atarionline.pl Problem z klawiaturą Atari 130XE - Forum Atarum

    Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

    • :
    • :

    Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

      • 1: CommentAuthormac
      • CommentTime8 Oct 2009 10:10
       
      Kupiłem na allegro Atari130XE. Jak już do mnie trafiło okazało się oczywiście, że tak nie do końca działa. Problem jest z klawiaturą. Nie działa połowa przycisków. Czy ktoś może miał podobny problem i może podpowiedzieć co może być przyczyną?
      • 2: CommentAuthorzaxon
      • CommentTime8 Oct 2009 22:10
       
      Folia klawiatury padla najprawdopodobniej, pewnie czarna mitsumi, mozna tez zlacze gdzie sie ja wpina przeczyscic, ale marne szanse.
      Reanimacja: mozna sprobowac pobawic sie lakierem przewodzacym,robota precyzyjna.
      Druga opcja, wstawic AKI i podlaczyc klawiature od pc.
      • 3: CommentAuthormac
      • CommentTime9 Oct 2009 01:10
       
      no nie, jak bym chciał klawiaturę od PC to bym sobie emulator włączył...
      • 4:
         
        CommentAuthorKaz
      • CommentTime9 Oct 2009 10:10
       
      Podaj dokladne oznaczenie klawiatury, mam kilka zapasowych w domu to sprobuje znalezc i przywiezc na PGA.
      • 5: CommentAuthorwrona
      • CommentTime16 Sep 2023 23:09 zmieniony
       
      Witam, chcialem sie podpiac pod temat:

      kupilem Atari 130XE i przycisk funkcyjny START nie dziala niestety.

      Rozrecilem klawiature w srodku jest przezroczysta 3 stronna folia przedmuchalem nic nie bylem w stanie tam specjalnego zauwazyc, bo sie nie znam niestety jak to funkcjonuje. Te wszyste gumki wygladaly OK, nawet zamienilem START gumke na inna od innego klawisza. Zlozylem, napsikalem jeszcze kontaktem w zlacze klawiatury przetarlem lekko papierem sciernym styki i niestety START jak nie chodzil tak nie chodzi ...

      co byscie mi poradzili w tej sytuacji, jest to do naprawy, mozna cos tam pomierzyc, diagnozowac?
      • 6:
         
        CommentAuthorjhusak
      • CommentTime16 Sep 2023 23:09
       
      Jeśli tylko start nie chodzi, poza tym cała klawiatura działa, to może być albo niedrożna wysuszona utleniona gumka albo z jakichś powodów uwalony GTIA, który te funkcyjne zbiera.
      Miałem taki przypadek niedziałających funkcyjnych w XEGS, tam był problem zbyt dużej rezystancji gumek (utlenionych). Po wymyciu ścieżek izopropylem i papierze ściernym na gumkach (nie pamiętam, może je podkleiłem reperaturką do pilotów) klawisze zaczęły działać normalnie.
      • 7: CommentAuthorwrona
      • CommentTime16 Sep 2023 23:09 zmieniony
       
      ok czyli bede sie musial wglebic i tak i tak w to jak dziala ta dziwna folia i te gumki :)

      wlasnie ogladalem na youtube jak koles rozbiera klawiature 130XE mitsumi z czarnymi gumkami, u mnie te gumki sa takie jasne przezroczyste bardziej i te sciezki na foli tez nie sa takie czarne ...

      Gumke START zamienilem z innym klawiszem (nawet nie pamietam jakim) czyli gumka teotetycznie nie powinna byc problemem.


      Co do tego scalaka duzego GTIA to mozna tam cos pomierzyc, zdiagnozowac?

      ta folie mozna myc Izopropylenem, tylko ona ma 3 platy, wszystko myc :) ?

      wiem pytania lamusa ale co zrobic jak sie nie wie ...
      • 8:
         
        CommentAuthorPeri Noid
      • CommentTime17 Sep 2023 00:09
       
      Z myciem folii to ostrożnie bo możesz zmyć ścieżki. Jeśli to jeden klawisz to zlokalizuj ścieżki idące do tego klawisza (są dwie, na dolnej i górnej folii a potem miernikiem ciągłości sprawdź, czyasz połączenie do klawiszy "sąsiednich" w sensie ścieżek. W tym modelu klawiatury gumka nie przewodzi, ma jedynie za zadanie złączyć dwie warstwy.

