atarionline.pl Zrób sobie sam interfejs IDE! - Forum Atarum

Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

  • :
  • :

Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

    • 1:
       
      CommentAuthorpiomet
    • CommentTime28 Feb 2021
     
    Sprawdzałem jakiś czas temu i nie wykrywał karty CF ani SD na adapterze CF-SD. Na tę chwilę dałem sobie spokój.
    • 2: CommentAuthorpigula
    • CommentTime28 Feb 2021
     
    Ja mam adaptery cf-ide jeszcze z gotronika (działają mi bardzo dobrze z idea/pasiu)... zaczne składać to zobaczymy czy ruszy...
    • 3:
       
      CommentAuthorpancio
    • CommentTime2 Mar 2021 zmieniony
     
    Jeszcze kilka uwag co do interfejsu...
    Nie wszystkie karty CF są wykrywane. Dla przykładu działa mi:
    - SanDisk Ultra 2GB,
    - PQI Hi-Speed 4.0 512Mb
    - TwinMOS 256MB

    Co ciekawe... Microdrive HITACHI 4GB jest wykrywany ale próba zapisu kończy się errorem - możliwe że jest uszkodzony.

    Nie ruszyło na:
    - IndMem 4GB
    - Kingston 4GB
    - Canon FC-32MB

    Nie ruszyło - to znaczy IDE2ECI nie wykrywa ich wogóle. Co ciekawe w większości przypadków działają mi one w IDE+/SIDE2

    Adaptery mam dwa, z przełącznikiem na 3.3/5V i oba działają prawidłowo.

    Próby pullapowania/downapowania nie polepszyły sytuacji..
    • 4: CommentAuthorMq
    • CommentTime2 Mar 2021
     
    A "standardowa" wymiana 74LS08 na 74F08 w komputerze nie pomaga przypadkiem? Warto przetestować.
    • 5:
       
      CommentAuthorsun
    • CommentTime2 Mar 2021
     
    A "standardowa" wymiana komputera na inny model? :)
    • 6:
       
      CommentAuthorpancio
    • CommentTime2 Mar 2021
     
    Jest to jakiś pomysł... tyle, że drugie U1M mam w.. 800XL więc d.pa zbita :-) A 74F08 to może być dobry strzał...
    • 7: CommentAuthorAlex
    • CommentTime3 Mar 2021
     
    I jak tam? Ktoś zdiagnozował już problem? Chciałem sobie zrobić ten interface, ale na swojej płytce od razu z gniazdem na CF-kę i czekam na poprawki :)
    • 8: CommentAuthorpigula
    • CommentTime3 Mar 2021 zmieniony
     
    Płytka dotarła do mnie dopiero dzisiaj, ale moja ma naniesione inne wartości niektórych elementów.
    Plus dodatkowo mam drabinkę 8x4.7K oznaczoną jako RN1.
    Czy w tym projekcie powstało kilka pcb? I jakich wartości mam się trzymać bo w liście elementów C1 ma wartość 100pF a u mnie na PCB naniesiona wartość to 33pF
    A co do działania z innym cartem włożonym jednocześnie z interfejsem:
    Zerknijcie tutaj:
    ->link<-
    • 9:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime6 Mar 2021
     
    Sun - dobrze pamiętam, że moja płytka i części są u Ciebie? :)
    • 10: CommentAuthorpigula
    • CommentTime6 Mar 2021
     
    Czekam jeszcze na tranzystor oraz złącza... resztę mam już obsadzoną.. także na dniach będę próbował uruchomić to cudo.
    • 11:
       
      CommentAuthorpancio
    • CommentTime6 Mar 2021 zmieniony
     
    Jak już wspomniałem, "u mnie działa", choć w specyficznych warunkach... :-)

    Jak znajdę chwilę to wypruję jeszcze 74LS08 i zastąpię go wersją F. A nóż okaże się, że żadne inne zabiegi potrzebne nie będą.

