atarionline.pl Naprawa/wymiana potencjometra R38 - Forum Atarum

    Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

    • :
    • :

    Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

      • 1:
         
        CommentAuthorjeff_block
      • CommentTime9 Mar 2012 16:03 zmieniony
       
      Witam wszystkich "starych wyjadaczy",

      Od razu zaznaczam, że to mój pierwszy post, więc proszę o życzliwość :)

      Rozpoczynając po "x latach" swoją sentymentalną podróż do przeszłości zakupiłem na aukcji nietestowany 65 XE (bez kabla RF), licząc na tzw. szczęście. Niestety po dokupieniu przewodu DIN - cinch okazało się, że sprzęt wyświetla "zawsze black & white"... .

      Po rozkręceniu cacuszka okałało się, że połamany/wyłamany jest potencjometr R38 (z tego co doczytałem na necie element odpowiedzialny właśnie za "technikolor").

      Moja wielka prośba/pytanie - czy ktos z Was podjąłby się naprawy. Opłaciłbym oczywiście wysyłkę w obie strony + wynegocjowaną stawkę za część z wymianą.

      Względnie dokupiłbym tylko od kogoś tą część i próbował gdzieś dorwać kogoś z "małą lutownicą".

      W razie potrzeby prześlę oczywiścię fotkę elementu płyty Ataryny z połamanym elementem.

      P.S. Jestem z Gdańska - piszę bo może okazałoby się, że ktoś akurat na Pomorzu działa z takimi tematami to podrzuciłbym sprzęt na miejsce.

      Pozdro.
      • 2: CommentAuthorVidol
      • CommentTime9 Mar 2012 17:03
       
      Mysle ze Stryker moglby pomoc :
      ->link<-
      • 3:
         
        CommentAuthorjhusak
      • CommentTime9 Mar 2012 17:03 zmieniony
       
      Tylko nie wyjadaczy!

      W wawie ja mógłbym pomóc...
      • 4:
         
        CommentAuthorjeff_block
      • CommentTime9 Mar 2012 17:03 zmieniony
       
      Dzięki panowie za szybką odpiskę. Jestem szczerze zaskoczony i właściwie to poniekąd zaszczycony :]

      Przypuszczę atak na Stryker'a, a gdyby odpuścił czy też nie podjął się pomocy to jak najbardziej skorzystałbym z Twojej pomocy. Jestem służbowo w W-wie czasem nawet 2 x /mc, więc dla mnie to żaden problem, ażeby podrzucić sprzęt we wskazane miejsce :).

      Pozwolę sobie zatem jeszcze Cię pofatygować na priv, gdyby ze Stryker'em mi "nie wyszło".

      Pozdro serdeczne.
      • 5:
         
        CommentAuthorjhusak
      • CommentTime9 Mar 2012 18:03
       
      Jasne, wal. Tak dokładnie mieszkam 600 m od Wawy w stronę właśnie Gdańska :P
      • 6: CommentAuthorsecon
      • CommentTime10 Mar 2012 12:03
       
      ja mam tez jeden komputer z wyłamanym potencjometrem, czy można go kupic nowego?
      • 7:
         
        CommentAuthorMaW
      • CommentTime10 Mar 2012 13:03
       
      Możesz kupić, potencjometr ma opór 500K (0.5M) lub możesz też zamontować dwa rezystory małej mocy wartości gdzieś 200K i 300K.
      • 8: CommentAuthorsecon
      • CommentTime10 Mar 2012 14:03
       
      a gdzie się kupuje takie rzeczy?
      • 9: CommentAuthorBluki
      • CommentTime10 Mar 2012 14:03
       
      W sklepie z częściami elektronicznymi, ew. w serwisie RTV.
      • 10: CommentAuthorstryker
      • CommentTime10 Mar 2012 14:03
       
      1548649 moje GG.
      Na ten watek trafilem przypadkowo.
      Te privy sa jakies niedorobione....zadnego powiadomienia nic nie wyskakuje.....
      Co do kosztow to tylko za element ewentualnie :)
      • 11:
         
        CommentAuthorjeff_block
      • CommentTime10 Mar 2012 14:03
       
      Super-git. Zaraz cyknę Ci info na gadu.
      • 12:
         
        CommentAuthorjeff_block
      • CommentTime13 Mar 2012 23:03 zmieniony
       
      Mission complete!