      Uszkodzenie GTIA możesz łatwo sprawdzić tak :
      - Weź schemat Atari i zlokalizuj, które dwa piny odpowiadają za klawisz Start.
      - Wejdź do Self Testu, wybierz test klawiatury. Nie wejdziesz do niego bo potrzebujesz wcisnąć Start.
      - W złączu klawiatury zewrzyj piny odpowiadające za start (np. kawałkiem przewodu).
      Jeśli komputer wejdzie do testu klawiatury - to nie jest wina GTIA.

      Analogicznie możesz sprawdzić membranę - teraz na wyłączonym komputerze sprawdź miernikiem oporności, czy wciskanie klawisza powoduje zmianę rezystancji na tych samych dwóch spinach.

      W zależności od wyników będziemy iść dalej.

      PS. Sprawdź, czy nie masz powyginany pinów w złączu klawiatury - zdążyło mi się i taki przypadek naprawiać.
      • 9: CommentAuthorwrona
      • CommentTime17 Sep 2023 11:09 zmieniony
       
      na wyciagnietej klawiaturze pomierzylem na koncu tasmy klawiatury miernikiem "przejscie diody" wedlug Matrycy Klawiszy dla 130xe i tak:

      Dla Problematycznego Start PIN 3 (Masa?) i 21
      Select 3 i 22
      Option 3 i 23
      Reset 3 i 24
      Help 4 i 6

      1. Koncowka Sciezki "Start" PIN 21 ta ktora idzie do gniazda jakies 3 milimetry od konca nie lapie w ogole
      2. Treoche wyzej jest przejscie przy wcisnieciu, ale wartosc na mierniki jest wyzsza niz dla innych klawszy czyli 1200- 1100 (nie wiem co to za wartosc, rezystancja?)
      Sasiednie klaiwsze Select, Option i Reset i Help maja wartosci okolo 200 - 300 na mierniku przy "tescie diody"
      3. Zauwazylem ze po ponownym wlozeniu klawitury moj problematyczny Start zadzialal w Self-Test ale jakos dziwnie - tzn. pozwala wybrac wejscie do podmenu np. test klawiatury ale tam juz raz dziala raz nie i co najwazniejsze razem z Option nie dziala - czyli przy wcisnietych dwoch na raz zostaje tylko Option. Dlatego nie mozna uruchomic wgrywania z magnetofonu. Ale to "dzialanie" jest takie dziwne raz jest raz nie ma ....
      4. Jak uruchomilem Atari bez klawiatury i chcialem tylko w gniezdzie kabelkiem zewrzec np. 3 i 24 aby zobaczyc czy reset albo inny "klawisz" zadziala to niestety nie udalo mi sie nic wywolac, zadnej reakcji. Wedlug Matrycy 3 to masa? zwiera z Funkcyjnymi do 24, 23, 22 i 21 (dla feralnego Start)
      chidzi mi o sprawdzenie GTIA ... co robie tutaj zle, przeciez zwarcie 3 i 24 powinno dac reset a 3 i 21 Start i tak dalej ... ?