    @Piguła, PCB jest inne niż to na filmikach bo jak sam zauważyłeś zostało "doposażone" w pull-upy na liniach danych - zasadniczo chodziło o podciągnięcie D6 i D7 (przypadłość z błędnym zachowaniem interface odkryta przez Atarifana) ale ostatecznie skończyło się na podciągnięciu całej magistrali danych. Wartość kondensatora C1 powinna być 33pF, chyba że zmienisz wartość rezystora zachowują tym samym stałą czasową RC :-)

    Ciekawy artykuł... tyczy się on jednak zdeczka sytuacji odwrotnej.. my PHI2 mamy i o ile dobrze zrozumiałem RAS jest "za krótki" do prawidłowego działania interface-ów. Jest on jednak jak widać znacznie ładniejszy w przebiegu niż PHI2 :-)
    Można by go "wydłużyć" np mono wibratorem NE555... taka luźna myśl.
    • 12: CommentAuthorpigula
    • CommentTime6 Mar 2021
     
    Pancio przelicz na zł i podaj mi na email konto to puszcze kasę za wysyłkę i złącza! Paypala już nie mam!
    • 13: CommentAuthorAlex
    • CommentTime6 Mar 2021
     
    To ja poczeka, aż ktoś znajdzie sposób na zgodność ze standardem. Irytują mnie "prawie" działające urządzenia, bo zwykle trafiam właśnie na to "prawie" :)
    • 14: CommentAuthorpigula
    • CommentTime6 Mar 2021
     
    Alex - to niestety kwestia samego Atari... mam ich 5 i jeżeli chodzi o pbi/eci to tylko 3 łykają wszystko co im się podłączy.
    • 15:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Pigula - to ciekawe. A te dwie Atarynki jaki mają feler, że podłączenie przed PBI nie działa?
    • 16: CommentAuthorpin
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    to też zależy po części od samego urządzenia. Jak np. testowałem IDE Plus z różnymi kompami to nie przypominam sobie bym spotkał się ze sytuacją w której coś działa niestabilnie, lub w ogóle. U siebie miałem dopiero problem po montażu U1MB i komp o ile bez IDE pracował normalnie tak po podłączeniu kontrolera pracował dość niestabilnie, pomogła w tym przypadku wymiana "magicznego" 74ls08 na zammiennik od Simiusa. Wersja HCT też dawała rady. Dla odmiany dużo gorzej było z wcześniejszymi wersjami KMK/JŻ i tu to fakt, była prawdziwa loteria.


    O - polecam słów kilka od Roberta Puff'a:

    ->link<-

    może to pomoże.
    • 17: CommentAuthorpigula
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Kaz - to problem słynnego PHI2. Mam dwa interfejsy Idea/kmk zaprojektowane swojego czasu przez Pasia.. Zabawka, która na etapie projektowania miała być interfejsem pozbawionym wad KMK/JŻ i rzeczywiście działa prawidłowo z dużą liczbą Atarek, ale życie pokazało, że nie na wszystkich. Wiem, że Candle ją patchował, a zmodowany interfejs ma chyba Draco030, niestety nigdzie nie ma nowych wsadów do gali ani opisu samej przeróbki.
    • 18:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Dzięki, nie wiedziałem, poczytam.
    • 19:
       
      CommentAuthorpancio
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Problem rozwiązany... wymiana 74LS08 na wersję F08 pomogła. Testowałem na dwóch egzemplarzach IDE2ECI. Możliwe, że to była przypadłość mojej atarynki i być może nie będziecie musieli pruć starej LS-ki ale warto wziąć tą ewentualność pod uwagę przy uruchamianiu układu... Dzięki @Mq za przypomnienie o tym triku :-)
    • 20:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Pańcio - gratulacje :)

    PS. Jeżeli zmienisz rozszerzenie z JPEG na JPG to silnik forum wyświetli zdjęcie, o tak:
    • 21:
       
      CommentAuthorpancio
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Całe życie się człowiek uczy :-) Dzięki KAZ!
    • 22: CommentAuthorMq
    • CommentTime7 Mar 2021 zmieniony
     
    No i super, cieszę się, że udało mi się pomóc :)

    Z tym że podmianka 74LS08 na 74F08 nie musi zadziałać na każdym Atari w sposób pozytywny. Mam np. jedno takie Atari, w którym po wymianie układu na serię F przestało działać rozszerzenie pamięci (błędne banki się pojawiły) i przestały działać niektóre kartridże. Co więcej, w tym Atari nie działa też poprawnie ani HCT08, ani zamiennik 08 od Simiusa. To jedno Atari działa mi poprawnie tylko i wyłącznie na oryginalnym układzie LS08, który był w nim od początku. Atari to 65XE w wersji bez ECI z rozszerzeniem pamięci 1MB SIMMexp wg opisu Pasia. Miałem z nim problemy zarówno z tym rozszerzeniem jak i z kartridżami, ale żadne "standardowe" remedium nie pomogło. Lekarstwo, które zastosowałem po wielu miesiącach desperacji i dyskusji z wieloma elektronikami, przyszło metodą prób i błędów na chybił-trafił, a okazało się nim przylutowanie kondensatora 5,6pF pomiędzy sygnał PHI2 a masę, ale tylko w jednym konkretnym miejscu fizycznie na płycie, bo w jakimkolwiek innym nic nie dało.

