atarionline.pl Zasilanie 8-bitowca z usb - Forum Atarum

Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

  • :
  • :

Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

  1.  
    Hejka,
    Szukając różnych rzeczy na ebay, trochę przypadkowo trafiłem na taką aukcję:
    ->link<-

    Zastanawiam się, czemu ten kabelek jest tak wrednie drogi. Ok widać, że materiały lepszej jakości, ale w praktyce wystarczy wziąć zwykły kabel usb, może trochę lepszy, odciąć go po jednej stronie i dolutować wtyk din 7.

    Czy dobrze myślę, czy jest jakiś szczególny powód takiej ceny? Dodam, że podobnych kabelków jest trochę w necie w dość wysokich cenach.
    • 2: CommentAuthorpirx
    • CommentTime11 Apr 2021
     
    można walić 5V z DOBRYCH zasilaczy USB, w kabelku nie ma żadnych czarów.
    Piszesz, że kabelek jest drogi - to prawda, ale tylko w porównaniu do masówki z aliekspresu. ktoś musiał zamówić kabełki, wtyczki din, poucinać coś w w kaelku USB, wyciągnąć glutownicę, poparzyć się trochę, zmontować kabeleq, porobić dagerotypy, napisać parę słów a potem użerać się z klientelą. Na ile wyceniasz wartość życia tej osoby, żeby było tanio? na 5 funtów za godzinkę pracy? To poniżej płacy minimalnej...
    • 3:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime11 Apr 2021 zmieniony
     
    I podatek. Sama ta wtyczka kosztuje ze 20 zł, kabelek pewnie też, ale wg mnie to proszenie się o kłopoty, jeśli kto chce, „żeby działało”. Ładowarki są różne różniste, począwszy od prądu max 500 mA, który nie wystarcza do zasilenia gołej Atarki.

    Cena jest dobrze skalkulowana.
    Jak ja bym robił, to znalazł bym przyzwoity kabelek za 5 zł. Dolutować wtyczkę za 5 zł, przy czym zarobienie końcówki jest dużo pracochłonniejsze, niż przy zwykłym kablu dwużyłowym, gdzie ściągasz izolacje i już, i dałbym cenę 41 zł, a i tak czułbym się jak zdzierca „bo to tylko kabelek”. Dlatego i z powodu niepewności rozwiązania nie robię.

    Pomyśl, ze jeśli komuś się ma chcieć, to godzinę takiej pracy wycenia się na ca 50 zł/godzinę. A wszystko od a do z włącznie z zapakowaniem, wygenerowaniem etykiety i wysłaniem, zajmuje właśnie koło godziny.

    -------------- edit -----------
    Zapomniałem o iskrzeniu na wtyczce. W kabelkach nie złoto-złoto jest większa oporność na stykach (tzn zdarza się), co powoduje zakłócenia wraz z możliwością utraty pracy, jeśli ktoś akurat pracuje na Atari.
    • 4:
       
      CommentAuthordely
    • CommentTime11 Apr 2021
     
    A ja w ogóle bym się bał sprzedawać takich przewodów. Pierwszy powód, to jak wyżej Koledzy napisali - nie opłaca się. Drugi - potencjalne problemy ze spaleniem Atari, kiedy ktoś podłączy taki przewód do taniej ładowarki, która zrobi więcej niż 5V pod obciążeniem :) Zgadnijcie do kogo będzie miał pretensje kupujący - użerać się potem za kilka złotych zysku? Nie opłaca się.
    • 5: CommentAuthorGekoPL
    • CommentTime11 Apr 2021
     
    Tanio to można zrobić taki kabelek sobie SAMEMU z czegoś co inaczej byłoby elektro-śmieciem, a czas własny poświęcony na hobby i tak jest bezcenny. Dodatkowo sam fakt zrobienia czegoś ze "śmieci" ma wartość samą w sobie.
    Zakup kabla to pójście trochę na skróty czy pewne wygodnictwo - a za odrobinę komfortu czy lenistwa trzeba zapłacić a im więcej klient płaci tym bardziej szanuje zakup (no musi w cenie i wartości być pewien balans by nie czuć się wykorzystanym).
    Robiąc taki kabelek trzeba mieć świadomość że użyte kable muszą być przynajmniej średniej jakości by się nie przepalić przy 1-2A (no ale to wytrzyma prawie wszystko prócz chińskiego chłamu za 3pln).
    Ja zrobiłem sobie taki:

