atarionline.pl Atari800Win - Forum Atarum

Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

  • :
  • :

Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

    • 1: CommentAuthorRamos
    • CommentTime18 Aug 2009
     
    Jak zainstalować rom i gdzie ściągnąć do Qmega do emulatora Atari800Win? Jak z DOS'a przejsc do niego. Niech mi ktos pomoze skonfigurowac to w tym emulatorze.
    • 2: CommentAuthordhor
    • CommentTime18 Aug 2009
     
    Tu masz romy ->
    ->link<-

    Nie wiem skonfigurować wersję windowsową atari800, ale pewnie wystarczy wypakować romy do jakiegoś foldera w domowym katalogu emulatora. I coś tam kliknąć w opcjach :)
    • 3:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime18 Aug 2009
     
    Tutaj mam tylko wersje 3 Qmega:

    ->link<-

    Podejrzewam, ze podlacza sie toto w emulatorze zamiast oryginalnego ROM-u. Jezeli tak to wybierasz w menu "Atari" opcje "ROM images", a potem dla XL/XE zamieniasz ROM z tego co masz na Qmeg.

    Na wszelki wypadek wylacz "SIO Patch", bo moze byc konflikt z Qmegiem. Samego systemu nigdy nie mialem, ale Zyga sobie chwalil. Jak masz rozszerzona pamiec to mozesz korzystac z RAM-dysku.

    To Ci sie na pewno przyda:

    ->link<-
    • 4: CommentAuthorRamos
    • CommentTime18 Aug 2009
     
    Dzieki za wskazowki, roszczyfrowalem to. Po podminie romu na Qmeg wyłaczam "SIO Patch" oraz "Disable BASIC" pozniej po uruchomieniu programu robie RESET trzymając go przez chiwile (F5) i pozniej F4.
    • 5: CommentAuthor0xF
    • CommentTime18 Aug 2009
     
    SIO Patch nie powinien przeszkadzać.
    • 6:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime18 Aug 2009 zmieniony
     
    A przy okazji, co dokladnie robi "SIO patch"? Wiadomo, jaka pelni funkcje, ale w jaki sposob to realizuje? Bo mnie wyglada na to, ze niektore wersje OS zle dzialaja przy wlaczonym "siopaczu".

    Help do programu mowi tak:

    the SIO (Serial Input/Output) patch is meant for speeding up disk operations. Originally, data between an Atari computer and a disk drive is sent using slow, serial transmission (19200 bits per second). Atari800 fully emulates disk drives, so unlike other emulators it does not require the patch. However, it is much faster, if the emulator can immediately transfer data between a disk image and the Atari’s memory, skipping emulation of the serial transmission.

    The patch is only a change in Atari OS, it does not disable real drive emulation.


    PS. Podkreslenie moje.
    • 7: CommentAuthor0xF
    • CommentTime19 Aug 2009
     
    "SIO patch" powoduje, że zamiast kodu transmisji szeregowej i emulacji stacji wykonuje się procedura emulatora bezpośrednio przepisująca sektor do/z pamięci.

    Tego helpa sam pisałem i jest on tu nieprecyzyjny. Chodzi o to, że jest to zmiana obsługi procedury Atari OS przez emulator, a nie zmiana wprowadzana w kodzie OS.

    Niektóre wersje OS - podaj przykłady.
    • 8:
       
      CommentAuthorlaoo
    • CommentTime20 Aug 2009
     
    Tak precyzyjnie rzecz ujmując zmiana w kodzie OS jest wprowadzana. Pod adresem $e459 (SIOV) umieszczany jest kod ESC $f2, który normalnie jest nielegalem crashującym 6502, ale w emulatorze jest obsługiwany specjalnie wywołując ustaloną procedurę. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że problem może być z sumą kontrolną. Atari800 modyfikuje sumy kontrolne, aby OS nie zauważył zmiany w ROMie, ale to działa tylko dla określonych, standardowych ROMów. Taki DracOS już nie da się tak łatwo oszukać...
    • 9:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime20 Aug 2009
     
    Moje podejrzenie o to, ze niektore OS-y (a co najmniej jeden) maja problemy z "siopaczem" wzielo sie stad (patrz komentarze):

    ->link<-

    Tam konkretny OS wskazal MDW, ale wiecej osob pisalo, ze SIO Patch wywoluje u nich problem, a PO ZMIANIE OS-a wszystko bylo okey.
    • 10:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime19 Feb 2010
     
    Tutaj jeszcze z korespondencji z QTZ:

    QTZ:

    Patch'e zmieniaja kod w OS - widac to, po zgraniu pliku ROM z wlaczonymi patch'ami (Atari800Win PLus), z tego powodu tak zgrany ROM nie odpowiada oryginalowi i dlatego wspomnialem, ze na emulatorze patch'e musza byc wylaczone, aby plik byl poprawny.

    Inna sprawa jest, ze niektóre wersje OS dzialaja na emulatorze, a inne nie. "Atari800Win PLus" sobie z tym nie radzi. Moim zdaniem wynika to z tego, ze modyfikuje on kod zawarty w ROM na slepo - nie sprawdzajac, co sie tam znajduje (po 100% pewne informacje odsylam do kodów zródlowych). Jednak niekiedy wylaczenie patch'y równiez nie pomaga, co sugeruje, ze emulator odwoluje sie do kodu ROM, którego w danej wersji w spodziewanym miejscu nie ma lub wynika to z innej obslugi sprzetu zaimplementowanej w nieznanym dla emulatora systemie - wtedy sam OS zawiesza emulator, który nie do konca poprawnie emuluje sprzet (prawdopodobnie ta druga teoria jest wlasciwa, jednak ustalenie tego wymaga glebszej analizy - ogólnodostepnych
    materialów - zródel systemów i emulatora).

    Nowsze emulatory toleruja rózne OS'y - Atari800 (z wylaczonymi patch'ami) i Altirra.

    Mysle, ze aby emulator dzialal z dowolnym ROM powinien stosowac patch'e tylko do plików znanych sobie, lub sprawdzac obecny kod przed jego zmodyfikowaniem - w przypadku niepowodzenia - nie wlaczac patch'y. A najlepiej gdyby dodawal urzadzenia w taki sposób, jaki robi to prawdziwe Atari (moze tak jest), a przyspieszenie realizowal na poziomie emulacji sprzetu, a nie systemu (o ile to mozliwe).