      Matryce Klawiszy dla 130XE znalazlem tutaj:
      ->link<-
      • 10: CommentAuthorZenon
      • CommentTime17 Sep 2023 12:09
       
      START, OPTION, SELECT, nie daje reakcji, tak ma być.
      Dopiero odczyt komórki 53279 coś mówi.
      Taka procedura
      10 PRINT PEEK(53279): GOTO 10
      Jak naciśniesz jeden z klawiszy j.w. to "wyskoczą" liczby przypisane tym klawiszom
      • 11: CommentAuthorwrona
      • CommentTime17 Sep 2023 14:09 zmieniony
       
      no wiec ten PRINT pokazuje co nastepuje:
      - po uruchomieniu bez wciskania niczego leci 7 non stop
      - SELECT zmienia na 5
      - OPTION zmienia na 3
      - SEL. + OPT. daje 1
      - problematyczny START nic nie zmienia bez wciskania leci 7 caly czas
      - START + SEL. daje to co SEL. czyli 5
      - START + OPT. daje zo co OPT. czyli 3

      zwarcie fizyczne pin 3 +( 21 albo 22 albo 23 ) nie daje nic. klawiatura byla wpieta oczywiscie. chcialem ten program zobaczyc na wypietej klaw. sle boje sie wypiac podczas pracy atari

      zrobilem tez fotke koncowki folii
      • 12:
         
        CommentAuthorPeri Noid
      • CommentTime17 Sep 2023 15:09
       
      Klawiaturę możesz spokojnie wypiąć. Pin 1 to ten "przycięty" (nie jest wykorzystywany). Musi być reakcja na zwarcie 21-24 z 3, skoro klawiatura to powoduje. Sprawdź jeszcze raz. Może nie z tej strony przytykałeś kabelek.
      • 13: CommentAuthorZenon
      • CommentTime17 Sep 2023 17:09
       
      Włącz kompa, uruchom podaną procedurę, klawiatura wpięta.
      Kawałkiem przewodu zwieraj z masą piny 12, 13, 14 układu GTIA.
      Jeżeli wyskakują liczby jak trzeba to masz uszkodzone styki foli klawiatury lub ścieżkę na folii, lub klawisz nie łączy odpowiednich ścieżek. Lub uszkodzona ścieżka na płycie Atari.
      • 14: CommentAuthorBarman
      • CommentTime17 Sep 2023 17:09 zmieniony
       
      @=> wrona
      Wkleiłeś zdjęcie na którym ewidentnie widać uszkodzenie.

      Prawa strona złącza na folii 7 kolejnych ścieżek. Zdarte końcówki, odciśnięte na folii końcówki ok 3 mm od krawędzi złącza.

      Aby ratować sytuacje bez dużych inwestycji i mieć pewność że to tylko to. Idziesz do sklepu papierniczego. Kupujesz miękki ołówek "9B". Temperujesz w taki sposób aby końcówka była obła (nie może być ostra jak szpileczka) aby nie pogorszyć sytuacji.
      Poprawiasz ścieżki na złączu ołówkiem kilkukrotnie rysując ostrożnie w jednym kierunku od klawiatury do krawędzi wzdłuż ścieżek. (ten fragment ścieżek przy samym złączu, odsłonięty, czarny)

      Zapytasz dlaczego ołówek - wkład w ołówkach jest mieszanką grafitu i kaolinu. Ołówki twarde mają mało grafitu a dużo kaolinu. Natomiast miękkie ołówki maja dużo grafitu i niewielkie ilości kaolinu.

      Takie działanie nałoży na złącza trochę grafitu. Grafit przewodzi prąd.

      Jeżeli zadziała nawet na chwile to będziesz wiedział co dalej robić. (wymiana folii lub próba reanimacji)
      • 15: CommentAuthorwrona
      • CommentTime17 Sep 2023 20:09 zmieniony
       
      ok mam progres, na podstawie tego wszystkiego co napisaliscie jestem juz prawie pewien ze to klawiatura, znaczy te sciezki albo tez i folia tam jest gdzies problem.


      zwarcie 12,13,14 z masa na GTIA daje wreszcie rezultaty (poprzednio mialem zla zworke z rezystorem posrodku, moj blad)
      Program PRINT daje wynik: START - 6 czyli tutaj dziala :)

      Musze jeszcze sprawdzic przejscie do gniazda klawiatury na plycie ale tutaj powinno byc ok

      To pewnie ta folia i tak koncowkisa na pewno wytarte w tym rejonie START ... ale sprawdze calosc sciezki klawisza START

      I tutaj pytanie jest jakis opis albo mozna krotko opisac jak zregenerowac ten styk gumki bo od tego zacze pewnie i potem az do wyprowadzenia na plyte ktore jest wytarte?

      zakupy robie na amazonie bo nie mieszkam w PL i znalazlem takie cos pisak oraz strzykawke z plynem, nada sie jedno albo drugie ?