      Dzięki bezinteresownej pomocy Stryker'a mój zadbany egzemplarz 65 XE mieni się po przyłączeniu do odbiornika TV kolorami. Dziękuję wszystkim, którzy wsparli mnie radą, deklaracją pomocy, no i pomocą (czyt. Stryker).

      W potencjalny złom niewielkim nakładem środków i dużym nakładem dobrej woli oraz umiejętnościom poza zasięgiem laików (czyt. jeff_block), tchnięto nowe życie w stary sprzęt.

      P.S. Wyszło nieco patetycznie ;) ale wiadomo - po prostu się cieszę.

      Pozdro.
      • 13: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 17:04 zmieniony
       
      Witam!

      Podpinam sie pod watek bo mam podobny problem. Zepsulem R38 w moim atari 130xe (nacieszylem sie nim raptem 1 dzien:( )

      Mam obraz czarno bialy w kratke - jakies dziwactwo. Kupilem potencjometr i wlutowalem (jestem amatorem w tej kwestii) - to samo. Juz zglupialem :((( jestem z Wwy, widze ze jhusak oferowal sie z pomoca. A wiec - jhusak - (lub ktos z Wwy) gdybyscie mogli mi pomoc bede bardzo wdzieczny.

      Z gory dzieki!
      • 14:
         
        CommentAuthorjhusak
      • CommentTime27 Apr 2012 17:04 zmieniony
       
      Jak kręciłem tym potencjometrem to zauważyłem, że kolory się zmieniają do pewnego stopnia, a potem się robi czarny obraz. Nie wiem tylko, czy to np. mój tv pokazuje na czarno bo się synchronizacja zerwała, czy nie.

      Niestety, te komputery mają po 25 lat i czasem tknąć wystarczy, żeby przestały działać. Ale oczywiście chętnie pomogę - przyjedziesz i podlutujemy. Jednak nie jestem specem od Atari i nie wiem, czy jeśli to coś innego, to dam radę naprawić. Jedyne, co mi się udało naprawić, to wymiana pamięci - i komputer wstał :)

      Ostatnio udało mi się kupić 6164 po 1.3 zł/ sztuka nówka w normalnym sklepie :) Z wysyłką wyszło 1.65/sztuka

      A w ogóle - to zakupiłem towar. Towar przyszedł. Ale potem się upominają, że nie zapłacone. Zapomniałem :/. Zapłaciłem, zapytałem pana ze sklepu dlaczego w ogóle wysłał bez opłaty?

      Odpowiedź:
      Bo ufam ludziom.
      • 15: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 17:04 zmieniony
       
      Niepotrzebnie pospieszylem sie z drugim watkiem :(

      Wielkie dzieki, to kiedy moglbym podjechac? Jakies namiary?
      • 16: CommentAuthorstryker
      • CommentTime27 Apr 2012 19:04
       
      kris2222 - zrob zdjecie miejsca gdzie wlutowales w/w potencjometr.... jakie on ma oznaczenia (ten ktory kupiles) ?
      • 17: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      Oznaczenie ma 470k. Chcialem 500k ale nie mieli. W tej chwili jest wylutowany, ale to dokladnie to samo miejsce gdzie byl r38 ktory wyjalem wczesniej (te same 3 punkty). Niebawem wrzuce foty calego tego nieszczescia :)
      • 18: CommentAuthorBluki
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      Jeśli masz multimetr to zmierz nowy potencjometr. Rzadko, ale czasami nowy bywa niedobry.
      • 19: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      Ok, posylam foty,

      1) Plyta glowna z gory
      • 20: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      2) Miejsce po r38 z gory:
      • 21: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      3) Plyta glowna z dolu
      • 22: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      4) miejsce po r38 z dolu
      • 23: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      5) Obraz jaki wychodzi:
      • 24: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04
       
      6) Obraz jaki wychodzi pt2:
      • 25: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04 zmieniony
       
      Nie smiejcie sie z moich lutow - pisalem ze jestem amatorem.

      Mysle ze cos innego moze byc walniete. Wczesniej, jak laczylem na krotko punkty spod r38 to byl obraz, teraz nie ma.

