atarionline.pl Czy Atari ma jakiś oficjalny format wideo ? - Forum Atarum

Jeśli chcesz wziąć udział w dyskusjach na forum - zaloguj się. Jeżeli nie masz loginu - poproś o członkostwo.

• :
  • :

Vanilla 1.1.4 jest produktem Lussumo. Więcej informacji: Dokumentacja, Forum.

• 1: CommentAuthorrafaldudek
    • CommentTime20 Apr 2023 zmieniony

ja ze wsi, nie znam sie wiec pytam, np. chce miec intro do gry cos w stylu innych komputerow ze jest wideo... jaki format jaka rozdzielczosc itp i jak to ogarnac ?
    • 2: CommentAuthortebe
    • CommentTime20 Apr 2023

nie ma oficjalnego formatu dla animacji
    • 3: CommentAuthorrafaldudek
    • CommentTime20 Apr 2023

czyli poklatkowo... no to kiepsko
    • 4: CommentAuthor0xF
    • CommentTime20 Apr 2023

Standardowa pamięć 64 KB starczyłaby na osiem ramek hires.
    • 5: CommentAuthorrafaldudek
    • CommentTime20 Apr 2023

8 klatek na sec to nie jest zle o ile da sie w tle doczytywac kolejne
    • 6:

CommentAuthorjhusak
    • CommentTime20 Apr 2023 zmieniony

Jak to zrobisz na kartridżu 1MB, to masz 128 klatek, a jak zmniejszysz nieco rozdzielczość, to nawet 256 (minus gra)

Standardowo, jakbyś chciał przepisać dane, to 8 kb przepisujesz w ok./niecałe 3 ramki. Ale kartridż daje możliwości takie, że nie trzeba przepisywać, tylko się podkłada kolejne banki "i samo się robi"
    • 7: CommentAuthorrafaldudek
    • CommentTime20 Apr 2023

wiec jepiej dam komisks jako slideshow bo animacja to raczej lipa
    • 8:

CommentAuthorpirx
    • CommentTime21 Apr 2023

można radykalniej - kompresując ("logosując") stratnie do 128 znaków. Wtedy 1 ramka zajmie 2KiB. Wtedy i pińcet klatek w 1MiB cart wejdzie. 10 sek...
    • 9: CommentAuthorrafaldudek
    • CommentTime21 Apr 2023

ok juz wiem zabiliscie moje marzenia, ok bedzie co innego
    • 10: CommentAuthorsolo/ng
    • CommentTime21 Apr 2023 zmieniony

Jezeli animacja nie ma duzo zmian, daloby sie zrobic metoda roznicowa (tak sobie robi tiger+yosh od nas serie Chilltro).

Mozna tez streamowac zmiany; generalnie mozna byloby ocenic "co sie da" znajac dane/animacje.
    • 11: CommentAuthorrafaldudek
    • CommentTime21 Apr 2023

hmmm film, nie tak dlugi, moge go zrobic mono, nawet w 1bit rastrem. ale to raczej nie do przejscia czytajac wpisy... szkoda bo by byla pierwsza gra z filmem na Atari XL ->link<-

ale bedzie inaczej bo szkoda sie meczyc bedzie slide komiksu do gry
    • 12: CommentAuthormono

AVG Cart obsługuje jakiś format AVF ->link<- ale co to jest i jak się to generuje?

Edit: Coś jest na AtariAge ->link<-
    • 13: CommentAuthortebe
    • CommentTime21 Apr 2023

- w G2F można przygotować animację

- można spróbować 'CSAM Super' od Algorithm użyć, kompresuje stratnie znaki, poddając ditheringowi

->link<-
    • 14:

CommentAuthorlaoo
    • CommentTime21 Apr 2023

Odgrywanie animacji jako takiej to kiepska sprawa, bo wszystko będzie słabe a zajmie dużo przestrzeni, co może zwiększyć koszt cartridge'a. Jak już, to intro można zakodować i generować animacje programowo - kwestia wynegocjowania "scenopisu" w parze artysta-programista. Ale osobiście uważam, że takie intro komiksowe to też klawe rozwiązanie.
    • 15:

CommentAuthorgienekp
    • CommentTime21 Apr 2023

Poklatkowo to ja mam zrobiony tester czy dobrze polutowałem cartridge. Jeden bank jedna klatka. Ale tą metodą to i PC'ta by szybko zatkał. :)
    • 16:

CommentAuthorlaoo
    • CommentTime21 Apr 2023

Wow. Fajny patent na szybkie testowanie banków.
    • 17:

CommentAuthorKaz

0xF:

Standardowa pamięć 64 KB starczyłaby na osiem ramek hires.

jhusak:

Jak to zrobisz na kartridżu 1MB, to masz 128 klatek,

To przy założeniu, że rozdzielczość obrazka to 320x200 i obrazek zajmuje wtedy 8000 bajtów. Sadząc po dotychczasowych grafikach Rafała i jego ambicjach, żeby to było pełnoekranowe czyli 320x240, to tych nieskompresowanych klatek będzie mniej - 9600 bajtów to 6 obrazków w 64KB i 109 obrazków przy 1MB. Oczywiście, tak jak Kuba wspomniał, nie licząc miejsca na program.