      ->link<-

      ->link<-

      CIEKAWOSTKA:

      caly czas mam sytuacje ze ten START "dziala" w SELF-TEST, tzn. dziala tylko aby wejsc w podmenu np. Audio, Keyboard ale w KEyboard juz nie pokazuje zycia :)
      czyli jest czesciowo ropoznawany a czesciowo nie

      @=> Barman - z tym olowkiem miekkim moze tez sprobuje tylko ze do miasta mi sie nie chce jechac kupowac specjalnie a zamawiazac takowego zaplace prawie tyle samo co za te specjalne plyny kleje do naprawy, przynajmniej u mnie na amazonie
      • 16: CommentAuthorrr_800xe
      • CommentTime17 Sep 2023 22:09
       
      W Polsce Duddie (retronics) robi nowe folie. Kosztują trochę, ale jeśli jesteś pewien, że to folia - to naprawisz Atari na 100%.

      ->link<-

      lub

      ->link<-

      Z tego co rozumiem - winna jest folia ;). Ale trzeba to dokładnie sprawdzić;) - No i są 2 wersje ;)
      • 17: CommentAuthorwrona
      • CommentTime17 Sep 2023 23:09
       
      @=> rr_800xe - bardzo przydatne info o nowych foliach, jak nie zreanimuje starej to jest rozwiazanie.

      no tak jest, dziwnie sie zachowuje ten moj Start :) niby nie dziala ale w selftest czesciowo dziala ... ale juz do ustawienia wgrywania z magnetofonu nie dziala i print peek tez go nie widzi...

      coraz bardziej podoba mi sie to forum i ludzie tutaj, wczoraj nie wiedzialem jak jest zbudowana klawiatura atari a jutro bede chyba specem w dziedzinie :)
      • 18: CommentAuthorBarman
      • CommentTime18 Sep 2023 10:09
       
      @=> wrona

      Te lakiery są przeznaczone do naprawy PCB a nie folii. Folia od klawiatury w kontakcie z tym preparatem się rozpuści. Małe anonimowe żółte rączki mają taki fixer do folii oparty na alkoholu ale kosztuje to około 20 Euraśków + wysyłka i czas aż dostarczą z Chin.

      Ratowanie sytuacji.
      Tak czy siak folia jest uszkodzona. Dokładnie widać w którym miejscu styki w gnieździe mają kontakt z folią. Na fotografii zaznaczyłem strzałkami. Każdy kontakt na foli jest draśnięty w tej samej odległości od krawędzi. Oznacza to że samo gniazdo mechanicznie jest dobre, styki nie wygięte, równo przylegają. Widać też że dalej poniżej styki na folii są w lepszym stanie i są całe.
      Można spróbować delikatnie skrócić folię po to aby styki w gnieździe miały kontakt z folią w innym miejscu. Linijka, skalpel, chlast... odetnij 1 mm...
      Zaznaczyłem na fotce krechą do którego miejsca możesz skracać...
      • 19:
         
        CommentAuthorMq
      • CommentTime18 Sep 2023 12:09
       
      Tak se przeczytałem wszystko co tu napisano i powiem krótko: na 99% jestem przekonany, że to jest typowe uszkodzenie folii (które zaraz opiszę) i nic na to nie poradzisz poza wymianą folii, lub przeróbkami na płycie głównej (ale polecam wymienić folię, będziesz miał szybko i łatwo problem z głowy).