      Jak jezdze dlonia po dolnej czesci plyty glownej (niektore rejony) to obraz na sekundy sie zmienia, raz czarno-bialy, raz normalny (na chwile) i jeszcze jakies inne dziwactwa.

      Szlag mnie trafil bo przedwczoraj podlaczylem sio2sd a wczoraj mi sie wylozyl.

      Dzieki za kazda pomoc!!!
      • 26: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 22:04 zmieniony
       
      @Bluki

      Nie mam niestety multimetru, mam drugi potencjometr, ale poczekam zanim znowu zaczne lutowac, moze poprosze o to jhusaka...
      • 27: CommentAuthorBluki
      • CommentTime27 Apr 2012 23:04
       
      Jest jeszcze jedna sprawa. Problem może być inny. Komuś zniknął kolor i tak zaczął kręcić potencjometrem, aż go rozwalił i dlatego sama jego wymiana nic nie dała.

      A tak na marginesie: bardzo łatwo możesz rozszerzyć pamięć do 320kB.
      • 28: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime27 Apr 2012 23:04 zmieniony
       
      @Bluki

      Potencjometr to rozwalilem ja. Mechanicznie, niechcacy. Jak to wymiana nic nie dala? To co sie rozwalilo? jakis chip padl??

      "A tak na marginesie: bardzo łatwo możesz rozszerzyć pamięć do 320kB"

      A od czego to zalezy czy latwo czy trudno?
      • 29: CommentAuthorBluki
      • CommentTime27 Apr 2012 23:04
       
      Niekoniecznie chip. Ale najpierw trzeba rozwiązać problem z potencjometrem.

      Ta płyta (16 kości RAM) jest najłatwiejsza do przeróbki. Wystarczy 8 pamięci 41256, jeden TTL i kilka kabelków...
      • 30: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime28 Apr 2012 00:04
       
      Wsadzilem jeszcze inny potencjometr (inny typ, tez 470k) w te dziurki, bez lutowania, zadnego efektu, tak samo jak bez potencjometru, obraz jak wyzej.

      Na chlopski rozum to obraz w ogole nie przechodzi przez potencjometr albo nie "bierze go pod uwage" czyli jakas czesc zwiazana z potencjometrem padla. Jak lacze punkty od r38 na krotko - tez zadnych efektow. Obraz sie zmienia na chwile jak dotykam niektorych czesci plyty od spodu.

      W kazdym razie zanim sie rozwalil oryginalny r38 to bylo ok.
      • 31: CommentAuthorBluki
      • CommentTime28 Apr 2012 01:04
       
      Obraz nie przechodzi przez potencjometr. To jest regulacja opóźnienia chrominancji (o ile dobrze pamiętam).
      • 32:
         
        CommentAuthorMaW
      • CommentTime28 Apr 2012 02:04 zmieniony
       
      hmm... "macanie po płycie" włączające różne objawy przypomina mi sprawdzanie polizanym palcem, czy jest prąd w kontakcie - kopnie, nie kopnie, ale korki raczej wybije :-]
      ...czyżby jakiś kondzio padł od przegrzania płyty przy wylutowywaniu R38? No nie widzę tam "lizaków" w bliskiej okolicy... za to obok - czy to nie czasem germanówki?
      • 33: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime28 Apr 2012 09:04
       
      "...czyżby jakiś kondzio padł od przegrzania płyty przy wylutowywaniu R38?"

      Przed lutowaniem bylo taki sam obraz (kiedy stary r38 byl jeszcze na plycie, ale byl rozwalony).

      "No nie widzę tam "lizaków" w bliskiej okolicy... za to obok - czy to nie czasem germanówki?"

      Nie wiem o co chodzi, nie znam sie na czesciach plyty, mozesz wyjasnic?

      Pytanie ogolne - co z tym zrobic zeby naprawic?
      • 34: CommentAuthorstryker
      • CommentTime28 Apr 2012 09:04
       
      Odnośnie miejsca gdzie jest potencjometr.
      Czy pady na bank łączą się ze sciezkami ? (na fotce słabo to widać). Czy przy wylutowywaniu starego potencjometru nie wyszło ci z nim coś metalowego ? To jest płyta dwu stronna i otwory sa metalizowane ... jak cos wyszlo nie ma polaczenia....tak wiec jak polutujesz jedna strone od dołu to polutuj tez od strony potencjometru nogi do padów.
      • 35:
         
        CommentAuthorMaW
      • CommentTime28 Apr 2012 10:04
       
      Germanówki to te małe "szklane oporniki" (w zasadzie to diody, ale kształty mają poodbne). Lizaki to kondensatory ceramiczne wyglądające jak dwa lizaki sklejone ze sobą - i te, i te są wrażliwe na przegrzanie.

