadszedł więc czas
na zmianę platformy na Amigę 600, a z czasem na PC. Mój brat
niedawno odzyskał naszą "starą Atarynkę" wraz z osprzętem, niestety
nie udaje się odczytać starych dyskietek, stacja jest chyba
uszkodzona (a może to wina dyskietek). Do programowania na Atari
wróciłem pod wpływem wykładów TDC jak i namowom brata.
Wybór gry był w sumie dość przypadkowy, chciałem w nietypowy sposób
wykorzystać duszki w Atari i do tego świetnie pasował panel boczny
w Bosconian. W samą grę grałem kiedyś na automacie, ale tylko kilka
razy.
Trzeba przyznać - powrót z przytupem! :) Kolejna wersja gry zawiera
następujące poprawki:
Powiększenie mapy do 128x256 (wcześniej 128x100)
skalowanie czasu otwarcia, zamknięcia jądra
zmiany stanów CONDITION (Green, Yellow, Red - po około
2min)
pojawiły się rakiety
3 poziomy
kolizje rakiet z minami i asteroidami
poprawki na stronie tytułowej
Filmik z jednej z wcześniejszych wersji
Projekt mocno nabiera rumieńców i zaczyna wkraczać w fazę, w której
przydałby się grafik lub muzyk. Mocno trzymamy kciuki i zachęcamy
do pobrania
ostatniej wersji, testowania i dodawania uwag i zachęt na forum
w dedykowanym wątku, lub zgłoszenie chęci do dołączenia do projektu
(może grafika tytułowa, może szlif obiektów, może SFX/MSX).
larek 2016-08-18 08:47:33
Wygląda i zapowiada się świetnie. Trzymam kciuki. xxl 2016-08-18 09:06:04
świeża krew the fender 2016-08-18 11:12:13
Gra zapowiada się bardzo smakowicie, 3mam kciuki za wytrwałość w doprowadzeniu tematu do końca.
Tak na marginesie:
quote:
(...)chciałem w nietypowy sposób wykorzystać duszki w Atari
Pomijając wykopaliska archeologiczne - czy ktoś korzystał z duszków i pocisków w sposób zgodny z nazwą i przewidziany przez producenta ? :) wieczór 2016-08-18 11:54:56
Jedna z moich ulubionych! Najbardziej mnie cieszy, że wydaje się być dość dobrą konwersją w stosunku do arcade, zarówno pod względem wyglądu jak i grywalności - czekam z niecierpliwością! Shanti77 2016-08-18 11:57:50
Grafika graczy i pocisków, myślę że wiele gier w ten sposób ich używa,np. Misja i Fred. the fender 2016-08-18 12:48:19
@Shanti77: we Fredzie naliczyłem więcej różnokolorowych obiektów niż jeden :) W Misji już nawet nie wspominam. Pewnie w obu grach duszki i pociski są tam w jakiś sposób zagospodarowane, jednak zamysł i idea duszków jest troszkę inna. BTW: Ciekawe, że dzisiejszym pokoleniom młodzieży słowo SPRITE kojarzy się zupełnie z czym innym ;) Shanti77 2016-08-18 13:43:04
@the fender, w obu grach główna postać jest zrobiona z duszków, jak również kamienie,gaz(Fred) i pociski,granaty(Misja), reszta to 5 kolorowy tryb znakowy. Dodatkowo z pocisku jest pewnie zrobiona pozycja na wskaźniku. Adam 2016-08-18 13:52:03
@TheFender: Co masz na myśli pisząc o korzystaniu "w sposób zgodny z nazwą i przewidziany przez producenta"? Chodzi Ci o przypisanie 1:1 jednej grającej postaci z jednym sprajtem ("playerem") i używanie wyłącznie obiektów typu "missile" jako faktycznych pocisków? the fender 2016-08-18 14:43:20
@Adam: Tak. No przecież po to teoretycznie to jest :) the fender 2016-08-18 14:48:57