    Tak że nie traktujcie wymiany LS08 na inny układ jako coś mega uniwersalnego i leczącego wszelkie dolegliwości, bo tak nie jest. Problemem w Atari nie jest ani ten konkretny układ, ani też nie jest tylko i wyłącznie sygnał zegarowy PHI2. Problemem jest konstrukcja okrojona do minimum z racji cięcia kosztów i brak zastosowania jakichkolwiek buforów na jakichkolwiek magistralach czy sygnałach sterujących. Słyszałem opinie elektroników, że w zasadzie to, że Atari w ogóle działa, to jest tylko przypadek :)
    • 23:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Mq - coś w tym jest. Dzięki za wszelkie informacje, bo im więcej mamy opisanych przypadków, tym łatwiej będzie komuś uruchomić swoje urządzenie.
    • 24: CommentAuthorpigula
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Mq - wrzuć dobry człowieku zdjęcie, gdzie tą pojemność dokleiłeś....może komuś się przyda!!!
    • 25: CommentAuthorMq
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Wiesz co, spoko, z tym że to Atari mam poskładane, to mi tak od ręki trochę niewygodnie zdjęcie robić, ale postaram się opisać dokładnie.

    To jednak nie będzie wskazówka dla każdego, bo to nie jest pojedyncza sprawa, a problem był złożony.
    Pacjent: Atari 65XE bez ECI. Zrobiony SIMM 1MB ze sterownikiem na płytce uniwersalnej i wszystko reszta na pająka, bo na tej płycie trzeba sygnały ciągnąć z całej płyty, masakra...
    Po odpaleniu część banków pamięci sprawna, a część niedobra, przy czym zmieniała się ilość banków sprawnych wraz z rozgrzewaniem się sprzętu.
    Ilość sprawnych banków w tym rozszerzeniu zależała od temperatury układów. Mroziłem układy Antic, GTIA, Freddie, Sally i którykolwiek z nich się zamroziło, to zmieniała się ilość banków sprawnych/niesprawnych. Następnie wymieniałem te układy na inne egzemplarze, największy wpływ na wyniki miały różne egzemplarze Sally i różne egzemplarze pamięci SIMM. W końcu udało mi się znaleźć taką parę SIMM/Sally, że po włączeniu komputera tylko kilka banków pamięci było błędnych, a po około 1 minucie od włączenia wszystkie banki robiły się sprawne i później już komputer działał stabilnie przez długie godziny bez żadnych problemów z rozszerzoną pamięcią. W zasadzie to już był dla mnie pewien sukces, bo mogłem w końcu odpalać gry i dema na rozszerzoną pamięć, a w tamtym czasie to był jedyny mój komputer z rozszerzoną pamięcią. Niestety nie każdy kartridż działał mi w tym komputerze. Podmianki LS08 na cokolwiek innego pogarszały sytuację, zaraz miałem błędne banki pamięci.
    Kombinowałem kilka kolejnych miesięcy z tym, przeczytałem cały internet dwa razy, konsultowałem z mnóstwem osób, mierzyłem wszystko co się dało. Generalnie brzydkie zbocza sygnałów, ale też niestabilne timingi przez tą minutę od włączenia i dopiero się stabilizowało.
    Wtedy tOri mi powiedział: a weź ty spróbuj mały kondensator wrzucić na linię PHI2 do masy, powinien wygładzić trochę zbocza. No to wziąłem 5,6pF i zacząłem go montować w różnych miejscach na płycie. Najpierw w okolicach kartridża, gdzieś tam przy Sally, a potem zacząłem się przesuwać w stronę Freddiego. W kilku miejscach próbowałem i widziałem, że dzieją się nieznaczne różnice. W końcu tak metodą prób i błędów znalazłem to miejsce: kondensator 5,6pF ceramiczny tht przylutowałem bezpośrednio do piątego pinu układu Freddie. Drugą nogę przylutowałem do masy: poniżej układu Freddie jest nieużywane miejsce na oscylator, jeden z czterech punktów tego miejsca to masa, właśnie tam przylutowałem.
    Po tych zabiegach na tym komputerze działają mi już wszystkie kartridże, a komputer działa stabilnie z rozszerzeniem pamięci bez żadnych problemów. Próbowałem jeszcze jak najszybciej uruchomić test pamięci na zimnym komputerze, i jak się bardzo mocno pospieszę z uruchomieniem, to jestem w stanie zobaczyć jakiś tam bank błędny. Ale stabilność system uzyskuje maksymalnie po czasie poniżej 10 sekund, więc już w niczym mi to nie przeszkadza. Próbowałem jeszcze z innymi pojemnościami, ale mniejsze nic nie dają (nie ma mniejszych kondensatorów chyba, ale próbowałem użyć diod schottky'ego), większe rozwalają sygnały, pewnie już za bardzo pochylają zbocza sygnału PHI2.
    Ot cała historia - wierzcie mi, że to jest w baaardzo dużym skrócie opis mojej walki, a w sumie to z samej walki niewiele opisałem:)
    • 26: CommentAuthorpigula
    • CommentTime7 Mar 2021
     