      Sprawdź pierw, czy dociskanie elementów w konkretnej okolicy coś pomaga (zacznij od dociskania z góry podstawek, jak przejdziesz na stronę lutów to rób to lepiej przez kartkę papieru albo cokolwiek innego nieprzewodzącego - lepiej na zimne dmuchać) - być może z upływem czasu z zrobił się gdzieś zimny lut. Jeżeli dociskanie któregoś z elementów w danej okolicy powoduje, że obraz robi się poprawny, to sprawdź czy nie pomoże przelutowanie punktów tego miejsca na nowo.
      • 36: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime28 Apr 2012 10:04
       
      Dzieki wielkie za wskazowki. Zaczne od tego co napisal stryker

      "Czy pady na bank łączą się ze sciezkami ? (na fotce słabo to widać)."

      Ciezko powiedziec, chyba tak.

      "Czy przy wylutowywaniu starego potencjometru nie wyszło ci z nim coś metalowego ?"

      Nie wiem, wydaje mi sie ze nie, ale dziurki, jak widac, wyczyscilem dokladnie.

      "To jest płyta dwu stronna i otwory sa metalizowane ... jak cos wyszlo nie ma polaczenia....tak wiec jak polutujesz jedna strone od dołu to polutuj tez od strony potencjometru nogi do padów."

      Moze to jest clue, sprobuje z obu stron i dam znac.
      • 37:
         
        CommentAuthorMaW
      • CommentTime28 Apr 2012 10:04
       
      Przyjrzałem się jeszcze raz fotkom - nóżka/dziura z prawej strony napisu R38 (niedaleko zielonego opornika) - tam chyba przegrzałeś. Zacznij od delikatnego oczszczenia miejsc lutowania z kalafonii i sprawdź, czy nie odchodzi blaszka z punktu lutowniczego.
      • 38: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime28 Apr 2012 10:04 zmieniony
       
      "Przyjrzałem się jeszcze raz fotkom - nóżka/dziura z prawej strony napisu R38 (niedaleko zielonego opornika) - tam chyba przegrzałeś. Zacznij od delikatnego oczszczenia miejsc lutowania z kalafonii i sprawdź, czy nie odchodzi blaszka z punktu lutowniczego"

      Blaszka odeszla, nie mam jej.

      Przelutowalem jeszcze raz, z obu stron, w punkcie o ktorym piszesz tak ze az cyna przeszla na wylot.

      Obstawiam sciezki, jak lacze na krtotko kabelkiem niektore punkty to pojawia sie obraz, raz czarno-bialy, raz kolor, ale to chybil-trafil. Jak sciezki padly, mozna zrobic skroty kabelkami, ale nie wiem co do czego, jest gdzies tego schemat?

      Ta naprawa zaczyna juz przerastac moje mozliwosci lutowniczo-elektroniczne. Jezeli nie dam rady nic z tym zrobic, to moze ktos chcialby sprobowac to naprawic? Moge wyslac.
      • 39: CommentAuthorstryker
      • CommentTime28 Apr 2012 11:04
       
      skad jestes ?
      • 40:
         
        CommentAuthorMaW
      • CommentTime28 Apr 2012 11:04
       
      A masz daleko do Częstochowy ? Grzybsoniada za pasem, a tam takie "drobiazgi" to na pewno ktos połata Ci na miejscu.
      • 41: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime28 Apr 2012 11:04
       
      Panowie, stokrotne dzieki za pomoc, NAPRAWILEM, ALLELUJA!!!

      To byl problem:

      "Przyjrzałem się jeszcze raz fotkom - nóżka/dziura z prawej strony napisu R38 (niedaleko zielonego opornika) - tam chyba przegrzałeś."