@Shanti77: właśnie chodziło mi o tę użyteczność atarowskich sprajtów; bez cpu ani rusz. A przecież technologia sprite (po polsku duch :D ) powstała aby odciążyć CPU od obliczeń związanych z płynnie przesuwającymi się obiektami. wieczór 2016-08-18 15:01:16
Rusz, rusz, po prostu atarowskie player-missiles były opracowane w końcu lat siedemdziesiątych, gdy na rynku były takie hity jak 2600 i pojęcie o tym jak ma wyglądać grafika w grach było nieco inne :)
C64 to jednak parę lat później. xxl 2016-08-18 15:01:29
TheFender: prosze, tu jest gra z duszkami i pociskami jak je natura stworzyla ;) https://www.youtube.com/watch?v=5N8vZ9wFVyY xxl 2016-08-18 15:12:56
Wieczor: Atari w 78 mialo plajer/missiles wielokolorowe... podobnie jak dysponowalo display lista z mozliwoscia skalowania obrazu wieczór 2016-08-18 16:06:13
Ale od 78 nic się nie zmieniło, a wymagania i owszem. Display Lista była przebłyskiem geniuszu i pozostaje jednym z najlepszych pomysłów w 8-bitowej grafice. Ale w jakim sensie PM wielokolorowe? the fender 2016-08-18 16:58:16
@xxl: dzięki :)
Nielegale nielegalami, ale sprajty i misajle jak fabryka kazała :D Trophy 2016-08-19 00:13:31
Super. Wygląda bardzo dobrze na dziś i ma klimat z automatów. Powodzenia. mono 2016-08-19 11:47:15
Trafiłem niedawno na tę grę w MAME. Konwersja wygląda bardzo, bardzo. Czy Twój brat to przypadkiem nie Rafał - prekursor nowego nurtu gier na Atari? :> Bolo 2016-08-19 13:03:08
Doszedlem do 3 rundy, trudna ale wciagajaca Goonies76 2016-08-19 13:12:56
Grywało siętrochę w saloonowego Bosconiana - ale fanem tytułu nie byłem. Dobrze, że jest na Atari. Sprawdzę w wolnym czasie. Pozdrawiam shanti77 2016-08-19 13:58:47
@mono nie, mój brat ukrywa się pod tajemniczym nickiem Czarny_faraon ;) Adam 2016-08-20 15:13:04
Dorzuciłem na koniec artykułu jeszcze jeden dłuższy filmik. mariuszw 2016-08-20 19:53:27
Super, bardzo mi się podoba! Powodzenia w dokańczaniu projektu (co zawsze jest najtrudniejsze ;) GadZombiE 2016-08-21 11:07:27
Czy to znaczy, że prawe menu jest z P/M, a reszta gry jako normalna grafika? Trochę szkoda P/M do tego, chociaż wygląda super :). Zastanawiam się tylko co z latającymi wrogami. Wciąż ich nie ma. Czy to właśnie nie ten element będzie najtrudniejszy do wykonania, żeby wrogowie byli tak liczni jak na automatach i jednocześnie, żeby to działało sprawnie? Ciekaw jestem jak autor z tego wybrnie. Oby nie skończyło się jak z Double Dragon. Shanti77 2016-08-21 14:08:20
Double Dragon tak naprawdę nigdy się nie zaczeło, to tylko scolowane tło z muzyką i wszystkie duszki zużyte na postać. Wystarczy zmienić podkład ,tło i postać i mamy następną grę :) Z duszkami programowym sobie poradzę.
Poprawiłem filmik na youtube
https://www.youtube.com/watch?v=QZzV2ylXxN8
teraz gra wygląda prawie jak na emulatorze. Adam 2016-08-21 15:47:20
Dzięki, zaktualizowałem końcowy filmik w artykule. GadZombiE 2016-08-21 19:45:00
Co do DD masz rację, ale tylko mówię, że nie chciałbym, aby skończyło się zanim się zacznie. Filmik ok, choć ściągnąłem wcześniej samą grę. Myślisz, że wrogów zrobisz na P/M? Ich tam sporo naraz lata: https://youtu.be/2AKdzgjoLKQ?t=8m
Poza tym gra wygląda imponująco i bardzo chętnie zobaczę ją całą! Shanti77 2016-08-23 07:45:59
Przeciwnicy będą na znakach, maksymalnie 6 w czasie "Formation Attack".