Produkcje w toku: Bosconian by Xeen 2016-08-17 23:52:17

Janusz "shanti77" Chabowski od jakiegoś czasu pracuje nad małoatarowską wersją strzelaniny Bosconian. Postęp prac jest już spory, co jakiś czas pojawiają się kolejne wersję do testowania, o czym autor sumiennie informuje nas za pośrednictwem forum.




Pierwszy kontakt z komputerem miałem w podstawówce, było to Spectrum (Knight Lore, BombJack, Higway Encounter, Mr Wimpy). Własne Atari dostaliśmy z bratem chyba w 1989 roku, miało to być C64 ale rodzice kupili Atari800XE z magnetofonem XC12. Na początku nie wiedzieliśmy nawet jak wczytywać gry z kaset, do komputera dostałem tylko jakąś książeczkę po niemiecku. Później było przepisywanie programów z Bajtków i nauka Basica. Assemblera zacząłem poznawać z kursu w Tajemnicach Atari, w poznaniu komputera pomógł mi "Poradnik programisty Atari" W. Zientary (swoją drogą to bardzo dobra książka i cały czas się nią wspomagam).

Z czasem stałem się szczęśliwym posiadaczem stacji dysków (XF551) i Quick Asemblera. Niestety wsparcie dla małego Atari w tym czasie powoli zamierało (brak czasopism, nowych gier), nadszedł więc czas na zmianę platformy na Amigę 600, a z czasem na PC. Mój brat niedawno odzyskał naszą "starą Atarynkę" wraz z osprzętem, niestety nie udaje się odczytać starych dyskietek, stacja jest chyba uszkodzona (a może to wina dyskietek). Do programowania na Atari wróciłem pod wpływem wykładów TDC jak i namowom brata.

Wybór gry był w sumie dość przypadkowy, chciałem w nietypowy sposób wykorzystać duszki w Atari i do tego świetnie pasował panel boczny w Bosconian. W samą grę grałem kiedyś na automacie, ale tylko kilka razy.

Trzeba przyznać - powrót z przytupem! :) Kolejna wersja gry zawiera następujące poprawki:


Filmik z jednej z wcześniejszych wersji

Projekt mocno nabiera rumieńców i zaczyna wkraczać w fazę, w której przydałby się grafik lub muzyk. Mocno trzymamy kciuki i zachęcamy do pobrania ostatniej wersji, testowania i dodawania uwag i zachęt na forum w dedykowanym wątku, lub zgłoszenie chęci do dołączenia do projektu (może grafika tytułowa, może szlif obiektów, może SFX/MSX).

larek 2016-08-18 08:47:33

Wygląda i zapowiada się świetnie. Trzymam kciuki.

xxl 2016-08-18 09:06:04

świeża krew

the fender 2016-08-18 11:12:13

Gra zapowiada się bardzo smakowicie, 3mam kciuki za wytrwałość w doprowadzeniu tematu do końca.

Tak na marginesie:
quote:

(...)chciałem w nietypowy sposób wykorzystać duszki w Atari


Pomijając wykopaliska archeologiczne - czy ktoś korzystał z duszków i pocisków w sposób zgodny z nazwą i przewidziany przez producenta ? :)

wieczór 2016-08-18 11:54:56

Jedna z moich ulubionych! Najbardziej mnie cieszy, że wydaje się być dość dobrą konwersją w stosunku do arcade, zarówno pod względem wyglądu jak i grywalności - czekam z niecierpliwością!

Shanti77 2016-08-18 11:57:50

Grafika graczy i pocisków, myślę że wiele gier w ten sposób ich używa,np. Misja i Fred.

the fender 2016-08-18 12:48:19

@Shanti77: we Fredzie naliczyłem więcej różnokolorowych obiektów niż jeden :) W Misji już nawet nie wspominam. Pewnie w obu grach duszki i pociski są tam w jakiś sposób zagospodarowane, jednak zamysł i idea duszków jest troszkę inna.
BTW: Ciekawe, że dzisiejszym pokoleniom młodzieży słowo SPRITE kojarzy się zupełnie z czym innym ;)

Shanti77 2016-08-18 13:43:04

@the fender, w obu grach główna postać jest zrobiona z duszków, jak również kamienie,gaz(Fred) i pociski,granaty(Misja), reszta to 5 kolorowy tryb znakowy. Dodatkowo z pocisku jest pewnie zrobiona pozycja na wskaźniku.