    Zasilam go ładowarkami uniwersalnymi o wyjściu 5V 2.4A (max) które mają całą masę zabezpieczeń typu: "Over-voltage/current/heat/short circuit protection and foreign object detection"
    ->link<-
  2.  
    Cóż, chyba muszę się bardziej cenić... Mimo wszystko wolałbym sobie zrobić taki kabelek pewnie za ułamek tej ceny...
  3.  
    Drogi, nie drogi... Popatrzcie też ile to jest 15 funtów dla angola, w stosunku do dochodów i niezbędnych wydatków.
    • 8: CommentAuthorpyniek9999
    • CommentTime12 Apr 2021
     
    Tu jest jak sobie zrobić taki kabelek:
    ->link<-
    • 9: CommentAuthorRocky
    • CommentTime12 Apr 2021
     
    Taki kabelek umożliwia zasilenie Atarka z powerbanka.. sprawdzałem i pokazywałem na imprezach...
    ... i to nie był goły Atari :)

    Oczywiście należy użyć porządnego powerbanka dającego min. 2A prądu..
    • 10:
       
      CommentAuthorJacques
    • CommentTime12 Apr 2021
     
    Muszę polutować, bo taka dość porządna ładowarka Lenovo 2A sobie leży ;-)
  4.  
    @pyniek9999, oh yeahhh! :)
    • 12: CommentAuthorAlex
    • CommentTime13 Apr 2021
     
    Ja od dawna zasilam Atari z ładowarek USB. Nigdy nie miałem żadnych problemów. Natomiast kabelek uniwersalny jest o wiele praktyczniejszy, ale najlepiej zrobić go samemu. Przypuszczam, że nawet początkujący lub niedzielny elektronik sobie z tym poradzi ;)
  5.  
    Co rozumiesz przez kabelek uniwersalny?
    • 14: CommentAuthorAlex
    • CommentTime14 Apr 2021
     
    Kabelek uniwersalny czyli DIN7 <-> USB. Ja mam po prostu kilka zasilaczy przerobionych na DIN7.
  6.  
    Spoko. :)
    • 16: CommentAuthorpgru
    • CommentTime15 Apr 2021 zmieniony
     
    Wycenienie jest dość trudne. W Polsce pensja minimalna wynosi ok. 2000 złotych miesięcznie, a w Hiszpanii ok. 2000 złotych miesięcznie dostajesz bez potrzeby pracowania. I tak pensja minimalna w Polsce jest ok. 2 z kawałkiem raza wyższa niż na Ukrainie...
    Kabelki można lutować ręcznie a można mieć i robotyczną rękę która sama polutuje nawet i elementy przewlekane.
    Osobiście zarabia się niewiele w porównaniu do np. ludzi za sadzawki, którzy pracują w serwisie komputerowym i nazywani są w reklamach "genius"-ami. Ale Ci ludzie rzekomo w przypadku gdy klient przyszedł do nich z "niedziałającym" dyskiem, po prostu podłączyli go pod okienka nic nie zobaczyli i stwierdzili, że "nie działa" i jedyna opcja to wymiana na nowy. Oczywiście trzeba było go podłączyć pod Linuxa(co ja ciągle np. robię) i tak zrobił kolega tego klienta "geniusa" i okazało się, że Linuks bez problemu zobaczył dysk i udało się odzyskać dane.