      W Atari XE ścieżki na folii klawiatury utleniają się z czasem, a czasu tego miały już lekko licząc prawie 40 lat, więc postęp się zdążył dokonać. Problem klawiszy funkcyjnych Start-Select-Option polega na tym, że ścieżka masy, która do nich dochodzi ze złącza klawiatury, idzie dalej za klawiszami funkcyjnymi do diody LED. Dioda LED cały czas świeci, więc przez tą ścieżkę masy cały czas płynie prąd, powodując przyspieszenie utleniania się właśnie tej jednej konkretnej ścieżki. Ścieżka utleniając się zwiększa swoją rezystancję, a powyżej jakiejś wartości GTIA nie jest już w stanie zarejestrować wciśnięcia klawisza. Start na ścieżce patrząc od złącza klawiatury jest najdalej, więc do niego jest największa rezystancja. Następny będzie Select, potem Option. Dlatego zawsze najpierw przestaje działać Start, a w niedługim czasie po nim Select i Option tak samo. Jest to typowa usterka, która zdarza się bardzo często i wielokrotnie takie folie już widywałem, jak również wielu innych użytkowników Atari.
      Start czasami Ci działa z takiego powodu, że rezystancja jest na razie na granicy wykrywalności wciśnięcia klawisza przez GTIA.

      Są dwa źródła nowych folii. Jedno to Duddie z Retronics (wyżej już podlinkowany), a drugi to Simius (nie wiem czy tu pisuje, i czy czyta, jak nie, to na sąsiednim forum można go znaleźć atari.org.pl). Folii od Dudiego nie miałem osobiście, ale wiem, że ludzie chwalą. Folie od Simiusa brałem dwukrotnie i polecam, bo są super, a dodatkowo Simius przeprojektował układ ścieżek tak, że zasilanie do diody LED idzie odrębnymi ścieżkami żeby już nigdy nie wystąpił opisywany problem. Tak czy owak nie ma to wielkiego znaczenia, bo jak teraz kupisz nową folię, to duża szansa jest na to, że ona będzie żyła dłużej niż my wszyscy:-)
      • 20: CommentAuthorBarman
      • CommentTime18 Sep 2023 17:09 zmieniony
       
      @=> Mq



      To co opisałeś to standardowa usterka. Ale czy powodowana przepływem prądu? Zasilanie to ścieżki nr 2 i 3. Te ścieżki akurat działają. Dioda przecież świeci bez problemu. Zapewne potrzebuje znacznie większy prąd niż wejście układu GTIA. Zasilana ona jest przez rezystor 1kΩ. Z prawa Ohma I=U/R czyli (5V zasilanie - 1,5 V spadku na czerwonej diodzie LED) dzielimy to przez 1000 Ω i otrzymujemy 0,0035A (trzy i pół miliampera)

      Patrząc na folie klawiatury widać że ścieżki są zabezpieczone folią utlenić się nie utlenią bo niby jak. Jedyne miejsce na folii gdzie ścieżki są narażone na działanie powietrza to miejsca pod klawiszami i krawędź ze złączem.
      Ścieżka nr 3 to masa. Według teorii powinna być dawno utleniona. A ona trzyma się bardzo dobrze.
      Ścieżka nr 21 to klawisz START. Jak widać na fotce brakuje kawałka ścieżki. Mechaniczne uszkodzenia kilku innych miejsc.

      Post Scriptum.
      Dlaczego więc tak często przestaje działać klawisz START? To banalnie proste. Co byś nie wgrał do ATARI to w 95% zobaczysz napis "PRESS START TO PLAY".
      • 21:
         
        CommentAuthorMq
      • CommentTime18 Sep 2023 21:09
       
      Barman, wymyślasz teorie, a tymczasem temat jest już znany i wielokrotnie opisywany na forach, dlatego ja opisałem fakty i doświadczenia z praktyki.

      Zrób sobie dwa doświadczenia.