PS. Rafał - na tym obrazku lewa strona jest obniżona o 1 piksel w stosunku do prawej. Nie wiem czy to zamierzone, ale jeśli nie, to zgłaszam do poprawki :)
    Movies/Animations on real Atari ?

a) ATASCII the lowest and smallest animation you can get

b) Movie Maker Gr. 7 animation, low resolution, but at least colours
    (do not know if there is any other player than the one supplied by Reston/EA, which always lists the Reston/EA programmers)

Examples here:
    ->link<-

c) small Gr. 7 / 8 / 15 animations with 3-5 pictures that fit in 64k RAM or up to 12 pictures that fit in 128k RAM (mostly with a player in Atari Basic)

Examples here:
    Smurfette: ->link<-
    (also: Alien, Smurf, Max Headroom, Popeye, several Raytracing anims and others.)

d) Film Editor... polish program by Mirage? LK Avalon? ASF? no clue about that...

e) TIP animator (PC) to create TIP animations for the A8. 64k and 128k animations with up to 160x100 pixels and 256 colours are possible, but they do not leave any CPU cycle for something else; continuous loading is not possible, we have to do a coldstart after the animation (best is to use short GIF animation and convert it into TIP animation);

Examples here:
    ->link<-

Latest version of TIP animator is V2.9 (single-buffer, 64k-1088k animations, possible flicker) and V2xB (double-buffer, 128k-1088k animations, no flicker). Alas, the MadTeam webpage has only older version(s) available for download...

f) AVF: 80x100 pixels resolution, 256 colours, 50fps (PAL) or 60fps (NTSC); impossible to play them directly from A8 RAM (no matter if 64k or 128k memory); the A8 uses the SD or CF card and Antic to stream (fire and forget) them fast with up to 509KB per second - not possible with the slow 6502 CPU and not possible directly from the A8 memory. You need SD or CF card with Megabytes or Gigabytes of memory, since there is no compression at all (the A8 would be too slow to decompress with 50fps or 60fps); and one requires an AVG or SIDE 1/2/3 cart to play these movies back.

One A8 frame (picture) has approx. 8KBytes, thus 50 frames (PAL) do have 400KBytes per second, yes 1 second = 400 KBytes on PAL; on NTSC we have 60 frames per second, thus 1 second on NTSC = 480 KBytes; as said before the A8 CPU is too slow for this, thats why phaeron programs/talks to the Antic chip directly and does not use the CPU... (sound is only mono, there are no cycles left for stereo sound, but it can be 4Bit Pokey mono or 8Bit Covox mono)...
    • 19:

CommentAuthorgienekp
    • CommentTime21 Apr 2023

A czasem w HiResie to max nie jest 320x239? Bo jak kiedyś zrobiłem na 240 to co prawda emulator śmigał ale real ATARI zrywało synchronizację. To samo w Gr9/10/11 (ale to idzie na jedno kopyto).
    @mono: AVF is more or less Gr.9+11 with 256 colours in 80x100 pixels resolution, mixed with 8 Bit mono sound. The format was invented by Avery Lee (phaeron), author of Altirra and (video editing software) Virtual Dub. You can download any video you want and then edit it on the PC with Virtual Dub for the A8.

[Think you first have to demux the PC video, i.e. split it into video / audio, convert video for the A8, convert audio for the A8 and then mux/mix everything together again. I never did this, so I have no clue how it is really done, but phaeron and several other Atarians gave short instructions at AA forum how to do it. phaeron also released some A8 ASM sources to playback these videos on the A8 and FJC and later Xuel released some ready-to-use players to playback such videos with AVG or SIDE 1/2/3 cart.

Afaik, with SIDE 1/2 one can have only one video on the whole CF card, since it uses direct sector/cluster access without any filesystem, whereas on the AVG cart the player supports a filesystem and thus one can have as many videos as fit on the SD card. Unsure how it is done on the SIDE 3, i.e. with or without filesystem. While 50fps / 60fps are great, 256 colours are also great, 80x100 pixels resolution is not so great and some videos are hard on they eyes and you cannot recognize much, e.g. the video that shows the intro of "Game of Thrones" is most of the time completely un-recognizable.]
    • 21:

CommentAuthorKaz
    • CommentTime30 Apr 2023

gienekp - tak.

CharlieChaplin - as usual, your posts contain a lot of detailed information and many hours of real experience, thanks!