Adam 2016-08-18 13:52:03

@TheFender: Co masz na myśli pisząc o korzystaniu "w sposób zgodny z nazwą i przewidziany przez producenta"? Chodzi Ci o przypisanie 1:1 jednej grającej postaci z jednym sprajtem ("playerem") i używanie wyłącznie obiektów typu "missile" jako faktycznych pocisków?

the fender 2016-08-18 14:43:20

@Adam: Tak. No przecież po to teoretycznie to jest :)

the fender 2016-08-18 14:48:57

@Shanti77: właśnie chodziło mi o tę użyteczność atarowskich sprajtów; bez cpu ani rusz. A przecież technologia sprite (po polsku duch :D ) powstała aby odciążyć CPU od obliczeń związanych z płynnie przesuwającymi się obiektami.

wieczór 2016-08-18 15:01:16

Rusz, rusz, po prostu atarowskie player-missiles były opracowane w końcu lat siedemdziesiątych, gdy na rynku były takie hity jak 2600 i pojęcie o tym jak ma wyglądać grafika w grach było nieco inne :)

C64 to jednak parę lat później.

xxl 2016-08-18 15:01:29

TheFender: prosze, tu jest gra z duszkami i pociskami jak je natura stworzyla ;) https://www.youtube.com/watch?v=5N8vZ9wFVyY

xxl 2016-08-18 15:12:56

Wieczor: Atari w 78 mialo plajer/missiles wielokolorowe... podobnie jak dysponowalo display lista z mozliwoscia skalowania obrazu

wieczór 2016-08-18 16:06:13

Ale od 78 nic się nie zmieniło, a wymagania i owszem. Display Lista była przebłyskiem geniuszu i pozostaje jednym z najlepszych pomysłów w 8-bitowej grafice. Ale w jakim sensie PM wielokolorowe?

the fender 2016-08-18 16:58:16

@xxl: dzięki :)

Nielegale nielegalami, ale sprajty i misajle jak fabryka kazała :D

Trophy 2016-08-19 00:13:31

Super. Wygląda bardzo dobrze na dziś i ma klimat z automatów. Powodzenia.

mono 2016-08-19 11:47:15

Trafiłem niedawno na tę grę w MAME. Konwersja wygląda bardzo, bardzo.
Czy Twój brat to przypadkiem nie Rafał - prekursor nowego nurtu gier na Atari? :>

Bolo 2016-08-19 13:03:08

Doszedlem do 3 rundy, trudna ale wciagajaca

Goonies76 2016-08-19 13:12:56

Grywało siętrochę w saloonowego Bosconiana - ale fanem tytułu nie byłem. Dobrze, że jest na Atari. Sprawdzę w wolnym czasie. Pozdrawiam

shanti77 2016-08-19 13:58:47

@mono nie, mój brat ukrywa się pod tajemniczym nickiem Czarny_faraon ;)

Adam 2016-08-20 15:13:04

Dorzuciłem na koniec artykułu jeszcze jeden dłuższy filmik.

mariuszw 2016-08-20 19:53:27

Super, bardzo mi się podoba! Powodzenia w dokańczaniu projektu (co zawsze jest najtrudniejsze ;)

GadZombiE 2016-08-21 11:07:27

Czy to znaczy, że prawe menu jest z P/M, a reszta gry jako normalna grafika? Trochę szkoda P/M do tego, chociaż wygląda super :).
Zastanawiam się tylko co z latającymi wrogami. Wciąż ich nie ma. Czy to właśnie nie ten element będzie najtrudniejszy do wykonania, żeby wrogowie byli tak liczni jak na automatach i jednocześnie, żeby to działało sprawnie? Ciekaw jestem jak autor z tego wybrnie. Oby nie skończyło się jak z Double Dragon.

Shanti77 2016-08-21 14:08:20

Double Dragon tak naprawdę nigdy się nie zaczeło, to tylko scolowane tło z muzyką i wszystkie duszki zużyte na postać. Wystarczy zmienić podkład ,tło i postać i mamy następną grę :)
Z duszkami programowym sobie poradzę.

Poprawiłem filmik na youtube

https://www.youtube.com/watch?v=QZzV2ylXxN8

teraz gra wygląda prawie jak na emulatorze.

Adam 2016-08-21 15:47:20

Dzięki, zaktualizowałem końcowy filmik w artykule.

GadZombiE 2016-08-21 19:45:00

Co do DD masz rację, ale tylko mówię, że nie chciałbym, aby skończyło się zanim się zacznie. Filmik ok, choć ściągnąłem wcześniej samą grę. Myślisz, że wrogów zrobisz na P/M? Ich tam sporo naraz lata: https://youtu.be/2AKdzgjoLKQ?t=8m

Poza tym gra wygląda imponująco i bardzo chętnie zobaczę ją całą!

Shanti77 2016-08-23 07:45:59

Przeciwnicy będą na znakach, maksymalnie 6 w czasie "Formation Attack".