    Po prostu kwestia tego co jest "dobrą pensją" i "dobrą ceną" jest dość dyskusyjna...
    • 17:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime15 Apr 2021
     
    Wycena jest bardzo prosta. Ktoś robi i daje cenę, jaką sobie chce. Kupujący kupuje albo nie. Albo się targuje i dostanie niższą cenę.
    • 18: CommentAuthormono
    • CommentTime15 Apr 2021
     
    Albo wyższą :)
    • 19: CommentAuthorGekoPL
    • CommentTime16 Apr 2021
     
    Wszystko jest warte dokładnie tyle - ile jest skłonny zapłacić ten "jedyny" klient... to nie sprzedawca dyktuje cenę, a nabywca (nie zawsze inni nabywcy godzą się z wyceną tego "jedynego"; ale tak naprawdę ważne jest to, że ktoś zrobił coś i sprzedał, a inny kupił i jest z tego zadowolony... cena jest drugorzędna).
    • 20: CommentAuthoradi
    • CommentTime16 Apr 2021
     
    Tak wracając do sprawy kabelka: trzeba koniecznie zastosować przewód z grubymi żyłami, najlepiej krótki. Inaczej na wyjściu nie będzie 5V tylko np. 4,5V i niestabilna praca Atari.
    Przy dużych amperażach są duże spadki napięć, nawet na małych rezystancjach.
    Nie polecam też użycia wtyczki USB-A. Lepiej zalutować na stałe. Takie wtyczki, zwłaszcza słabej jakości też potrafią generować spadek napięcia jeśli puszczamy przez nie 2A prądu.
    • 21: CommentAuthorlaoo
    • CommentTime16 Apr 2021
     
    Kurcze, zawiodłem się adi, bo już myślałem, że dowiem się, że jeżeli już chcemy zasilać atari z USB, to bez sensu męczyć się z 40-letnimi gratami i po prostu zasilać to do czego jest zaprojektowane zasilanie USB czyli rapsbery z emulatorem Atari bare-metal, bo to o wiele wygodniejsze rozwiązanie ;)
    • 22: CommentAuthoradi
    • CommentTime16 Apr 2021
     
    laoo: Niestety nie ma Atari bare-metal na raspbery ;)
    • 23: CommentAuthorAlex
    • CommentTime16 Apr 2021
     
    Aby uniknąć spadku napięcia można zrobić inteligentny kabelek z regulatorem we wtyczce DIN7 i wykorzystać dobrodziejstwa ładowarek QuickCharge, które potrafią podawać 9 i 12V :)
    • 24:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime16 Apr 2021 zmieniony
     
    Alex, mów ze zrozumieniem.
    Ja rozumiem, po piwku, ale bez przesady.
    Ja po whiskey nic nie rozumiem.
    A może odwrotnie, nie wiem.
    • 25: CommentAuthoras...
    • CommentTime17 Apr 2021
     
    Na zdrowie..

    Zasilacze Atari OE, spokojnie dają radę nawet z bardzo mocno dopalonymi Atari XE, ale to bardzo :)
    2amper OE Atari bardzo dobry zasilacz, ciekawi mnie z czego tam są kondensatory, jak to ma ponad 30lat i dalej działa.

    Nie tylko u mnie.
    • 26: CommentAuthorAlex
    • CommentTime17 Apr 2021 zmieniony
     
    Kuba - ja dziś piwa jeszcze nie piłem :D Ale to luźny pomysł. Ładowarki działające w standardzie Qulcomm QuickCharge potrafią oprócz zwykłych 5V wystawić 9V, 12V, a w najnowszej wersji chyba nawet 20V :) Tym się steruje wystawiając napięcia na linie D+ i D-. I teraz, jeśli byśmy przestawili ładowarkę USB QC, by zamiast 5V dała np. 9V, a we wtyczce DIN7 od strony Atari zastosowali regulator 78LS05, to niezależnie od jakości kabla i wtyczki USB Atari byłoby zasilane stabilnym napięciem 5V :)

    Podkreślam, że to tylko opis myśli, która mi wpadła do głowy. Nie miałem czasu na dokładne przemyślenia, ale może jest to opcja :)
    • 27: CommentAuthorzaxon
    • CommentTime17 Apr 2021
     
    Sprzedaż takich kabelków to szukanie kłopotów...

    Ktoś prędzej czy później wpadnie na przykład na pomysł podłaczenia go np do laptopa i zasilenia z niego Atari, przecież wtyczki pasują....