    Super dzięki!
    • 27: CommentAuthorpin
    • CommentTime8 Mar 2021
     

    Mq:

    Pacjent: Atari 65XE bez ECI.


    To właśnie ta płyta w opinii elektroników uchodzi za "działającą przypadkiem" i fakt jest też taki, że jak jakiś czas temu powyciągałem wszystkie kilkanaście Atarek z pawlaczy, szaf i piwnicy celem testu "co jeszcze działa", to nie działały głównie te bez ECI. Najmniej kłopotów stwierdziłem z płytą od 130XE na pamięciach "4bit" i przy większej ilości rozszerzeń te płyty zachowują się jakby całkiem ok.
    • 28: CommentAuthorMq
    • CommentTime8 Mar 2021
     
    Mam takie same obserwacje jak Ty @pin, jeśli chodzi o to, które płyty są fajne, a które mniej fajne, dużo razy już o tym pisaliśmy. Natomiast płyty bez ECI potrafią mieć zdecydowanie ładniejszy obraz niż płyty z ECI i najczęściej nie mają tych pionowych prążków zegarowych. Może za to mają lekko bardziej ten obraz rozmyty, a 130XE ma bardziej ostry. Tak czy owak, ja po tych walkach już nigdy więcej bym nie chciał robić SIMMexp na tej płycie, a i wtedy bym to wywalił i się tyle czasu z tym nie bujał, tylko zrobił to na innej płycie. Powodem dla którego tyle czasu z tym walczyłem jest fakt, że to jest moje sentymentalne Atari z dzieciństwa i uparłem się, że chcę mieć w nim ten 1MB. No ale mam, i dziś jest najczęściej przeze mnie używanym egzemplarzem do grania, bo jest ten klimat nostalgiczny w nim dla mnie największy.
    • 29:
       
      CommentAuthorKaz
    • CommentTime8 Mar 2021
     

    Mq:

    Ot cała historia - wierzcie mi, że to jest w baaardzo dużym skrócie opis mojej walki, a w sumie to z samej walki niewiele opisałem:)


    Ale czuć w tej historii "pot, krew i ból" :D
    Dzięki za opis.
    • 30: CommentAuthorpigula
    • CommentTime8 Mar 2021
     
    Mam karte i kolejne 2 przelotki (sprawdzone na idea/kmk działa bez zarzutu, brakują mi już tylko gniazda i kątowe ide (bo mam proste... ale chce calosc wrzucić w obudowę jak w prezentacji)... także jeszcze moment :)
    • 31: CommentAuthorpigula
    • CommentTime9 Mar 2021 zmieniony
     
    Mój też ruszył, tylko do pracy wymaga oczywiście Atarki z ultimate i odpowiednim biosem!
    • 32: CommentAuthorpigula
    • CommentTime11 Mar 2021 zmieniony
     
    Małe info dla osób, które chcą sobie wydziergać obudowę do tego cuda.
    Ja zakupiłem model podany w projekcie - niestety trzeba uważać jak się wycina otwory pod pbi/eci, złącza oraz gniazdo IDE. Obudowa ma w obu częściach na środku tuleje. Jedną trzeba wyciąć!!!! W przeciwnym wypadku po złożeniu całości złącze będzie wystawać zbyt krótko i nie da się interfejsu podłączyć do Atari. Zaczynamy od wycięcia jednej z nich w tej części, z której ma wystawać złącze krawędziowe. Tak aby płytka PCB jak najbardziej dolegała do samej obudowy a tym samym, złącze krawędziowe było wysunięte na maksa!!!