      Pierwsze doświadczenie. Zmierz sobie omomierzem ścieżki to zobaczysz co się z nimi stało. Wciśnij sobie Start i zmierz rezystancję od jego złącza do złącza masy jak go wciskasz. Całe ścieżki się utleniają, wszystkie, ale te fragmenty ścieżek przez które płynie cały czas prąd utleniają się szybciej i mocniej. To nie jest teoria, tylko fakt. Mówię o całej długości ścieżek na całej folii klawiatury, a nie o samym złączu klawiatury. Porównaj sobie omomierzem nową folię klawiatury z folią 30-letnią.
      A w ogóle obejrzyj sobie jakąkolwiek folię klawiatury, na większości tych folii widać gołym okiem jak ścieżki do diody LED zrobiły się czarne, a dalej już niekoniecznie, lub znacznie mniej. A ścieżka masy idzie na folii od złącza do diody LED, a potem wkoło całej folii i na samym końcu dopiero do klawiszy funkcyjnych. Długa droga, duża rezystancja.

      Drugie doświadczenie: weź sobie kawałek drutu i zewrzyj odpowiednie piny w złączu klawiatury, żeby wcisnąć Start tak, żeby np. w Self Test pokazało Ci, że się wcisnął Start. A teraz weź sobie kilka rezystorów o różnych wartościach i nimi zwieraj te piny i sprawdź przy jakich wartościach rezystancji GTIA będzie rejestrować wciśnięcie klawisza, a przy jakich nie. Albo weź sobie jakiś potencjometr wstaw w to miejsce i kręć nim i sprawdź kiedy przestanie się zapalać Start, wtedy zmierz rezystancję na tym potencjometrze. Porównaj to sobie z tym co zmierzysz z folii.

      To, że dioda LED świeci nie jest dziwne i niewiele znaczy. Ona będzie świeciła zarówno przy rezystorze 1k, jak i przy rezystancji 1,5k czy 2k tylko wtedy minimalnie ciemniej. Też możesz sobie zmierzyć jaki minimalny prąd dla danej diody powoduje jej świecenie jak masz chęć.
      GTIA na wejściu nie potrzebuje prądu, tylko potencjału masy. Musi dostać bardzo niską rezystancję do masy żeby rejestrować wciśnięcie klawisza, bo jak nie, to jest tam wewnętrznie podciągnięte to wejście do plusa jakąś stosunkowo małą rezystancją i na wejściu będzie cały czas rejestrowany stan wysoki.

      Ja to wszystko kiedyś już przerabiałem i mierzyłem, ale już nie pamiętam jakie to są dokładnie wartości. Jak ktoś chce, to niech sobie mierzy to co opisałem powyżej. Ja podaję gotowe rozwiązanie, bo tak jak napisałem wcześniej, na 99% to jest wina zbyt dużej rezystancji ścieżek folii.
      • 22: CommentAuthorwrona
      • CommentTime18 Sep 2023 21:09 zmieniony
       
      w takim razie jutro pomierze omomierzem rezystancje na koncu sciezek klawiatury dla START, SELECT, OPTION i zobacze co pokaze

      Jak robilem test przejscia pin 3 z 21, 22, 23 ... "test diody" moim najtanszym badziewnym miernikiem to wartosci byly takie jak kilka postow wyzej opisywalem, dla START byly to wartosci inne wyzsze niz dla innych klawiszy - ale co tam miernik pokazywal czego to byla wartosc to nie wiem :)
      • 23:
         
        CommentAuthorMq
      • CommentTime19 Sep 2023 00:09
       
      Wiem, napisałeś wcześniej, że pomiar wykazał Ci około 1100-1200 dla klawisza Start.

      W takim mierniku zwykłym ten test diod/test przejść działa tak, że dla diody sprawnej pokazuje w kierunku przewodzenia spadek napięcia na tej diodzie (np. 700mV), a w kierunku zaporowym nie pokazuje nic, co oznacza że dioda nie przewodzi i jest sprawna. Z kolei jak zwierasz końcówki miernika, to on piszczy pod warunkiem, że rezystancja jest poniżej jakiejś tam bardzo niskiej wartości, chyba musi być to poniżej 20 czy 30 ohm. Jak jejst jakaś rezystancja, to miernik zachowuje się podobnie jak by go ustawić na omomierz na zakresie 2000 ohm.