    A wierzcie mi, po dobrych paru latach sprzedaży interfejsów ludzie nadal nie przestają mnie zadziwiać do czego są zdolni...
    • 28: CommentAuthorAlex
    • CommentTime17 Apr 2021
     
    To fakt... Nie bez przyczyny amerykanie na puszkach orzeszków piszą "uwaga: zawiera orzechy" :D
    • 29: CommentAuthorZuluGula
    • CommentTime17 Apr 2021
     
    @Alex, taki regulator we wtyczce to musialo by byc cos innego niz liniowe 78LS05. Nie ma miejsca na radiator.
    • 30: CommentAuthorAlex
    • CommentTime17 Apr 2021 zmieniony
     
    @ZuluGula - dałem jako przykład :) Poza tym wtyczka może być custom ;)

    Jak znajdę trochę czasu, to może zrobię prototyp, bo mam zasilacz obsługujący QuickCharge.
    • 31: CommentAuthoradi
    • CommentTime17 Apr 2021
     
    Alex: to co proponujesz to jedna z najkrótszych dróg do spalenia Atari.
    Absolutnie nie można podłączać tego kabelka do zasilaczy/ładowarek które mogą dawać więcej niż 5V.
    • 32:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime17 Apr 2021
     
    @adi, alex chce dać liniowy 7805 na koniec, więc 5V będzie. Natomiast te 7805 mają 1.5A standardowo, ale jest taki jeden co daje bodajże 2A - LS78S05. Nie wiem, czy jest jeszcze produkowany.
    • 33: CommentAuthoradi
    • CommentTime17 Apr 2021
     
    Ale w ten sposób wróci do postaw. W oryginalnym zasilaczu Atari też był stabilizator liniowy, nieźle się grzejący.
    • 34: CommentAuthorAlex
    • CommentTime18 Apr 2021 zmieniony
     
    Otóż to :) A jak nie 7805 to coś innego wymyślę. Najważniejsze, by to pozwoliło uniknąć spadku napięcia na kablu i zabezpieczyło komputer.

    No niestety stabilizatory się grzeją. W takiej XF551 to nawet BARDZO bym rzekł. Natomiast sama idea zasilania z USB ma na celu pozbycie się "cegieł" spod stołu :)

    To wszystko póki co są jedynie wolne myśli. Trzeba usiąść i policzyć czy to ma sens, czy ilość ciepła nie roztopi wtyczki :D itp.

    Kuba - jest dwuamperowa wersja :)

    ->link<-
    • 35: CommentAuthoradi
    • CommentTime18 Apr 2021
     
    Żeby pozbyć się spadku napięcia na kablu trzeba ograniczyć jego rezystancję.
    Tak jak wcześniej pisałem: gruby i krótki przewód + dobra wtyczka USB-a, koniecznie pozłacane styki. Dobre gniazdko musi też być w ładowarce.
    Przylutowanie przewodów na stałe w ładowarce załatwiło by sprawę.

    Stabilizator 7805 musi mieć na wejściu przynajmniej 7V, co przy dwóch amperach daje 2V*2A=4W wydzielanego ciepła.
    Spali każdą wtyczkę :).
    • 36: CommentAuthoradi
    • CommentTime18 Apr 2021 zmieniony
     
    @as Kondensatory w oryginalnym zasilaczu Atari nie pracują impulsowo, co zapewnia im dużą trwałość.
    Na dodatek całość zalana jest żywicą.
    Kondensatory nie mają jak wyschnąć :).
    • 37: CommentAuthorAlex
    • CommentTime18 Apr 2021
     
    @adi - oryginalny zasilacz dość dobrze znam. Nie do rozkucia, ale umie się popsuć... ;) W każdym razie rozważam projektowo metalową wtyczkę przy napięciu 9V. Chodzi o to, że kabel od "ściany" do komputera zwykle musi mieć ok. 2 metry lub więcej. Tutaj nie pomoże lepsza wtyczka, złocone blaszki czy grubość kabla :/
    • 38: CommentAuthoras...
    • CommentTime18 Apr 2021
     
    @Adi,
    Dzięki za info!
    • 39: CommentAuthoradi
    • CommentTime18 Apr 2021 zmieniony
     