      Zrobilem po skrot kablekiem do nastepnego punktu na sciezce i dziala!!! Potencjometr reguluje, ten obraz ktory byl wczesniej jest teraz na maximum w jedna strone.

      Wydaje mi sie ze obraz jest troche bardziej zairnisty niz byl wczesniej, moze to kiepski potencjometr, ale to juz maly problem.

      Dziekuje Wam wszystkim za pomoc, wskazowki i dobre checi, sam bym tego nie zrobil.
      • 42:
         
        CommentAuthorMaW
      • CommentTime28 Apr 2012 13:04
       
      Nie piszesz przez co się łączysz... ale jak już o ziarnistości mowa... to skoro już chwyciłeś za lutownicę i Ci wyszło, to teraz pora z gniazda wideo (DIN5) wyciągnąć odpowiednie sygnały do s-video albo do kabla EURO.

      ...lub w miarę przypłuwu wiary w siebie zabrać się za SuperVideo Mod.
      • 43: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime28 Apr 2012 13:04 zmieniony
       
      "Nie piszesz przez co się łączysz..."

      Euro.

      O dziwo ta ziarnitosc zniknela jak zalozylem blache na wierzch i klawiature. Teraz obraz jest nawet lepszy niz wczesniej, moze tamten potnecjometr byl jednak nie halo.

      Wydaje mi sie ze ta plyta (moze potncjometr) jest bardzo wrazliwa na interferencje, stad zmiany obrazu przy dotykaniu plyty.

      Niestety nie mam S-Video w TV. Docelowo i tak chce kupic do starych komputerow zwykly maly telewizorek CRT.

      Zorbilem juz w miedzyczasie jeden "mod". Przed chwila wyjalem obudowe ze zwymarki i zobaczylem ze zniknal napis atari i biale tlo, mam teraz "full metal" :)
      • 44: CommentAuthorBluki
      • CommentTime28 Apr 2012 15:04
       

      kris2222:

      O dziwo ta ziarnitosc zniknela jak zalozylem blache na wierzch i klawiature.

      Po to jest ten ekran (blacha). Ma chronić przed zakłóceniami.

      Na pewno w TV nie masz s-video? Jeśli jest eurozłącze, to przeważnie też s-video, ale trzeba w menu telewizora przełączyć sygnał.
      • 45:
         
        CommentAuthorMaW
      • CommentTime28 Apr 2012 16:04
       
      Aby zobaczyć, czy masz s-video wystarczy rozkręcić wtyczkę euro i zobaczyć do których pinów idą sygnały.
      Alternatywa: rozkręcić wtyczkę DIN-5 i zobaczyć, z których pinów są brane sygnały (composite: 1, do s-video: z dwóch, skrajny lewy - dźwięk).
      • 46: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime29 Apr 2012 19:04
       
      Na 100% nie mam wejscia s-video w TV. Sprawdzone, mam kabel (nie wiem czy nie zostane wyklety na tym forum, ale napisze) do C64, ktory ma przelacznik miedzy euro a s-video (wtyczka euro). S-video nie dziala.

      Z drugiej strony, widzac screeny z Atari podlaczone przez s-video (zero artefaktow) rozwazam kupno monitora z takim wejsciem.
      • 47: CommentAuthorBluki
      • CommentTime29 Apr 2012 22:04
       
      Monitor kineskopowy czy LCD? Jeśli ten drugi to warto go przed zakupem sprawdzić (jeśli jest taka możliwość). Czasami po podłączeniu do LCD Atari dzieją się dziwne rzeczy i wcale nie pozytywne...
      • 48: CommentAuthorkris2222
      • CommentTime30 Apr 2012 00:04
       
      Chce kupic LCD. Dzieki za info.
      • 49: CommentAuthorsecon
      • CommentTime5 May 2012 10:05
       
      Ja mam podłaczone mełe Atari po Svideo do Funai LCD 19cali, kupiłem go na aledrogo za jakies 400pln nówke. Z maluchem chodzi super jedynie co to trzebabyło zjechać z ostrością prawie do minimum. Atari ste tez jest ok ale czasem na animacjach obiektów np białych na czarnym lub odwrotnie pojawia się taki interlace. Ale ogólnie za tą kase to mam na raz podpięte 3 kompy Peceta po vga STE po euro i małego po svideo.