      Czyli jak Ci miernik pokazał 1200 przy Starcie, to by oznaczało, że tam jest rezystancja 1.2k a to raczej za dużo do poprawnego działania. Pisałeś, że select i option pokazują 200-300, co jest trochę dziwne, bo długość ich ścieżek jest nieznacznie tylko mniejsza niż dla klawisza Start. Myślę, że powinieneś to jeszcze raz spróbować porządnie zmierzyć. Jeśli jednak jest tak jak piszesz, to może być też tak, że przy samym klawiszu jest jakiś fragment ścieżki też utleniony, albo nawet sam punkt styku dwóch folii ze sobą jest utleniony bardziej. Obejrzyj dokładnie tą folię, zwykle widać że fragmenty ścieżek robią się czarne. Nie ma na to lekarstwa żeby to naprawić, ale przynajmniej wiadomo wtedy, że to było to.

      Spróbuj też mimo wszystko sprawdzić miernikiem, czy jak wepniesz tą taśmę w złącze, to czy masz przejście z taśmy na pin na płycie Atari. Dotknij jedną końcówką miejsce odsłonięte taśmy i drugą końcówką blaszki w złączu, albo pinu od spodu płyty. Wykluczysz w ten sposób sobie czy połączenie w złączu jest ok. Barman dobrze pisze, że jak w samym złączu są uszkodzenia, to można spróbować uciąć trochę tą taśmę, tak 1-2mm, na oko musisz spojrzeć, żeby weszła w złącze. Być może nakładają Ci się dwa problemy i wyeliminowanie przynajmniej jednego z nich poprawi sytuację chwilowo.
      • 24: CommentAuthorwrona
      • CommentTime21 Sep 2023 13:09 zmieniony
       
      troche pomierzylem i pofocilem dla ciekawych jak taka folia wyglada w moim przypadzie

      Przycialem prawie 3 milimetry foli tak jak przykazaliscie :)

      Pomiary rezystacji mierzone do masy (w tym przypaku mase z obudowy wyjscia antenowego):

      Dla klawisza NIE wcisnietego: START 1,7KOhm, Select 2,6Kohm, Reset 56KOhm, Inne klawisze w MegaOhmach

      Dla klawisza WCISNIETEGO: Start 1,1KOhm, Inne okolo 200-300Ohm

      Przejscie z Tasmy na Pin mam mierzylem na metalowej czesci gniazda.

      Zakupilem juz nowa Folie, na szczescie u mnie na EBayu DE jest jeden nasz rodak, ktory sprzedaje rozne retro zabawki, cenowo podobnie no... troche drozej ale przynajmniej nie musze z PL sciagac.

      Ciekawostka:

      "Start" generalnie nie dziala, ale DZIALA w jednym przypaku w SELF-Test jak nacisne HELP i START jednoczesnie to moge wchodzic jakby startem do podmenu, w tescie klawiatury juz nie dziala ... :) takie moje ostatnie obserwacje
      • 25:
         
        CommentAuthorjhusak
      • CommentTime21 Sep 2023 21:09 zmieniony
       
      Ja pewnie bym tymczasowo zrobił dzielnik z potencjometru 100-200k i go tak wyregulował, żeby start działał. Albo bym dał rezystor jakieś 10-100k do masy z lini start tak, żeby działał. 10k powinien być ok.
      • 26:
         
        CommentAuthorMq
      • CommentTime21 Sep 2023 23:09 zmieniony
       
      @wrona, o, super zdjęcia, dokładnie o to mi chodziło jak wcześniej pisałem. Wszystkie te czarne ścieżki, to utlenione bardzo mocno jest i tam właśnie jest ta rezystancja nadmiarowa.