    Grubość kabla pomoże.
    Inżynierowie np. D-Link-a już w tym punkcie byli.
    Zobacz sobie zasilacze 5V 2,5A do ich urządzeń.
    Właśnie gruby kabel 2m.
    Przecież w oryginalnym zasilaczu Atari taki właśnie masz między zasilaczem a wtyczką do kompa.
    Właściwie wystarczy kupić gotowy zasilacz np.D-Link JTA0302E, uciąć wtyczkę i zaprawić na wtyczkę DIN.
    Tylko uwaga, bo widzę że są jakieś podróby z cienkim kablem.
    Przy zaprawianiu na wtyczkę DIN, koniecznie podłączyć jak w oryginalnym Atari, po 3 piny na każdy biegun napięcia.
    Chodzi o tę najmniejszą rezystancję.
    • 40:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime18 Apr 2021
     
    @Alex, jak to nie do rozkucia? Jak najbardziej!
    • 41:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime18 Apr 2021
     
    @adi,
    „Kondensatory nie mają jak wyschnąć :)”

    Ale w wyniku grzania się i stygnięcia i rozszerzalności cieplnej urywają im się nóżki po paru latach. Autopsja.
  7.  
    @jhusak, ale w tych modelach zalanych żywicą, czy tych bez żywicy?
    • 43:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime18 Apr 2021
     
    Zalanych.
  8.  
    To ciekawe, bo myślałem, że te są mniej narażone na problemy (nie licząc sytuacji, gdy coś pójdzie, choćby bezpiecznik, bo wtedy są praktycznie nieserwisowalne). Dobrze wiedzieć. Dzięki.
    • 45:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime18 Apr 2021
     
    Generalnie ta żywica staje się krucha pod wpływem temperatury typu hotair.
    • 46: CommentAuthorAlex
    • CommentTime19 Apr 2021
     
    @Kuba - nie podgrzewałem, ale udało mi się pamiętam jedynie wwiercić w żywicę, by dolutować urwany kabel :) Jakieś 25 lat temu chyba....
    • 47:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime23 Apr 2021 zmieniony
     
    Zrobiłem taki kabelek i go potestowałem. Na 3 powerbanki jeden powerbank działa. Jeden się nie załącza a jeden samoróbka ->link<- niby daje 5V, ale w głośniku słychać cichy pisk i czerwony ekran, czyli nie działa poza tym, że wstaje raz na kilka razy.

    Więc rzeczywiście dla pasjonatów tematu, ale nie do regularnego użytkowania. Nie piszczie więc, że "u mnie działa", bo u mnie to nie działa dobrze, nie można na tym polegać. Może z zasilaczami jest lepiej, sprawdzę w innym czasie.
    • 48: CommentAuthorGekoPL
    • CommentTime23 Apr 2021
     
    No to nie wiem czemu, ale wielu ludziom działa takie rozwiązanie od wielu lat ("u mnie działa" - hihi; musiałem tego użyć, bo aż się samo prosiło).
    Może jednak wziąłeś za tani kabel usb?
    Kup np. taki: ->link<-
    Nie kosztuje majątku a powinien dać radę wydolić ta Ampery bp pociągnąć najbardziej rozbudowany zestaw Atari.
    • 49:
       
      CommentAuthorjhusak
    • CommentTime23 Apr 2021 zmieniony
     
    Raczej stawiam na niską jakość tych powerbanków, co nie działają. Kabelek mam metrowy z dość porządnymi żyłami, spadek może jest 0.2V. Ja rozumiem, że wielu ludziom działa, ale chodzi o to, żeby WSZYSTKIM działało. Wtedy można to sprzedawać z czystym sumieniem.
    • 50: CommentAuthorRocky
    • CommentTime23 Apr 2021 zmieniony
     
    ja mam taki powerbank:

    ->link<-

    .. dość stary, ale daje radę z dopalonym Atari (U1MB, Rapidus, VBXE+RGB2Svideo, Simple stereo, P-covox, Sio2BT, Side.. sio2SD nie sprawdzałem.. ale co za dużo..)

    Może taką wspólną cechą jest technologia QC.. jak to mają to powinny dać radę (2A przy 5V musi być).. oczywiście choć trochę markowe..