      @jhusak, masz rację, to jest metoda naprawy tymczasowej, ale wada tego jest taka, że modyfikujemy płytę główną, więc ta płyta po takich zabiegach będzie działała tylko z tą klawiaturą, a ta klawiatura tylko z tą płytą. Dodatkowo rozwiązanie jest bardzo tymczasowe, bo proces utleniania postępuje cały czas. Przy tym nie jest niestety tak, że to utlenienie postąpiło z czasem 30 lat o tyle, to teraz przez następne 30 lat postąpi o tyle samo. Niestety im mocniej to się utlenia, tym bardziej proces przyspiesza, więc za chwilę temat by wrócił i trzeba by regulować znowu te rezystory. To jest jak z rdzą w starym aucie: kupę lat się trzyma dobrze, a jak się pierwsze ogniska rdzy na progach i nadkolach pojawią, to za chwilę już się całe auto sypie.
      • 27:
         
        CommentAuthorjhusak
      • CommentTime22 Sep 2023 08:09 zmieniony
       
      @Mq - to jest odwieczny problem - czy łatać, czy robić porządnie. Jak jest czas i chęć - porządnie, jak nie ma, a potrzebny sprzęt natychmiast - to łatać.

      Ten rezystor będzie działał z każdą klawiaturą - ale - kto wymienia klawiaturę w dobrym komputerze?

      Niewykluczone, że tak prosta "naprawa", czy obejście problemu przeżyje dłużej, niż komputer. Ciekawe skąd inąd, kiedy ten sprzęt zacznie się masowo sypać... W sensie krzem. Pamięci już lecą, romy zaczynają, ale reszta się trzyma.
      • 28:
         
        CommentAuthorMq
      • CommentTime22 Sep 2023 11:09 zmieniony
       
      @jhusak:

      Kiedyś dawno temu szukałem rozwiązań i zachowałem sobie zrzuty ekranu (nie chce mi się teraz tych linków na forach szukać, więc wrzucam te obrazki, które mam).

      Z rezystorami temat jest o tyle upierdliwy, że wraz z postępem utleniania się ścieżek klawiatury, te rezystancje nie będą się zgadzały i to podziała krótko. Opis szczegółowy jak dobrać rezystory załączam na pierwszym obrazku.

      Z tym że już znacznie lepsze mi się wydaje być rozwiązanie Simiusa z tranzystorami. Załączam jako drugi obrazek.

      Co do pytania kto wymienia klawiaturę: każdy kto grzebie na tyle bardzo w tych komputerkach, żeby lutować cokolwiek na płycie:-) Bardziej bym się zastanawiał, kto lutuje protezy na płytach, zamiast zostawić je w stanie oryginalnym skoro one same nie wymagają żadnego grzebania? To wszystko kwestia granic, na których przekroczenie decydujemy się modyfikując cokolwiek w zabytkowych maszynach. Niektórzy nie mają problemu z wierceniem i cięciem obudów, inni krzywo patrzą na lutowanie kabelków do płyty itd., itp.
      • 29: CommentAuthorwrona
      • CommentTime25 Sep 2023 20:09 zmieniony
       
      Nowa folia klawiatury do mnie dotarla, zainstalowalem, dziala wszytsko.

      Pozdrowienia tutaj dla rodaka, ktory handluje tym w DE, mozna smialo kupowac, rzetelny kontrachent!

      Tak jak koledzy tutaj potwierdzali i moje zdjecia i pomiary rowniez, stare klawiatury sie poprostu "wypalaja" niestety :)

      Duzo sie w tym watku nauczylem i mysle ze nastepni ktorym beda padac "klawisze" rowniez z tego watku duzo skorzystaja.

      Ja pozostalem przy orygilanej plycie glownej bez dolutowywania rezystorow "dopasowujacych" za to mam nowa folie klawiatury.
      • 30:
         
        CommentAuthorMq
      • CommentTime26 Sep 2023 00:09
       
      No i super, będziesz zadowolony, nowa folia wystarczy na długie lata i rozwiązanie masz pro-fesjonalne, a nie jakąś pro-wizorkę czy tam tymczasowo. Miłej zabawy komputerkiem:-)